Hallo, Ik moet wat van mijn hart en daar wil ik ook jullie mening over. Mijn dochter gaat 3 dagen naar het kinderdagverblijf. Ik ben overigens tevreden met het kdv. Mijn dochter spuugt erg makkelijk. Dit is voornamelijk na het eten, als ze druk is, hard lacht, valt en dus huilt, maar ook wel eens als ze naar haar broodje net op bed ligt. (Is belangrijke info als inleiding van mijn verhaal) Vandaag was mijn dochter naar het kdv. Ik heb haar wegens omstandigheden niet zelf gehaald, maar een vriendin van mij heeft haar gehaald. Daar vertelde ze aan die vriendin dat mijn dochter flink had gespuugd. Ze was boos, omdat ze naar binnen gingen (ze waren buiten aan het spelen). Vervolgens heeft ze gespuugd. Klinkt aannemelijk. Die vriendin vroeg nog of ze net hadden gegeten, maar dit was niet het geval. Ik haalde haar dus bij die vriendin op en mijn dochter had de bloeduitstortingen om en in haar ogen staan. Blijkbaar van het spugen. Dit zit me toch niet lekker. Ik heb maar 1 optie en dat is dat mijn dochter zo overstuur was dat ze flink heeft gespuugd, waardoor ze de bloeduitstortingen heeft gekregen. (Normaal als ze spuugd gaat het heel makkelijk, dus weinig druk op haar ogen) Ik vind dit eerlijk gezegd niet normaal. Ze waren met 4 leidsters op de groep. (15 kindjes schat ik) En niemand die zich om mijn kind bekommerd. Ik snap dat wanneer mijn dochter boos is dat ze haar even laten boos zijn/ huilen, maar ik kan niet begrijpen dat ze mijn dochter zo erg laten huilen dat ze dus zo ernstig spuugd - aan haar kleren te zien was het behoorlijk heftig, want die deponeren ze zo in een plastic zakje - en dus die bloeduitstortingen kreeg. Ik ben best boos hierover. Mijn dochter spuugt minstens 2 keer in de week, maar ik zelf heb nog niet meegemaakt dat dit kwam omdat ze zo boos was. Op het dagverblijf is het nu al 4 keer gebeurd in niet al te lange tijd... Stel ik mij aan? (Ik wil ze er maandag wel op aanspreken, ik wil weten hoe het steeds zo ver kan komen)
Ik zou het op het kdv bespreken en vragen wat er gebeurd is. Als jij er ongerust over bent, zou ik morgen even langs gaan.
ik zou er ook eens over praten als het je niet lekker zit en vragen wat er op zo'n moment precies gebeurt en hoe zij handelen
ik zou er inderdaad even over praten. Maar hele heftige driftbuien (breath holding spells) ken ik hier wel, vanaf 11 maanden ongeveer al. En als ze zover gaat, valt daar weinig aan te doen, dan haar te laten uitrazen tot ze verder huilt of tot ze omvalt. Ik kan me dus voorstellen dat het bij jouw kindje heel ver kan gaan met het spugen. Maar ik zou toch een gesprek aan gaan, zodat je duidelijk een beeld kan vormen wát er nu echt gebeurd is, zodat je daaruit je conclusies kan trekken en actie kan ondernemen. Wel akelig hoor, dat je kindje zo regelmatig spuugt
Ik kan mij voorstellen dat je er druk om maakt. Ik zou het gewoon met ze bespreken de volgende keer. En nee, ik vind niet dat jij je aanstelt. Wellicht kunnen ze het goed verklaren en ben je weer gerustgesteld.
Het is absoluut akelig. Maar..als ze bij jou regelmatig spuugt (terwijl je bewijs van spreken haar '1 op 1' hebt) is t toch niet gek dat dit op t kdv gebeurt waar ze meer kindjes hebben? Misschien moet je t erover hebben hoe ze ermee om kunnen gaan; als zij bv gaat spugen om iets voor elkaar te krijgen / als ze boos is kan ik me voorstellen dat ze t bv negeren. Als jij een betere manier hebt, zou ik dat daar aangeven.
Oh fijn om te lezen dat ik me niet aan stel! Ws kunnen ze het idd wel verklaren! Vind het gewoon zo sneu dat ze dus zo heftig heeft gespuugd daar... @ Athina: Ja zeker akelig! Ik was al bij want de afgelopen week is het goed gegaan, ze had 7 dagen niet gespuugd! Tot vandaag dus, maar vandaag niet zonder reden, dus dat stemt me aan de ene kant wel gerust want het spugen lijkt stukken minder te worden na maanden van soms wel 5 a 6 keer per week, naar nu eigenlijk 0. Ik vind het wel jammer dat ze haar zo laten huilen (en misschien wel terecht hoor, maar dat weet ik dus niet). Die driftbuien herken ik ook goed, die laat ik ook begaan, maar ik heb nog niet meegemaakt dat ze erbij spuugt. Meestal dan idd adem inhouden...
@ Femke: Ik heb geen betere manier hoor, dat is niet wat ik bedoel. Ik vind het typisch dat als mijn dochter boos is bij mij dat ze NIET spuugt. Ja wel ze spuugt veel, maar een kwartier na het eten... Niet als ze boos wordt! En daarbij vind ik het extreem dat ze die bloeduitstortingen in en om haar ogen heeft van het spugen.. Die herken ik ook niet. Het komt er net zo makkelijk uit als het er in gaat!
Bij bloeduitstortingen in en rond haar oogjes gaat er bij mij meteen alarmbelen rinkelen. Ik weet niet of dat normaal is maar zou meteen de HAP hebben gebeld bij zoiets! Is dat wel door het spugen gebeurd? Ik zou zeker een gesprek aan gaan, al is het alleen maar om alle misverstanden uit de wereld te helpen. Succes
Nou ik vind ook echt niet dat je jezelf aanstelt.. Zou het ook zeker aankaarten op het kdv! Ze kunnen er toch wel wat meer rekening mee houden als ze weten dat N. zo snel spuugt?
Wat je nu doet, wat ook wel logisch is, is invullen wat er gebeurd is. Je gaat er vanuit dat ze daar alleen heeft zitten huilen en niemand zich om haar bekommerd. Maar dat hoeft natuurlijk niet zo te zijn. Ik zou even bellen en vragen wat er precies gebeurd is en daarna concluderen of je het wel of niet een juiste manier vind.
Je bent er zelf niet bij geweest en je hebt zelf de leidsters niet gesproken, dus voordat je conclussies trekt ga eerst met de leidsters in gesprek wat er gisteren gebeurt is! Wie zegt dat haar ogen door het spugen zo rood zijn geworden, misschien is er wel wat bij je vriendin gebeurt.... En 4 leidsters op 15 kinderen>?? dat is heel veel...ik werk zelf ook op een kdv en je hebt alleen zoveel leidsters als het bijvoorbeeld een medische groep is of meer dan 15 kinderen. Op een normale groep sta je met 2 leidster op 12-14 kinderen (uitgaand van een verticale of horizontale peutergroep). Hoe is het nu met haar ogen?
ik zou ook willen weten waar die bloeduitstortingen vandaan komen omdat je ze nooit eerder zag tijdens of na het spugen. daar zou ik zeker eens een bezoek aan de dokter voor maken. en ja ik ben nu eenmaal van mening dat een kind op en opvang toch minder persoonlijke aandacht op persoonlijke behoeftes ( kan) krijgen dan thuis bij mama. dus zo hier en daar zal er weleens een kind met zijn behoeftes in het gedrang komen. is het niet handig dat er wat beter geïnformeerd wordt over wat de aanleiding was van het spugen die dag. dan tast je niet zo in het duister.