zindelijkheidstraining

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door udition, 13 mrt 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. udition

udition Actief lid

1 dec 2015
    129
    1
    18
    NULL
    NULL
    Ik was hier een tijdje geleden een onderwerp over begonnen, maar toch maar weer een nieuwe, want de status is inmiddels anders.

Ik ben begonnen met zindelijkheidtraining met mijn dochter (nu 16mnd) volgens het boekje zindelijkheid is kinderspel.

Het ging heel goed en ze deed regelmatig poepje of plasje op het potje als ik haar erop zette op de gezette tijden.
    Alleen we bleven een beetje in het proces haken, want tussendoor ging ze het niet aangeven. Het is inmiddels 2 maanden geleden en ze doet dat nog steeds niet. Terwijl ze heel goed kan aangeven als ze wat wil drinken, eten etc. Communiceren kan ze heel goed.

Dus toen hebben we dit weekend maar eens een andere aanpak geprobeerd die vrienden van ons ook gebruikt hebben, namelijk haar t weekend bloot rond te laten lopen.
    Tot nu toe nog geen succes. Sterker nog, als ze het laat lopen en ik haar dan op het potje zet, wil ze eraf.

als ik haar vraag erop te blijven zitten tot mama alles schoon heeft gemaakt, blijft ze wel netjes even zitten terwijl ik de plas van de vloer dweil. Zodra dat klaar is, wil ze eraf. Als we haar op gezette tijden erop zetten gaat ze boekjes lezen en wil ze er nooit af, en nu lijkt t alsof ze niet meer wil blijven zitten.

Ik denk dan, ok, je hebt net geplast op de grond dus idd zoveel zin heeft het niet om op het potje te zitten, dus laat haar eraf gaan. Maar 5-10min later plast ze weer. En dan hetzelfde tafereel. Kennelijk had ze haar blaas niet goed geleegd omdat ik haar halverwege optilde en op de pot zette. Vandaag heeft ze 1 keer geplast op t potje omdat ik doorhad dat ze bijna ging plassen en erop gezet. zelf aangeven is nog niet aan de orde geweest...

Conclusie, ik weet niet zo goed hoe nu verder. Ik begin te twijfelen of ze misschien niet te jong is hoewel ik van zoveel mensen om mij heen hoor die met 1jr zijn begonnen en met 1,5 zindelijk zijn. Daarnaast lijkt het wel of ze delen begrijpt. Ze snapt dat het in het potje moet en vies is. Maar toch geeft ze het niet aan of heeft het niet door als t gebeurt. Of ben ik misschien te ongeduldig?

Ik vroeg me af of er andere mama's zich herkennen in mijn verhaal en/of tips hebben?

En voor diegenen die weleens het naakt rondlopen hebben geprobeerd, hoe lang duurde het voordat ze het door hadden? en hoe oud waren ze toen?

2. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Ik denk dat je inderdaad te veel verwacht. Hier op anderhalf gestart met regelmatig op het potje zetten. Ze was toen al gewoon aan het potje omdat het al een tijd in de badkamer stond. Op 20 maand begon ze zelf aan te geven wanneer moest, en op 22 maand hebben we haar pamper uitgelaten. Diezelfde dag nog was ze zindelijk.

Het is goed dat je er zo vroeg bij bent, want ik geloof echt dat dat het beste is. Maar je moet het ook echt wat tijd geven.

3. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Met 16mnd zou ik het gewoon spelenderwijs houden, prima om een keer bloot te laten rondhobbelen, kijken wat er dan gebeurt. Maar de verwachtingen hebben dat ze op zo'n korte tijd al echt zélf naar het potje gaat vind ik te hoog.
    Dus voor nu gewoon doorgaan met op vaste momenten het potje aanbieden en straks in de zomer bv lekker bloot buiten, zodat je binnen niet telkens je vloerkleed nat hebt ;) En dan kijken wanneer die knop vanzelf omgaat.

4. Celika

Celika Fanatiek lid

15 jul 2013
    1.893
    381
    83
    Vrouw
    Dicht bij de zee
    Sluit me hier helemaal bij aan!

5. Zohra

Zohra Fanatiek lid

20 mei 2015
    2.005
    322
    83
    Toen mijn dochter 18 maanden Was heb ik het ook met die methode geprobeerd, met hetzelfde resultaat als jij. Na een paar weken Was het nieuwtje eraf en wilde ze niet meer op het potje, toen bloot laten lopen maar dat werd niks. Ze reageerde totaal niet als ze plaste en wilde al helemaal niet op de pot.
    Ik ben er toen maar mee opgehouden, deze zomer weer proberen.

6. Strandbal

Strandbal VIP lid

3 mei 2013
    8.890
    3.414
    113
    Ik zou nog zeker een half jaar wachten. Ik snap de haast met zindelijk worden ook niet zo. Natuurlijk is het belangrijk dat ze zindelijk zijn voor ze naar de basisschool gaan. Maar 16 maanden is wel erg jong vind ik. Mijn zoontje is 2 jr en 3 mnd maar heeft helemaal geen intresse voor het potje. Hij heeft 1x gepoept toen was de lol eraf. Ik zif er niet mee, van de zomer maar een poging wagen.

7. Miki013

Miki013 Bekend lid

9 feb 2016
    598
    0
    16
    NULL
    NULL
    Gewoon doorzetten. Als je het nu opgeeft dan begin je weer van nul over een tijd. 80%van wereldbevolking is zinderlijk voor 18 maanden en in Nederland is dat niet eens 20% omdat we hier geen geduld en tijd voor hebben.

8. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Haast... In Nederland zijn jullie gewoon erg laat met zindelijkheid. Het kán echt vroeger en zorgelozen dan de meeste Nederlandse verhalen die ik hier lees. Maar dan moet je er wel wat sneller mee starten, voor die peuterpuberteit in full force opduikt.

9. Patty86

Patty86 Fanatiek lid

8 okt 2012
    3.562
    2.859
    113
    Vrouw
    Hier ook begonnen met 19 maanden. Ze plast op gezette tijden op het potje. Geeft het af en toe aan maar plast net zo makkelijk in haar luier. Ik weet ook niet zo goed hoe nu verder te gaan.

10. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    De volgende stap is denk ik vooral de luier uitlaten. Mijn dochter is al twee jaar zindelijk, maar als ik haar een luier aandoe, past ze er zo in. Extreme conditionering.

Dat hoeft overigens niet nu meteen, maar als je eens een lang weekendje thuis bent... Benadrukken dat ze een flinke meid is en dat die een onderbroek aan krijgen en flink op het potje gaan.

11. udition

udition Actief lid

1 dec 2015
    129
    1
    18
    NULL
    NULL
    Hoe stel je voor om door te zetten? Op gezette tijden op het potje zetten en tussendoor een luier aan of tussendoor bloot laten?
    Nadeel van t bloot is een beetje dat ze weinig zelf speelt ik denk omdat de vloer koud is. Ze zit dan dus hele tijd naast me op de bank te hangen/ spelen. Bovendien moet ik haar constant in de gaten houden dat ze niet over dingen heen plast (vloer en bank is ok, maar boeken oid) dus ik heb nu drie dagen zo gedaan en dat vind ik ook prima, maar als ik haar nog weken naakt rond moet laten lopen? Het is beetje nadeel dat t nu zomer is.

Hoe heb jij t aangepakt?

12. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Ik zou voor nu een compromis zoeken tussen gemak voor jou en doorzetten van de training; nu bloot binnen lopen geeft gewoon rommel, dat zou ik dus niet doen maar uitstellen tot het lekker warm is buiten.
    Verder doorzetten alsin; potje blijven aanbieden! Dus nu niet luier aan en potje in de kast. Gewoon zo doorgaan, en zodra het straks heerlijk warm is die broek uit en eens kijken hoe het dan gaat.

13. julia80

julia80 Fanatiek lid

11 jan 2014
    4.611
    2.404
    113
    Ikzou het denk ik even een maand laten zitten dan zijn eventuele negatieve associaties weg is ze iets groter geworden en is het wat warm geworden.vIk vind het wel heel goed dat je al zo vroeg er mee bezig bent! want ik ben het met eerdere reacties eens dat het hier in Nederland belachelijk laat allemaal is met betrekking tot zindelijkheid;)

14. udition

udition Actief lid

1 dec 2015
    129
    1
    18
    NULL
    NULL
    Ja, ik denk inderdaad miss even gewoon op gezette tijden doorgaan, want dat vind ze prima, sterker nog sochtends is het al routine dat ze na de borstvoeding direct erop wil en zit er ook altijd een poepje in. Dus dat wil ik ook zeker niet weglaten. Savonds na het eten is ook altijd raak met een plasje, dus die twee wilde ik zeker niet opgeven.

Alleen 5x per dag, en/of bloot rondlopen kost zoveel tijd in verhouding tot het resultaat tot nu toe... Maar ik wilde inderdaad zoals Shakes noemde de peuterpuberteit voor zijn. Ze is namelijk nu al een flinke dame die weet wat ze wil! Dus dat wordt alleen maar erger denk ik.

Daarnaast weet ik dat het ook makkelijk moet kunnen, mijn jongste broertje en zusje waren ook rond 1 zindelijk, maar dit was omdat mijn ouders in de tropen woonden en ze gewoon bloot rond lieten lopen. Kijk, en dan loop ik inderdaad tegenaan dat t nu zo koud is.

Miss idd dan even doorgaan met gezette tijden en paar maandjes wachten en dan weer bloot als t wat warmer is.

Hoewel ik ook benieuwd ben hoe Shakes en Miki013 het aangepakt hebben met hun kleine? Kunnen jullie daar wat meer over vertellen?

15. Marinke84

Marinke84 Actief lid

10 dec 2013
    152
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ik ben wel zeer benieuwd hoe de Belgische dames onder ons dit aanpakken. En met welke leeftijd begin je dan?

16. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Ik quote gewoon mezelf even...

Vanaf een jaar stond het potje in de badkamer. Ze ging toch meestal mee als ik moest plassen :) Dan gaandeweg gevraagd of ze erop wou zitten, eerst met kleren, dan zonder. Zodra dat laatste ging, liet ik haar voor tv zitten of met een boekje en wat rozijntjes. En dan natuurlijk uitvoerig belonen als er iets kwam. Toen dat vaak lukte, gewoon op een dag haar pamper uitgelaten, gezegd dat ze een flinke meid was en dat flinke meisjes een onderbroek aandeden en op het potje gingen. Vanaf die dag was ze zindelijk. Aantal accidentjes op een hand te tellen.

Ik begrijp uiteraard dat het niet altijd zo eenvoudig gaat. Maar in België gaan kinderen vanaf 2,5 jaar fulltime naar school, dus ouders zijn er ook op ingesteld van nog voor twee jaar te starten. In Nederland is dat duidelijk anders.

17. Miki013

Miki013 Bekend lid

9 feb 2016
    598
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ik zet die kleine van mij sinds die zelfstandig kan zitten na elke slaapje even op potje. Niet altijd met succes ben pas 2 maanden mee bezig. In begin wou die niet eens op zitten. En dan was het even 2 weken met kleding aan oefenen. Nu is het vooral heel lang naast hem zitten met wat speelgoed tot er wat gebeurt.
    Ik laat hem nog niet bloot rondlopen, daar vind ik het echt veelste koud voor.

18. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Dat is dus de reden dat ik nog niet ben begonnen, ik vind onder de 1,5 vrij jong daarvoor.
    Ik vind dat je kindje interesse moet hebben in wc/ potje e.d. en daar ook uit interesse op gaat zitten of wil zitten.
    Daarbij moet een kindje zich bewust zijn/ worden van het plassen en poepen. Jouw dochtertje lijkt zich niet echt bewust van wat ze doet.
    Ook het leren leeg plassen en plas ophouden moeten ze leren. Als mijn zoontje in de douche staat plast hij soms ook wel 3x. Kleine kinderen gaan in het begin ook heel vaak naar de wc als ze zindelijk zijn, de blaas moet echt getraind worden om het op te houden.
    Hier dus n.a.v. een aantal eerdere topics hier besloten om sowiezo te wachten tot hij 2 jaar is.
    En ja, dat zal enerzijds met 'gemakzucht' te maken hebben, maar ik vind het echt niet nodig om er nu zo enorm veel moeite in te steken en mijn kind te trainen omdat ik dat wil.
    Mijn oma vertelt ook altijd vol trots dat haar kinderen rond 1,5 allemaal zindelijk waren. Maar die werden vast gebonden in de box op het potje net zo lang totdat ze wat hadden gedaan en dan op gezette tijden. Dan vraag ik me af wie er nou zindelijk is.
    Ik vind dat een kind zindelijk is als het aangeeft te moeten plassen en dan ook daadwerkelijk op het potje plast.
    En natuurlijk hoort daar ook een fase van leren en ongelukjes bij. Maar je kindje steeds op gezette tijden op het potje zetten en daarbij merken dat ze het toch gewoon continue laat lopen lijkt mij eerlijk gezegd niet zo zinvol.

Hier staat het dus voor de zomer op de planning. Dan is hij net 2 en vind ik het weer ook wat aantrekkelijker om z'n blote kont of alleen een onderbroekje rond te lopen.

19. jumphola

jumphola Fanatiek lid

3 jan 2014
    2.188
    488
    83
    Zuid Holland
    Ik sluit me hier volledig bij aan.

20. udition

udition Actief lid

1 dec 2015
    129
    1
    18
    NULL
    NULL
    Bedankt! (Je eerste post heb ik op een of andere manier niet aan jou gelinkt😳😜)

Deel Deze Pagina