Bij groeiecho achterstand buikje geconstateerd, 32 weken zwanger

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door Wendieh, 13 mei 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Wendieh

    Wendieh Lid

    5 apr 2018
    21
    3
    3
    Vrouw
    Hallo allemaal,

    Met 28 weken heb ik een eerste groeiecho gehad, hieruit bleek dat het hoofdje wat klein was (P19), beentjes normal en buikje liep ver voor (P72). Al met al was het redelijk gemiddeld. Nu bleek met de groeiecho met 32 weken dat hoofdje en beentjes in die lijn verder groeien maar dat het buikje achterblijft in groei, deze zit nu op de P33 lijn. Gewicht werd nu geschat op 1890 gram. Dus op zich gewoon gemiddeld. Maar omdat het buikje een afwijking laat zien in de groeicruve, een achterstand in groei over twee weken weer een echo...
    Ze heeft meteen gecheckt of de doorbloeding van mijn placenta nog goed was maar dit was nog helemaal prima...

    Ik haal mij meteen weer van alles in mijn hoofd, van allerlei chromosoomafwijkingen (ik weet het, de kans is klein en meestal is het gehele kindje dan klein.. maar toch...), tot aan gewoon een lang en dun kindje die misschien komende week wel ineens weer een groeispurt voor het buikje krijgt.

    Nu vroeg ik mij af of jullie hier ervaring mee hebben of wat ik hier nu verder van moet denken?

    Groetjes
     
  2. Kimberley92

    Kimberley92 Fanatiek lid

    27 jan 2017
    2.422
    2.715
    113
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Kan het niet zo zijn dat de kleine zelf zorgt dat alles weer in verhouding raakt?
    Hier was namelijk tussen 32 weken en 36 weken 't buikje ook weinig gegroeit.
     
  3. MaritS

    MaritS Actief lid

    5 dec 2015
    469
    398
    63
    Bij mij zei de echoscopiste dat lichaamsdelen los van elkaar 'schoksgewijs' kunnen groeien. Dit zei ze bij 20 weken echo toen buikje p95 was en de rest gemiddeld.. Misschien is dat het?
     
  4. paula1984

    paula1984 Niet meer actief

    Wat @MaritS zegt klopt.
    Als je nu over 2 weken weer een echo hebt die nog meer varieert mss dat de artsen er dan wat van gaan vinden.
    Hier nu 6 groei echo's gehad.
    Eerst beentjes p10-p50 en de rest p50.
    Papa heeft korte benen en zo ook mijn jongens.
    Vorige week donderdag waren ook de beentjes ineens weer p50.
    Dus ze hebben een spurtje gemaakt.
     
  5. Wendieh

    Wendieh Lid

    5 apr 2018
    21
    3
    3
    Vrouw
    Ik hoop maar dat de volgende groeiecho blijkt dat die gewoon in zijn eigen lijntje groeit en dat de eerste meting misschien wel erg ruim genomen is..

    Heeft verder iemand zo’n zelfde ervaring gehad?
     
  6. Wendieh

    Wendieh Lid

    5 apr 2018
    21
    3
    3
    Vrouw
    Na een derde groeiecho nu toch de constatering dat alles netjes in zijn lijntje groeit behalve het buikje. Het buikje is nu verder afgebogen naar de p20 lijn ( begonnen op p70 toen p30 en nu p20) hoofdje is nog steeds klein maar volgt zijn eigen lijntje en benen zijn erg lang maar dat is ook niks nieuws.. kortom, buikje is aan het afbuigen.. wordt nu doorgestuurd naar het ziekenhuis..
    iemand hier ervaring mee gehad hoe nu verder?
     
  7. jolien 1986

    jolien 1986 Niet meer actief

    Mijn dochter had klein hoofdje en buikje. Al met 20 weken echo geconstateerd en doorverwezen naar gynaecoloog /perinatoloog.

    In ziekenhuis has Ik Guo's om groei te volgen. Tot echt niet goed ging en de gynaecoloog haar besloot te halen met ks met 36 weken

    Oorzaak achteraf bleek slecht werkende placenta. Niks aan te doen.

    Ik mocht trouwens alles blijven doen. Sporten, werken, verbouwen. Gewoon wat elke andere zwangere ook mag.
     
  8. Wendieh

    Wendieh Lid

    5 apr 2018
    21
    3
    3
    Vrouw
    Hoeveel woog je kindje? Hebben ze de baby toen gehaald omdat het helemaal niet meer groeide?
     
  9. jolien 1986

    jolien 1986 Niet meer actief

    2400 gram, ik had nog ernstige complicatie oligohydramnion (vruchtwater tekort) p1 erbij. Onze dochter lag letterlijk klem.

    Maar ja de harde buiken, weinig beweging en minimale groei maakte dat de gynaecoloog verwachte dat ze beter af was uit de buik dan in de buik.

    Ik denk dat hij ook goed heeft gehandeld want onze dochter had flinke opstart problemen. (kindjes van 30-32 weken deden het beter)

    Is trouwens helemaal goed gekomen hoor :).

    Ik verwacht dat ze bij jou gewoon de groei en bloedflow gaan controleren.
     

Deel Deze Pagina