Baby lekker laten slapen.. slaapzaak\inbakeren\iets anders..

Discussie in 'De babyuitzet' gestart door piccolina, 20 sep 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    #1 piccolina, 20 sep 2012
    Laatst bewerkt: 20 sep 2012
    Meiden ik wil graag jullie ervaring vragen de enige die al baby heeft of had!

Ik ben begin april uitgerekend en ben nu even zich oriënteren hoe en wat baby moet slapen. over matras ben ik min of minder uit: het zal aerosleep worden. In de winter als kachel niet aan staat door enkel glas in bij ons vrij koud: c. 15-16 graden.

Wat ik ook wil ik dat baby in iets slaapt: dus geen dekentje gebruiken maar slaapzak of inbakeren of dergelijke.
    Ook mijn man had heupdisplexie en kans vrij groot dat ons baby zal het ook hebben.

Nu heb ik tweedehands in hele goede staat slaapzaken gehaald
    - Purflo maat 1 (2 stuks)
    - Little company combiesleeper 0-12m (1 stuk)

Nu wat nadere onderzoek zeggen ze dat little company is pas na 4 maanden te gebruiken omdat die vrij groot is. Dus die valt even af tot eind zomer-winter dan.
    Purflo schijnt wel te kunnen gebruiken bij baby van 0 maanden maar het is dan gelijk ook wel warme zak, dus daar kunnen we misschien maar tot juni doorgaan. En stel dat baby te klein is dan helemaal niet.

Nu lees ik alles over inbakeren:
    ''Er is echter ook kritiek op het inbakeren, omdat de hongerprikkel van de ingebakerde baby’s wordt onderdrukt, waarmee de borstvoeding verstoord wordt. Ook zijn er meerdere medische indicaties waarbij inbakeren afgeraden wordt. Kinderen met een verhoogde kans op een heupafwijking, zoals heupdysplasie, en kinderen met een verhoogde kans op een afwijking in de wervelkolom (scoliose) mogen niet ingebakerd worden (verhoogde kans betekent dat een oudere broer of zus, een van de ouders of grootouders of een oom/tante last had van zo'n aandoening). Kinderen met koorts mogen nooit ingebakerd worden! Een ingebakerd kind kan de lichaamswarmte moeilijk kwijt, en de hittestuwing die kan ontstaan bij inbakeren met koorts kan leiden tot stuipen, coma of dood. Om diezelfde reden wordt het ook afgeraden de eerste 24 uur na een vaccinatie in te bakeren. Ook kinderen met een luchtweginfectie mogen niet ingebakerd worden. Verder is grote voorzichtigheid geboden bij baby's met eczeem en baby's die veel spugen (vooral bij gastro-esofegale reflux).''

Er is ook een soort inbakerzakjes TinyNanny Inbakerzakje
    die heeft dan mouwtjes die je kan weghalen (dichtknoppen). de beentjes dan ook los.

Nou ik zit hier dus met een raadsel wat zal ik doen...
    Of wel een vraag hoe kan ik in april-mei- juni maanden overbruggen als purflo en littlecompany te klein zijn..
    Inbakeren denk ik valt vanzelf af omdat kans op heupafwijking bij ons baby vrij groot is..

2. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    Of raden jullie dan toch eerste 1-2 maanden onder dekentje te slapen omdat baby toch geen kant op kan..
    er zijn zo verschillende meningen over mijn kop zit al vol haha :)

3. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.299
    11.063
    113
    Wij zijn begonnen met lakentje-dekentje (op de heel warme dagen alleen lakentje) en een tencel puckababy. Werkte heel goed. In een puckababy wordt je kindje wel beperkt maar ligt niet vast - beentjes kunnen redelijk vrij bewegen, armpjes kunnen ze vrij verplaatsen langs en over de borst, maar niet in de lucht gooien en zo wakker schrikken. Nu met een dikke twee maanden wil ze heel graag haar handjes tegen haar gezicht houden bij het inslapen, dus de pucky gaat de kast in voor een toekomstig brusje. En ze wurmt zichzelf omhoog en haar dekentje omlaag,dus er zal wel een slaapzakje moeten gaan komen. Maar de eerste 2 maanden heb ik t niet gemist.

4. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.182
    8.906
    113
    Ik zou sowieso niet gelijk beginnen met inbakeren, er zijn genoeg kindjes waarbij dat helemaal niet nodig is. Als het wel nodig is, dan merk je dat vanzelf. En dan weet je misschien ook meer over de mogelijk heupdysplasie en kun je advies vragen hoe dan in te bakeren. Zou in het begin toch gewoon een laken en een deken en/of een (eventueel dikke) slaapzak (eventueel met mouwen) doen. In het begin bewegen ze nog amper en blijven ze wel onder een dekentje liggen.

5. Mama van Dilara

Mama van Dilara Actief lid

10 sep 2012
    102
    0
    0
    Schiedam
    ik had ook de hele poetspas in huis gehaald maar uiteindelijk niet nodig gehad, mijn dochter slaapt erg rustig. De aerosleep ligt bij mij in de kast. ik moest em eruithalen van mijn kraamhulp ivm het kunnen lekken van een hete kruik. Mijn advies is kijk het aan en als je het alsnog nodig vind kan je het altijd de dag zelf nog kopen. Succes..

6. gebakje

gebakje VIP lid

15 dec 2010
    5.130
    0
    0
    Heerle (NB)
    Hier alleen laken en dekentje gebruikt in het begin.
    Ze kunnen toch nog geen kant op.

Pas toen hij onder zijn deken vandaan kroop, ben ik naar slaapzakken gaan kijken.

Inbakeren niet gedaan.

Kennisje van mij wel, kindje sliep niet zonder ingebakerd te zijn. Maar met 6-7 maanden moet het afgeleerd worden want dan mag het niet meer, en ze heeft er heel veel drama nachten mee gehad omdat het kindje het gewend was en niet meer mocht.

7. Emmarijn

Emmarijn Fanatiek lid

21 jun 2011
    2.548
    2
    0
    Wij zijn overgegaan op een slaapzakje rond 2,5 maand. Gewoon een slaapzakje van de HEMA. Vind ik de fijnste die er zijn ;)

8. Emmarijn

Emmarijn Fanatiek lid

21 jun 2011
    2.548
    2
    0
    Wij hebben trouwens de Puckababy mini gebruikt tussen 1,5 en 2,5 maand, omdat ze zichzelf wakker hield met haar wapperende armpjes ;) Toen ze 2,5 maand was, kreeg ze iets meer controle over haar armpjes en wilde ze graag een knuffeldoekje vasthouden, dus toen zonder enige moeite gestopt met Puckababy.

9. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.211
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Ik zou nooit preventief inbakeren. Mn dochter sliep graag in slaapzak, mn zoon ligt heerlijk onder dekens!

10. jewe

jewe VIP lid

16 feb 2009
    9.544
    0
    0
    verkoopster baby artikelen
    noord brabant
    Inbakeren op voorhand is niet aan te raden. Is het niet nodig dan zeker niet doen.

Slaapzak in het begin wordt weinig gedaan omdat een dekentje lakentje dan vaak handiger is. Maar wat wel heel belangrijk is is dat je een slaapzakje NIET op de groei koopt. Voor eenn pasgeboren kindje gebruik je een slaap zakje maat 50/56 of 60cm. Een te groot slaapzakje is gevaarlijk.
    Combisleeper zit vaak pas goed vanaf een maandd of 4 eerder is hij nog echt te groot. Zeker niet vanaf geboorte te gebruiken.

11. Hier de puckababy gebruikt omdat ik strak inbakeren toch ook niet fijn vond. Maar zou pas voor een slaapzak of inbakerzak kijken als je merkt dat je kindje niet fijn slaapt onder een deken, onrustig is etc. Daarnaast heeft hij met de puckababy ook onder een deken geslapen hoor! Toen hij 6 maanden was op de slaapzak van puckababy overgegaan ging heel goed.

12. Lola86

Lola86 Fanatiek lid

12 jan 2010
    1.660
    0
    0
    Ik zou eerst mooi onder een laken deken doen. Een baby is meestal nog niet zo bewegelijk dat het het hele bed door stuitert.

En inderdaad de hema slaapzak. De slaapzakken van ikea vind ikzelf ook erg fijn.

De earosleep heb ik na een week of 3 uit het bed gehaald, bedje voelde zonder veel warmer en zachter aan. Pas met 6 maanden draaide ze zich en tegen die tijd kon ze echt wel zelf haar hoofd draaien en omhoog krijgen :) (omhoog houden sowieso al heel snel)

13. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    #13 piccolina, 21 sep 2012
    Laatst bewerkt: 21 sep 2012
    Ik vind hema slaapzakjes niks, het is vaker niet 100% katoen (In hema zit polyester in vulling en het kan zweet niet kwijt van kleine baby want slecht is als buiten in kamer vrij koud is. In de zomer ook trouwens..) , wordt afgeraden voor als kindje zweet en qua gevoel is veel slechter dan little company of prflo...Het is puur mijn ervaring wat ik daar zag liggen en hoe het voelde vergeleken met de andere.

Ik weet het ook dat slaapzak op maat moet zijn, maar helaas combisleepter begint inderdaad pas maand of 4-5 en purflo heb ik nog niet binnen maar hij schijnt wel kunnen 0-4 maanden omdat openingen vrij klein zijn: dat moet ik nog kijken of het dan kan.

Bij ons thuis is zelfs nu in de nacht vrij koud: rond 17 graden, dus in april-mei als het wat aan koude kant is nog wat kouder, daar moet zeker TOG 2,5 tegenaan.
    Wie weet welke model- merk slaapzak (behalve hema) kan bij 50-60 cm beginnen dus voor pasgeborene baby's?

Inbakeren puckababy en dergelijke gaat wij niet doen: hebben net advies van de fisyo gehad en die zegt dat je het nooit aan moet beginnen want afleren is moeilijk en als je kans op heupdysplexy hebt is absoluut verboden.

Dekentje overweeg ik nu want er zijn wel goede dekentjes leverbaar van puckababy en andere die TOG 2,5 hebben, dus met pyjama moet het goed werken dan eerste 3 maanden lijkt mij..

14. Van puckababy heb je ook een normale slaapzak hoor. De newborn bag. Van katoen..

15. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    Ik heb Purflo binnen en dit is perfect! het is maat 1 (56-60 cm) en kleiner dan combisleeper dus ik ga baby daar in doen! ik schaaf aan een extra dekentje bij en pyjama voor het geval als baby te toch klein zal zijn ervoor.

16. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    Babyengel
    je bedoelt puckababy newborn
    ja die is wel leuk!

17. cilek

cilek Bekend lid

28 apr 2010
    560
    0
    0
    NULL
    arnhem
    ik raad puckababy iedereen aan
    het is geweldig en heel goed materiaal

18. misa

misa Niet meer actief

Ik zou gewoon simpele slaapzakken in de juiste maat kopen. Prima op mp te vinden of anders bij hema of prenatal. Inbakeren zou ik alleen doen als je het idee hebt dat je kindje het nodig heeft. Dus niet op voorhand al.

Aerosleep is door de luchtigheid juist frisser/kouder trouwens.

19. Marlett

Marlett Fanatiek lid

13 jun 2009
    1.276
    10
    0
    Wol! Dat reguleert de temperatuur. Mijn dochter slaapt op een wollen schapenvel en ik ben nog aan het kijken naar een wollen slaapzakje. Zelf slaap ik ook op een wollen onderdeken en onder een wollen dekbed.

20. ivfje

ivfje Bekend lid

25 feb 2011
    719
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb zelf een inbakerzak gemaakt , een snugler, nog leuk om te doen ook.... koste me alleen stof (katoenen buitenkant en flanellen binnenkant)

Deel Deze Pagina