Hebben jullie ooit een brand meegemaakt?

Discussie in 'De lounge' gestart door RosaLynn, 2 okt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. RosaLynn

RosaLynn Fanatiek lid

5 mrt 2011
    1.791
    0
    36
    hebben jullie ooit een brand meegemaakt?

en hebben jullie een vluchtplan?
    en ik elke kamer bijvoorbeeld een rookmelder?
    blusdeken in de keuken enz...

dus hoe veilig is hij bij jullie thuis?

ik woon in een portiek woning bovenaan, en er ook dus maar een manier om naar buiten te komen... en dat is langs de normale ingang.. langs 5 andere voordeuren.

waarvan je dan hoopt dat daar nooit brand uitbreekt, aangezien we dan niet naar buiten kunnen en echt via het raam naar beneden moeten...

ik ben altijd alleen , dus zal ook zelf beide kinderen meteen mee moeten nemen.

blusdeken hebben we hangen, alleen de rookmelders moeten nu na al die jaren toch maar eens vervangen worden...

zelf nog nooit echt een grote brand meegemaakt gelukkig!

wel flam in de pan bij mn moeder toen en zelf dat mn bakpapier in de oven in de fik was gevlogen!

hoe zit dat bij jullie?

2. mam1991

mam1991 VIP lid

17 jan 2013
    10.071
    2.096
    113
    We hebben rookmelder hangen boven maar daar is de batterij nu uit. Verder hebben we helemaal niks! We kunnen via Ivan zijn kamer op het platte dak van ons schuurtje komen en anders via de voor of achterdeur.

3. EdelHertje

EdelHertje Niet meer actief

Nog nooit een brand OID meegemaakt!

Wij hebben zo'n brandblusapparaat staan in de kelder (tijdens brand hebben we hier dus niets aan). Rookmelders hebben we (nog) niet.
    Wij hebben een groot dakterras waar we vanaf kunnen en via de voordeur/achterdeur.

Een echt plan hebben we niet eigenlijk.
    Denk er wel eens over na aangezien we ook 2 honden hebben die snachts in de bijkeuken zitten en dus echt geen kant op kunnen tijdens een brand.

4. Micchan

Micchan VIP lid

24 jan 2012
    22.458
    2.258
    113
    Vrouw
    Wenen
    Ik heb de magnetron twee of drie keer in de fik gezet, maar heeft zich gelukkig niet verder verspreid.. :)

5. Tulp21

Tulp21 Niet meer actief

Ja afgelopen juli flinke brand bij de buren. Als de wind onze kant op stond (dit is 9/10 keer) dan was ons huis er ook aangegaan. Zijn op tijd gevlucht. Huis van buren was binnen 20 min weg! Heb er toen ook een topic over geplaatst. Verder altijd brandbeveiliging gehad. Ook zoek ik overal waar ik kom de vluchtroutes uit.

6. engeltje23

engeltje23 VIP lid

14 aug 2011
    9.348
    0
    0
    1 x brand en 4 x rookontwikkeling in magnetron meegemaakt op mijn oude werk (kdv), waardoor we het hele pand ( 8 groepen verdeeld over 2 verdiepingen ) moesten ontruimen. Alle keren goed afgelopen gelukkig!
    Thuis verder gelukkig nog nooit gehad!

Hier 1 rookmelder beneden, 1 boven en een koolmonoxidemelder op de overloop. Oja en een blusdeken in de keuken natuurlijk!

Kunnen zowel voor als achter eruit en eventueel ook nog door een raam naar buiten als t niet anders kan.

Misschien 1 goede tip:
    Leg je sleutels altijd op een vaste plek in huis zodat je niet hoeft te zoeken als je al niks meer kan zien door de rook!

7. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

ja, op mijn werk

Wij hebben thuis:
    - rookmelders
    - koolmonoxide melders
    - vluchttrappen (touwtrappen voor zolder verdieping)
    - handblussers
    - blusdeken (keuken)

en wij bespreken minimaal 1 x per jaar hoe we ontruimen in verschillende scenarios

nodig je locale brandweer een keer uit... zij geven graag advies

8. mamazeyad

mamazeyad Niet meer actief

mijn moeder haar huis is een keer helemaal afgebrand (ze was niet thuis en kwam door droger) en een vriend van mijn man in italie: zijn vrouw was aan het bevallen in het ziekenhuis en hun hadden hun drie kinderen thuis gelaten. de oudste van 13 pastte op de rest. de jongste van zes heeft toen met een lucifer gespeeld en helaas brand ontstaan. de kinderen gelukkig gelijk het huis uit gevlucht maar het huis was helemaal afgebrand, echt een vreselijk gezicht!

hier hebben we in het hele huis rookmelders. als beneden de rook melder afgaat dan worden er gelijk foto gemaakt via ons video alarm systeem (hebben dit systeem nu een week), en naar het bureau gestuurd en gelijk bij brandweer gemeld. wij hebben drie verdiepingen en kunnen er op iedere verdieping eruit. boven 1 blusdeken.

9. Chaii

Chaii Niet meer actief

Wij hebben op elke verdieping een melder.
    En we hebben ook een spray in de keuken staan.

In ons eerste huis hadden we een elektrisch deken snachts aangelaten in de woonkamer. Die was gaan smelten en fikken. Godzijdank werd ik om 3 uur snachts wakker met een gevoel dat ik naar de woonkamer moest..
    Ik heb hem aan het snoer mee naarbuiten getrokken en er daar een emmer water over gegooit. Ik heb nog een week last van mijn longen gehad. Thats it, niks traumatisch verder.

Ohja, de toaster stond gisteren nog in de fik.
    Maar ik stond er een beetje bij te lachen..;)

10. tulp123

tulp123 Bekend lid

7 feb 2013
    578
    281
    63
    Wij helaas 3!!! Keer!!

Eerste keer bij mijn ouders thuis, hele oude CV ketel die vlam vatte.
    Tweede keer ook bij mijn ouders, een tlbalk aan touwtjes met kortsluiting..tube light heette die dingen toen.
    Derde keer toen een pyromaan bij ons in de straat schuurtjes in de brand stak. Hij is gelukkig opgepakt.

Is wel erg moeilijk, je bent zoveel herinneringen kwijt..foto's ed..

Hou altijd in de gaten hoe ik ergens weg kan komen, maar ben gelukkig niet bang voor vuur. Maar ben er wel alert op.

Mijn vader wel, die zit met een tuinkachel al met een emmer steenvast naast de kachel.

Wel rookmelders in huis..ook al is mij geleerd dat de bliksem nooit 4 keer op dezelfde plek inslaat.

Statistieken zijn er om je tegen te spreken..brrr

11. G89

G89 VIP lid

18 sep 2008
    10.062
    1.296
    113
    Nederland
    Geen brand mee gemaakt, wel het huis naast ons. Gelukkig niet aangrenzend. We hebben boven in de gang een rookmelder.

We hebben meerdere opties om ons huis te verlaten. Boven via de "was"kamer door het raam en dan via de schuur naar beneden. Of via de voor/achterdeur. En anders springen we uit het raam (meter of 4) liever iets gebroken dan levend verbranden. Via de slaapkamer van onze zoon hebben we nog de mogelijkheid om op een muurtje te komen.

12. Amare

Amare Niet meer actief

In de thuiszorg bij een cliënt ja, ik was destijds 20.
    Ze had een kookwekker op een kookpit gezet deze was gaan smeulen en heel de kamer stond vol met rook. Cliënt was gevallen en kon de deur niet open doen.
    Destijds had alleen de nooddienst sleutels van cliënten en die zat 20km verderop.
    Ik kon niet naar binnen en heb me nog nooit zo machteloos gevoeld. Ik was zo verstijfd dat ik er niet bij stilstond de ramen in te tikken (ik dacht alleen maar: als je zuurstof bij vuur laat wordt het erger).
    Uiteindelijk kwam er iemand die wel de ramen in durfde te slaan en is het goed afgelopen. Zij was de held van de dag en ik was die idioot die bleef staan en niks deed. Als ik er aan terug denk schaam ik me nog dat ik niks heb gedaan. Wel 112 gebeld uiteraard en de brandweer het appartementencomplex binnen geleid.
    Volgens mijn manager bleef ik maar zeggen: ik kon er niet bij, ik kon er niet bij.

Het heeft zo een impact op me gehad, dat ik overal kaarsjes uitblaas en al gelijk alert word als ik vuur ruik.
    Voor mij dus ook brandmelders in huis!!!

13. minniemouse25

minniemouse25 VIP lid

31 okt 2009
    5.712
    68
    48
    Vrouw
    disneyworld
    Hier ook rookmelders in huis en een blusdeken. Op aanraden van een bevriende brandweerman bestellen wij via hem nu "fire knock out" voor in de meterkast en bij de wasmachine/droger.

http://m.youtube.com/watch?v=FuCG9qZ_MQ8

14. evelien69

evelien69 VIP lid

16 sep 2007
    5.531
    3
    38
    verzorgende
    als kind heeft onze schuur in de brand gestaan, mijn broer sliep in een slaapkamer die aan de schuur grensde in de schuur stond een brommer vol met benzine ( net getankt) , de buurjongens waren uit geweest en zij zagen de brand toen ze thuiskwamen en hebben ons gewekt....

mijn zus had een nieuw bedlampje gekregen , zo'n drie hoekje... witte achterkant gekleurde voor kant en de derde zijde was open.... ik was 5 jaar, mijn broer en zus pasten op mij en ik wilde perse dat lampje aan bij mijn bed ( sliep nooit in het donker). Maar omdat hij erg fel is heeft mijn zus hem met de open kant op mijn hoofdkussen gelegd. Ik weet nog dat ik wakker werd en het heel benauwd had en moest hoesten ben naar het trapgat gekropen, maar kon niet verder meer door ademgebrek en heb een harde gil gegeven.... mijn broer toen 15 jaar heeft het raam open gegooid en schroeiend kussen en inmiddels ook smeulend sprei uit het raam gegooid. hierna hebben ze mijn ouders gebeld die even verder op visite waren bij de buren. gelukkig reageerde mijn broer heel goed en werd ik zelf nog op tijd wakker.....

15. Joycey

Joycey Niet meer actief

Ja, al een keer of 3 'een brand' (als in: in huis) meegemaakt. Gelukkig nooit wat ernstigs of viel de schade mee. Ik heb twee vluchtroutes (voor,- en achterdeur). En anders gooi ik wel een raam door ofzo, want ik woon toch op de begane grond. Rookmelder moet ik eigenlijk nog ophangen; we rookten eerst (heel erg veel) maar zijn sinds een jaar gestopt. Dus nu kan het wel.

16. evelien69

evelien69 VIP lid

16 sep 2007
    5.531
    3
    38
    verzorgende
    He meid niet zo hard oordelen.....je hebt nu de eenmaal de drie F-en : freeze, fligt en fight.....jij bent de gene die bevriest, verstijft.... daar kun je niks aan doen..... En het zijn situaties die je niet dagelijks meemaakt.... bij brandtrainingen krijgen wij van de brandweer er goed ingepraat dat wij zelf niet naar binnen moeten gaan, maar de brand moeten melden, de afdeling ontruimen volgens plan en zorgen dat de brandweer weet waar hij moet zijn, dat heb je dus gewoon goed gedaan.....

17. nijntje11

nijntje11 Fanatiek lid

16 nov 2009
    3.000
    10
    38
    noord-brabant
    Wij hebben 2 rookmelders, nou ja, nu eigenlijk 1, want die op de eerste verdieping ging steeds af midden in de nacht om niks...

Ik heb zelf een keer in brand gestaan. Ik zat bij een kampvuur met een groep tijdens mijn eerste vakantie zonder ouders (ik was 17) en iemand zat met een bierflesje benzine op het kampvuur te gooien (waarom?? Maar het was een grote groep en ik had het niet eens echt in de gaten...) het vuur sloeg terug in het flesje en hij zwaaide er mee en in zat aan de overkant, zo op mijn borst/trui... Ik stond ik 1 seconde in lichterlaaie (mijn romp en armen) en ben over de vloer gaan rollen. Iedereen om me heen hoorde ik alleen maar gillen en in dacht dat ik dood zou gaan. Gelukkig was er een jongen die zijn handen in zijn mouwen van zijn trui heeft gestoken en het vuur met veel moeite wist uit te slaan. Ik kwam er vanaf met een flinke brandwond op mijn ellenboog.
    Ik ben nog steeds bang als mensen een aansteker of iets dergelijks in mijn buurt houden :(

18. evelien69

evelien69 VIP lid

16 sep 2007
    5.531
    3
    38
    verzorgende
    Mijn vader heeft toen hij jonger was ook zoiets meegemaakt, hij zag een kind te water raken in een rivier en dat kon nog niet zwemmen.... hij bevroor ook en een andere man sprong het water in en heeft het gered. hij zit daar ook mee, maar ik ken mijn vader, een goed en zeker geen laf mens. Het is puur je ractie dan, het is een reflex denk ik......

19. evelien69

evelien69 VIP lid

16 sep 2007
    5.531
    3
    38
    verzorgende
    Ik heb er geen angst aan overgehouden..... misschien omdat ik nog jong was en het meer heel veel rook was dan brand.....het smeulde alleen.....

20. wasmachine

wasmachine Niet meer actief

Gelukkig niet!!

Deel Deze Pagina