Hier ook altijd wel weggegaan eigenlijk. Probeerde wel om slaapjes heen te plannen maar dat lukte niet altijd. Als ik maar kort wegging nam ik genoegen met de slaapjes die hij in de maxi cosi deed, zoon valt hier vaak in de auto wel in slaap, moet ik wel minstens 10 a 15 minuten rijden, maar dan rijd ik maar gewoon een extra rondje Als ik langer wegga neem ik vaak het campingbed mee. Dan kan mijn zoontje ook gewoon slapen als ik op visite ben. Maar dit doe ik eigenlijk alleen als ik een hele dag of een flink aantal uur van huis ben. Voor een kopje koffie doe ik het niet eigenlijk. Dan zorg ik gewoon dat m'n zoontje dus onderweg in slaap is gevallen en dan maakt hij vaak z'n slaapcyclus van 45min wel af, waardoor hij dan wel even 1 a 2 uurtjes gezellig is, zo niet, dan ga ik gewoon weer naar huis.
Je moet allereerst je gevoel volgen. Wij hebben de eerste anderhalve maand thuis gezeten. Zij had ritme en regelmaat nodig. Vooral na haar ziekenhuisopname voor reflux. We zijn daarna een keer per dag weggegaan. hierbij dachten we aan op visite en dan binnen een uur weer terug of wandelen/boodschappen doen. Of we gingen weg namen de kinderwagenbak mee en als ze dan naar bed zou moeten dan brachten we haar naar boven op de slaapkamer in de kinderwagenbak. Ook zij moest soms even 10 minuten huilen maar bleef dan vaak boven zitten en wachten en zette de babyfoon pas op geluid als ze stil was. Ik dacht het is mijn kind en ik doe het zoals ik het doe. Mensen hebben wel commentaar gehad op onze manier van aanpak (eerst niet weg) maar nog steeds willen we het liefste in haar eigen bedje slapen niet teveel mee slepen en als ze ergens slaapt dan ligt ze in een bedje op haar slaaptijden. Ik doe dezelfde handelingen als dat ik thuis doe zodat ze herkende dat ze moest/moet slapen. Neem haar knuffel/slaapzak en muziekdoosje mee. Ga je niet verantwoorden waarom ze bv huilt of waarom je dat doet. Ik zei gewoon wij brengen haar naar bed en ze heeft het nodig klaar punt. vooral vl was er erg duidelijk in. Mensen hebben eigenlijk geen commentaar gehad op ons. Vrienden waren wel eens bij ons met hun dochtertje en die huilde ook wel eens 10/15 minuten en wij denken nu dan prima hoort erbij het is hun kind. Succes..
Wij hebben altijd om slaapjes heen gepland. DL sliep echt alleen thuis in bedje en anders krijste ze tot we weer in de auto zaten.
Oh wat leuk, zoveel reacties! Bedankt, voel me toch minder onzeker doordat veel van jullie het ook zo doen als wij. En degene die het anders doen, hebben daar ook goed over nagedacht lees ik. Het zou ook raar zijn als er maar 1 manier is, alle kindjes zijn uiteraard ook erg verschillend Leuk om te lezen allemaal!
Onze dochter is altijd gewoon mee op stap gegaan, zeker in het begin sliep ze overal wel, tegenwoordig iets minder als het druk is maar dat haalt ze dan later wel weer in. Of niet, komt ook wel weer goed. Ze heeft sowieso geen vaste eet- en slaaptijden dus ze is ook niet van slag als de dag eens anders loopt. Voor ons werkt dit prima, ik moet er niet aan denken om altijd om slaapjes heen te moeten plannen. Maar als dat voor jullie werkt is dat natuurlijk prima . Wel een kleine tip: realiseer je af en toe wat je van je omgeving vraagt. Natuurlijk ben je geen verantwoording schuldig aan anderen over hoe je de opvoeding aanpakt. Maar een beetje uitleg, flexibiliteit en meedenken maakt het voor anderen ook weer wat makkelijker om rekening met jullie te houden. Ik vind het bijvoorbeeld niet altijd even leuk dat ik altijd degene ben die naar een vriendin toe moet omdat zij het belangrijk vindt dat haar dochter in haar eigen bedje slaapt. Een beetje waardering daarvoor, of een keer afspreken zonder kind maakt dan veel goed. Als een kindje anders echt niet slaapt kan ik (en vast veel anderen met mij) er ook heus wel begrip voor opbrengen. Alleen is een beetje uitleg dan dus wel fijn.
Mijn zoontje slaapt niet vast voor 11/12 uur. Dus het is vrij makkelijk om weg te gaan en alsnog voor bedtijd thuis te zijn. Maar die ene keer dat we tot laat ergens waren viel hij in mijn armen in slaap, en sliep gewoon door onderweg naar huis en toen ik hem in zijn bedje legde. Maar wij laten hem nog geen halve minuut huilen dus niemand heeft last van hem. En hij gelukkig ook niet van lawaai om hem heen.
Ik ben precies hetzelfde geweest slapen in eigen bedje en mijn zoontje was net als jouw kindje. Dan maar niet weg ze zijn vanzelf (ouder) langer wakker. Plan nog steeds altijd om het slaapje heen en ben niet meer van de afspraken op een exacte tijd maar "rond 15:00/16:00" weet nooit wanneer hij precies wakker wordt.
Daar heb ik mij nog nooit druk om gemaakt. En ook geen rekening mee gehouden. Gewoon mee van af jongs af aan. Slapen kunnen ze overal wel. Is mijn bescheiden mening.
In het begin altijd lekker thuis gebleven behalve bij 'noodzakelijke situaties'. Op een gegeven moment volgens mij rond de anderhalf makkelijker in geworden. In de avond zijn we wel eens weggegaan en dan ging hij mee. Of we hadden oppas. Nu gaan we vaak weg om 20.00 uur dan zorg ik dat die daar zijn pyjama aan heeft en gelijk naar bed kan. Bij de tweede zal het anders gaan....oudste zoon gaat naar behandel groep dus moet drie x per week om 9.00 uur aanwezig zijn en om 15.00 uur weer gehaald worden, dus met nummer twee zal minder rekening gehouden kunnen worden.omdat nummer 1 toch echt naar de groep moet....
Onze kleine hebben wij vanaf een week of 2 al meegenomen naar mijn ouders in Limburg. Was met kerst. Ze heeft toen gewoon in haar reiswieg geslapen. Ook is ze met ons en schoonfamilie in nl al op vakantie geweest. Ze was toen 3 weken oud. Was in een groot vakantiehuis. Ook toen sliep ze overdag beneden en s'avonds en s'nachts bij ons in haar reiswieg. Helemaal geen problemen mee gehad. Zodra ze in de maxi cosi zit als we op pad gaan met de auto slaapt ze. Tijdens wandelingen met de reiswieg, slaapt ze. Ze sliep heel goed en overal in haar reiswieg. Nu omdat ze nu ouder wordt en ik nu wil beginnen met een ritme aan te houden, probeer ik haar wel zo veel mogelijk thuis in haar eigen bedje te laten slapen. En anders bij vooral de opa's en oma's in het campingbedje. Ook dan probeer ik het ritme aan te houden. We laten haar nu zo min mogelijk in de reiswieg of box te laten slapen.
Hier had ik geluk, kids sliepen en slapen in de bondolino en kinderwagenbak overdag beter dan in hun bedje. Ik probeer door de weeks netjes in het bedje te laten slapen, maar mocht ik iets hebben, of we gaan in het weekend weg, slaapt de kleinste op dat moment waar ze in zit: bondolino, kinderwagen of maxicosie/
Hier hetzelfde. Als wij zoonlief niet wakker in zijn bedje leggen blijft hij gewoon wakker. Maar dan gaat hij wel na verloop van tijd jengelen of huilen waardoor ik ook niet meer lekker zit. Bij mijn ouders slaapt hij wel omdat hij daar ook een keer per week is maar verder plan ik toch om de slaapjes heen. Toen hij 10 weken was is het een paar keer gelukt om bij een vriendin te lunchen terwijl hij in de kinderwagen sliep. Maar das vrij uitzonderlijk haha. Draagdoek ging in het hele begin tot ongeveer 4 maanden ook goed. Dat nu ook niet meer. Ik ben de eerste maanden wel veel naar buiten geweest gewoon even de stad in en ook wel op bezoek maar ik vond het vaak niet relaxed. Wel veel bezoek bij mij gehad! En nu is hij wat langer wakker en kan hij wel een slaapje overslaan (liever niet want ik vind hem niet heel relaxed als hij dat doet maar ach)
Wat heerlijk zo'n slaapkop! Dat deed de mijne dus echt niet Ik heb heel de kerst met een krijsende baby op mijn arm rond gelopen en een half stokbroodje naar binnen kunnen schuiven in het voorbij lopen van de gourmet tafel!
Hier ook! Juist beter dan in het bedje... Ik wilde zelf ook niet maaaaaanden thuis zitten, het was voor ons een goede oplossing.
Ik zei altijd: als we thuis zijn pas ik me aan zoontje aan, gaan we weg dan past zoontje zich aan ons aan Hij was een hele makkelijke baby en slaper maar inderdaad, elke baby is anders en een ieder moet doen waar hij/zij zich goed bij voelt...maar ik ken er ook wel waarbij de baby echt relaxed is maar de ouders niet dus het ligt niet áltijd aan een baby dat iemand de deur (bijna) niet uit komt. 's Avonds namen we 'm overigens niet mee op verjaardag, dan bleef ik thuis of hij ging logeren (vanaf 4 maanden)...
Mee eens gedeeltelijk, maar dan toch...soms heeft baby ook niks te willen. Met bijvoorbeeld een gezin met 6 kinderen kan je niet alles om de baby heen plannen. Dit hou ik in mijn achterhoofd als ik me schuldig voel dat ik op pad ga met baby. Ik heb geen hele makkelijke slaper (hazenslaapje ergens anders dan ik bed) maar ik ga elke dag met haar op pad tijdens slaapjes. Vroeger hadden mensen 13 kinderen en die worden allemaal groot. Zo denk ik. En zolang je niet met een krijsende baby zit savonds kun je best op pad vind ik.
Wij hebben geen slaapkop. We nemen hem wel altijd overal mee naar toe. Hij slaapt wel goed in de kinderwagen oid dus die hebben we bij ons, en nu een campingbed. En als het niet werkte deden we het de keer daarop anders. Maar ik had niet zo'n zin om met baby thuis te gaan zitten dus ik was veel weg. Ook onder slaaptijd. Tot dusver gaat dat prima.
Tot nu toe nemen we onze dochter overal mee naartoe. Alleen ze slaapt sinds een paar weken echt niet meer in de maxicosi of in de armen, dus het is wel iedere keer gehannes met het campingbedje. Merk wel dat ze thuis altijd nog het beste slaapt. Maar om nou helemaal niet meer weg te gaan vinden wij ook zoiets... Dan maar de volgende dag even rust inplannen en thuis blijven.