Te veel tijd tussen voedingen en slaapjes

Discussie in 'Stel je vraag aan de kraamdeskundige' gestart door zijaanzij, 23 dec 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. zijaanzij

zijaanzij Lid

7 okt 2013
    75
    0
    6
    NULL
    NULL
    Hallo Adrienne,

Onze zoon is een maand oud en ik geef bv.

Ik merk dat ik het erg lastig vind om een goed ritme aan te houden; vooral overdag. Ik lees dat gebruikelijk is dat op deze leeftijd het kindje ongeveer 60min wakker is (incl verschonen en voeden) en daarna ergens tussen 2,5 a 3 uur slaapt. Ik en mijn zoon halen dit nooit. Drinken duurt of erg lang (drinkt twee borsten leeg) of juist erg kort (valt na 5 min alweer in slaap aan de borst ookal heeft hij vantevoren lang geslapen). Daarnaast moet er natuurlijk ook nog verschoond worden en willen we graag ook even mama en kind tijd (spelen, kletsen e.d.).

Onze zoon valt of dus aan de borst is slaap (maar ik wil hier alleen geen gewoonte van maken) of hij is erg lang wakker (twee borsten, verschonen, en dan het in slaap vallen dat vaak 30-60min duurt --> hij huilt dan niet altijd en kan makkelijk een dik half uur voor zich uit staren in zijn bedje). Situatie zojuist:
    16.00-17.15 verschonen en voeden
    17.15-17.30 hysterisch door krampjes
    17.30-18.30 wakker in bed. Maakt weinig geluid en staart voor zich uit (vecht af en toe tegen slaap en jengelt heel soms)
    18.30 valt eindelijk in slaap maar 'moet' theoretisch dus over 30min alweer eten (als men het gebruikelijke schema aanhoudt). Echter, ervaring leert dat hij nu toch zeker 2,5 uur zal slapen waardoor er dus minimaal 5 uur tussen zijn voeding gaat zitten. Maar meer dan eens valt hij helemaal niet in slaap --> hij is dan zo lang wakker dat hij inmiddels alweer honger heeft... Als ik hem dan aanleg dan komen we in een patroon van halve voedingen (want hij valt dan aan de borst vrijwel meteen in slaap) en halve slaapjes (want hij heeft niet genoeg gegeten om lang te kunnen slapen)

In de ochtend en de middag is het vaak het tegenovergestelde:
    Drinkt kort aan een borst, valt even in slaap, snel weer wakker (want heeft honger) en drinkt weer kort (dit gaat dan vaak zo'n vier uur door).

Ik heb echt het idee dat hij zo soms te weinig voeding (alhoewel hijngoed groeit) maar sowieso gedurende de dag te weinig slaap krijgt. En regelmaat is al helemaal ver te zoeken.

Het maakt uiteindelijk ook niet uit waar we hem in zijn bedje leggen (boven op de slaapkamer of beneden in de wieg; het resultaat is hetzelfde).

Hoe breng ik regelmaat aan en wat doe ik verkeerd? Ik heb namelijk echt het idee dat ik hem te kort doe en zijn ontwikkeling zo in de weg sta :(

2. Adrienne

Adrienne Fanatiek lid
    Medewerker

9 mrt 2010
    2.192
    5
    38
    Hoi Hoi,

Ik snap dat je er onzeker van wordt hoor, maar dat is echt niet nodig. Het gaat eigenlijk super met hem. Hij groeit goed, huilt af en toe. Hij heeft alleen geen vast ritme. Het ritme ( uur wakker en om de drie uur drinken) is het standaard verhaal, maar geen één baby houdt zich daaraan. Ze zijn zo uniek dat het niet standaard kan zijn. Je hoeft je echt geen zorgen te maken over zijn ontwikkeling. Je doet het super. Als je hem op uur en tijd gaat geven dan ga je zijn natuurlijke ritme van behoefte ondermijnen en dan gaan je borsten daar op reageren door te veel of te weinig produceren. Je kunt best een keer wat eerder geven als het beter uitkomt als je weg moet of zo... maar verder... Zou ik het gewoon lekker laten gebeuren ...

Laat maar ff weten of je je hier in kunt vinden...

Groetjes Adrienne

3. zijaanzij

zijaanzij Lid

7 okt 2013
    75
    0
    6
    NULL
    NULL
    Hoi Adrienne,

Ik ben destijds helemaal vergeten te reageren! Nog bedankt voor je reactie. Na jouw berichtje ben ik maar gewoon door gegaan zoals ik het deed en het heeft zich eigenlijk bijna vanzelf opgelost :) Wel zijn we begonnen met inbakeren en daar vindt onze zoon heel wat weer rust door. Hij huilt alleen steevast als hij moet gaan slapen en ik merk dat veel ouders en deskundigen aangeven dat je een baby eigenlijk niet moet laten huilen. Ik ben erg benieuwd wat jij hier van vindt. Ik ga eerst even zoeken of die vraag al eens gesteld is, zo niet dan open in een nieuwe post.

Groetjes
    Zijaanzij

4. Adrienne

Adrienne Fanatiek lid
    Medewerker

9 mrt 2010
    2.192
    5
    38
    Hoi hoi,

Veel baby's huilen zich in slaap en dat is niet erg. Zolang het niet langer duurt dan een minuut of tien. Daarna moet je actie ondernemen. Eens een bezoek aan een osteopaat zou ook goed zijn. Die verrichten wonderen.

Groetjes Adrienne

Deel Deze Pagina