Baby kwijtgeraken door ziekte eerste kindje?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Dorien87, 22 sep 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mie

mie Fanatiek lid

17 jan 2011
    1.680
    7
    38
    Ik zou gewoon heel goed handen wassen en ontsmetten.
    Ik weet dat ze in nl heel wat minder mee bezig zijn, hier in België wordt er wel standaard op getest.
    Het komt niet veel voor maar het gebeurt wel. En als het gebeurt dan zijn de gevolgen vaak niet te overzien.
    Jammer genoeg heb ik zelf ervaring mee en ik wil het echt niemand toewensen.
    Ergens snap ik niet dat ze in Nl er dan ook niet op wijzen dat het bestaat en dat je extra op handhygiëne moet letten...

2. babyhope

babyhope VIP lid

23 jun 2009
    16.199
    1.082
    113
    Vrouw
    Mama
    somewhere
    Typisch België he.
    Alles testen wat niet nodig is.
    Hoe dan met de vrouwen die nooit getest zijn en 5 kindjes hebben.

Ik vind het meer bangmakerij.
    Ook dat het wordt afgeraden salade in een restaurant te eten en zo.
    Kom op je bebt zwanger niet immuunbeperkt

3. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.283
    16.685
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad

4. Saartje5

Saartje5 Fanatiek lid

21 jul 2012
    2.289
    0
    0
    Zuid-Holland
    Ik vind het juist schandalig dat er geen aandacht wordt gegeven aan CMV in NL terwijl de gevolgen net zo erg kunnen zijn als bij Toxoplasmose of Listeria. Er is onderzoek naar gedaan en het blijkt dat juist erg veel mensen met CMV besmet zijn, als jij dan geen antistoffen hebt en je peuter komt ermee thuis ben je wel de klos.

Al 2 keer heb ik gevraagd om me te testen en 2 keer zijn ze het bij het lab vergeten mee te testen terwijl het specifiek op de labformulieren stond. Woensdag laat ik weer prikken om te kijken of ik antistoffen heb.

Het enige wat je kan doen is erg goede hygiëne, net als wat je bij toxoplasmose of listeria zou doen. Goed je handen wassen na het verschonen en snotneuzen vegen, wij hebben ook alcogel in de buurt zodat je niet elke keer je handen hoeft te wassen. Daarnaast niet van je kind zijn bestek eten, niet uit zijn bord eten etc.

Op die manier verminder je de kans op besmetting maar volledig vermijden kan niet. Je immuumsysteem is wel degelijk een stuk zwakker als je zwanger bent, ik ben nu ziek van elke verkoudheid die maar in de buurt is.

5. Dorien87

Dorien87 Bekend lid

31 okt 2012
    707
    93
    28
    Vrouw
    Leerkracht
    Retie
    Weet je, ik doe mijn best om er niet te veel over te piekeren maar soms besluipt het me echt.
    Tijdens de eerste zwangerschap was ik nog veel bezorgder maar dan vooral naar eten toe.
    Nu ben ik daar gewoon geruster in.

Ik wist ook wel dat ik goed moest uitkijken met handen wassen en toestanden maar ja, je gaat dan toch google'en en zo en dan word ik soms echt heel bang.

Maar ik kan mijn meisje toch niet negen maanden in een bubbel steken. Ze geniet zo van ons knuffels enzo, en ik trouwens ook.

Probeer me voor te houden dat ik gewoon mezelf aanpas en voorzichter ben op bepaalde vlakken, maar dat ik nu eenmaal niet alles in de wereld kan voorkomen.

Moet ook wel toegeven dat naarmate die controle bij de gyn weer voor de deur staat, ik telkens erg bang word...

6. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.283
    16.685
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Als het zo'n invloed heeft op je dagelijks leven dan zou ik dit wel aankaarten bij je gyn.
    Het zou toch doodzonde zijn als jij bij iedere knuffel of zoen in de stress schiet.
    Die stress is velen malen slechter voor je baby dan dat je je kindje eens lekker knuffelt.
    Ik vind het echt doorslaan.
    Opzich is het prima dat je wordt getest op antistoffen maar ik vind het onzin dat je meerdere malen moet worden getest in een zwangerschap want wat heeft het nu helemaal voor meerwaarde?
    Als je nog nooit toxoplasmose heb gehad dan gaan ze je toch ook niet iedere keer testen?
    Of doen ze dat in Belgie ook?
    Ik zou het loslaten en gewoon reeel blijven.

7. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.283
    16.685
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Het is opzich prima om daar op te testen.
    Heb je het nog nooit gehad dan let je gewoon wat meer op.
    Was je eens wat meer je handen dan normaal maar je kunt toch niet gaan verwachten dat je je kind dan moet weren en geen zoen meer mag geven en in de stress schieten als je vergeet je handen te wassen na het verschonen van een luier.
    Ik vind het ook nonsens om wanneer je het nog nooit heb gehad om dan iedere keer tijdens de zwangerschap te testen.
    Dat doen je met toxoplasmose ook niet.

8. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

Je kunt je ook afvragen waarom ze in België wel testen en in Nederland niet. Lijkt me niet alleen doordat Nederland achterloopt op dit gebied wat iemand hier zei. Ik ben wel benieuwd naar statistieken/cijfers omtrent zwangerschappen die mis zijn gelopen door CMV in Nederland en België.
    Straks moet je je andere kids nog uit huis laten plaatsen tijdens je zwangerschap doordat je ongeboren kind anders kans loopt op CMV. Beetje overdreven niet?

9. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.283
    16.685
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Als je de site van RIVM leest dan zou het zelfs zo kunnen zijn dat wanneer je al antistoffen hebt tegen CMV omdat je het al eens eerder heb gehad dat je dan ook niet volledig beschermd bent.Het virus blijft in het lichaam aanwezig en kan soms opvlammen en dan kun je zelfs wanneer je antistoffen hebt je baby besmetten.
    Die kans is echter net zo klein en nihil als dat je als zwangere een eerste keer besmet wordt tijdens een zwangerschap en daarom zullen ze mogelijk ook niet testen in Nederland omdat het in wezen een veredelde schijnveiligheid is.
    Dus gewoon als iedere zwangere hygienisch werken en iets meer handen wassen.

10. aboe

aboe Actief lid

2 okt 2012
    246
    10
    18
    Nog nooit van gehoord en ik werk op een peuterspeelzaal. Hiervoor op een kinderopvang dus ik zou je niet helemaal gek laten maken.

11. Lisa2

Lisa2 Fanatiek lid

21 apr 2013
    3.540
    1.551
    113
    Voor degene die het onzin vinden dat er in België zo voor cmv behoed wordt en in Nederland niet. Het is juist belachelijk dat er in Nederland zo weinig aandacht aan besteed wordt. Bij 1/3 van de aangeboren dove kinderen is de oorzaak cmv. De gevolgen kunnen echt heel vervelend zijn. Van doof, blind, verstandelijk gehandicapt tot zelfs het overlijden.
    Ik zou er niet te gemakkelijk over denken.
    En niks typisch Belgisch. In België is de zorg gewoon beter geregeld dan in Nederland.

Lovieyou vindt dit leuk.
  12. Stukkie

Stukkie Actief lid

8 feb 2014
    236
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ze zal niet voor niets waarschuwen. Mijn zus haar dochter is geboren met 26 weken, heeft 3 dagen geleefd.
    Later bleek door het cmv virus. Meisje zou blind en doof worden had een ernstige hart en hersen beschadiging,

Juist deze zwangerschap werd er iedere week gecontroleerd door de artsen omdat mijn zus 5 jaar eerder ook al een dochter heeft verloren met 42 weken zwangerschap

Op alles extra controle en helaas nooit gesproken over het virus

13. Patri1982

Patri1982 Fanatiek lid

5 feb 2011
    1.118
    266
    83
    Vrouw
    Werken en moeder zijn.
    Fijn, nog iets om over te stressen. Ik werk ook nog eens in het onderwijs en mijn man ook. Kind gaat 3 dagen per week naar de opvang. Zucht...
    Wat ik me dan afvraag, als het blijkt dat je geen antistoffen voor hebt, want doen ze dan? Ze kunnen je niet opsluiten of je kind ergens anders plaatsen. Ook moet je de luiers verschinen. En geen kusjes meer? Moet er niet aan denken. Ik las ook dat het cmv soms/vaak symptomen geeft, dus weet je dat je besmet bent?

14. Micera

Micera Fanatiek lid

23 jun 2013
    3.296
    547
    113
    Naar mijn weten kan je niet veel meer doen dan hygiene in acht nemen. Dat is altijd verstandig, en al helemaal tijdens de zwangerschap.

15. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

23 jun 2014
    7.299
    6
    38
    Hear hear!

16. Inneminne

Inneminne Bekend lid

24 jul 2012
    933
    0
    0
    Belgje :)
    Inderdaad, in België is het veel beter geregeld.
    Bij mijn 1e zwangerschap was ik niet immuun voor CMV, nooit doorgemaakt. Bij de bloedprik voor zwangerschap nr 2 blijkt dat ik het tussendoor nu wel gehad moet hebben (voordat ik zwanger was van nr. 2). Ik vermoed dus dat ik het via mijn dochter opgelopen heb. Ik ben alleszins een stuk geruster nu ik weet dat ik antistoffen heb.

Ok, we moeten er niet panisch over doen, maar als je zelf, door goede handhygiëne het risico kan verminderen, dan neem je dat erbij.

Voor diegenen die denken, dit is een ver-van-mijn-bed-show. Ik ken iemand die het tijdens de zwangerschap heeft opgelopen, zij werden steeds goed opgevolgd door UZ Leuven (universitair ziekenhuis !). So far, so good, maar ze worden wel nog gevolgd tot het kind rond 6 jaar is.

Beter voorkomen, hé... dan kan je jezelf niks verwijten! En o ja, ziek worden doe je beter in België, als ik de verhalen van Nederlandse vrienden hoor.

17. conejita

conejita Fanatiek lid

14 jul 2013
    3.311
    248
    63
    Vrouw
    customer service
    Spanje
    Verbaas ik me ook niet over, zoals Nuage ook al zei. In België zijn ze soms voorzichtiger, beter in voorlichting, en "verder" met sommige dingen.
    Dus ik zou het wel serieus nemen, nie tte krampachtig, maar gewoon op letten.

18. conejita

conejita Fanatiek lid

14 jul 2013
    3.311
    248
    63
    Vrouw
    customer service
    Spanje
    Jee wat erg :(.

Weet iemand waar Cmv voor staat? Ik woon in Spanje en het zal hier wel anders heten. Dan kan ik het overleggen met mijn gyn of ze hier op testen.

19. Lisa2

Lisa2 Fanatiek lid

21 apr 2013
    3.540
    1.551
    113

Vaak minder wachttijden, patiënt is koning. Verpleegkundige opleidingen zijn beter.

Kijk alleen al naar de verloskundige zorg. Je wordt behoed voor CMV, toxoplasmose en daar ook op getest.
    Als je op een kinderdagverblijf werkt mag je voor zover ik weet dat werk tijdens je zwangerschap niet meer uitvoeren. Hier in Nederland hebben de meiden van het kinderdagverblijf waar mijn dochter op zit nog nooit van het virus gehoord. Ik vind het ronduit belachelijk dat de verloskundigen in Nederland hier geen goede gezondheidsvoorlichting in geven. Een simpele uitleg bij de intake en er kan zoveel narigheid voorkomen worden. En waarom ze het niet doen? Geen idee!

En voor Conejita: CMV staat voor cytomegalovirus.

20. conejita

conejita Fanatiek lid

14 jul 2013
    3.311
    248
    63
    Vrouw
    customer service
    Spanje
    thanx!

Deel Deze Pagina