Weet je, ik merk ook wel een beeje dat het door de oudere generatie wordt "opgelegd" hoor. Ik weet nog wel dat toen er net was, en ze huilde ik altijd wel van een Opa of Oma hoorde dat ik haar maar moest laten huilen. Huilen is goed, een baby hoort te huilen, niet meteen lopen . En als je dan loopt, dan zeggen ze tegen de baby "ja hoor, je hebt het helemaal voor elkaar nu hè" Dan ga je toch ook twijfelen..
Wat Gupsie zegt is ook wel juist. M'n schoonmoeder is ook zo. We waren daar enkele weken geleden met Serjenka en ze begon te huilen. Aan haar gehuil herkende ik dat het een hongerhuil was, maar ze had nog maar 2uurhalf geleden gegeten en ik zei dat ook. Toen kreeg ik als reactie, laat haar maar huilen, ze heeft daar deugd van. Wou een flesje opwarmen, maar mocht dus niet. Wanneer we daar weg waren, hebben we dan een terrasje gedaan, heb m'n meid daar dan een fles gegeven en ze had wel 230cc op. Zeg mij dan nog maar een keer, ze heeft geen honger, laat haar huilen.
Mocht je niet?? Niemand die mij zegt wat ik wel en niet mag om mn kindje te verzorgen hoor! Doorgaans zijn de moeder gevoelens de juiste. Ga lekker uit van jezelf meid. Komt t allemaal wel goed
Nee hoor, want dat kon volgens haar niet dat de kleine honger had. Der is ook een reden waarom ik niet graag naar daar ga. En ipv dat m'n vriend dan eens z'n mond opendeed, die zweeg. Was boos hoor op dat moment.
he kathy, jij weet toch wat serjenka bedoelt, JIJ herkent het huiltje, dan heeft je schoonlui er niets over te zeggen hoor,!! tenminste, zo zie ik het!
Idd vroeger zeiden ze laat maar huilen, is goed voor de longetjes, maar mijn kraamhulp zei dat dat onzin is, want een baby kan de link nog niet leggen van he als ik huil dan komt er iemand, dit gaat wel gebeuren na ongeveer 3 maanden, maar 2 uur lang laten huilen, is wel erg lang!! kan het zelf ook nog maar net 5 min. vol houden..dan moet ik naar dr toe..
Ja klopt.. zo gaat dat hier af en toe nog steeds... dan zeggen ze tegen Lisa :"heb je weer gewonnen!" pff kan daar zo kwaad om worden en zeg daar dan ook meestal wat van. maareh.. een kind van 1 week , 2 uur laten huilen..verschrikkelijk!!!!! Mijn hart zou breken. Ik zou me afvragen wat er aan de hand is.. ok er is misschien geen aanwijsbare of ruikbare (hihi) reden.. maar idd krampjes kan het kindje ook hebben. Soms huilt een baby ook gewoon omdat het zich niet prettig voelt.. dan laat je het toch niet krijsen????? Jeetje.... mijn haren staan overeind als ik dit zo lees...
halleekes, bedankt voor jullie reacties, heb het verkeerd begrepen, het was wel 2 uur, maar ze zijn om de 10 minuten gaan kijken en hebben het kindje in zijn bed gelaten. Groetjes ikke
In het begin heeft Chiem heel veel gehuild en kreeg ik ook het advies "laat maat huilen,een half uur en daarna mag je gaan kijken en hij valt vanzelf wel in slaap". Dit heb ik een dag gekund. Chiem lag boven te huilen en ik beneden. Verschikkelijk. Wat voelde ik mij slecht!!! Daarna las ik een verhaal van een man die als kind ook was benaderd met : laat maar huilen wordt vanzelf wel minder. En daar worden ze zelf standig van." Deze man geeft nu aan geleerd te hebben niemand te kunnen vertrouwen en hij kan niet goed met emoties omgaan! Als een kindje huilt zolang dan heeft hij/zij je nodig om welke reden dan ook. Ik kan Chiem best 10 minuten even laten huilen, afhankelijk van het huiltje soms wel langer...maar geen uren zonder hem even te troosten. Ik denk echt dat je een kindje leert dat het niet op zijn eigen ouders kan vertrouwen als je het eindeloos (uren) laat huilen. Tot een half jaar kun je ze niet verwennen, wel aan iets laten gewennen.
Ik vind twee uur laten huilen echt te gek voor woorden, Maar ik ben wel van mening dat je niet voor elk wissewasje ernaar toe moet vliegen. Ik heb mijn meisje ook wel laten huilen, en ook wel tien minuten of een kwartier. Daar heb ik later eigenlijk alleen maar profeit van gekregen. Maar ik denk dat dat laten huilen net zoiets is als zachtjes doen wanneer de baby slaapt. Ik heb nooit zachtjes gedaan in de buurt van de baby terwijl ze sliep, gewoon muziek aan of rommelen en stofzuigen. Gevolg is dat ze nu overal doorheen slaapt en niet overal wakker van word. ik denk dat overal zijn voor en nadelen aan kunnen zitten, maar idd een pasgeboren baby kan je nog niet echt verwennen.
ahhh kijk dan wordt het al iets anders! Al zou ik het dan toch wel uit zijn bedje gehaald hebben.. een kindje van een week oud heeft lichaamscontact nodig!
Zo jong heb ik altijd getroost!! Vanaf 3 maanden (denk ik) zijn wij met de 10 min. laten huilen gaan werken en dat heeft echt veeeel goed gedaan. Lars is een superslaper die je weglegt en slaapt. En doet hij dat niet meteen dan krijgt hij weer 10 min. en dan kom ik kijken. Ik heb hem toen ook niet onnodig uit bed gehaald.
precies kindje mist de baarmoeder de geborgenheid de warmte een kleintje van 1 week voelt zich totaal verloren en het dan 2 uur te laten huilen ??? heb er maar 1 woord voor "arm kleintje" oeps dat waren er 2
9 maanden lekker bij mama in de buik en na een week al alleen gelaten worden in een leeg koud bed?? Gestoord gewoon en dan komt mama ook nog eens om de 10 minuten kijken!!!?? Hoezo een vette worst voorhouden? Je kind leert nu om zich geborgen en geliefd te voelen, nou dat gebeurd dus niet als ie aan zijn lot wordt overgelaten. Ik heb mijn kids pas laten huilen na 7 mnd of zo (toen ik de overbodige nachtvoedingen zat was) en dan max 20 minuten. De eerste maanden hebben ze alle aandacht en lichaamlijk contact gehad dat ze nodig hadden. En 2 uur, mijn kids dronken om het uur bij me! Dus lekker bij je houden en aanleggen die baby's!!
Dat deed ik dus ook. En als ze eenmaal slapen kan je er een kanon langs afschieten nu. Die van mij worden nergens wakker van gelukkig. Enige waar ik even problemen mee gehad heb is met onweer bij de jongste. Maar dat was even gerust stellen en dan ging hij weer slapen. No problemo. De eerste tijd kan je een kindje niet verwennen maar wel aan dingen kan laten wennen zoals de geluiden om hem heen. Als hij gewent is dat mama tijdens zijn dutje rond loopt te stofzuigen en poetsen dan word dat gerommel juist een fijn geluid. Mama is niet in de kamer maar wel flak bij...voor als er wat is. Dan kan je toch met n gerust hart slapen? Ik kan me dat zelfs nog herinneren van toen ik klein was.
Ik heb mijn kindjes ook meteen gewend aan geluiden om zich heen. Bij mijn oudste kon ik gewoon naast de wieg stofzuigen, sliep er gewoon doorheen. Maar mijn jongste schrikt ondanks dat ie het gewend zou moeten zijn toch vaak van geluidjes wakker en mijn middelste is er ook redelijk gevoelig voor, als ze boven slaapt en je bent in de keuken met de vaat bezig wordt ze al wakker, terwijl we nooit voorzichtig hebben gedaan. Mijn oudste slaapt trouwens nog steeds wel overal doorheen. Ligt dus ook erg aan het kind en niet alleen aan het wennen eraan.
OOk als ze steeds wel zijn gaan kijken, zou ik het nog niet zo doen. Pak je ukkie lekker op en knuffel het tot ze/hij zich weer veilig voelt. Meestal zijn ze met het oppakken dan al stil en dan houd je ze lekker vast tot je er klaar mee bent en leg je haar/hem weer weg.
Zelfs al zijn ze iedere 10 minuten gaan kijken, ik vind het nog te gek voor woorden. Ik sluit me helemaal aan bij Deb.
Ja joh, dat om de 10 minuten even kijken doe je toch als ze een stuk ouder zijn, dat doe ik nu bij Elske (1,5) maar zo'n kleintje heeft troost nodig...