Harde buiken

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Bonnie87, 14 nov 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Bonnie87

Bonnie87 Actief lid

12 jun 2010
    102
    0
    0
    Tiepmiep
    Friesland
    Hallo!

Ik heb sinds gisteren harde buiken, nou heb ik dat wel vaker gehad maar dat was puur na inspanning e.d.
    Alleen is het zittend niet zo, maar als ik sta wel. Dan is m'n buik kei- en keihard !

Iemand enig idee hoe dat kan? :(
    Of is het puur omdat het nog niet ingedaald is?
    Vind 't best wel 'n beetje eng. Is ook de 1e zwangerschap dus ik weet ook niet hoe en wat en hoe 't voelt allemaal natuurlijk.

X

2. Janna

Janna Fanatiek lid

#2 Janna, 14 nov 2011
    Laatst bewerkt: 14 nov 2011
    Hoihoi! Heel herkenbaar hoor. Ik heb 90% van mijn harde buiken als ik sta of loop. Zittend of liggend is het veel minder. En als ik een harde buik heb en ik ga even zitten, trekt het ook veel sneller weg dan wanneer ik ga staan...

Harde buiken zijn in deze termijn van de zwangerschap normaal hoor. Vooral bij inspanning. Ze kunnen wel een teken zijn dat je even wat rustiger aan moet doen. Het is mij als volgt uitgelegd: de baby heeft even wat meer bloed van je nodig en prikkelt de baarmoeder om samen te trekken (= harde buik). Voor dat samentrekken van die spier moet er meer bloed naar de baarmoeder gaan, dus kan er ook meer bloed naar de placenta. En zo krijgt je baby meer bloed!

Doen je harde buiken pijn? Ze mogen niet heel erg pijn doen in de onderbuik en ze mogen niet regelmatig komen, bijv. om de paar minuten. Ook moeten ze wel weer wegtrekken. Anders moet je de vk bellen.

3. Birgitte

Birgitte Bekend lid

13 jul 2010
    792
    0
    16
    Mijn gynaecoloog zei dat als een harde buik niet zacht wordt na even gerust te hebben, ik moest bellen. Toen ik voor de derde dag op rij continue een harde buik had heb ik maar eens gebeld. Diezelfde middag moest ik naar het ziekenhuis en daar ben ik volledig onderzocht: ctg, inwendige en uitwendige echo, bloedonderzoek op zwangerschapsvergiftiging en urine. Ik bleek blaasontsteking te hebben maar verder was alles prima. Voor de blaasontsteking kreeg ik een kuurtje maar ook daarvan ging mijn harde buik niet over.

Mijn buik wordt ook harder als ik te lang sta of loop, net als bij jou. Dat werd steeds erger en nu kan ik eigenlijk alleen nog maar zitten. Maar ik zit dan ook al in week 39 en word donderdag ingeleid.
    Als ik jou was zou ik me ook even laten onderzoeken; als daar niks uitkomt zul je je er helaas bij neer moeten leggen en veel moeten rusten. Ik heb er ook al last van vanaf week 33, net als jij:( sterkte er mee....

4. Bonnie87

Bonnie87 Actief lid

12 jun 2010
    102
    0
    0
    Tiepmiep
    Friesland
    Meiden, bedankt voor jullie reacties!

Ik vind het alleen zo raar dat het alleen is als ik sta.
    Als ik zit, dan issie heel erg ontspannen. Ik heb geen VK, maar - nog net als vroeger - een HA.
    Als ik daar heen bel, dan voel ik me vaak weer lullig.. dan heb ik het idee dat ik er 'weer' aan kom. Maar goed, zo ziet ie dat vast niet.

Maar enfin, ik zal het nog even aankijken en dan eventueel bellen.
    Vind het heel apart allemaal.

@Birgitte: Spannend dat je ingeleid wordt! Kun je je hummeltje eindelijk vasthouden.. alvast veel succes!

Bedankt!

5. Birgitte

Birgitte Bekend lid

13 jul 2010
    792
    0
    16
    Hi Bonnie,
    De onderzoeken die ik heb gehad kan de huisarts niet uitvoeren. De verloskundige ook niet trouwens. Daarvoor moet je toch naar het ziekenhuis. Wees niet bang dat ze je een zeur vinden hoor! Bij ons in het ziekenhuis hebben ze liever dat je te vaak belt dan dat je niet belt met klachten. Zeker bij je eerste; het is van mij ook mijn eerste dus ik voel met je mee.
    Bij een harde buik kun je waarschijnlijk gelijk terecht in het ziekenhuis want dat is best urgent.
    Ik kijk heel erg uit naar donderdag en ben heel benieuwd hoe mijn dochter er uit ziet. Dat is ook het mooie van bevallen: al je klachten zijn ineens over:)

6. Bonnie87

Bonnie87 Actief lid

12 jun 2010
    102
    0
    0
    Tiepmiep
    Friesland
    Leuk dat je weet wat het wordt ! Of, leuk dat de mogelijkheid er tegenwoordig is.
    Wij weten het niet, wilden het bewust niet. :)

Maar goed, ik zal anders morgenochtend even bellen.
    's Kijken wat hij er van zegt. Blijf het bizar vinden, ik doe niks en toch een harde buik.

Je hebt gelijk, de meeste klachten verdwijnen inderdaad zodra je bevallen bent! Da's het mooie ervan! ;)

7. mammamandy

30 apr 2011
    5
    0
    0
    NULL
    NULL
    hier ook steeds harde buiken heb ze zelfs om het half uur en kan der de klok op gelijk zetten !!! werden ineens ook veel pijnlijker ,,, maar dan ineens stopt het allemaal weer pfffff! ben nu 34,3 weken ,, maar ik heb gewoon harden buiken wat ik ook doe staan zitten lopen het blijft het zelfde ...
    ook snachts heel vaak dat ik wakker word van de pijn in me buik met harde buiken !!!

8. Gentle

Gentle VIP lid

10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    Owww, laat het los hoor, je kunt je er zo gek om maken! Ik heb bij mijn eerste zwangerschap heel veel voorweeën en pijnlijke harde buiken gehad en hoe vaak ze ook zeggen 'ze mogen geen pijn doen', ze kunnen er ook niet echt wat aan doen als dat wel zo is... Ik heb toen magnesium geslikt, soms schijn je harde buiken te kunnen krijgen door magnesiumgebrek (magnesium helpt de spieren ontspannen), maar dat hielp bij mij niet. En ik deed ook niet veel hoor, maar ik had ze toch.

Nu ben ik helaas behoorlijk druk met mijn dochter, en beginnen de harde buiken nu al. Gelukkig meestal niet pijnlijk, maar ik ga ook niet meer bij elk pijntje naar de VK. Je bent een halve dag kwijt en 9 van de 10 keer kun je met een paracetamolletje naar huis met de opdracht RUST! Helaas is dat in ons geval best lastig... Gelukkig heeft het bij ons bij de eerste zwangerschap in ieder geval geen vroeggeboorte veroorzaakt, maar ik blijf er wel altijd een beetje huiverig voor, zeker wanneer ik nu al merk dat het pijnlijk wordt...

9. Bonnie87

Bonnie87 Actief lid

12 jun 2010
    102
    0
    0
    Tiepmiep
    Friesland
    Dag meiden,

Ik ben zojuist toch nog even naar de HA geweest. Kon eigenlijk niet meer, maar door mijn aandringen heeft de assistente toch nog even overlegd en die zei dat ik toch nog maar even moest komen.
    Heeft me even onderzocht -auw, auw, auw!!- om te kijken of er al ontsluiting o.i.d. was. Gelukkig zat alles nog 'potdicht' zoals ie dat zei.
    Crisis, wat een pijn zeg!

Voor nu dus helemaal niks meer doen, werken mag ook sowieso niet meer (wat ik al niet meer deed) en rustig aan.
    Net wat je zegt Gentle; neem maar rust en succes ermee.

Hij zei dat het sowieso nog wel even moest blijven zitten en dat het anders een soort van inleiden kón gaan worden over een aantal weken? Naja.. ik vind het niet erg dat het eerder komt (ben 01-01-12 uitgerekend, dus die datum is sowieso klote) maar 7 weken is nog wel héél erg vroeg.

Dus dat wordt een stel huishoudsters aanschaffen, haha! ;)

10. Gentle

Gentle VIP lid

10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    Ik zou niet graag voor een inleiding kiezen hoor. Als je lichaam het zelf begint gaat het vaak een stuk beter en gemakkelijker!

11. Birgitte

Birgitte Bekend lid

13 jul 2010
    792
    0
    16
    Lekker is dat he als de arts nog even je buik gaat voelen. AAAAAUUUWWW! Hou op man!! Die baarmoedermond bekijk je maar met de inwendige echo want dat doet ook geen zeer.
    Bonnie, goed om te zien dat de huisarts je dus wel serieus neemt dat hij na zijn spreekuur nog even de tijd voor je neemt! Dat lijkt me een prettig gevoel.

12. Bonnie87

Bonnie87 Actief lid

12 jun 2010
    102
    0
    0
    Tiepmiep
    Friesland
    Nou, hij ging niet over mn buik voelen maar met een bepaald ding naar binnen ! Crisis! Om te kijken dus of er ontsluiting was..

Klopt inderdaad, hij heeft me er nog even 'tussen' gedrukt in z'n spreekuur. Wel een fijn gevoel inderdaad, wordt je iig serieus genomen.
    Maar je denkt er wel steeds aan, want vannacht heb ik al gedroomd dat ik ineens een baby in m'n armen had. Hij/zij was heel druk in m'n buik en in 1 x had ik 'm op schoot. Geen pijn... helemaal niks gevoeld, hahaha! Zo bizar!

Deel Deze Pagina