Hallo dames ik geef sinds gisteren neocate ivm haar mogelijke koemelk allergie ik gaf voorheen altijd op verzoek borstvoeding maar ze kwam altijd rond ong dezelfde tijdstippen. Hoe ga ik dat nu doen met kunstvoeding ?
Je kan kunstvoeding ook op verzoek geven inderdaad. Daarnaast kun je met koemelkallergie ook borstvoeding blijven geven, als je dat wil, dan ga je zelf op een koemelkvrijdieet.
Klopt maar het was voor beide partijen niet leuk meer ze dronk niet meer goed aan de borst heel huilerig en wild. Deed er zo een uur over om 80 Gr. ( voor en na gewogen) te drinken dat was te weinig volgens de artsen.
Dat is ook wel typisch voor koemelkallergie, zo onrustig drinken. Je zou ook kunnen overwegen haar naast de Neocate ook aan te leggen, kijken of ze nu misschien rustiger drinkt, en dan langzaam weer over op volledig borstvoeding. Maar ik begrijp 't natuurlijk ook als je geen zin hebt in 'gedoe' en nu gewoon over wil stappen op de Neocate. Mijn dochter heeft een week Nutramigen AA gehad vanwege koemelkallergie, daarna heb ik haar eigenlijk moeiteloos aan de borst gekregen (tijdens die week gekolfd) en dronk ze een stúk rustiger dan ervoor.
In principe kun je best flesvoeding geven op verzoek, maar moet je wel oppassen dat je niet de maximale hoeveelheid overschrijd. Kun je doen door wat kleinere flesjes te geven verdeeld over de dag. Denk dat dat zeker voor een baby die eerst borstvoeding heeft gehad een goeie manier is. Mijn zoontje heeft nooit anders gehad dan flesvoeding dus ik heb eigenlijk nooit op verzoek gevoed. Dat was voor hem ook geen probleem.
Ik heb ook flesvoeding gegeven op verzoek, nooit borstvoeding gegeven. Gaat heel goed hoor. Ik gaf niet vaak dezelfde hoeveelheden. Wanneer er bijvoorbeeld maar 2 uur tussen zat dan gaf ik een kleiner flesje dan wanneer er 4 uur tussen zat. Gewoon in de gaten houden dat je niet meer geeft dan die liter. Ik vind het zelf natuurlijker voelen dan voeden op schema. Zeker voor een kleintje wat borstvoeding op verzoek gewend is
Hier ook op verzoek gegeven. Zeker bij de overgang merkte ik dat het even onrustig was, alsof de borstvoeding wateriger was, beide jongens kwamen dan eerder om nieuwe (fles)voeding.. De jongste was een koppig geval, en heb ik ook nooit in schema kunnen krijgen. De oudste werkte wel een beetje mee, maar dat was dan meer een kwestie van hem de 1e fles laten bepalen, en de rest van de dag was dan voorspelbaar. In allebei de gevallen gaf een schema meer onrust.
Ik ben rond dezelfde periode overgestapt van borstvoeding naar flesvoeding. Ik heb in het begin gevoed op verzoek. Dat ging prima. In het begin dronk ze kleine beetjes, maar na een paar dagen begon ze meer tegelijk te drinken. Toen heb ik rustig de flesjes opgehoogd, waardoor ze er vanzelf meer tijd tussen ging laten. Na 2 weken kreeg ze een duidelijk regelmaat in de voeding en wilde ze de voeding om de 2,5 a 3 uur. Als ze haar flesjes makkelijk leeg dronk hoogte ik de voeding weer op. Uiteindelijk kwam ik uit op 180/6 5 voedingen per dag. Ze geeft nu nog steeds zelf aan wanneer ze een fles wil. Nu is dat om de 3 1/2 uur gemiddeld. Soms drinkt ze een hele fles en soms laat ze wat staan. Het gaat heel natuurlijk en hier past het ook het beste bij Fay.
Nadat ik bij mijn zoontje gestopt was met de borstvoeding heb ik hem verder op verzoek flesvoeding gegeven want hij kreeg die grote flessen anders niet weg. Wel een beetje in de gaten houden dat je de daghoeveelheid niet overschrijdt, zoals de dames hiervoor ook al hebben gezegd.
Groeide ze dan ook niet genoeg? Want bij borstvoeding gelden geen 'regels' welke hoeveelheid OK is en welke niet. Bij kunstvoeding is dat al erg wisselend, want onze jongste drinkt gemiddeld genomen maar 3/4 van de hoeveelheid die ze zou mogen en groeit daarop voldoende.... Maar op je eerste vraag: je kunt gewoon op verzoek gaan voeden. Er is tot je kindje 6,5 kilo is, een maximum aan voeding waar je je aan moet houden, (als ze 6,5 kilo of zwaarder zijn geldt de max van 1 liter, tot die tijd kun je op het blik voeding de hoeveelheden zien die ze max mogen hebben bij een bepaald gewicht), maar verder kun je dan gewoon op verzoek voeden. Je kunt het ook zelf uitrekenen: dan neem je het gewicht in kilo's en dat vermenigvuldig je met 150 cc. Bijvoorbeeld, je kind weegt 4,2 kilo. Dan doe je 4,2 maal 150 cc= 630 cc. Dat mag je kindje dan max hebben op een heel etmaal. Dat verdeel je dan weer over het aantal voedingen dat je kindje drinkt, en die hoeveelheid doe je dan in het flesje.
Ik ben rond de 3,5 maand gestopt met borstvoeding. Mijn dochter wilde ook bijna niet drinken aan de borst vanwege reflux en steeds terugkerende spruw. Ik heb dus bijna 3,5 maand gekolfd en haar de melk per fles gegeven. Als ik er nu aan terug denk Op een gegeven moment werd het me teveel. Ben toen FV op verzoek gaan geven. Wat mij erg hielp was om alles in een schriftje te zetten. Zo kon ik oer dag zien hoe laat en welke hoeveelheid ze nam. Snel werd wel duidelijk dat er een soort van ritme in zat, was voor mij dan een richtlijn. Anders gooide ik zo veel voeding weg, erg zonde. Rond de 6 maanden ben ik gestart met bijvoeding en vanaf toen kwam er steeds meer ritme in. Ze dronk om en nabij op vaste momenten en je herkent op een gegeven moment natuurlijk wel wanneer ze wat extra honger hebben. Succes met je voedingen en ik weet uit ervaring hoe fijn het is om wat rust te krijgen rondom voeden.