Hallo (mede) a.s. ouders! Na een middagje rekenen wat ons dalijk de kinderopvang gaat kosten heb ik de volgende vraag : Om uit te rekenen wat financieel aantrekkelijker zou zijn heb ik de kosten van een kinderdagverblijf en gastoudergezin naast elkaar gelegd en wat blijkt tot mijn verbazing... een gastoudergezin is duurder! De reden daarvan is dat het gastouderbureau in kwestie maandelijks een bemiddelingsvergoeding in rekening brengt van 125. Omdat ik ervan uitga dat de Belastingdienst over deze vergoeding geen kindertoeslagkorting berekent, is een kinderdagverblijf voor ons dus aantrekkelijker. Indien ik in mijn berekening deze 125 achterwege laat, is een gastoudergezin financieel wel weer aantrekkelijker. Mijn conclusie is dus dat 125 per maand bemiddelingskosten dus wel erg aan de hoge kant zijn. Wat is jullie ervaring? Ik ben erg nieuwsgierig! Bedankt alvast
Maandelijks 125 euro.... wow, da's lekker verdienen Denk idd niet dat daar de kinderopvangtoeslag over berekend wordt. Wat doen ze allemaal voor dat geld? (en weet je zeker dat het maandelijks is???)
Naar mijn weten betaal je maar 1 keer bemiddelingskosten Trouwens, niet elk gastouderbureau doet dat...ik zou even goed uitzoeken of je niet bedonderd wordt, het is de laatste tijd vaak in het nieuws dat Jan en alleman een gastouderbureau kan opzetten. Bij mij hebben ze ook bemiddeld en heb geen cent hoeven betalen. Lekker makkelijk ook, bureau'tje opzetten, mensen inschrijfgeld laten betalen en jou weer laten dokken voor ze iemand voorstellen. Soms moet je het idd 1 x betalen, maar zoek het goed uit want als die match niet bevalt moet het misschien voor de 2 de match weer betalen.
Hallo, Ik ben zelf gastouder. Een kennis van mij heeft een gastouderbureau en vraagt geen bemiddelingskosten. Hij vraagt alleen een maandelijke bijdrage van 35 euro. Dus ik zou wel even uitzoeken bij welk gastouderbureau je je laat inschrijven. Je gastouder zelf kan altijd van gastouderbureau veranderen! Er zijn echt veeeeel gastouderbureaus die veel te veel vragen! Ik en mijn moeder (ook gastouder) Zijn gewoon met alle kinderen overgestapt naar het gastouderbureau waar we nu zitten, was gewoon veel voordeliger voor de ouders.
Hallo, Ik verbaasde mij ook over die hoge bemiddelingskosten. 75,00 iedere maand. En die worden inderdaad niet vergoed door de belastingdienst. Inmiddels hebben wij de gastouderopvang mede om die reden opgezegd en gaat onze dochter over een aantal weken naar het kinderdagverblijf, waar we dan veel goedkoper uit zijn.
Worden de kosten van het gastouderbureau niet vergoed? Ik betaal de gastouder 4,50 per uur en het bureau 80 cent per uur. Wordt deze 80 cent niet vergoed?
Ja dat wil ik dan ook wel graag weten. Wij betalen 40 euro per maand aan t bureau en naar ik heb begrepen kunnen we die 40 euro gewoon aftrekken....Althans dat dacht de gastouder....
Bij de belasting kun je alleen het uurtarief opgeven van de creche of de gastouder, geen andere kosten. Ik blijf er trouwens bij dat ik die bemiddelingskosten hoog vindt. Nadat de connectie is gemaakt is het toch gedaan met het werk dat het bureau moet doen? Of doen ze dan nog steeds dingen voor je? Zo wordt een gastouder bijna duurder dan de creche. Ik betaal daar nu volgens mij 5,10 per uur inclusief alles (eten/luiers etc) maar ik betaal geen bemiddelingskosten oid.
Ja het is ook absurt, maar een gastouder moet toch aangesloten zijn bij een erkend gastouder bureau. Zij voeren ook 2x per jaar een soort van inspectie bij de gastouder uit. Bij ons is het kdv 6,10 per uur. Maar ben ik verplicht om dagdelen af te nemen. Ik heb 6 uren opvang per dag nodig. Maar dat valt wel in 2 dagdelen. Dus dan zou ik alsnog voor elke dag 3 uren moeten betalen, terwijl Valerie er niet is.
Hoi Allemaal, Ik weet niet of het bij ieder gastouderbureau zo geregeld is. Ik heb een bureau gevonden bij mijn in de buurt waarbij het uur bedrag wel iets hoger ligt dan waar jullie het over hebben, maar waar je geen aparte maandelijkse kosten bij betaald. Dus misschien is het handig om opzoek te gaan naar een bureau die dat ook doet? Ik vind de bedragen die jullie noemen beste hoog en volgens mij kan je dat deel idd niet opgeven aan de belasting. Groetjes Mariska
Ik ben inmiddels wel wat wijzer geworden. Volgens de Belastingdienst zijn de bemiddelingskosten wel aftrekbaar. Je moet deze maandelijkse kosten naar rato verrekenenen in het uurtarief en daar krijg je gewoon teruggave over. Maar wel met een maximum van 6,10 per uur. De bemiddelingskosten zijn dan wel fors maar het uurtarief daarentegen was weer laag dus komen totaal op nog geen 5,- per uur. De bemiddelingskosten zijn inderdaad aan de hoge kant. Daarentegen vond ik een ander gastouderbureau zonder bemiddelingskosten maar met een uurtarief wat weer hoger lag t.o.v. die eerste. Dus eigenlijk, als het fiscaal maar aftrekbaar blijft, maakt het eigenlijk allemaal niet zo heel veel verschil. Bedankt voor jullie meningen!