15 weken en borstvoeding; een paar vragen

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door nora25, 6 dec 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. nora25

nora25 Actief lid

18 okt 2013
    347
    94
    28
    Vrouw
    NULL
    NULL
    Mijn zoontje is bijna 15 weken. Vanaf het allereerste keer ging de bv goed. Hij kreeg ook al vrij snel een soort ritme: 7.00 uur, 11.00 uur, tussen 14.00 en 15.00 uur, 17.00 uur, 19.30 uur en 22.30 uur. De eerste 2 weken kwamen daar nog twee nachtvoedingen bij, toen nog maar één en al heel snel daarna om de nacht doorslapen en voor een voeding komen. Ik denk dat hij vanaf ongeveer 8 weken de meeste nachten slaapt van 11.00 - 7.00 uur. Maar nu de vraag: een kennis (met ervaring met 3 kinderen borstvoeding) zegt dat dit geen goed ritme is: op zijn leeftijd moet het makkelijk om de vier uur kunnen, maar dat doet hij dus alleen 's nachts, 's morgens en soms 's middags. Zij maakt haar baby elke morgen om 6.00 uur wakker en voedt dan om de 4 uur tot 22.00 uur 's avonds. Wat vinden jullie van dit idee? Ik vind zelf het ritme van mijn zoontje prima, en hij zelf volgens mij ook. Toegegeven: ik ben inderdaad eind de middag en begin de avond best veel aan het voeden; soms maar twee uur er tussen. Maar ik heb me er inmiddels al helemaal op ingesteld. En omdat hij 's nachts al zolang slaapt, heb ik zoiets van: hij moet het toch ergens vandaan halen? Ik vind het eigenlijk een ideaal ritme. Of moet ik inderdaad, nu hij al 15 weken is, er toch naartoe werken dat hij om de vier uur gaat komen.

Nog een andere vraag:
    De laatste tijd drinkt hij soms best onrustig: soms omdat hij teveel ziet, soms omdat hij moet poepen en soms weet ik het echt niet. Hij heeft dit vooral begin van de dag en naar mate de dag verder komt, wordt hij rustiger. Hebben jullie nog tips? Dit doe ik al:
    - Op een rustige plek zitten
    - Tussentijds stoppen om te boeren
    - Bij overvolle borsten ('s morgens) de eerste druk er af kolven.
    - Na het voeden een tijd rechtop houden.
    Bij het cb kreeg ik het advies om alle voeding af te kolven en johannesbroodpitmeel toe te voegen. Maar ik zie fulltime kolven niet zo zitten. Hebben jullie nog andere tips?

Het is een heel verhaal geworden. Alvast bedankt voor de reactie!

2. Eeksie

Eeksie Bekend lid

10 jun 2011
    640
    0
    16
    Drenthe
    Je kunt ervoor kiezen om op vaste tijden te voeden, of op verzoek. Als jij je bij jouw ritme goed voelt, is het goed toch? Hier zit er naarmate de dag vordert ook steeds minder tijd tussen de voeding en 's nachts juist wat meer. Zolang het voor jou geen probleem is, moet je er ook geen probleem van maken. ;)

mijn dochter heeft rond dezelfde periode last gehad van onrustig drinken. De lactatiekundige gaf aan dat ze dan al na kort drinken klaar is, ik haar het beste gewoon weg kan leggen en een poosje later nog een keer aanbieden. Misschien heb je er wat aan...

3. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.811
    5.949
    113
    Vrouw
    Tja...zeker de eerste 2 a 3 maanden is het gewoon erg belangrijk om op verzoek te voeden. Je kindje regelt zelf je productie. Als je daar niet aan toe geeft, loop je grote kans dat de boel instort. En tja, het ene kindje drinkt in het begin om het uur, een ander laat er al 3 uur tussen zitten. Zoveel mensen zoveel wensen...
    Het is wat je zelf al schrijft: hij slaapt de nacht door. Dus natuurlijk heeft ie honger overdag. Als jullie op deze manier happy zijn:prima! Ik zie eigenlijk niets bijzonders in je schema....
    Je kindje is 15 weken, dit is echt een periode waarin opeens ALLES interessanter is dan drinken bij mama. Dus ze drinken korter en soms ook minder goed. Het is een beruchte bv-dip-periode. Je zal zien dat als je weer een weegmoment hebt op het cb, de curve waarschijnlijk op dezelfde lijn zit of er iets onder. Dit is een hele normale ontwikkeling voor bv kindjes.
    Wat je evt kan doen is wat vaker aanbieden. Tuurlijk kan je een flesje kolven als je dat wil. Maar structureel..hoeft niet hoor!
    Hier hebben mijn kids het ook allemaal gehad rond die periode. Het komt uiteindelijk gewoon weer goed.

Het advies van het CB getuigd van GEEN kennis over borstvoeding:$Gooi het maar in een fles en dan is het goed. En JBPM...in vredesnaam, dat geef je als je kindje spuugt! :(
    Niet nodig!

Deel Deze Pagina