hallo allemaal ik ben op zoek naar mensen die verstand hebben van een ernstige taalachterstand en taalbegrip bij gewone inteligentie. en hij is extreem visueel ingesteld.verder zijn er geen ontwikkelingsproblemen. opvallend was zelfs dat hij zo rustig en tevreden was. veel kinderen met dit soort problemen zijn extreem gefrustreerd omdat ze dingen niet kunnen uiten of begrijpen. hij heeft daar (nog) geen last van. we hebben vandaag deze diagnose voor onze jongste zoon van bijna 2 gehad. voorlopig moet hij 3 maal per week logepodie en 3 maal per week naar een gewone psz met een VVE programma waar hij gelukkig al voor ingeschreven stond. over 6 maanden wordt gekeken of de achterstand kleiner is geworden en of hij voldoende kleiner is geworden. maar ze dacht al dat het heel moeilijk ging worden. dan zal hij naar een speciale creche moeten van 9 tot 3 in een andere woonplaats dan de onze. ik ben er beroerd van dat ook mijn derde kind hele dagen van huis zal moeten om gezondheidsredenen. en dat ik een kind van 2 in een taxibus moet zetten. ik weet heel veel van rec 4 en ASS stoornissen en adhd. maar ik weet hier veel minder van. zijn er mensen die me op weg kunnen helpen. bijv binnen welk rec dit valt en of er belangenverengingen zijn of fora's waar je tips kunt halen. of gewoon mensen die een kindje hebben op zo'n speciale creche. je mag me ook pben.
Poeh, geen ervaring, maar het lijkt me wel heftig. Op welke manier kwam je hier achter? Waarmee heeft hij precies problemen? Veel sterkte! Ik kan me voorstellen dat je de hele rataplan van taxi's, speciale opvang etc liever aan je voorbij ziet gaan. Hopelijk helpt de logopedie goed! De speciale creche zal wel een orthopedagogisch dagcentrum zijn, of een "gewoon" medisch kinderdagverblijf. Dat laatste zit soms ook op meerdere plekken, dus dan zou ik even zoeken of er ook iets dichterbij wat zit, of op handigere tijden. Bij ons in de buurt zit er bijvoorbeeld eentje met gewone PSZ-tijden, dus 's ochtends een paar uurtjes.
waardoor het zich uit. door het niet begrijpen van dingen die je zegt en het niet praten. (of voor de laatste 3 maanden eigenlijk heel veel praten maar dan in het zweeds. ) de speciale creche is echt een creche die bestaat uit enkel logepodistes vertelde ze. ze krijgen dan van 9 tot 3 continu een taalbad. het is geen mkd of wat dan ook. er zitten denk ik ook kindjes die doof of slechthorend zijn. vooralsnog gaat hij nu dus nar een meer reguliere creche emt een VVE programma. dat is ook een speciaal taalprogramma waarmee ze 3 ochtenden per week werken. dat zijn speciale groepen op een gewone creche. het fijne weet ik er nog niet helemaal van. mijn zoon wordt over dik 2 weken 2 en dat is de minimale grens om te mogen beginnen. en op die speciale moeten ze minimaal 6 manden logepdie gehad hebben en ouder zijn. hoe oud heeft ze niet verteld. ik gok op 2 en half.
ik ben trouwens 2 maal bij een audiologisch centrum geweest hiervoor gentle. het gehoor werd getest. hij is onderzocht door een psygiater en een logopodist en een audioloog.
he wat kl*te voor je zeg je hoopt toch altijd op een normale ontwikkeling.. Ja Dean was juist heel gefrustreerd en boos en ook heel erg in zijn eigen wereldje (maarja als je amper wat hoort is dat logisch) Ik neem aan dat zijn oren getest enzo zijn en dat lichamelijk alles goed moet werken? Zo niet zou ik een test vragen bij het audiologisch centrum daar doen ze ook psychische testen dus kan evt gecombineerd worden. Onze zoon was dus 2,5 jaar en toen kwamen ze erachter dat ie vrijwel niets hoorde (dit uitte zich in amper praten, boos, te graag alleen zijn e.d.) nadat ie geopereerd was kon ie goed horen en zijn we verder gegaan met PSZ en het audiologisch centrum wilde hem 3/4 maanden na de operatie testen, dus hebben we gedaan toen had ie een hele forse achterstand (een dik jaar liep hij achter op de rest zeg maar, er was ook een emotionele achterstand) Voor ons is meteen het MKD aangeraden omdat ze dachten dat ie zonder helemaal "nergens" zou komen, natuurlijk ook vanwege zijn gedrag hij laat een vreemde ook niet zomaar vertellen wat ie moet doen en als je iets wilt aanleren is dat toch wel handig Dus 4 keer per week in een VVE programma van de PSZ (dat hoort ook 4 keer per week te zijn is mij verteld dus kan je misschien even checken) en dan 2 keer per week logopedie en later is hier 1 keer per week fysio bij gekomen omdat we zoveel aan het richten waren op praten, kleine motoriek e.d. dat we even de grovere waren vergeten inmiddels gaat dat wel goed. Duizend woedeaanvallen later, elke dag intens oefenen, altijd veel met hem praten, alles aanwijzen, situaties uitleggen hoe je behoort te reageren (hij wist bv niet hoe je normaal moest vragen om iets of hoe je kon zeggen dat iemand ergens van af wilde blijven, je kreeg gewoon een knal )en nu is hij in december getest en had ie nog maar 5/6 maanden achterstand en inmiddels heeft ie de woordenschat helemaal ingehaald (loopt zelfs wat vooruit!) nu zijn we nog puur bezig met klanken zeg maar daar heeft ie nog wel problemen mee.. maar zijn gedrag; het is een compleet ander jongetje dan 1 jaar geleden, hij is weer gelukkig ook al is ie vaak moe van wat wij allemaal van hem vragen (wat niet altijd leuk is) Bij ons heb je Sint Marie daar moet je ook minimaal 6 maanden logopedie hebben gehad en is idd helemaal op taal gericht daar doen ze ook veel goed werk maar omdat onze zoon door alles ook veel gedrags problemen erbij had (wat bij jouw zoontje niet zo is zeg je) hoeft dat niet zeg maar.. Wat zijn zijn scores, hoeveel maanden achterstand heeft ie werkelijk?
isademi zijn achterstand is nu ruim driekwart jaar.hij zit ongeveer op 15 maanden en wordt over ruim 2 weken 2. maar die achterstand zal snel groter worden omdat "gewone"kinderen in deze periode en het komende jaar razendsnel ontwikkelen op dit gebied en hij dus maar heel traag ontwikkeld. er zit wel vooruitgang in maar hij kan maar 2 woorden helemaal correct zeggen. sinds 3 maanden praat hij hele dagen en maar het is allemaal zweeds. en hij begint een beetje begrip van bepaalde dingen te krijgen. zoals je later al zag heeft hij alle testen al gehad en daar is vanmorgen deze diagnose uitgekomen. mij is inderdaad verteld dat het VVE programma 3 maal per week is en nu moet hij ook 3 maal per week logopodie. ik heb met niemand vandaag contakt kunnen krijgen. of de duvel ermee speelt neemt niemand op of is het al te laat en moet je morgen terug bellen.
Kijk op zich is een taalachterstand wel in te halen als je een duidelijke reden hebt deze ontbreekt natuurlijk in jullie geval, bij onze zoon was dat wel duidelijk dus dan is het stukken makkelijker.. Wij zaten op een achterstand van tussen de 12/15 maanden ongeveer (verschilde per categorie natuurlijk) hij was bij die testen bijna 3 en het resultaat was vergelijkbaar met een kindje van 1 jaar en 9 maanden en 2 jaar, alleen zinsopbouw was dan raar genoeg niet zo'n grote achterstand (vreemd genoeg) En deze is nu vrijwel ingehaald maar je moet wel de juiste hulp hebben, ik denk als ze geen reden hebben waarom dat dit een goede beginaanpak kan zijn met daarna evt oog op die speciale school (als ie 6 maanden logopedie heeft gehad en te weinig vooruitgang boekt zeg maar)
Ik heb voor mijn zoon van 1 jaar en 10 maanden sinds 2 weken ook logopodie ivm spraakachterstand. Hij zegt ook maar 3 woorden volledig en verder wel een aantal halve woorden/2 letters. Hier word verder wel alles begrepen. Heftig traject wat jullie in gaan met hem, hopelijk helpt het hem en kan hij de achterstand inhalen. Sterkte.
inmiddels heb ik vanmidag een lang en fijn telefoon gesprek gehad met de arts van het cb. de verpleegster werkte pas maandag weer en ze zou haar laten bellen om kort te sluiten over de creche en de VVE die ik daarvoor nodig heb. gelukkig staat hij daar voor al een tijdje op de wachtlijst dus wellicht is er over niet al te lange tijd een plekje. het cb heeft zeer nauwe contakten met deze creche. de arts heeft voor mij naar een logepodiste gebeld die me 15 min later al opbelde voor een intake afspraak van aankomende dinsdag. ze heeft 1 gaatje vrij voorlopig op de woensdag maar over niet al te lange tijd zou er een dag bij kunnen komen. ik moet alleen ff een verwijzing ( van mijn niet zo makkelijke dokter) zien te krijgen maar die man is ook pas maandag weer aanwezig. zo gaat langzaamaan de boel rollen hier.
Wat een verhaal zeg! Heftig. Maar wel fijn dat er op zo'n jonge leeftijd al passende hulp geboden kan worden. Spraak-taalproblemen vallen onder REC-2. Maar dat is nu nog niet van toepassing, omdat het met onderwijs te maken heeft.
even een update. dinsdag hebben we de intake gehad bij de logopedie. ik had afgesproken met de arts en verpleegkundige van het cb dat ik amar 1 ding op een dag wil inplannen zodat hij elke middag gewoon thuis is en kan slapen. dat vonden ze heel slim. affijn, de logo stond daar ook positief tegenover en heeft aankomende week op donderdag een vast plekje. en eigenlijk op woensdag maar ze gaat proberen om met iemand te wisselen die nu op dinsdag zit. ik heb nu 2 dagen later nog niks gehoord , dus ik ga ervan uit dat het gelukt is. het cb heeft contakt gezocht met de psz om te zien hoever we stonden op de wachtlijst en wanneer er plaats zou kunnen vrijkomen. ik krijg een intake gesprek voor de mievakantie en moest nadenken over welke dagen. nou da's simpel, de ma-woe-en-vrijdag. zo heeft hij om en om het ene en het andere. ik ga samen met de verpleegster van het cb naar de intake. ze hebben nauwe contakten met de psz en ik vind het belangrijk dat alle neuzen dezelfde kant opstaan. zo heb je geen onnodig heen en weer en over en weer gepraat. nou, het ziet ernaar uit dat hij na de meivakantie dus 5 dagen per week iets te doen heeft. en ik hoop dat hij het allemaal aankan en niet al teveel gaat veranderen. en hopelijk helpt het geneog dat hij niet weg hoeft over een half jaar. nadja@ ik had inderdaad al gevonden dat het REC 2 was. weet jij toevallig of de procedure om een REC 2 indicatie hetzelfde is als bij een REC 4? dat zal wel zeker?