Mijn dochter wil haar groente niet eens proeven. Ik geef haar een hapje en ze spuugt het direct weer uit. Fruit gaat er goed in. Iemand tips?
Ik ben trouwens met 5 maanden begonnen met groente en dat ging goed totdat we 1 week geleden ook het fruit gingen geven. Ze wilde toen ineens haar groente niet meer.
Blijven aanbieden is de tip. Kindjes hebben vaak meerdere keren nodig om aan een smaak te wennen. Hier ging het in het begin juist met fruit niet goed en groente wel. Toch eet mijn zoontje (nu 16 mnd) al een tijdje echt wel goed (hoewel de soorten fruit die hij thuis wil eten beperkt zijn tot banaan en appel). Het is vervelend he als ze niet eens willen proberen, maar je kan er niets aan doen. Push het iig niet dat heeft een averechts effect. Als je een bepaald soort al een paar keer aaneen hebt aangeboden, laat je die een paar weken achterwege en probeer je het opnieuw. Zie het zo: het is nog echt bijvoeding, dus er is nog voldoende tijd om te wennen aan ander voedsel als melk.
TIP: even stoppen met fruit... Fruit is veel zoeter dan groenten en dus geven kinderen daar de voorkeur (vaak) aan. Komt mama opeens aanzetten met groenten... die smaken lang niet zo lekker als die banaan! Ja, dat doe ik niet! haha. Even stoppen met het fruit (is geen probleem, nu is het nog bijvoeding) Dit is de reden waarom vaak wordt aangeraden te starten met groenten en daarna fruit toe te voegen.
Ik zou de groente op een andere manier aanbieden en inderdaad even stoppen met fruit. Groente is ideaal om in stukken aan te bieden om zelf te verkennen en te proeven. Dus geen lepel, maar handen!
Goh wat ben ik dan blij met mijn alleseter; van bittere witlof tot zoete waspeen tot broccoli; alles gaat schoon op! Hij krijgt 's middags trouwens gewoon fruit (appel, peer, banaan,mango) maar 's avonds eet hij met net zoveel smaak.