leeftijdsverschil tussen de 1ste en de 2de ?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Magdalena6, 1 apr 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Magdalena6

Magdalena6 Fanatiek lid

5 mrt 2008
    1.492
    0
    0
    wij zouden graag nog een 2de erbij willen nemen , als het lukt tenminste ! maar wat zou dan het ideale leeftijd verschil zijn tussen de 2 ?

2. Done

Done Fanatiek lid

5 jan 2009
    2.634
    0
    0
    Huismoeder
    Dat ligt heel erg aan jezelf wat de ideale leeftijd tussen kids is voor jou

*Wil je in 1 x uit de luiers zijn?
    *Wil je een kind dat al wat zelfstandiger is als het 2de kind geboren word?
    e.d.

Zulke dingen moet j bij jezelf afwegen.

3. Amom22

Amom22 Niet meer actief

Dat is echt iets wat je samen moet beslissen. Voor de een is het ene juist voor een ander het ander!
    Wij zelf hebben 20.5 maand ertussen, maar hadden graag minder gewild. Voor een ander is 3 jaar perfect!
    Als jij je er klaar voor voelt moet je er maar voor gaan! En het duurt dan minstens ook nog 9 maanden voor de kleine er is ;)

4. Lin79

Lin79 Actief lid

25 aug 2006
    125
    0
    0
    hoi,

Ik denk dat dat persoonlijk is. Net wat jullie zelf fijn vinden. Voor de een is dat als de eerste naar de basisschool gaat en de ander korter.

Zelf wilde we graag als het lukte zo rond de 2 jaar verschil en met resultaat :D Onze dochter is 22 maanden als de kleine komt.

Gr Lin79

5. B en N

B en N Fanatiek lid

13 sep 2007
    2.532
    0
    0
    Eigenlijk wilde wij twee kindjes kort op elkaar maar omdat ik nog steeds borstvoeding geef en nog geen cyclus heb gaat dat niet ;)

Maar nu als ik er vaker over denk vind ik het eigenlijk niet erg.

Als ik kijk naar de practische zaken is het toch wel fijn om wat leeftijd verschil te hebben en dan denk ik vooral aan zaken als;

Okay je gaat alleen weg met je twee kindjes, de een zit in de Maxi-Cosi (beebje) en de ander kan nog niet lopen dus die heb je op je arm en dan moet de deur nog open oid etc dat soort zaakjes ;).

Het lijkt mij dus wel makkelijk dat de oudste iniedergeval zelf kan lopen zodra haar broertje/zusje geboren wordt.

Een te groot leeftijd verschil wil ik niet omdat dan het samen spelen wat lastiger wordt (nouja opzich als ik naar mij zelf en mijn broer kijk, we schelen 7 jaar en zijn beste vrienden en konden het vroeger ook altijd goed vinden dus ach dat zegt ook niet altijd wat).

Het blijft inderdaad een hele persoonlijke keus :)

6. Frieda

Frieda Bekend lid

24 feb 2009
    691
    1
    0
    Moeder, Huisvrouw, WAO-er
    Persoonlijk had ik liever een ander leeftijdsverschil gezien dan dat ik nu tussen mijn kinderen heb zitten, maar ik moet zeggen dat het ook wel heel ideaal is, want mijn oudste helpt me waar ze kan. Bij ons zit er meer dan 8 jaar tussen namelijk. Anouk wordt straks in juni 9 jaar en Noëlle is afgelopen november geboren en nu dus bijna 5 maanden. Maar zo'n groot leeftijdsverschil zit je normaal gesproken niet op te wachten, zeker niet als jullie nu al over een tweede zitten te denken en zoals anderen ook al zeggen is het leeftijdsverschil wat je ideaal vindt iets waar iedereen ook anders over denkt.

Omdat het voor mij lichamelijk te zwaar zou zijn om 2 kindjes te hebben die allebei nog vrij onzelfstandig zouden zijn, leek het mij destijds ideaal om aan een tweede te beginnen toen Anouk 3 jaar was. Dan zou Anouk dus al ongeveer 4 zijn als de tweede zou komen. Ik heb echter reuma en die ziekte gooide daarin behoorlijk roet in het eten. Om zwanger te kunnen raken, moet je namelijk eerst je medicatie afbouwen en dat ging destijds helemaal mis, waardoor de ziekte te actief werd om opnieuw zwanger te kunnen raken. Uiteindelijk is het afbouwen van medicatie na vele jaren toch nog gelukt en Noëlle is dus het resultaat. Op mijn 38tigste ben ik dus op de valreep (begin nu ook al oud te worden hahaha) toch nog opnieuw moeder geworden.

Maar goed dit is even een heel persoonlijk verhaal natuurlijk, maar het lijkt mij sowieso heel moeilijk om 2 kindjes kort na elkaar te krijgen, omdat ze dan allebei nog zo afhankelijk van je zijn. Een peuter met driftbuien en daarbij een jonge baby, lijkt mij heel zwaar. Als ik er aan denk hoe lastig ik de driftbuien van Anouk destijds vond, moet ik er niet aan denken, dat ik in die tijd ook nog met (huilbaby) Noëlle zou zitten.

Jij hebt momenteel nog geen ervaring met een dreumes en peuter, maar ik moet zeggen, dat ik dat een hele lastige leeftijd vind en dat ik blij was dat ik daarbij nog geen ander kind had. Maar goed, door mijn ziekte ben je soms ook al wat labieler als je lichaam veel van je vergt, dus dat maakt het misschien ook zwaarder.

Maar het zijn allemaal afwegingen die je zelf moet maken en je kent jezelf het beste om te beoordelen of je het aan zou kunnen om 2 kinderen vlak na elkaar te krijgen. Kinderen kunnen ook wel meer aan elkaar hebben als ze niet zo veel in leeftijd verschillen, maar daarover hoor ik ook weer, dat ze dan soms nog niets met elkaar hebben, omdat ze qua karakter teveel verschillen.

Persoonlijk lijkt mij een leeftijd van 2 a 3 jaar het meest ideaal om een poging voor een tweede te wagen. Dan is de oudste toch al iets zelfstandiger en gaat al naar de peuterspeelzaal, zodat je die af en toe ook even 'kwijt' bent en zelf ben je lichamelijk ook weer helemaal goed hersteld om er weer voor te gaan, want onderschat het ontzwangeren ook niet.

Ik hoop, dat je iets aan mijn verhaal hebt in je afweging.

;) Frieda

7. madelief78

madelief78 Bekend lid

26 feb 2009
    561
    63
    28
    wat fijn als je het voor het kiezen hebt hoeveel leeftijdsverschil je hebt tussen je kinderen.
    wij hebben 2 jaar moeten wachten voor we zwanger waren van de eerste. wij kijken nu wat we minimaal als leeftijd er tussen willen hebben. we zijn natuurlijk zwanger geworden dus we kunnen nu niet zeggen of we weer 2 jaar, korter of langer moeten wachten. we willen wachten tot thijs 1 jaar is zodat hij al wat zelfstandiger is als er een broertje of zusje voor hem komt. ik denk ook dat het goed voor je lijf is om eerst goed te ontzwangeren.

8. Angela2009

Angela2009 Niet meer actief

Wij zijn er nog niet overuit of we wel een 2e kindje zouden willen maar mochten we toch voor een 2e gaan dan pas als mijn zoontje richting de 3 gaat zodat hij naar school gaat voordat er een broertje of zusje komt.
    Persoonlijk moet ik er niet aan denken om 2 jonge kindjes te hebben die allebei nog in de luiers zitten en waarvan de oudste nog niet zo zelfstandig is.
    Tussen mijn zus en mij zit 5 jaar maar dit is altijd heel goed gegaan dus het hoeft niet altijd wat te zeggen als er meer leeftijdsverschil tussenzit!
    Mijn moeder had alle tijd voor mij omdat mijn zus op school zat en tussen de middag sliep ik en toen kwam mijn zus een boterhammetje eten en na school was mijn moeder met ons samen en dan kwam mijn vader alweer thuis.

9. marline1983

marline1983 VIP lid

11 jun 2006
    9.402
    1
    0
    hengelo
    tussen youame en dice zit 21 maand

10. Xociquetzal

Xociquetzal Actief lid

15 jul 2007
    438
    0
    0
    Huisvrouw
    uithoorn
    hier eigenlijk het zelfde verhaal als frieda....

Ik wilde altijd snel achter elkaar 2 kids hebben...maar ja.....er zit nu 10 jaar tussen.en das toch stiekum wel ideal...mn dochter helpt vaak mee...legt kai in bed (als ze dr zin in heeft) speelt met m....heb er nooit een verplichting van gemaakt, maarz e vind het echt leuk...

maar nu zijn we aan t proberen voor een 3de, dus als dat lukt tja dan heb ik een leeftijds verschil van 10 jaar en een best wel klein leeftijds verschil...

denk dat je zelf moet kijken wat je prettig vind...de een vind een groot leeftijds verschil prettig de ander niet.....persoonlijk maakt t voor mij niet echt uit....

11. butterfly1984

butterfly1984 Niet meer actief

weet je wat ik vind:

jij hebt het over wanneer een 2e NEMEN!
    Ik vind dat niet correct, je krijgt ze.
    Als het aan ons lag hadden we er ook al meer gehad, maar doordat het al zo vaak fout is gegaan, hebben we nu alleen een pracht van een dochter, op 2maart 09 heb ik weer een curretage gehad.
    wij hadden ook gehoopt op een broertje/zusje voor haar, maar helaas, wij moeten weer wachten.

Zo zie je maar:
    je kan wel zeggen ik wil er zoveel maand verschil tussen, maar soms heb je dat niet in de hand.

En misschien zijn er wel meerdere mensen die het met me eens zijn of die ook miskramen hebben gehad en dit juist dan wel een pijnlijk onderwerp is over hoe jij de vraag stelt

12. B en N

B en N Fanatiek lid

13 sep 2007
    2.532
    0
    0
    Ik denk echt niet dat ze de vraagt zo bedoeld heeft.

Natuurlijk is het een kwestie van krijgen maar ik denk dat ze (en de andere waaronder ik) het meer lezen als gaan beginnen met proberen en de minimale leeftijd van het eerste kindje voor het geval dat het wel meteen lukt...

13. MariekeV

MariekeV Fanatiek lid

28 mei 2007
    1.189
    0
    0
    Ambulant Jongerenwerker /jeugd hulp verlener.
    Stockholm
    Twee kinderen kort op elkaar zie ik echt niet zitten. Ben nu een jaar thuis geweest met Elian, hij is nu aan het wennen op het kdv en ik begin 15 april met een nieuwe baan. Om er nu weer een jaar uit te zijn (ik woon in Zweden) dat zie ik niet zitten. Ik wil weer minimaal een jaar of twee werken, dan is Elian ook wat ouder en zelfstandiger en dan kijken we wel verder of we gezegend worden met een tweede. Zo niet, ook goed. Hier gaan ze met zes jaar naar school maar dat vind ik wel erg lang duren. Als we er voor kiezen om voor een tweede te gaan dan denk ik dat Elian een jaar of 3/4 is.

14. vanesje

vanesje Fanatiek lid

17 jul 2006
    1.395
    0
    0
    Hier precies 2 jaar ertussen. Vind het wel superrelaxed dat Olivier nog 1 lange middagslaap doet, kan ik ook lekker zwanger zijn en rusten.

15. Frieda

Frieda Bekend lid

24 feb 2009
    691
    1
    0
    @ Butterfly, Ik vind het heel vervelend voor je dat het bij jullie niet zo gemakkelijk gaat en wil je ook veel sterkte wensen, gezien het feit dat je kort geleden een curretage hebt gehad.

Mijn eerste gedachte bij dit topic was ook meteen, dat het niet zo gemakkelijk is voor iedereen om zomaar een tweede te 'nemen'. En dat het bij ons ook niet zo gemakkelijk lag, vanwege mijn ziekte, heb je in mijn verhaal ook kunnen lezen. Een aantal maanden voordat ik van Noëlle zwanger raakte, heb ik ook nog een miskraam gehad en ben ik dus ook gecurreteerd. En dan denk je; “Verdorie, ben ik eindelijk na vele jaren in een conditie, dat ik zwanger kan raken en dan gebeurt dit ook nog eens”. Ik kan je wel vertellen, dat dat niet gemakkelijk is en ik voel dus echt met je mee, dat het bij jou ook niet zomaar vanzelf gaat om tweede kindje te ‘krijgen’.

Maar ik denk ook echt dat Magdalena, die dit topic opende, het niet op die manier bedoeld heeft en zo heb ik het ook niet helemaal opgevat. Ze zette er ook bij; ‘als het lukt tenminste’. Dus dat wil toch wel zeggen, dat ze er niet vanuit gaat dat het zomaar zal lukken. Ik begrijp dus dat dit topic voor degenen waarbij alles niet zomaar van een leien dakje gaat, wel een moeilijk onderwerp kan zijn, maar persoonlijk kan ik het ook wel fijn voor anderen vinden, dat het voor hen wel allemaal voorspoedig verloopt.

Dus succes voor degenen, die er voor willen gaan.
    En voor een ieder waarbij het niet allemaal zo gemakkelijk verloopt, houd wel vertrouwen!

;) Frieda

16. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.266
    6.791
    113
    Ideaal zou zijn tussen de 3 en 4 jaar voor ons.

Maar inderdaad, het moet ook weer lukken en zoiets is natuurlijk niet te plannen.

17. Lovely83

Lovely83 VIP lid

29 mei 2008
    20.418
    3.298
    113
    Hier 6 jaar tussen de kids.
    Super vind ik het zo en de zwangerschap was ook mooi om met mijn zoon te kunnen delen. Hij heeft alles heel bewust mee gemaakt.
    Hij is echt een grote broer heerlijk om te zien hoe beschermend hij is tegenover zijn zusje, maar gelukkig gedraagt hij zich niet te moederig, daar was ik wel bang voor dat hij zich teveel overal mee ging bemoeien.

18. Frieda

Frieda Bekend lid

24 feb 2009
    691
    1
    0
    @ Mamaliset,

Dat vond ik ook zo mooi om de zwangerschap met Anouk te delen. Anouk heeft het ook allemaal zo geweldig gevonden, ze ging mee naar de controles en vond de 20-weken echo ook helemaal geweldig. Voor later is het ook heel leuk, dat ze alles zo bewust heeft meegemaakt, want ze kan zich dan alles nog herinneren over de komst van haar zusje.

Na de vlokkentest wisten we al vroeg in de zwangerschap, dat ze een zusje kreeg en dat was ook haar grootste wens. Ze heeft ook meegeholpen met het bedenken van namen voor de baby en uiteindelijk kwam zij met de naam Noëlle en dat vonden Papa en Mama ook een hele mooie naam. Dus grote zus heeft de naam voor haar kleine zusje bedacht.

Verder vind ik het ook echt ideaal dat Anouk zoveel ouder is dan Noëlle, want ze helpt me eigenlijk altijd als ik haar vraag om even wat voor me te doen. En zoals jij ook zegt over je zoon, is ze gelukkig niet te moederig. Ze vindt het ontzettend leuk om met haar zusje bezig te zijn, maar ze gaat gelukkig ook lekker haar eigen gangetje en is niet voortdurend met haar bezig.

;) Frieda

19. appeltje

appeltje Niet meer actief

Ideaal leek mij tussen de 2,5 en 3 jaar. Maar de natuur besliste anders en er zit nu precies (op een week na) 2 jaar tussen mijn zoontje en zijn toekomstige broertje / zusje. :D

Wat ik al eerder las is dat een voordeel van een kleiner leeftijdsverschil is, dat je als je zwanger / net bevallen bent, je nog wel kan rusten overdag als de oudste nog even een flinke tuk doet. Maar het lijkt mij wel handig dat je oudste al goed kan lopen als de jongste geboren wordt. Mijn zoon loopt wel goed, dus dat is al een zorg minder, maar hij rent en loopt nog alle kanten op buiten en dat lijkt me lastig achterna zitten als je ook een maxi-cosi in de arm hebt. Hopelijk blijft hij tegen die tijd beter bij mij in de buurt.

Mijn cyclus kwam pas na 13,5 maand na de bevalling weer terug ivm borstvoeding, dus al had ik eerder gewild, dan had ik nog moeten wachten. ;) Trouwens, ik las dat je lichaam er wel een jaar over doet om helemaal in de oude conditie te komen en je reserves weer goed aan te vullen, dus een jaar na de bevalling leek mij minimaal. Maar goed, ieder zijn keus. :D

20. fokje

fokje Fanatiek lid

14 mei 2007
    3.313
    0
    0
    verzorgende
    friesland
    tussen jelle en onze tweede wonder zit straks precies 1 jaar en 9 maand
    het leek ons erg mooi de kinderen vlak bij elkaar te krijgen (als het lukt natuurlijk) zodat ze samen kunnen opgroeien

bij mij en mijn broertje zit er precies 9 jaar (en 2 uurtjes) tussen en we leven allebeide in verschillende periode's maar dat heeft ook wel weer wat maar je groeit niet bij elkaar op en dat heb ik toch wel erg gemist en nog steeds. maar ja mijn ouders wouden ook wel anders maar het moet ook maar lukken

Deel Deze Pagina