Ik ben me eens aan het verdiepen hoe ik ons meisje wat gezonder kan laten eten.... Haar schema: 08:00 Fles opvolgmelk van 180 ml en 1 a 2 (craqot schrijf t vast verkeerd) crackers. Brood en pap moet ze niks van hebben. Soms een krentenbolletje. 10:00 fruit 12:00 1 a 2 broodjes ( bruin) met stroop, smeerkaas of vleeswaren 15:00 tussendoortje koekje, vla/ yogurt, knijpfruit/ rozijntjes 17:30 warm eten wat wij ook eten. Soms kook ik met pakjes....hier ben ik dus ook aan het kijken hoe ik dit kan aanpassen. Sinds ze 1 jaar is lust ze geen potjes meer ( soms toch handig als wij wat 'slechts' eten). Voorheen at ze alles maar sinds kort is ze niet dol op groenten....blijf het wel proberen! 20:00 fles 210 Tussendoor krijgt ze als drinken limonade ( karvian cevitam) enkele keer appelsap. Ik vraag me een paar dingen af: 1. Kan ik iets toevoegen/ aanpassen? 2. Hoe slecht is knijpfruit? Het klinkt gezond maar ik vraag me af of dit wel zo is. Iemand tip voor een gezond tussendoortje? 3. Hoe zorg ik ervoor dat ze goed eet? Soms krijg ik er maar een paar happen in....zuchttt 4 andere opties wat ik haar als drinken kan geven? Tips zijn welkom !
Ad 1 ik zou toch ook brood blijven aanbieden of pap, want dat eet ze tussen de middag ook? Of anders pap oid. Is voedzamer als craquotte lijkt mij. Ad 2 kijk eens op t pakje wat erin zit of neem paprika, komkommer, tomaat etc. Ad 3 jij bepaalt wat ze eet, zij bepaalt hoe en hoeveel ze eet ( ook al zijn dat maar n paar happen. Zou haar zelf laten eten indien mogelijk. Ad 4 gewoon water?!
Ik zou doen: Ontbijt volle melk met brood of bambix 8 granen. Tussendoor fruit plus drinken. (water, thee, lichte roosvice oid) 1200 brood erin houden, dat beleg geef ik ook tussendoor geef ik dan cracker, fruit, komkommer, ontbijtkoek,rijstwafel, soepstengel enz enz Warme hap: fijn toch dat ze jouw eten eet? de mijne moet alleen potjes Knijpfruit: mijn oudste heeft een schisis en heeft moeite met harde stukken eten ook ivm zeer slecht gebit..en de knijpfruitjes vliegen erin. Sja...ik denk ook vaak, ik kan beter zelf smoothies maken ofzo..maar gemakszucht he De oudste heeft na zijn laatste operaite 6 weken geleden dik 2,5 NIETS gegeten geen enkele hap!! Daarna echt maar 1 hapje (half hapje) per maaltijd, dus echt totaal op 1 dag nog geen kwart maaltijd naar binnen. Nu eet hij wel weer gweoon. De jongste eet wat hij lekker vind, anders draait hij zijn hoofd weg of spuugt het uit. Prima, dan eet je niet. Dan maak ik zijn papfles voor het slapen gaan wat dikker ga geen strijd aan die ga ik toch niet winnen. Dan gaat hij niet met 'honger'slapen. Ik geef: water, thee, roosvice, troebele sappen aangelengd met veel water, volle melk.
Je hebt knijpfruit met en zonder toegevoegde suiker, ik weet dat ze in ieder geval bij de AH ook zonder toegevoegde suikers verkopen. Dan zou ik in ieder geval daarvoor kiezen. Ik haal het eigenlijk alleen in huis als ze ziek zijn en keelpijn hebben, dan is het lekker verzachtend. Voor zo 'normaal' vind ik het niet nodig. Wat betreft aanpassingen: ik vind je broodbeleg niet echt gezond. Stroop is voornamelijk suiker, in smeerworst zitten allerlei toevoegingen en het is gewoon afvalvlees. Hier komt meestal op brood: roomboter, roomkaas, kipfilet, gewone kaas. 's ochtends gestampte muisjes, pindakaas (veel gezonde vetten), natuurlijk ook wel eens een keertje chocopasta of hagelslag maar zeker niet elke dag. Om altijd maar tussendoor limonade en sap te geven is niet goed, vee suikers/slecht voor de tandjes en zorgt ook voor minder eetlust. Ik zou overstappen op water of thee, of als ze dat echt niet wil drinken, sterk aangelengde diksap. Maar het is altijd goed als ze nu al wennen aan water en als sapjes enzo gewoon een traktatie voor af en toe blijven.
Dankjulliewel! Water wil ze echt niet en ze drinkt zo moeilijk. Verdun het wel heel erg. Konkommer en tomaat lust ze ook graag! Dat maar eens vaker als tussendoortje aanbieden.
Knijpfruit is gewoon appelmoes (evt met ander fruit), als je zorgt dat je de variant zonder suiker neemt is het op zich niet ongezond. Maar zeker qua vitamines wel minder 'goed' dan gewoon fruit (het is gekookt dan gaat een deel van de vitamines verloren). Als ze 's morgens echt geen brood of pap wil misschien es kijken naar crackers met wat meer voedingswaarde. Cracottes zijn voornamelijk lucht (ik geef ze hier wel es als knabbel tussendoortje) Qua broodbeleg gaan we hier meestal voor pindakaas, verse roomkaas (veel minder zout dan smeerkaas) of iets van kaas of kipfilet. De oudste van bijna 4 krijgt sinds een jaartje ook wel es chocopasta ofzo. Drinken hier water of sterk aangelengde diksap (of bv appelsap aanlengen met water, komt op hetzelfde neer) op evt hele lichte roosvicee (let op het vruchtgehalte, bij diksap is dat 100% bij 'echte' roosvicee 70% bij andere aanmaak vaak maar 30 of nog minder, de rest is aangevuld met toegevoegde suikers of, zeker voor kinderen erger nog: zoetstoffen). Opvolgmelk heb ik nooit gegeven, tot een jaar borstvoeding en na het stoppen volle koemelk ong. 300ml per dag. Avondeten, tsja ik kook ook wel uit pakjes, als ik het voor de kids too much vindt qua zout of kruiden dan krijgen zij hun eten 'kaal' verder wel hetzelfde maar zonder de saus. Als wij een keer iets van pizza oid eten dan maak ik voor de kleintjes meestal wat losse groente en volkorenmacaroni evt met een beetje gezeefde tomaten oid. Vinden ze prima. Met als toetje wat griekse yoghurt. Laat haar zelf de hoeveelheid bepalen, het lijkt misschien weinig wat ze eet maar ze groeit nu ook minder hard dan het eerste jaar dus heeft minder nodig. Wat ik hier wel merk is dat soms een paar hapjes (ongezoete) appelmoes de eetlust opwekt, maar zou het niet door het eten gaan mengen, straks lust ze niks meer zonder.
Het eerste wat mij opvalt is de hoeveel opvolgmelk, waarom überhaupt nog opvolgmelk en geen gewone melk? Knijpfruit geef ik ook wel eens, ideaal voor onderweg...heb die van goodies. 08:00 Fles opvolgmelk van 180 ml en 1 a 2 (craqot schrijf t vast verkeerd) crackers. Brood en pap moet ze niks van hebben. Soms een krentenbolletje. Zou hier toch een broodje gaan proberen en een beker gewone melk 10:00 fruit 12:00 1 a 2 broodjes ( bruin) met stroop, smeerkaas of vleeswaren Zou iets meer gaan variëren met beleg 15:00 tussendoortje koekje, vla/ yogurt, knijpfruit/ rozijntjes 17:30 warm eten wat wij ook eten. Soms kook ik met pakjes....hier ben ik dus ook aan het kijken hoe ik dit kan aanpassen. Sinds ze 1 jaar is lust ze geen potjes meer ( soms toch handig als wij wat 'slechts' eten). Voorheen at ze alles maar sinds kort is ze niet dol op groenten....blijf het wel proberen! Geen groente eten kan heel goed een leeftijdsdingetje zijn dus blijven aanbieden ja. Een keer uit een pakje koken is niet erg natuurlijk en als wij bijvoorbeeld frituren dan eet ie kipnuggets en doe er dan snoeptomaatjes/komkommer/fruitsalade bij voor het groente effect of de verse groentesoep van de dag ervoor als voorgerecht...bijvoorbeeld 20:00 fles 210 Na het eten een toetje? Zou deze fles in ieder geval gaan verkleinen
iets zonder suiker is niet per definitie gezonder. Aspertaam is nou ook niet echt heel gezond namelijk Dus ik zou rozijntjes kiezen ipv knijpfruit, of even zelfs pureren.. snoeptomaatjes en komkommertjes zijn ook prima tussendoortje.
In knijpfruit zit geen aspartaam of andere zoetstoffen, je hebt slechts versies met en zonder toegevoegde suikers. Rozijnen zijn ook niet een tussendoortje wat je elke dag moet geven (heel veel suiker)
Hier eet ze s morgens een boterham met roomboter en wat yoghurt met beetje bambix. Soms een halve geprakte banaan erdoor of wat aardbeien. Tussendoortjes: fruit, knijpfruit af en toe (altijd variant zonder toeg. suikers), rijstwafel, soepstengel, koekje of appelrijstwafeltje goodies, rozijntjes Middag: 1-2 boterhammen met appelstroop, jonge kaas, kalkoenfilet af en toe een gebakken ei of pannenkoek Avond: met de pot mee en grotendeels zoutloos. Vlees is soms wel met zout n daar is ze gek op. Max 1x per wk uit een pakje. Als we patat eten, eten we er groente bij en voor haar vaak ook nog wel een aardappeltje.
Hmm ik ga er zo vanuit dat alles wat geen suiker bevat, aspertaam bevat (a) maar je hebt inderdaad ook fruitsuikers!
Inderdaad de opvolg melk vervangen door volle melk, stukken goedkoper Eet ze zelf of voer je haar nog? Hier werkt voeren niet meneer wilt alles zelf eten misschien werkt het?
Mijn dochter is nu 1,5 en eet: Ontbijt: 2-3 boterhammen met kaas/appelstroop/cashewpasta/jam/vlees daarna vaak 1 stuk fruit (banaan, sinaasappeltje, peer, zoiets meestal) en daarbij drinkt ze water Tussendoor: een keer een cracker, rijstewafel, stukje ontbijtkoek, soms een dreumesbiscuitje, en ze kan altijd haar beker water pakken Middag: 2 boterhammen of bv een krentebolletje, daarbij weer water Tussendoor: bakje druiven, plakjes komkommer, cherrytomaatjes, zoiets, dus fruit of rauwkost Avondeten: ze eet met ons mee, dus wisselt wat ze eet, gisteren pasta met (zelfgemaakte) rode pesto, stukje lamskotelet, tomaatjes en sla, stukjes meloen en aardbei als toetje. Verder dus telkens water om te drinken en nog 3 a 4x borstvoeding. Ze eet alles zelf met vork en/of handen, ze bepaalt ook zelf hoeveel ze eet.
Gezond zat! En ze mogen echt wel is minder gezond hoor overleven ze heus wel haha Ze eet hier gewoon patat mee en in t weekend krijgt ze lkkr chips
Oja, opvolgmelk hoeft echt niet meer. 1 keer per dag volle melk (ik doe er pap bij voor mijn kindjes) is genoeg als je 's avonds als toetje ook iets van volle yoghurt geeft. Kijk uit met zoetstoffen, dit is gif.
Ik was al gestopt met opvolgmelk.....maar ze werd ineens wakker snachts en vroeg om een fles....en ze eet zo slecht de laatste tijd dat ik weer opvolgmelk ben gaan geven...vor mijn gevoel is dat beter. De fles savonds hou ik erin totdat ze hem zelf niet meer wilt...het is echt het rustmomentje savonds en daarna gaat ze voldaan slapen. Eten doet ze overigens al zelf...maa mag echt niet meer hlpen Fruit eet ze veel en krijgt ze ook aangeboden. Water is geen optie....ze drinkt het gewoon echt niet! Net als diksap....en tja de hele dag niks drinken is ook geen optie toch? Dus daarom carvitan. En madam drinkt hier zo'n 2 bekers per dag van ( wat veel is voor haar doen) ga wel eens thee proberen.... Bedankt voor jullie tips!
Als een kindje echt dorst heeft, drinkt ze alles.. Dat is echt zo. Het is maar net wat je ze zelf aanwent, tegenwoordig geeft iedereen z'n kindje maar zoete drankjes, en natuurlijk heeft een kind van nature een voorkeur voor zoet maar gezond is het niet voor de tandjes en het lijfje. Wat je ook kan proberen is diksap zo verdunnen dat er steeds meer water overblijft, zodat ze geleidelijk went. En thee is altijd goed (de varianten zonder cafeïne).
Onze dochter dronk tot 5 maand geleden geen slok water. Totdat ze overloop diarree van de Diksap kreeg. Toen moest ze over! Nu krijgt ze bij speciale gelegenheden speciale vezelrijke jus 'd Orange van nutricia en verder alleen maar water!! Als ze dorst hebben dan drinken ze wel. Daarnaast zijn al die Diksap en vruchtensappen zo slecht voor de tandjes. Dat is mijn advies wat ik mee wil geven.