Slapen en rituelen

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door DesireeAlmere, 13 jan 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. DesireeAlmere

13 jan 2014
    10
    0
    0
    Moeder zijn.
    Almere
    #1 DesireeAlmere, 13 jan 2014
    Laatst bewerkt: 13 jan 2014
    Hallo Mama's

Op welke leeftijd van jullie kindje zijn jullie aan een naar-bed-gaan ritueel begonnen? en wat was/is jullie ritueel?

voor het gemak maak ik het kindje even een "hij"
    Als je kindje sochtends uit bed kwam legde/leggen jullie hem de rest van de dag voor ieder slaapje terug in bed, of in de box?

Nu slaapt Tygo bijvoorbeeld alleen tussen de middag en snachts in zn eigen bedje,, anders doet hij zijn muizenslaapjes op de bank of op ons of in de box.

Ik heb nog niet echt een ritueel.
    Ik weet wel dat het overdag 1 groot gevecht is, hij is na een uur altijd weer moe, maar hij vecht minimaal een half uur tegen zijn slaap...wat soms uitloopt tot anderhalf uur. Huilen huilen, krijsen...hij maakt zich helemaal druk terwijl hij zooo moe is..

Maar savonds: zijn laatste fles, hij valt of op mijn schouder naar boven al in slaap, of binnen 5 minuten in zijn bedje met wat gemopper.
    en tussen de middag duurt het vechten ook wel iets minder dan een half uur en net wat minder heftig.

Ik weet niet zo goed hoe ik dit aan moet pakken. dit is nu zijn "ritme"

7u wakker
    7.30 papbord + fles (totaal samen een 150+5) en eten laten zakken
    8.15 slaat de vermoeidheid weer toe
    9.00 slaapt hij
    9.30 vaak weer wakker
    10-10.30 fruithapje (oefenhapje)
    (om de dag- 11.00 badje)
    11.30 150+5 fles (zit er aan te denken daar 180+6 van te maken)
    daarna even spelen/knuffelen dingese (dat is bij iedere tussenliggende tijd zegmaar)
    12.30-13.00 boven in het bedje
    14.00 weer wakker
    14.30 papfles 150+5 en 1 schep rijstebloem (als het dikker is krijgt hij t niet weg met een tand 3 speen...)
    16:00 slaat vermoeidheid weer toe
    16:30 slaap weer
    17:00 wakker
    17:30 180+6
    18:30 groentehapje (oefenhapje)
    19:00 slaapt hij vaak weer

Over de voeding: pap en rijstebloem is aangeraden wegens vele spugen.
    hij weegt 6630gr en heb borstvoeding gegeven tot 3 maanden wat 7 voedingen waren toen ik stopte

Hij wordt zo snel vermoeid, echt spelen wordt voor hem vrij snel te veel lijkt het wel...
    en CB helpt ook niet echt. jullie mij wel?

Alvast bedankt

2. sydneys

sydneys Niet meer actief

#2 sydneys, 13 jan 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 jan 2014
    Hoe oud is je kindje?
    Slaapt hij beter in bed of beneden op de bank/box?

Hier wilde Dylan niet meer beneden in de box slapen vanaf het moment dat hij aan zijn bedje gewend was. In het begin wist ik niet goed waar het aan lag, tot ik hem in zijn bed legde.

We hebben niet echt een ritueel denk ik.
    Beneden pamper en slaapzak aandoen. Speentje nemen.
    Als we zijn slaapkamer ingaan dan doe ik het grote licht op de laagste stand (dimlicht) dan heb ik hem een beetje liggend in mijn armen en wil hij naar het "lampeke kijken" dan moet ik 3 keer een rondje om mijn as draaien ;) (gewoonte heeft mijn vriend hem aangeleerd)
    Dan leg ik hem in bed, doe ik zijn nachtlampje aan (spookje ikea) babyfoon aan. Geef ik hem zijn favo knuffel en dan zeg ik "lekker slaapke doen" en dan zeg ik dat ik van hem hou.
    Doe ik het grote licht op zijn slaapkamer uit en zet ik dat blingblingblong muziekske van die babyfoon aan (pffffffff rotmuziek) en dan gaat hij slapen.
    Dit alles duurt 5/6 minuten inclusief slaapzak en pamper

Overdag laat ik die muziek van die babyfoon aan anders word hij wakker als er een zware auto of vrachtwagen langsrijd dus dan zit ik beneden de hele tijd naar dat stom liedje te luisteren zolang hij slaapt.
    S'avonds hoeft dat muziekske maar 5minuten aan te staan.

Hij heeft heel lang 1 mini dutje in de box gedaan maar dat wil hij nu al enkele maanden niet meer en nu is hij aan het overgaan van 2 naar 1 slaapje

Nachtlampje is hier geweldig. Is hij zijn speen of knuffel kwijt dan kan hij die zelf in bed zoeken.
    Soms word hij ook wakker, speelt dan in bed en gaat dan verder slapen dus een nachtlamp is echt een aanrader

Een ritme hebben we niet meer echt. Hij gaat slapen wanneer hij moe is. Soms om 10u al, soms om 13u.
    Gaat hij om 10 of 11u al slapen dan doet hij 2 slaapjes op een dag.

3. DesireeAlmere

13 jan 2014
    10
    0
    0
    Moeder zijn.
    Almere
    Tygo lijkt wel makkelijker in zijn eigen bed te slapen, maar de duur maakt verder niet uit. De box lijkt hij gewoon niet meer leuk te vinden...zodra je hem in de box legt is het huilen.
    Nu hij om kan rollen begint hij het wel weer wat leuker te vinden, maar heel snel is hij het al weer beu..

Jullie hebben die van Alecto? met het muziekje? echt een rotmuziekje inderdaad haha..ik gebruik hem ook niet :p

4. sydneys

sydneys Niet meer actief

Babyfoon van philips met camera. Staan 3 liedjes op maar Dylan wil alleen dat eerste liedje horen. Kortjakje maar zonder tekst. Alleen blingblingblong de heeeeeeeleeeeee tijd.
    Hij kent het liedje al vanbuiten. Neuriet soms mee. Als hij beneden aan het tijgeren is neuriet hij dat liedje ook en als ik het (met opzet) vergeet op te zetten ook haha

5. sydneys

sydneys Niet meer actief

Ik zou hem dan lekker in bedje leggen. Minder leuk voor u want dan kan je hem niet meer bewonderen als hij slaapt (vond ik toch jammer) maar als ze daar beter slapen zou ik het doen.

Hoe oud is je kindje?

Hier heeft hij ook altijd wisselend geslapen. De ene keer 3 kwartier de andere keer 2uur.

6. DesireeAlmere

13 jan 2014
    10
    0
    0
    Moeder zijn.
    Almere
    HAHAH fiiijjjnn..
    ik heb wel een nijntje rammelaar ding waar kortjakje bijzit, maar meneer wordt rustig van het liedje van "Dans mee met nijntje" gelukkig ken ik de hele tekst :p

Tygo is nu trouwens 4 maanden

7. Mar30

Mar30 Fanatiek lid

1 aug 2010
    1.673
    0
    0
    Zuid-Holland
    Ik heb mijn meisje altijd in bed gelegd om te slapen. De box is om te spelen. Op die manier breng je duidelijkheid, maar goed ik weet dat er veel mensen zijn die daar anders over denken. Het is waar je jezelf goed bij voelt en hoe je kleintje het doet.

Ritueel overdag is er niet echt. Slaapzak aan en naar bed. 'S Avonds is het badje/wassen, slaapzak aan en in het donker de fles op de slaapkamer. Overdag wil ze nog wel eens rommelen met de slaapjes (zeker tijdens sprongetjes), maar 'S nachts gaat het eigenlijk altijd goed.

8. sydneys

sydneys Niet meer actief

Toen Dylan 4 maanden was viel hij s'avonds ook vaak in onze armen in slaap tijdens het drinken

Je moet heel goed naar de moeheidssignalen kijken van de kleintje.
    Hier was het oogjes wrijven en neusje wrijven.
    Wachtten we toen te lang ging hij niet of moeilijk slapen. Deden we hem bij de eerste signalen in bed viel hij goed in slaap.
    Dat is bij 4 maanden soms nog moeilijk te zien maar als je er echt op gaat letten komt het vanzelf en elk kindje geeft dat anders aan.
    Oogjes, neusje, oren wrijven of andere dingetjes.

Verder zou ik hem volgen. Niet proberen vol te houden omdat hij volgens de boekjes zou moeten slapen.
    Wil hij niet slapen even mee naar beneden nemen, knuffelen of wat je ook denkt dat je kindje wil en daarna nog eens proberen als hij moe is.
    Als hij bij jou wil slapen is ook goed. Gewoon je kindje volgen.

Mijn ervaring is dat als je je kindje volgt ze het gaan slapen leuk gaan vinden omdat ze gaan slapen wanneer zij willen en niet wanneer jij, het cb, je oma, of het boekje wil.

Velen raden je een boek aan. Voor sommige kindjes werkt dat maar hier heb ik altijd hem gevolgd maar hij is wel altijd gemakkelijk geweest.

Als je een moeilijke slaper hebt is het wat anders.

9. DesireeAlmere

13 jan 2014
    10
    0
    0
    Moeder zijn.
    Almere
    Thanks Ladies,

Nouja het is heel duidelijk als hij moe wordt, hij gaat door zijn gezicht wrijven en wegkijken...maar slapen ho maar..

dankje voor de tips, ik ga eens kijken of er het e.e.a. werkt :)

enne...meer tips zijn altijd welkom :p

10. MamaVanAnne

MamaVanAnne Fanatiek lid

21 jul 2013
    1.164
    0
    36
    NULL
    NULL
    Wij hebben vanaf het begin af aan in bedje gelegd om te slapen. Box is om te spelen bij ons (wat eigenlijk altijd de grond is momenteel, want ze tijgert en de box is te klein, maar box is wel handig als ik even iets moet doen) Ook sliep ze in de kinderwagenbak, als ik onderweg was. Maar daar past ze hier inmiddels niet meer in.

Ons ritueel, schone luier, borst, slaapzak aan, bedje, muziekbeer aan, kusje en tot straks het is nu tijd voor een dutje.
    S avonds. Borst, badje, slaapzak aan, zelf liedje zingen, kusje en welterusten het is nu tijd om de nacht in te gaan en lang te slapen, als het morgen weer licht is komen we je weer halen en gaan we weer lekker knuffelen en spelen.

Soms is het meteen slapen, soms is het 10 minuten mopperen (zeker als het een drukke dag met veel prikkels is geweest)
    Als het krijsen is ga ik terug en doe ik nog een keer de muziekbeer aan of nog een keer liedje zingen. Geef haar verder zo min mogelijk aandacht. Als ze blijft krijsen haal ik er haar even uit na 5 minuten ofzo, want dat doet ze eigenlijk nooit.

11. Ntje

Ntje Fanatiek lid

11 nov 2012
    3.720
    90
    48
    Almere
    Hier vanaf 3 weken a 4 weken oud in bedje slapen, wil echt een verschil maken tussen slapen en spelen, spelen in de box en slapen in bed.

Overdag slaapt ze op haar buik (anders slaapt ze echt niet!) en s'nachts gelukkig wel op haar rug, ik heb dan ook 2 slaap rituelen en die werken prima.

Probeer heel erg op moeheidssignalen te letten in ogen wrijven, rode wenkbrauwen, gapen enz. Dan gelijk op bed.

Overdag op d'r buik leggen, aai over d'r koppie en muziekje aan.

S'avonds/s'nachts. Slaapzakje aan , kusje geven, en instoppen. Muziekje hoeft dan niet aan.

Dit is ongeveer het ritme (slapen kan nog wel is verschillen)

9.15/9.30 wakker.
    9.45 180/6
    10.30 slapen
    12.15/12.30 wakker
    12.45 150/5
    14.00 slapen
    15.30 wakker
    15.45 180/6
    17.00 slapen
    18.40 wakker
    18.45 150/5
    19.15 slapen
    20.15/20.30 wakker
    22.00 180/6
    22.30 slapen

In de wakkere periode speelt ze in de box, of op de bank, liedjes zingen, kletsten enz.

De wakkere periode s'avonds doe ik d'r ook in bad, insmeren en pyjama aan.

Deel Deze Pagina