Misschien een domme vraag maar ik weet het gewoon echt niet. Hoeveel melk moet een baby’tje van 5 mndn minimaal krijgen? Dus niet per fles maar per etmaal. Ik weet dat 1 liter het maximum is maar wat is het minimum?
Afgelopen weken meerdere dagen per week... Ze is geboren op de -1. Toen naar de 0 gegaan en later weer terug naar -1. Daar zat ze laatste 2 weeg/meetmomenten op. Ga komende week denk ik maar weer keer extra wegen. Vind het lastig,want heb geen zin om CB om advies te vragen. Die gaan toch alleen maar zeggen dat ik grotere flessen moet geven. Maar ik ga t er echt niet in proppen. Heb zelf al geprobeerd te variëren met hoeveelheid en vaker of minder vaak aanbieden maar maakt niks uit. En er zijn ook zeker dagen dat ze wel flink drinkt. Maar dan geeft ze dat ook echt goed aan zelf, dat ze meer wilt. Ga denk ik maar gewoon mn kleintje volgen en op haar vertrouwen zolang ze idd niet verder omlaag gaat dan -1. Je kunt er gewoon zo onzeker van worden
Hoeveel drinkt je kindje op de mindere dagen? En hoeveel op de gemiddelde dagen? Kan het zijn dat ze gewoon wat minder fit was? Of last heeft van doorkomende tandjes?
Hier ook een baby die weinig melk dronk. Soms dronk ze maar 400 ml per dag. Gemiddeld zat ze rond de 550/650 ml per dag. Wel een flinke meid. 4200 Gr bij geboorte en groeit op de +2 lijn. Vanaf het moment dat ze vast voedsel is gaan eten is ze ook meer melk gaan drinken. Ik was in het begin ook erg onzeker maar toen ik in de gaten had dat ze goed groeide heb ik het los gelaten. Dus ja, ook op weinig melk kunnen ze goed groeien
Ik houd het niet heel precies bij want daar word ik alleen maar onzerkerder van. Maar de liter haalt ze nooit (is natuurlijk niet erg!). Schat op de mindere dagen rond de 500 ml en op de gewone dagen 700-800 ml. Ze heeft wel wat dagen koorts/verhoging gehad op en af zonder duidelijke oorzaak. Misschien gewoon een virusje ofzo.
O, maar dat is toch prima? Mijn dochter was ook zo. En eerlijk toegegeven maakte ik me er in begin ook druk om, hoor. Maar ze deed het er goed op, was vrolijk, groeide goed. Dus toen maar losgelaten.
Ik heb me maandenlang druk gemaakt dat mijn dochter te weinig dronk. Die deed precies hetzelfde als die van jou. Soms een paar dagen maar 500 cc en soms ineens 800 cc. Ze groeide ook met spurtjes dus op zich heel logisch dat ze dan ineens meer drinkt. Op een gegeven moment heb ik het toch echt maar los gelaten, want ze ging er geen druppel meer van drinken. Ik ben wel vrij snel yoghurt gaan geven zodat ze toch genoeg zuivel binnen kreeg, omdat ze na 6 maanden ineens in een rap tempo flessen ging laten vallen.
Rond de 4-6 maanden werd hier ook tussen de 700-800cc gedronken en dat met een gewicht van toen 8-9kg. Heel dat rekensommetje ging dus allang niet meer op want dan had ze meer dan een liter per dag moeten drinken. Ze groeide dus prima, dus daar zou ik naar kijken. Is ze tevreden, volgt ze haar lijntje en is urine en ontlasting voldoende, dan zou ik zeggen niks veranderen (als dat al zou kunnen).
Ik geef borstvoeding en de oudste heeft zelfs nooit flesvoeding gehad dus misschien werkt het bij flesvoeding anders maar bij borstvoeding weet je ook niet hoeveel erin gaat. Dan krijg je het advies om te kijken naar of je baby voldoende plast, poept en groeit. Als dat allemaal zo is en ze is gewoon vrolijk en helder, dan zou ik me niet zo’n zorgen maken en niet zo naar die rekensommetjes kijken.
LLL heeft een ander rekenmodel voor voeding dan de standaard. Daarin zeggen ze dat een baby van 5 maanden 110cc per kg per 24 uur drinkt. Zodra een kindje meer dan 6 kg weegt klopt de standaard richtlijn al niet meer, omdat je dan over de liter heen zou gaan. Ik zou dus zeggen dat het prima is zolang; - je kindje vrolijk is - je kindje voldoende plasluiers heeft en geen afwijkend poeppatroon krijgt (denk ook aan verstopping door te weinig vocht) - je kindje zijn of haar eigen groeicurve volgt.
Joh geen zorgen. Wellicht is die kleine gewoon geen melk fan, die heb je er gek genoeg ook tussen zitten. Nog even en de oefenhapjes beginnen, misschien gaat er dan wel een wereld open. Niet pushen, zeker geen grotere flessen doen en gewoom volgen. De gewone dagen zien er keurig uit, wij hebben hier ook mindere dagen gehad zelfs al is t een top etertje. Ze is nu behoorlijk ziekjes en krijg er met moeite voldoende vocht in zit nu gelukkig op de 450-500ml alles bij elkaar incl fruit en waterijsjes, voor haar leeftijd en gewicht met nu ook diarree erbij (wat fruithap is t enige aan vezels wat ze nog wel wil) is t wel krap aan. Maar we bieden aan, houden haar in de gaten op sufheid en afwijkend gedrag en die plasluiers. Aangelengde fles melk gaat hier nog wel goed, dus ookal is ze 15mnd ik ben blij dat we nog fv hebben staan.
Update: afgelopen dinsdag bij CB geweest en ze volgt gewoon de -1 lijn, dus dat is fijn. 63 cm en 6085 gram. Ik ga het dus maar loslaten en vertrouwen dat ze wel neemt wat ze nodig heeft. Bedankt voor al jullie reacties in ieder geval!!