Baby laten zitten

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Luppy, 21 sep 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Mijn zoontje is deze week een half jaar. Het is een grote sterke knul en hij wil al een hele tijd eigenlijk niet meer liggen.
    We legden hem dan altijd in de wipstoel en zetten die een beetje schuin, zodat hij goed kon kijken, maar sinds kort gaat hij dan zelf rechtop zitten. We laten hem ook wel eens rechtop zitten op de bank, op het bed (los) en in de kinderstoel. Mag dat eigenlijk al wel op deze leeftijd? Hij blijft wel zitten, maar zakt na een tijdje wel wat in elkaar. Zou dat kwaad kunnen voor zijn ruggetje? Als we hem weer neerleggen, is hij gelijk kwaad en begint te brullen.

2. debbie2007

debbie2007 Fanatiek lid

18 sep 2007
    1.397
    3
    0
    Volgens mij oud en sterk genoeg hoor om het zitten te oefenen.

Zet hem lekker op de grond, met wat kussens achter en naast hem zodat hij zich niet bezeerd als hij omvalt, en dan iets om te spelen.

3. Macdee

Macdee Bekend lid

23 mrt 2008
    755
    1
    0
    Zolang ze het zelf aangeven, zou ik ze gewoon laten doen wat ze willen. Lekker laten zitten dus!

4. Euhmzz

Euhmzz Actief lid

14 jun 2007
    465
    0
    0
    Als hij sterk genoeg is om zelf recht te komen dan is het volgens mij geen probleem voor zijn ruggetje

5. chantal29

chantal29 Fanatiek lid

30 jul 2007
    1.714
    0
    0
    Die van ons wilt ook altijd rechtop zitten. Ze kan gezien haar leeftijd nog niet zelfstandig zitten maar op schoot en ook in de wipper trekt ze zich zelf op. Ik laat haar, ik kan haar moeilijk dwingen plat te liggen.

6. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Ik zit met hetzelfde probleem. Hij wil alleen nogmaar zitten en staan, maar kan dit nog niet zelf. Denk dat je best mag oefenen maar ik heb gehoord dat je ze eigenlijk niet zelf neer mag zetten en dan een kwartier zo laten zitten. Dan leren ze namelijk niet om het zelf te doen. Ook het laten staan zou niet zo geod zijn omdat de botten nog niet stevig genoeg zijn en ze o beentjes of x beentjes kunnen ontwikkelen. Weet niet wat hiervan waar is hoor. Ik zit dus in dilemma omdat ik het sneu vindt om m te laten liggen terwijl hij zo graag al van alles wil...

7. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Nou een kwartier zitten houdt hij ook nog niet vol, dan is hij allang een keer omgevallen, omdat hij iets wil pakken wat te ver weg ligt of omdat hij achterom wil kijken en dan z'n evenwicht verliest. Het is meestal hooguit 5-10 minuutjes achter elkaar.

Wel grappig, zo'n eigenwijze baby, mijn oudste kon pas een beetje rechtop zitten toen hij al 8/9 maanden was of zo, dus dit is voor mijn gevoel gewoon heel snel.

8. Nadia77

Nadia77 Actief lid

24 dec 2007
    286
    0
    0
    Ik zet Timo nooit zittend neer, altijd op zijn rug, dan bepaalt hij zelf wat hij wil doen, zitten of op zijn buik draaien en kruipen of staan. Ik heb ergens gelezen dat dat het beste is. Als je hem wil uitdagen om zelf dingen te oefenen dan is het trouwens beter hem niet te vaak in het wippertje te zetten, maar gewoon op een kleed op de vloer, met kussens, zodat ie lekker zijn gang kan gaan.

9. Alieke

Alieke Fanatiek lid

10 okt 2007
    3.793
    157
    63
    Ik zette mijn dochter ook gewoon in de wipper, niet te rechtop maar wel iets omhoog.
    Het nadeel later is alleen dat als je ze op hun kont neerzet en ze kunnen zelf blijven zitten maar niet uit hunzelf van ligstand tot zitstand kunnen zitten hebben ze het reflex niet om zichzelf op de vangen als ze voorover vallen/rollen (zichzelf opvangen met de handen) dus eigenlijk zichzelf zo voorover laten vallen.

10. Nynke31

Nynke31 Fanatiek lid

7 mrt 2006
    1.383
    0
    0
    Limburg
    Laten liggen en ze het zelf laten proberen wordt op de CBs geadviseerd. Als ze niet zelf via de buik zich tot zit kunnen opdrukken, zijn ze er nog niet aan toe.
    Ga het bij mijn dochtertje nu uitproberen. Mijn zoontje heb ik wel laten zitten en dit is een billenschuiver geworden.

11. mamajennifer

mamajennifer Actief lid

mijn meissie zit nu echt helemaal zelfstandig sinds een maandje ongeveer.
    En sinds een weekje loopt ze aan de hand, en als we haar weer in de lig/zit houding zetten dan gaat ze huilen...Madame wilt alleen maar lopen en kruipen...
    :):p

12. Murron

Murron Actief lid

13 aug 2007
    127
    0
    0
    Mijn dochter wil ook niets anders als gaan staan en zitten. Zij zit al enige tijd in een kinderstoel en als je haar aan de armpjes optrekt, dan gaat ze staan. Zover ik weet is als ze het zelf aangeven prima. Ze zijn er dan aan toe. Je merkt, vind ik, snel genoeg of iets kan of niet. Als ze onstabiel lijken, dan gewoon nog even wachten.

13. BuffySummers

BuffySummers VIP lid

16 sep 2008
    16.607
    7
    38
    Mars
    Ga je dit nu al bij je dochter doen?
    Ik zit bij de fysio met mijn zoontje voor voorkeurshouding en heb gelijk gevraagd over staan en zitten bij kindjes van zijn leeftijd.
    Zij vertelde mij dat het nog helemaal niet mag en niet goed voor ze is.
    Pas als ze zoals het kindje van TS rond 5/6 mnd zijn dan gaan ze het ook zelf aangeven.
    Door het liggen en zitten en omrollen trainen ze hun rug en buikspieren om straks te gaan zitten en staan en kruipen. Dat moeten ze eerst goed ontwikkelen. Laten zitten voor een half uurtje is niet erg gewoon op je schoot maar in stoeltjes e.d raadde zij echt af omdat ze nog helemaal niet zelf zitten en dus slecht is voor de ruggetjes.
    Staan was al helemaal not done vanwege rug/bekken en dat ze er ook problemen mee krijgen.

14. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Nadia, gaat Timo op deze leeftijd dan al zelf kruipen, staan en zitten? Dat is vlot, zeg!

Mijn zoontje kan al goed rollen hoor (alleen van rug naar buik, probeert ook wel terug, maar dat lukt nog niet). Maar gaan jullie baby's dan niet onwijs protesteren als je ze alleen maar plat op hun rug legt? De mijne wel namelijk, en wel met heel veel lawaai, haha.
    Ik wissel het wel heel veel af hoor, soms ligt hij in de box op zijn rug, dan ligt hij weer op de grond, meestal op zijn buik, dan weer in de wipstoel (half schuin, maar hij gaat dan zelf rechtop zitten) en soms dus op de bank, bed, kinderstoel (tijdens het eten) of op schoot rechtop. Op de vloer rechtop zetten durf ik niet, wij hebben een stenen vloer en kussens smijt hij gelijk weer weg, dus als hij dan opzij valt, valt hij echt keihard. Voorover vallen doet hij niet tot nu toe, ik denk dat z'n dikke babybuik teveel in de weg zit ;)

Mijn oudste hebben we overigens vanaf een maand of 8 wel regelmatig los laten zitten, en dat is geen billenschuiver geworden. Maar hij kon zichzelf pas tot zit brengen toen hij al bijna een jaar was, ik denk niet dat een baby van 10/11 maanden het nog leuk vindt om de hele dag moeten liggen, of wel? En ik denk eerlijk gezegd niet dat hij het pas zo laat leerde doordat wij hem lieten zitten, hij was met alles nl. vrij laat.

15. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Oh, ja dat staan niet mag, dat heb ik ook geleerd bij de fysio. Mijn oudste had ook een voorkeurshouding en dat vertelde zij toen ook. Wij moedigen dat dus niet aan, maar de jongste is gewoon heel sterk en als je die tegen je schouder legt om te boeren bijv. voel je echt dat hij al heel veel kracht in zijn beentjes en voetjes heeft en wil staan op je schoot. Maar goed, dat proberen we dus wel nog een beetje tegen te houden. Ik zag ook bij een vriendin die dat wel toeliet dat haar zoontje erg op zijn tenen ging lopen en dat nog steeds doet. Daar waren wij dus ook voor gewaarschuwd.

En de kinderstoel kan ik me nu ook herinneren dat ze dat afraadde, maar wij gaan bijvoeden via Rapley, dus dan wordt een kinderstoel juist wel weer aangeraden, omdat je kind ander te schuin zit om goed te kunnen eten. Beetje tegenstrijdig dus, maar ik hoop dat een half uurtje per dag in de kinderstoel ook niet direct tot enorme problemen zal leiden. Bovendien gebruiken we een stoelverkleiner ter ondersteuning.

16. BuffySummers

BuffySummers VIP lid

16 sep 2008
    16.607
    7
    38
    Mars
    @luppy jouw kindje is ook al 5 mnd is vind ik al anders dan een baby van 3 mnd;)
    En zitten in een stoel bedoelde mijn fysio denk ik mee van die halve loopstoeltjes enzo en al die ongein die je tegenwoordig hebt. Ze vindt ook dat kindjes van tegenwoordig te weinig gestimuleerd worden om zelf te doen.
    Jason probeert ook wel eens te staan als wij heb voor een boertje over de schouder hebben maar dat is een reflex vertelde zij. Het is dus niet dat hij al echt wil gaan staan.

En ik denk dat billenschuiven ook met een kindje zelf te maken heeft hoor:) en niet alleen met wel /niet zitten.

17. Nynke31

Nynke31 Fanatiek lid

7 mrt 2006
    1.383
    0
    0
    Limburg
    Denk dat ik niet duidelijk genoeg was. Ik ga mijn dochtertje nu niet zelf op de grond neerzetten. Ze mag het zelf gaan ontdekken.

Deel Deze Pagina