NIPT in België afnemen i.p.v. in NL vanwege geslacht?

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door June88, 30 jul 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. June88

June88 Actief lid

30 nov 2018
    105
    114
    43
    Vrouw
    De titel zegt het al, puur uit nieuwsgierigheid deze vraag.
    Welke Nederlandse zwangeren kiezen er voor om de NIPT in België af te laten nemen i.p.v. in Nederland vanwege de mogelijkheid om in België ook het geslacht te weten te komen?

Is dat het extra geld waard of zouden jullie liever later een geslachtsecho doen?

Onze situatie:
    Eerste kindje: geen nipt of prenatale testen gedaan.
    Tweede kindje: overleden tijdens zwangerschap.
    Derde kindje: medische beschikking voor prenataal onderzoek. Omdat de nipt in NL toen net was ingevoerd en daardoor vanwege drukte hele lange wachttijd op de uitslag, adviseerde de gyn om het in België te laten doen. Dat kregen we gewoon vergoed vanwege de medische indicatie. En als extraatje wisten we toen voor de 12 weken het geslacht al, dat was wel heel speciaal.
    4e kindje: heel pril zwanger :) we gaan wel weer prenataal onderzoek (nog steeds medische beschikking). En nu dus beetje aan het twijfelen of we het in België of NL laten doen, aangezien het dit keer in België waarschijnlijk niet vergoed wordt.

Wat zijn jullie ervaringen?

2. Roodborstje2

Roodborstje2 Fanatiek lid

18 mrt 2015
    1.211
    981
    113
    Vrouw
    Z-Holland
    Ik heb geen persoonlijke ervaringen, geen Nipt gedaan in een van beide landen. Maar je kunt het geslacht vaak al te weten komen vanaf 15 weken met een pretecho voor drie tientjes. Ik zou het het zelf niet waard vinden om dan helemaal naar België te moeten reizen voor die paar weken eerder. Maar dat ligt natuurlijk erg aan je woonplaats, als je bij de grens woont zou het waarschijnlijk minder een bezwaar zijn.

3. Pechvogol

Pechvogol Fanatiek lid

19 jun 2014
    1.361
    678
    113
    Ik heb altijd in NL de nipt gedaan en bij één van de zwangerschappen is me gevraagd of ik met of zonder geslachtstest wilde. Dus kan in NL volgens mij ook.

4. Kramertje

Kramertje VIP lid

4 apr 2019
    7.277
    5.872
    113
    Vrouw
    Klopt, is in België alleen stukken goedkoper.

5. Pechvogol

Pechvogol Fanatiek lid

19 jun 2014
    1.361
    678
    113
    O op die fiets
    Ja, wij hebben het geslacht nooit willen weten, dus geen interesse.
    Maar kost het geslachtsonderzoek dan extra op die €175??

Kramertje vindt dit leuk.
  6. June88

June88 Actief lid

30 nov 2018
    105
    114
    43
    Vrouw
    Huh, echt waar? Op de website van de nipt staat in NL er heel duidelijk bij dat ze geen geslacht bekend maken. Er wordt alleen naar geslachtschromosomen gekeken als dit medisch relevant is (bv syndroom van Turner).

Roodborstje2 vindt dit leuk.
  7. Pechvogol

Pechvogol Fanatiek lid

19 jun 2014
    1.361
    678
    113
    Hmm dat was bij mij niet aan de orde.
    Moet ook zeggen dat het me daarna (was in 2015) niet meer aangeboden Is en wij hadden er zelf ook geen belangstelling voor, dus het is daarna niet meer ter sprake gekomen.
    Weet niet of je bij de gyn loopt, maar je zou hem/haar kunnen vragen dit extra aan te vragen. Niet geschoten is altijd mis.

8. mimi1988

mimi1988 VIP lid

7 apr 2015
    6.946
    4.154
    113
    Wij hebben een kindje* met turner. Nu bij nummer drie de nipt gedaan. Maar ze kijken niet naar het geslacht. Ook niet naar de geslachtschromosomen. Met een turner geschiedenis kom je eigenlijk niet in aanmerking voor de nipt. Want dit is niet op te sporen met de nipt. Wel kom je in aanmerking voor de combinatietest. Daar zit een medische echo bij rond de 12weken. En rond de 12 weken kan je op een echo al de eerste kenmerken van turner zien.

9. PreciousBaby

PreciousBaby Actief lid

29 jan 2019
    164
    242
    43
    Vrouw

Nee in NL maken ze geen geslacht bekend. Dit doen ze al jaren niet omdat hoe erg het ook klinkt nog veel mensen voor abortus kiezen (bij 10 a 11 weken)als het geslacht tegenvalt. Dit is mij verteld door de gyn toej ik vroeg naar de reden waarom ze het geslacht niet bekend maken.

10. Cooksy

Cooksy Lid

13 dec 2013
    10
    0
    1
    Wij twijfelen ook over nipt in België, maar dan om een andere reden. Stuk(je) voorgeschiedenis:

Wij hebben een meisje* met turner gehad. De nekplooi >10mm was directe reden tot grote zorg. Met een vlokkentest is de diagnose gesteld. De vochtophoping bleef extreem toenemen en met 16 weken hebben we afscheid van haar genomen. De vlokkentest viel me 100% mee en daarna ook geen klachten gehad.

De zwangerschap daarna gaf de combitest wederom een verhoogd risico (obv bloedwaarden). Ditmaal voor NIPT gekozen en een goed uitslag gekregen. Omdat we toch nog geen rust konden vinden een gesprek met de klinisch geneticus aangevraagd. Deze gaf aan dat bijvangsten ook gemeld zouden worden (muv geslacht chromosomen). Tegen die tijd was Turner voor ons echter ook al uitgesloten omdat we wisten dat het een jongen werd. Daarna wel kunnen genieten!

Nu ben ik zwanger van een tweeling en ja hoor; weer een hoog risico bij 1 van de kindjes (nekplooi 2,5mm). We hebben een abonnement kennelijk...
    Een vlokkentest zag ik niet zitten (twee x prikken vanwege ligging placenta’s). Dus nu staat ons een vwp te wachten over 3 wkn... of...
    Met de arts ook de opties voor NIPT besproken. Die zijn er in België voor tweelingen namelijk wel. Arts nam direct contact op met Leuven, maar daar leken ze er gek genoeg niet zo’n voorstander van. Kennelijk is de kans dat ze wat over het hoofd zien vrij groot bij een twee-eiige tweeling.
    Dus twijfel twijfel twijfel.. De vwp geeft 100% zekerheid, nipt is sneller..

Enkel voor geslachtsbepaling zou ik niet voor belgie kiezen, een paar weken later weet je het toch ook. Maar gevoelsmatig lijkt de techniek in België toch verder en betrouwbaarder??..

11. mimi1988

mimi1988 VIP lid

7 apr 2015
    6.946
    4.154
    113
    Verdrietig dat jullie ook een kindje met turner zijn verloren.
    Ons zoontje had met 12 weken een nekplooi van 2.5. Werd niet gezien als verhoogd risico. Dat is pas met 3.5. Wel was de verdere echo, die bij de combinatietest hoort, goed.
    Is er op deze echo meer gezien dan alleen de nekplooi van 2.5?
    Met de 12 weken echo werd ons verteld dat ze dan al beginselen van turner kunnen zien. Wij hebben deze zwangerschap daarom gekozen voor nipt en een guo met 12 weken.

12. June88

June88 Actief lid

30 nov 2018
    105
    114
    43
    Vrouw
    @Cooksy ik heb er helaas niet zo veel verstand van, maar wil je wel even sterkte wensen. Wat vervelend dat het weer zo spannend aanvoelt. Is een én én situatie ook mogelijk? Eerst de nipt en als daar iets geks uitkomt alsnog een vwp?

13. Cooksy

Cooksy Lid

13 dec 2013
    10
    0
    1
    De nekplooi zelf is idd niet schrikbarend, maar icm bloedwaarden en leeftijd (37) kwam het uit op 1:13. Toch wel hoog.. Het andere kindje had een nekplooi van 1,1mm en daarmee ver buiten de verhoogde risico’s.
    Op de echo is verder geen enkele afwijking of soft marker gevonden.

14. Cooksy

Cooksy Lid

13 dec 2013
    10
    0
    1
    En en, is wel een optie idd.
    Mocht uit de NIPT een afwijking rollen dan moet je sowieso via vwp toch nog bevestigen om welk kindje het gaat.
    Maar mocht die uitslag nu geen afwijkingen geven, dan is dat nog steeds geen garantie maar wel een drempel voor de vwp. De kans dat er iets mis is, is dan weliswaar kleiner maar niet uitgesloten. Ik kan me wel voorstellen dat we dan liever het risico van de vwp niet meer willen lopen.. of daar iig over gaan twijfelen.

De twijfel is feitelijk ontstaan omdat ze in Leuven zelf aangaven vaker afwijkingen te missen bij twee-eiige tweelingen.
    Als we hoe dan ook die vwp doen heeft de nipt weinig meerwaarde.. (buiten de snellere uitslag)

15. mimi1988

mimi1988 VIP lid

7 apr 2015
    6.946
    4.154
    113
    Oh.. dar is wel even schrikken! Gaan jullie de nipt laten doen? Loop je in een academisch ziekenhuis?

16. Cooksy

Cooksy Lid

13 dec 2013
    10
    0
    1
    In Nederland kan nipt niet bij een tweeling. In België wel, maar dus met een grotere kans dat ze wat missen (in vergelijking met eenlingen). We zijn er nog niet aan uit...
    We zitten bij het Radboud, heel tevreden over de begeleiding!

17. sumer93

sumer93 Bekend lid

17 jun 2015
    690
    300
    63
    NULL
    NULL
    Ik heb bewust voor België gekozen.
    Omdat
    : uitslag duurt maar max 5 werkdagen (wij hadden na 3 dagen al uitslag.) ipv ruim 2 weken.
    : België kijkt naar meer nevenaandoeningen (voor ons belangrijk vanwege aan beide kanten chromosoom afwijkingen in familie)
    : België kijkt nauwkeurigere naar bepaalde dingen die de moeder zou kunnen hebben. (Bijv kanker

België is gewoon veel verder op dit gebied. Ook veel minder kans op vals resultaat.

Daarnaast doet België dit ook al vanaf 9 weken zwangerschap... en Nederland vanaf 12

En ja het geslacht vond ik fijn voor erbij. Is namelijk geen twijfel over mogelijk. Vorige zwangerschap is het geslacht durende de zwangerschap 3x veranderd Haha

18. EsJuHa83

EsJuHa83 Actief lid

12 jul 2019
    114
    64
    28
    Vrouw
    En wat heb je daar betaald? €600

19. sumer93

sumer93 Bekend lid

17 jun 2015
    690
    300
    63
    NULL
    NULL
    Neee. 263,95 .

Dus die 90 euro meer dan in nl was het mij wel waard.

20. sumer93

sumer93 Bekend lid

17 jun 2015
    690
    300
    63
    NULL
    NULL
    Ik zou btw wel bij rechtstreeks zkh zoals Leuven gaan. Anders wordt je betoept qua prijzen.

Bijgevoegde bestanden:

Deel Deze Pagina