1,5 jr en nog niet praten!!

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Marlijn83, 4 mrt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Marlijn83

Marlijn83 Bekend lid

24 nov 2010
    711
    0
    16
    Vrouw
    Limburg
    Dames, ik heb toch even een vraagje voor jullie..

Onze boef Jesse is dus bijna 1,5 jr en praat nog niet, brabbelt alleen in zijn eigen taaltje wat lijkt op Chinees :D.. En echt de hele dag hoor, heel gezellig maar dus totaal onverstaanbaar!

Vorige week bij het CB geweest en daar hadden ze toch wel een beetje zorgen omdat hij dus ook nog geen papa en mama zegt.
    Doorgestuurd naar de huisarts met een brief voor een eventuele doorverwijzing naar de KNO. Vandaag bij de huisarts geweest en dus toch doorgestuurd :(...

Maar nu is dus een beetje mijn vraag; wat is jullie ervaring? Dat Jesse niet super snel is dat weten we (hij loopt pas een maandje) maar is dit onnodig zorgen maken? We benoemen dus echt alles en noemen hem ook gewoon bij zijn naam. Maar ook daar reageert hij niet/nauwelijks op.
    Beetje onsamenhangend verhaal als ik het zo teruglees maar wellicht zijn er mama's die me kunnen volgen!
    Alvast bedankt! :)

2. naampje

naampje Actief lid

14 dec 2008
    153
    0
    0
    hee!

mijn zoontje is nu net 1.5 jaar.. en zegt ook nog zo goed als niks....
    hij loopt sinds een ruime maand...

laatst op cb geweest en hij is motorisch erg snel.. dus dat zou elkaar nog wel weer evenaren zeiden ze...
    hier niks gehoord over een evt kno arts oid....
    denk dat ieder kind het op zn eigen tempo doet... en komt vanzelf..
    hier merk ik dat hij het erg leuk vind dat wij woorden uitleggen en duidelijk zeggen en dan kijkt hij ook erg aandachtig.. maar ondertussen denkt ie.. leuk.. dankje ... maar ga je echt niet na doen hoor.. haha..

op cb hier zeiden ze dat het heel goed kan dat hij nu ( dus jou zoontje misscien ook ) alles aan het opslaan is,.... en over een maandje over een paar maandjes in een week een hele rits woorden zegt... het kan allemaal..

heb dus geen oplossing oid voor je verhaal.. maar wou je ff laten weten dat je niet de enige bent ;)

lees verder ff mee naar de reacties ;)

3. MamavanMJ

MamavanMJ Niet meer actief

Max is 14 maanden en zegt alleen maar kij (kijk) mammaa (mama) en heel af en toe papa of iets.... Ach maak je geen zorgen het komt vanzelf!

4. Marlijn83

Marlijn83 Bekend lid

24 nov 2010
    711
    0
    16
    Vrouw
    Limburg
    Naampje; wel grappig onze kids doen dus ongeveer hetzelfde. Alleen zijn ze hier op het CB dus een beetje anders dan bij jou!
    Ik wil me er ook geen zorgen over maken omdat hij alles al op zijn eigen tempo doet.
    Hij kan bijvoorbeeld wel liedjes meezingen van babytv en is heel precies met dingen pakken en wegleggen etc.
    Wel fijn om te horen dat ik niet de enige ben met dit dilemma (als je het zo kan noemen :)).. Maar meer ervaringen zijn meer dan welkom!

5. mama079

mama079 Fanatiek lid

30 apr 2010
    1.065
    30
    48
    Ons zoontje is nu 19 maanden en zegt papa, mama, die en sss (vies). Het woord poes en dicht fluistert hij. Ik maak me er nog niet teveel zorgen over. Onze oudste begon ook heel traag met praten en ineens met 19 a 20 maanden ging hij los en sindsdien is hij alleen stil als hij slaapt :D (en loopt qua woordenschat 2 jaar voor) Het kan zijn dat je kindje vocht achter de trommelvliezen heeft, dat heeft onze jongste ook, en dat het gehoor daardoor wat minder is. Als het de spraakontwikkeling belemmert kunnen er buisjes geplaatst worden. Onze jongste heeft overigens wel een heel goed taalbegrip en begrijpt al een heleboel dingen en kleine opdrachtjes.

6. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.470
    4.921
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Hier een smurf van 16 maand. Loopt net een week en zegt sinds heel recent 'papa' en 'mama'. That's it.
    Zo schokkend vind ik het dan ook nog niet, wat je beschrijft.
    Verbaast me dat je al doorgestuurd bent eigenlijk.

7. Marlijn83

Marlijn83 Bekend lid

24 nov 2010
    711
    0
    16
    Vrouw
    Limburg
    En dat hoor ik dus van meerdere dames, pfoe hoe willen ze een moeder bezorgd krijgen zeg:x

8. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Mijn zoontje is nu 15 maanden en zegt alleen ng maar 'dat'. En hij brabbelt en zegt gagagagaga. Hier maakt nog niemand zich zorgen dus eens met Merah, het CB heeft ts wel heel vlotjes doorgestuurd lijkt me.

Mijn smurf staat net los, loopt alleen nog maar langs de tafel. Het komt vanzelf wel, ga ik maar van uit :D

9. XmoniqueX

XmoniqueX Bekend lid

1 jan 2011
    945
    0
    0
    Uden
    Hier ook een zoontje van bijna 1,5 jaar. Papa en mama kan hij wel zeggen, maar dan heb je het ook wel gehad. Heel soms zegt hij wel wat na, maar dan zit hij verbaasd te kijken dat hij dat heeft gezegd. Hij brabbelt de hele dag, kletst de oren van je hoofd :). Maar geen woorden die wij begrijpen. Wij zeggen ook altijd, hij slaat het op om straks ineens heel veel woorden te kennen. Volgende week moet ik naar het cb. Ben benieuwd wat ze daar zeggen. Heb me er zelf nog niet zo druk over gemaakt eigenlijk.

10. Charlie007

Charlie007 Niet meer actief

Uhhh ons zoontje is net twee en zei met 18 maanden alleen mama.

Nu zegt hij 25 losse woordjes...er komt steeds meer bij. Wel liep hij al met 13 maanden.

Je leest vaak dat als het later gaat zijn dat het of rond de 20 maanden ineens begint of een paar maanden na de 2de verjaardag! Komt dus wel goed.

Wel goed idee om de oren te laten checken bij kno of audiologisch centrum.

Groetjes, Charlie

11. Marlijn83

Marlijn83 Bekend lid

24 nov 2010
    711
    0
    16
    Vrouw
    Limburg
    Ik vind het ook geen punt hoor om zijn oren te laten checken, kan het beter uitgesloten hebben toch?
    Maar wel fijn hoor om te lezen dat er meer meneertjes niet zo snel zijn haha!

12. sassie25

sassie25 Fanatiek lid

15 nov 2009
    4.613
    0
    0
    bakkersmeisje
    Bleiswijk
    Onze zoon zei met 1,5 ook niks,geen woord maar ook geen enkele klank enz. Op het cb keken ze heel verbaasd en owjee wat erg met 14 maanden. Het enige wat mijn zoon deed was "euh" en wees het aan als je vroeg waar iets waa. Hij begreep wel allew want kleine opdrachtjes kon hij wel uitvoeren.

Pas met 21maanden kwam het eerste woord. Daarna is het rap gegaan. Hij leerde elke dag wel 3-5 nieuwe woorden en sprak al gauw in twee woordzinnen en drie woordzinnen. Nu kletst hij de oren van je hoofd en zn mond staat nooit stil :)

Komt echt goed :) ik dacht dat onze zoo ook nooit zou gaan praten en het is toch gelukt :)

13. Ster27

Ster27 Fanatiek lid

14 jan 2010
    2.905
    254
    83
    Kan hij simpele dingen wel aanwijzen? Onze oudste was met 18 mnd ook nog geen echte prater. Op het cb maakten ze zich hier niet zo druk om omdat hij wel alles kon aanwijzen en zijn indirecte woordenschat wel groot was. Het gaat nu wel iets beter, maar echt veel praten en woorden nazeggen doet hij nog steeds niet. Hij maakt met de woorden die hij wel kan zeggen wel zinnetjes en dat aas het belangrijkste, de rest kwam vanzelf wel zeiden ze met 2 jaars consult bij cb.

14. Iris6weken

Iris6weken Bekend lid

4 jul 2010
    609
    3
    18
    Mijn zoontje is nu 17 maanden en loopt sinds 2 weken.. Zegt alleen papa en kijken....
    En de rest lijkt idd op Chinees! :)
    Ieder kind ontwikkeld op z'n eigen manieren tempo!
    En voor praten staat een lange tijd hoor! Zou me er nog geen zorgen over maken.. Ze 'moeten' al zoveel....
    M'n zoontje at tot vorige maand geen stukjes in z'n avond eten .. CB adviseerde me om naar een logopedist te gaan... Nou niet gedaan dus.. Nu eet hij wel stukjes! Zo zie je maar weer..
    Het komt vanzelf wel weer goed!

15. Femmelepem

Femmelepem Fanatiek lid

17 aug 2010
    3.351
    0
    0
    Pretecho'er
    Breda
    Mijn zoontje liep pas met 20 maanden en zei alleen papa en die. Hij snapte wel alles wat we tegen hem zeiden. Nu verbaas ik me over het aantal woorden wat hij kent en daar komen er elke dag drie of vier bij. Geen zorgen maken. Komt vanzelf goed.

16. Marlijn83

Marlijn83 Bekend lid

24 nov 2010
    711
    0
    16
    Vrouw
    Limburg
    Thanks voor de reacties dames, maandag aanstaande om half twee moeten we bij de KNO zijn. Dus ik ben wel benieuwd. Maar wel fijn om te horen dat er meer mannetjes niet zo snel zijn :)

17. Uk2011

Uk2011 Niet meer actief

Onze kleine vent is ruim 2 jaar en pas sinds vorige week komen de eerste woordjes er uit. Papa en mama zei hij al wel heel lang, maar voor de rest was alles onverstaanbaar gebrabbel.
    Motorisch dan wel weer heel erg sterk.

Bangmakerij vind ik het! Geen enkel kindje is gelijk!!
    Niet te druk om maken, zal vast wel goed komen ;)

18. maantje85

maantje85 Fanatiek lid

9 feb 2010
    1.321
    3
    36
    NULL
    NULL
    Hihi valt me wel op dat het bijna allemaal jongens zijn:D
    Hier een ventje van bijna 17 maanden... Hij zegt alleen papa...
    Maar hij liep wel met 11 maanden al, dus daar wijd ik het maar aan. Hij is motorisch volgens mij niet heel snel; eten met bestek bijvoorbeeld kan hij nog niet. (En dan bedoel ik niet zoals wij het doen maar hij krijgt niks op z'n vorkje/lepeltje;)) verder gewoon normaal maar dus ook geen woord. Trouwens ook geen Chinees, alleen de hele dag als ik wat vraag en vertel HUH!:D

19. cook

cook Bekend lid

17 jan 2012
    544
    1
    0
    NULL
    capelle
    mijn jongens zijn allebei heel laat gaan praten. met anderhalf alleen mama en eten de ene en de ander ook nog papa en nee... rond tweeenhalf vlogen de woorden er ineens uit . was geen houden meer aan.
    motorisch waren ze wel supersnel allebei liepen al met tien /elf maanden..
    ze zeggen dat meisjes snel zijn met praten en jongens weer motorisch..
    zou me er niet druk om maken...

20. G89

G89 VIP lid

18 sep 2008
    10.062
    1.296
    113
    Nederland
    Zou me er niet te druk om maken. Het komt vanzelf.

Mijn zoontje is wel een vlotte prater. Zijn woordenschat is redelijk groot. Praten, maar ook begrijpen en 'acties' uitvoeren. Bijv ik zeg: Trek je je sokken even uit? Dan doet hij dit netjes. Zelfs het CB stond er van de kijken. Zodra we daar binnen komen dan wordt hij 'aan het werk' gezet met blokjes. Meneertje riep meteen: mama bouwe?
    CB vrouw keek enorm verbaast :) verder is hij met andere dingen ook best snel. Eet sinds kort goed met een vorkje. Valt er nog wel een af, maar het prikken heeft hij onder de knie. Al gaat het met de handjes wel sneller ;)

Lekker genieten van jullie mannetje. Komt vanzelf.

Deel Deze Pagina