Baby kwijtgeraken door ziekte eerste kindje?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Dorien87, 22 sep 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Dorien87

Dorien87 Bekend lid

31 okt 2012
    707
    93
    28
    Vrouw
    Leerkracht
    Retie
    Ik mag inderdaad niet klagen over opvolging en ondersteuning maar mijn gyn is aan een groep verbonden via het ziekenhuis en ik moet altijd via het secretariaat passeren alvorens haar te kunnen spreken.
    Indien het niet gaat om iets 'ernstig' (en ja wat is dan ernstig) dan geven ze haar enkel door wanneer ze dienst doet in het ziekenhuis. Dus dat verhoogt wel de drempel als je met een vraag zit. Hoewel zij zelf altijd zegt dat ik mag bellen hoor.

MAAR ik ben heel blij met mijn gyn hoor! Ze heeft me erg goed begeleid tijdens de mola en nasleep, het verlies van onze tweeling en eerste voldragen zwangerschap en geboorte. Ook nu is ze weer erg lief en was vorige keer erg enthousiast, altijd leuk.

Zij maakte me er attent op en vroeg me vooral de handhygiëne in acht te nemen en niet één lepeltje of bordje te delen. Dus ik moet voorzichtig zijn maar inderdaad niet overdreven. Stomme hormonen nemen dat gezond verstand ook elke keer over ;)...
    En als ik straks vertel dat ik heb zitten stressen, OK zeg maar gerust panikeren, dan zet ze me weer ferm op mijn plaats. En dat heb ik duidelijk soms echt nodig.

2. Meris

Meris Fanatiek lid

14 jun 2008
    3.355
    1
    0
    Ik heb er nog even over nagedacht.. Je bent er toch mee bezig als je zelf op een kinderdagverblijf werkt. Ik heb met mijn collega's afgesproken dat zij de neuzen poetsen en kinderen helpen die in hun broek hebben geplast.
    Ik kan het niet maken om geen luiers meer te verschonen tot mijn verlof in maart. Ik heb mijn collega's op de hoogte gebracht van cmv, dit was voor hen ook onbekend. Mijn oud collegaatje heeft een kleine gekregen 1,5 jaar geleden met gehoorproblemen en het ventje heeft nu implantaten.. Geen idee of cmv de oorzaak is, maar het zet je wel aan het denken.

3. Juni

Juni Fanatiek lid

11 jan 2007
    1.562
    140
    63
    Meris: goed dat je dit aan je collega's hebt verteld!
    Ik begrijp wel dat het preventief testen zoals in België voors en tegens heeft, maar dat verloskundigen er soms gewoon niks over zeggen en er niet voor waarschuwen, vind ik toch wel erg. In België stoppen vrouwen die op kdv of kleuterschool werken meteen als ze zwanger zijn. Ik ken via via een geval van een kleuterjuf die met 8 maanden zwangerschap haar kindje verloor door cmv, dat is wel al jaren geleden.

4. skye81

skye81 Bekend lid

24 aug 2013
    920
    11
    18
    NULL
    NULL
    Hé-le-maal mee eens!!!

5. Vlinder84

Vlinder84 Niet meer actief

Eens! NL loopt hopeloos achter :( Overigens was mijn gyn in 2008 al heel voorzichtig met toxoplasmose. Normaal mag je bv geen kattenbakken verschonen, maar mij werd toen al gezegd geen softijs ed te eten. Dat vond 'men' toen belachelijk, nu adviseren alle gyns het. Of zouden ze in elk geval moeten doen. Qua cmv, ik ben daar ook heel voorzichtig mee geweest. Is gewoon heel eng allemaal, maar aan de andere kant: als je al kinderen hebt, wordt het lastig.

6. Patri1982

Patri1982 Fanatiek lid

5 feb 2011
    1.118
    266
    83
    Vrouw
    Werken en moeder zijn.
    Ik heb het vandaag aangekaart bij de vk. Zij zei dat het heel weinig voorkomt bij zwangere vrouwen en dat om die reden niet in Nederland wordt getest. Ik heb wel tegen haar gezegd dat ik het jammer vond dat ze me daar niet eerder op heeft gewezen. Ik bedoel, ik heb een zoontje van bijna 2 jaar en hij gaat 3 dagen naar de creche. Een risico groep dus. Als ik dit had geweten dan had ik hem geen kusjes gegeven op zijn mond (hoezeer ik daar gek op ben nu dat ze nog zo klein zijn. Later kan dat niet meer). Vaker mijn handen gewassen en opgelet met het delen van eten. Ze gaan me nu testen, maar of het zin heeft. Ik was weer gelijk in de stress mode. Ik hoop maar dat ik het niet heb of heb gehad. Pff, nou, zijn er andere dingen waar ik me op moet laten testen? Ik heb het formulier hier liggen, dan kruis ik het gewoon aan ;)

7. Inneminne

Inneminne Bekend lid

24 jul 2012
    933
    0
    0
    Belgje :)
    Denk dat CMV toch wel nog frequent voorkomt. Zeker als je jonge kinderen hebt. Ik moet het toch opgelopen hebben na de geboorte van mijn dochter. Niks van gemerkt, maar heb nu wel antistoffen die ik 2-3 jaar geleden niet had.

Ik schrijf dit niet om je bang te maken, goed dat je op je strepen staat! De verloskundige is precies niet zo goed op de hoogte, denk ik dan ;)

8. Patri1982

Patri1982 Fanatiek lid

5 feb 2011
    1.118
    266
    83
    Vrouw
    Werken en moeder zijn.

Het erge is, ze kon me alles over vertellen!!! Ik vind het zo raar dat ze me niet eerder heeft geïnformeerd, zeker omdat ze weet dat ik zo bang ben en dat als ik meer weet en meer kan doen het gevoel heb dat ik de controle heb. Want als ik zomaar iets tegen kom, wat ik niet weet, dan raak ik in paniek. Maar goed, we zullen zien wat de test zegt.

9. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.850
    19.216
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Misschien is dat juist wel de reden dat ze niks gezegd hebben.,je kunt het risico op CMV toch niet uitsluiten. Wat is dan het nut om jou nòg iets te geven om je druk over te maken?

10. Lisa2

Lisa2 Fanatiek lid

21 apr 2013
    3.540
    1.551
    113
    Het is belangrijk dat ze zowel cmv igg als cmv igm als cmv pcr prikken. Dus 3 dingen moeten ze aankruisen. Anders heeft het geen zin. Succes.

11. Lisa2

Lisa2 Fanatiek lid

21 apr 2013
    3.540
    1.551
    113
    Dat is toch niet helemaal waar. CMV zit vooral in urine en speeksel. Dus als je in acht neemt na elke luierverschoning je handen te wassen en niet van de zelfde lepels eet en kusjes op de wang geeft ipv de mond dan verklein je de kans enorm.

12. Emlilo

Emlilo Bekend lid

27 apr 2014
    694
    0
    16
    NULL
    NULL
    Jammer dat er in nederland zo weinig informatie over gegeven wordt.
    Ik woon in Belgie, niet immuun voor CMV en onmiddellijk werkverwijdering vanaf 6 weken omdat ik niet immuun was!

13. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.283
    16.685
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Al die stress is slechter voor je baby dan de kans dat je cmv oploopt.
    Ik heb 3 zwangerschappen doorlopen en er nog nooit iets over gehoord bij de vk. Zelf werk ik in de medische wereld en wist wel van het bestaan maar heb me er nooit druk over gemaakt terwijl ik in mijn werk dagelijks in contact komen met zieke mensen waaronder ook veel kinderen.

14. Patri1982

Patri1982 Fanatiek lid

5 feb 2011
    1.118
    266
    83
    Vrouw
    Werken en moeder zijn.
    En dat vind ik kwalijk. Ik ben 26 weken zwanger en ik kom er nu pas achter. Als ik eerder had geweten, dan was ik voorzichtiger geweest, net zoals met taxoplasmose. Ik weet hoe ik mezelf moet beschermen en dan doe ik dat ook. Had het ook met cmv gedaan.
    Btw, op de formulier staat alleen cmv, ik neem dus aan dat alles dan mee wordt genomen.

15. Patri1982

Patri1982 Fanatiek lid

5 feb 2011
    1.118
    266
    83
    Vrouw
    Werken en moeder zijn.
    Maar dan zal je juis vaker je handen wassen en zeker niet een kusje geven op de mond of een lepel delen met de patienten zoals ik met mijn zoontje deed.

16. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.283
    16.685
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Nee natuurlijk doe ik dat niet maar ik kom wel veel in contact met lichaams vloeistoffen.
    Je wil niet weten hoe vaak ik urine op mijn handen heb gekregen, hoestende mensen in mijn gezicht noem maar op.
    Ik heb 3 kinderen en die heb ik tijdens mijn zwangerschappen gewoon verzorgd gevoederd etc en ook kusjes gegeven.
    Ze gingen naar de creche en kwamen in binnenspeeltuinen met andere snotterige kinderen met plakhandjes.
    Stel je hebt straks de uitslag van je cmv en je hebt geen antistoffen wat doet het dan met jou?
    Je raakt van iedere kus, vieze luier of traan in de stress en wil het nog een keer laten prikken om te zien of je het niet alsnog heb opgelopen?
    Ik neem je heus serieus maar juist door al dat testen wordt je alleen maar onzeker en ook van een volwassen persoon kun je het krijgen dus zou je man ook maatregelen tov jullie kind moeten nemen want hij kan het ook krijgen en jou weer besmetten.
    Je hebt er dus in wezen niets aan om nu te weten of je wel of niet antistoffen heb want zelfs al heb je antistoffen kun je het ook doorgeven aan je baby.
    Neen gewoon je hygiene maatregelen maar probeer wel reëel te blijven.
    Het komt zeker voor dat baby's cmv besmet raken maar het komt veel minder vaak voor dat het ook echt daadwerkelijk gebeurt.

17. Dit. Ik vind CMV zo overrated. Toen wij het traject van vruchtbaarheidsbehandelingen in gingen, hebben we nooit iets over CMV gehoord. Hetzelfde geldt natuurlijk als je op de natuurlijke manier zwanger probeert te raken. Toen bleek dat we een donor nodig hadden, moest ik ineens getest worden op CMV. Als ik positief testte, maakte het niet uit als de donor ook een positieve CMV-status had. Als ik negatief testte, waren ook alleen de donoren met een negatieve CMV-status geschikt. Het is toch belachelijk dat het bij mijn man niets uit had gemaakt, maar bij een donor ineens wel?

Ik was echt extréém voorzichtig tijdens mijn zwangerschap en kan tig situaties noemen waarin ik zeg 'liever even niet, want je bent nu zwanger' en ik begrijp écht niet dat er mensen zijn die de risico's van 1 wijntje, 1 concert, 1 broodje filet en dergelijke nemen, omdat ze beweren 'dat dat geen kwaad kan', maar vanaf 6 weken zwangerschap niet meer werken omdat je eventueel in aanraking komt met iemand die het virus bij zich draagt, vind ik echt absurd..

18. Patri1982

Patri1982 Fanatiek lid

5 feb 2011
    1.118
    266
    83
    Vrouw
    Werken en moeder zijn.
    Tja, erg lastig. Ik ben weer een geetje gekalmeerd, maar ik vind het echt zo vervelend dat ze het niet tegen mij heeft gezegd. Dan zou ik echt oppassen. En ja, mijn man die neemt ook maatregelen. Sowieso vindt hij een kus op de mond niet nodig, maar hij was nu ook zijn handen vaker. Ik weet dat ik het onmogelijk is om je 100% te beschermen, maar ik ben nu wel veel bewuster met hygiene bezig. Vaker handen wassen, geen kusjes op de mond en geen lepel delen.

19. Patri1982

Patri1982 Fanatiek lid

5 feb 2011
    1.118
    266
    83
    Vrouw
    Werken en moeder zijn.
    Nou, te horen gekregen dat ik niet immuun ben voor CMV, maar ook dus dat ik dat nog niet heb gehad. Positief en negatief dus. Ik had stiekem gehoopt dat ik het al had gehad en dan had ik nu wat geruster geweest. Ik ben wel erg bezig met mijn handen heel vaak te wassen. Ik heb er zelfs droge handen van gekregen. Ik vind het alleen zo jammer dat ik zo voorzichtig moet zijn met mijn zoontje. Ik wil hem graag veel zoenen, maar het wordt afgeraden om dat op zijn mond of op zijn wangen te doen en dat vind ik moeilijk. Ik ben ook bang mijn man te zoenen. Sex hebben we al met een condoom, als we sex hebben, want zonder zoenen vind ik het niet zo leuk. Nog 12 weken, maar jeetje, aan ene kant had ik wel onwetend willen zijn...

20. Inneminne

Inneminne Bekend lid

24 jul 2012
    933
    0
    0
    Belgje :)
    Vind CMV niet overrated, voorzorgsmaatregelen zijn nodig.
    Ik moet blijkbaar eens een CMV-infectie gehad hebben, toen mijn dochter al geboren was. Vermoedelijk door haar opgelopen.
    Zelf niet echt gemerkt.

Nu zwanger van nr.2 en antistoffen, die ik bij zwangerschap van dochter niet had.

Dus het komt wel degelijk genoeg voor ;)

Deel Deze Pagina