Mijn kraamhulp vroeg vandaag of ik het goed vond om het kraambed na morgen (8e dag) af te sluiten. Op zich ben ik best fit dus had zoiets van ja prima. Maar nu twijfel ik toch eenbeetje. Heb een ks gehad dus mag nog niet veel. In de ochtend gaat het goed met me maar in de middag heb ik best veel last van mijn wond. Vandaag drinkt mijn zoontje slecht zijn flesjes waar ik meteen onzeker van wordt. Ook in badje doen heb ik zelf nog niet kunnen oefenen omdat ik zo lang niet kan staan (heb wel gekeken en ga het morgen zelf doen). De VK komt morgen langs dus dan zou er besloten moeten worden of het verlengd wordt of niet (VK beslist dat in principe). Weet nu dus niet goed of ik het toch langer wil of niet.... Wat zouden jullie doen?
Zou gewoon nog door gaan! Juist omdat je in de middag zo last hebt en je nog niet in badje hebt gedaan. Je hebt er recht op en vooral naar een ks lijkt het mij extra zwaar. Je hebt er toch recht op! Misschien dat ze in de middag kan komen i.p. de ochtend?
Vraag anders om twee ochtenden/middagen! Dan houdt zij alles nog even bij, is wel zo rustig voor jezelf! En inderdaad, de verloskundige moet hiervoor tekenen. Overigens heb je wel kans dat er dan een andere kraamverzorgster komt...
Ik heb 3 keer een keizersnede gehad en was altijd dolgelukkig met 10 dagen kraamzorg (waarvan overigens wel de eerste in het ziekenhuis). Ik was vooral na de 2e en 3e keizersnede niet in goede doen door veel bloedverlies dus de verloskundigen lieten de keus niet aan mij maar beslisten dat ik ivm nog niet op krachten zijn gewoon die 10 dagen kreeg. Ik vond het heerlijk! Zeker omdat je na een keizersnede pas na 14 dagen echt je een stuk beter gaat voelen. Dan was je toch een groot deel van die dagen al door.
Als je nog niet zo lang kan staan, nog last hebt van de wond, dan zou ik gewoon die verlenging vragen hoor! Waarom niet? Ik heb zelf de verlenging bij beide dochters gehad, bij de oudste was ik simpelweg te ziek om uit bed te komen (kraamvrouwenkoorts), bij de jongste was ik eigenlijk wel al heel fit, maar vond ik die twee dagen extra ondersteuning wel erg prettig. Ik had flink bloedverlies gehad, heel laag hb, dus zodoende ook gewoon recht op verlenging, maar stond 2 dagen na de bevalling al buiten te stoepkrijten met de oudste.
Juist de dingen die je aangeeft zijn redenen om de kraamzorg nog wat te verlengen. Nu kun je misschien je kindje nog 2/3 keer onder begeleiding in badje doen en zo heb je ook nog wat extra ondersteuning in je huishouden, zodat je nog 2 dagen langer niet zelf aan de gang hoeft. Ik zou het dus zeker doen.
Bedankt voor jullie reacties. Heb de 2 dagen extra gekregen en ben er super blij mee. Het geeft me wat rust en maakt me zekerder omdat ik hem nog een keer onder begeleiding in badje kan doen.
Wij hebben ook 9e en 10e dag kraamzorg gehad vanwege keizersnede en niet snel genoeg herstellen. Ik heb dat als zeer prettig ervaren. Per dag ging het beter. Ik heb d'r wel gemist. Maar vooral het elke dag bed verschonen hahaha...
Wij hebben in totaal 14 dagen kraamzorg gehad omdat we op de 5e dag in het ziekenhuis kwamen te liggen en de uren werden opnieuw geherindiceerd en omdat ik zo uitgebreid verzekerd was daarbovenop nog eens 15 uur luxe kraamzorg. Ik moet zeggen dat wij het heerlijk vonden...
Wij hebben wel 2 extra dagen gehad. Hebben er wel 2 halve dagen van gemaakt. Dat vonden wij wel fijn. Ook ik heb een keizersnede gehad.
Wat zijn dan indicaties voor extra uren kraamzorg? Ook bekkenklachten of dat niet? Is het alleen als je het als kraamvrouw nog niet kan en iedere dag op bed ligt? Of ook om andere redenen?
Ik ben inderdaad ook heel benieuwd wat d indicatie is voor extra zorg. Zelf heb ik maar 3x 4 uur gehad. M'n zoontje is met 35 weken geboren en moest 10 dagen in het zkh blijven. Helaas was er voor mij na 2 dagen geen plek meer en werd ik naar huis gestuurd. Daar zit je dan... Mag je zelf je wc schoonmaken omdat je toch met een wond zit, kleertjes te wassen die je vies meekrijgt van het zkh en niemand die he naar het ziekenhuis kan rijden. Ik wil natuurlijk niemand afvallen of aanvallen, maar had een beetje extra zorg wel heel fijn gevonden. Nu weer zwanger en hopelijk dit keer wel een kraamtijd voor de boeg
Hier hetzelfde, 3 keizersnedes en elke keer 10 dagen. Zeker die eerste keer had ik het heel hard nodig. Ik zou er gewoon om vragen. Je hebt inderdaad wel kans op een andere kv.
Keizersnede, borstvoeding, complicaties door hevig bloedverlies, waren bij mij redenen. Bij mijn oudste kon ik inderdaad nog niet zelf van bed af komen na 10 dagen.
Hier extra kraamzorg vanwege heftige (vaginale) bevalling met veel hechtingen. Daarbij 5 dagen in het ziekenhuis gelegen en kreeg nog 5 volle dagen ipv 3.