Baby lust geen groente

Discussie in 'Voeding' gestart door Lot1909, 16 jan 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lot1909

Lot1909 Actief lid

3 nov 2012
    152
    15
    18
    NULL
    NULL
    Mijn zoontje is ruim 6 maanden en lust sinds een week geen groente meer.
    Met 5 maanden begonnen met groenten. Wortel, courgette, broccoli, erwtjes en sperziebonen, wel en niet gemengd met aardappel ging er allemaal best goed in. 3 weken later ook met fruit begonnen, en dat was al helemaal geen probleem. Hij vond het heerlijk.

Maar sinds een week houdt meneer zijn mond stijf dicht, en als hij dan toch per ongeluk iets op z'n lip of in z'n mond krijgt, trekt hij een vies gezicht of gaat hij kokhalzen.

Ik ben flessen aan het afbouwen omdat we over zijn op opvolgmelk 2.
    Met brood zijn we nog niet begonnen. Tussendoor krijgt hij wel een soepstengel en diksap. (14:00)

Ik maak alles zelf. Op een of andere manier staan die potjes mij tegen. Ik kook vers en pureer. Dit maakt de overstap naar 'met de pot mee eten' het makkelijkst denk ik.
    Maar omdat hij de laatste week erg weinig heeft gegeten en de flessen minder gaan worden, sta ik op het punt om toch potjes te gaan proberen.... Als hij daar wel van eet...

Wie herkent dit?
    Hoe ging bij jullie de overgang naar met de pot mee eten?
    Moet ik nog even volhouden? Of toch potjes gaan proberen...
    Iemand tips?

2. G89

G89 VIP lid

18 sep 2008
    10.064
    1.296
    113
    Nederland
    Lusten vind ik een groot woord. Een baby leert in een korte tijd veel nieuwe smaken. Met 6 maanden hoeven ze nog geen bord eten weg te eten. Flesvoeding blijft de "hoofdvoeding" al het overige is bijvoeding, daardoor kun je de flessen verkleinen en uit eindelijk laten vervallen. Mijn zoontje at pas echt goed mee met 8 maanden. Voor die tijd boden we het aan.. Als hij niet at, dan was het ook prima.

Jouw kindje zal straks ook nog op een leeftijd komen, dat hij helemaal geen warm eten wilt. Die periode hebben we hier net achter de rug ;) en met vlagen komt het terug.

Blijf gewoon eten aanbieden en kijk wat hij aangeeft. Ik zou niet gaan "pushen" dit werkt averechts.
    Je kunt ook eens stukjes aanbieden, hier op het forum staat genoeg info over rapley.

3. Kim11

Kim11 VIP lid

23 mrt 2011
    5.960
    178
    63
    Inderdaad, het eten is bijzaak. Die flessen zijn heel erg belangrijk.

En mijn zoontje trekt ook weleens een gezicht dat je denkt ojee, maar gewoon door gaan en overdreven vrolijk doen 'oooh lekker!! hmhmhmhm"

Dat helpt hier goed. Ik had laatst iets, ik weet even niet meer wat... Bloemkoolstamppot geloof ik. Hij vond het ranzig. Zeker 20x aangeboden, hij spuugde alles uit, en vies kijken joh... En toen opeens, vrat ie de hele schaal leeg. Driftig als de lepel niet snel genoeg bij m was.

Je moet gewoon volhouden, dwingen moet nooit. Maar blijven aanbieden en vrolijk doen. Op een begeven moment slaan ze dan vaak wel om hoor.

Als je potjes overweegt, neem dan Hipp. Die koop ik ook weleens, die komen echt het meest in de buurt bij wat je zelf ook maakt. Olvarit is rommel, en dat heb je niet door tot je een keer Hipp in huis hebt gehad. Hipp is iets biologisch, zonder andere rommel in het potje. Bij olvarit zit er nog rijstebloem en weet ik veel wat bij.

4. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

@TS: stoppen met extraatjes en gewoon 3 dagen achter elkaar dezelfde groenten blijven aanbieden. Eet je kindje weinig dan geef je wat meer melk.

Stel dat potjes wel erin gaan... dan moet je je afvragen waarom dat dan is... smaakt het nog wel ergens naar? Dit is de tijd dat je je kinderen smaken leert.. dat is belangrijker dan de hoeveelheid. Leuk dat er een potje van 200 gram in gaat maar smaakt het nog ergens naar?

Gewoon blijven aanbieden. Sommige kinderen vinden het lekkerder om samengestelde maaltijdjes te eten. Mijn dochter vond gewoon broccoli niets aan maar broccolischotel met een beetje kruiden vond ze heerlijk. Ook goed.

5. Patrijs1981

Patrijs1981 Fanatiek lid

22 dec 2011
    2.011
    1
    36
    Draagdoekconsulent
    Woerden
    Misschien wil hij het zelf doen, lekker rapley-en?
    Tja en zo heeel belangrijk is het nog niet hoor. Zijn flessen zijn belangrijker.

6. Liesje92

Liesje92 Niet meer actief

Ik weet niet of potjes de oplossing zijn. Onze dochter pikte het echt niet als je haar een potje probeerde aan te smeren, maar alles wat ik zelf maakte at ze zonder moeite op. Hopelijk is het gewoon even een eigenwijze fase. Gewoon een paar dagen achter elkaar hetzelfde aanbieden, komt vanzelf weer goed :) ze groeien op die leeftijd nog vooral van de melk

7. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Probeer eens je kind de regie te geven, gewoon zelf stuk groente laten pakken en eten. Dus niet alles meer pureren. En zoals Cygnet schrijft, beetje meer smaak, door te kruiden, helpt ook vaak. Niet te veel afwisselen, zodat je kind aan smaken went.

Denk niet dat je met potjes vooruitkomt.

Ik zou die diksap helemaal weglaten, door die zoetigheid verpest je hun smaak. Gewoon fles of water geven.

8. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Of eens hele andere groentesoorten; pompoen, witlof, rode bietjes, bloemkool.

9. Lot1909

Lot1909 Actief lid

3 nov 2012
    152
    15
    18
    NULL
    NULL
    Bloemkool, bietjes en witlof al geprobeerd. Hij houdt z'n mond gewoon stijf dicht na de eerste hap. Hij weet wel hoe het moet want als ik met het bakje aankom lopen doet hij z'n mond al open. Fruit gaat dus wel goed. We zijn begonnen met groente en na 3-4 weken dus ook fruit. Sindsdien 'pikt' hij de groente niet meer... Lijkt het.
    Gister aten wij bloemkool en zat hij bij ons aan tafel. (Zelf dus maar een hapje broccoli) toen heb ik hem een strontje bloemkool gegeten en hij at het! Minimaal dat wel maar toch, het ging naar de mond! Vandaag hetzelfde met boontjes! We houden gewoon vol!

En over het diksap. Ik heb zeker 3 weken iedere dag of nacht water aangeboden. (Lauw) maar hij pakt dit niet. Begint heel gretig. Maar wordt dan boos. Daarom sinds kort begonnen met heel 'dun' diksap.

10. Patrijs1981

Patrijs1981 Fanatiek lid

22 dec 2011
    2.011
    1
    36
    Draagdoekconsulent
    Woerden
    ;) zie je, hij wil gewoon zelf de regie. Geen prutje maar gewoon echt eten hahaha. Succes! En niet stressen over de hoeveelheid. Totaal onbelangrijk op dit moment

11. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Even stoppen met fruit en alleen groente aanbieden.
    Wat drinken betreft: naast zijn flessen hoeft hij nog niets anders te drinken. Dus gewoon water of rooibosthee blijven aanbieden i.p.v. diksap.

Deel Deze Pagina