Onze dreumes van 22 maanden vind het heerlijk om buiten te spelen maar dat het zo slecht weer was afgelopen dagen, moest hij zich binnen vermaken, daar is ie niet zo goed in. Hij wilde de hele dag 'itte' bij mama en boekjes lezen. Hij vermaakt zich prima als mama maar mee doet en daar heb ik niet altijd zin in.... De seconde dat ik aan tafel zit met de krant open, wilt ie al op schoot. En bij alles wat ik doe kijken en 'helpen'.. Ben benieuwd hoe dat bij anderen gaat: Wat doen jullie met een dreumes van deze leeftijd binnenshuis? Wat is favoriet speelgoed? Kan hij/zij zich goed zelf vermaken of moet je meespelen? Iemand tips om hem wat zelfstandiger aan het spelen te krijgen of is dat de leeftijd? (op het KDV kan hij zich prima zelf vermaken nl. ) Wat hier verder nog goed in de smaak valt is: - verven, koekjes bakken, babycomputer, met de bal gooien, duplo, huishoudelijke zaken zoals was doen koken e.d. Maar alles is dus samen met mama
Heel herkenbaar. Dat alles samen met mama willen doen. Mijn zoontje is 3 maanden ouder dan die van jou. En wil ook graag buiten spelen. Wat ik nu wel heb gemerkt is dat als ik maar 1 stuk speelgoed neerleg, hij daar wel een tijdje mee kan spelen. Als hij de hele speelgoed kist heeft staan weet hij denk ik niet meer waar hjij moet kijken. Maar ik lees mee, want ik heb ook wel tips nodig. (is hij niet jaloers op zijn jongere broertje??, mijn zoontje is namelijk wel heel anders als zijn zusje van 6 maanden op bed ligt)
Hier een zoon van bijna 2 (11 juni 2008). Ik heb vaak een film erop van bumba, brum of teletubbies. Dan kan hij zo rustig een kwartier op de bank zitten alleen. Als ik de hele dag met hem in huis ben, vraagt ie ook veel aandacht de hele dag. En ik heb ook een heel druk kindje. Daarom ga ik elke dag naar de bakker hier in het dorp. (Met de auto). En na zijn middagslaapje gaan we een dorpje verderop naar de supermarkt. Ik doe veel dingen met de auto, dat is voor mij een moment van "rust". Bij ons is de 2e ook op komst, misschien dat de aandacht hier ook wel zal gaan veranderen straks. Qua speelgoed; misschien een loopauto of een ballenbak. De Duplo trein is hier ook een succes en verder kleuren.
Herkenbaar! Milan is van 27 juli 2008 en kan zich ook geen seconde zonder mama vermaken (buiten trouwens ook niet, dan moet ik ook steeds mee in de zandbak, op de wip, etc.). Wat hij leuk vindt om te doen (maar dan dus wel met mij): dansen (op k3 vooral), knutselen, koken (beetje helpen), schoonmaken (stoffen, zuigen, soppen, alles eigenlijk wel ), stoeien, verstoppertje. Nouja, dat soort dingen, met speelgoed speelt 'ie nauwelijks, dat vindt 'ie gewoon niet leuk (nooit gevonden ook). Best heel erg vermoeiend, want zodra ik een seconde op de bank zit, begint 'ie alweer aan m'n arm te trekken. "Mama ook" is momenteel z'n favoriete uitspraak . Ik ga wel regelmatig bij iemand op visite (bijna elke dag wel ergens, vaak bij een oma of overgrootoma, maar ook gewoon naar vriendinnen enzo), dat scheelt al best veel, dan is er eens iemand anders die met 'm speelt. En 's avonds en in de weekenden mag papa helpen natuurlijk .
Ik heb een zoontje van dezelfde leeftijd als die van Linda. Ook hij is graag buiten en binnen klauwt hij in no-time alles overhoop. Hij speelt met weinig dingen echt lang, behalve dat hij op een dag vaak en veel op zijn auto kan zitten ( zo'n loopauto). Duplo doet hij niet echt veel mee, moeten papa en mama vooral doen en dan gooit hij het snel om. Boekjes heeft hij een aantal, maar nog regelmatig sneuvelen er ( met van die kartonnen bladzijden of met flapjes... grrrrr). Koken doet hij ook graag ( met eigen attibuten terwijl ik echt bezig ben met koken), samen swifferen, dansen op muziek van Plop, kleuren, boerderij van Little People speelt hij al heel lang mee en is echt wel favoriet. Iedere dag passeert de hele beestenboel de revue, boekjes lezen (maar dan komt dat meer bij mama vandaan).
Iris kan zich erg goed alleen vermaken, dat hebben we haar ook van jongs af aan een beetje proberen te leren. Ik ga wel regelmatig met haar weg. 's Morgens vaak even bij iemand op bezoek of naar de winkel oid. 's Middags een stukje fietsen / naar de bieb. De rest speelt ze veel zelf. Ik merk dat als je t afwisselt dat dat zelf spelen aardig vanzelf gaat. Iris is wel een echt 'mesje'; vindt t nu leuk om kralen te rijgen, te tekenen, 'echte' puzzels te maken en boeken sneuvelen bij haar niet; zit nu regelmatig in een gewoon papieren boek van Pluk van de Petteflet te kijken en te bladeren; vrij uitzonderlijk denk ik....
Mijn kleine is ook 22 maanden. Sinds hij 1 jaar is ben ik begonnen met hem af en toe alleen te laten spelen. In die periode zette ik hem dan in de box met 1 boekje.. of ik zette een dvd van de teletubbies of dora aan voor 15 min. Zo kon ik dan even ontsnappen en rustig een kopje koffie drinken. Nu hij wat ouder is is hij het gewend. Hij heeft zijn eigen stoeltje nu waarop hij gaat zitten als hij even een dvdtje mag kijken. Ook zeg ik altijd, ga jij een huisje bouwen met duplo? Bouw maar een huis of een toren en dan gaat hij ervoor zitten en weg ben ik hahhaa.. Als ik hem meestal hoor roepen is dat om zijn meesterwerk te laten zien. Verder merk ik de laatste paar dagen dat hij wel een uur kan kleuren zonder zich te vervelen. Ik kan dan thuis van alles doen zonder dat hij te veel aandacht komt vragen. Alleen als de stofzuiger aangaat dan is hij er als een haasje bij, want daar is hij dol op.. Ik merk wel dat hij aandacht vraagt, maar hij kan zich ook zonder mij vermaken
Leuk om te lezen... Volgens mij zit er ook verschil in jongens of meisjes in de manier van spelen. Als wij visite hebben of zelf naar iemand gaan is het spelen geen probleem, dan zie ik hem nauwelijks... De tv hebben wij nauwelijks aan, daar geeft ie niet om, hij zet hem gelijk zelf uit. Op zich vind ik het ook wel gezellig ik moet mij er alleen op instellen dat ik weinig voor mijzelf kan doen. Ik zie het nu maar niet als mijn vrije tijd maar als mijn tijd met de kids. Ze worden toch al zo snel groot, dan zal ik met weemoed terugdenken aan de tijd dat het mama voor en na was, ha ha.... Mamadeborah: jalouzie valt wel mee. Hij moet natuurlijk nog wel wennen dat ie niet gelijk aandacht krijgt als ik bijv. aan het voeden ben. Ik probeer daarom ook hem te betrekken bij de baby maar ook voldoende aandacht alleen te geven. Firstbaby: je hebt jouw mannetje goed getraind, ha ha. En dan ook nog zo heerlijk reizen samen. Lijkt me een relaxed en makkelijk ventje...
Heel herkenbaar. Zodra het mooie weer is dan wil mijn zoon snel naar buiten en vermaakt hem daar prima. Maar nu het weer wat minder was moest mijn zoon zich ook binnen vermaken, en dan is het idd precies zo zoals jij het omschrijft. hele tijd aandacht opeisen en als ik even wil lezen of iets anders wil doen dan wordt het boek al snel dichtgeslagen e.d. door mijn zoon. Waar mijn zoon zich binnen mee vermaakt is: spoorbanen bouwen van hout en die spoorbaan van thomas. Mij helpen met huishoudelijke dingen. Tekenen en knutselen. Maar hem binnen bezig houden is moeilijker dan wanneer het mooi weer is en mijn zoon lekker naar buiten kan en achterhuis kan spelen.
xxxxx1974: Hahaha, getraind? Ja, ik ben vooral bezig met dingen herhalen, dus ritme aanbrengen. Ja, hij is gelukkig een heel makkelijk kind. Maar hij moet gewoon wennen. Als we iets vaker doen dan begrijpt hij het op een gegeven moment. Toen ik hem voor het eerst liet tekenen op zijn stoeltje en tafeltje, liep hij achter mij aan naar de keuken en hij riep mama.. Kom mama...kom! Ik zette hem terug en dan zei ik dat mama even iets moest doen en dat ik zo bij hem kom kijken. En ik kwam dan na 2 minuten kijken. Volgende dag na 4 minuten, de dag daarop na 7 minuten en nu kan ik wel een kwartier wegblijven zonder dat hij naar mij vraagt. Ik vind het heerlijk om activiteiten met hem te doen of boekjes te lezen. Maar er moeten in huis ook wat dingen gedaan worden en ik gebruik zijn middagdut echt voor mezelf om even bij te tanken. Dus ik wil als hij wakker is met hem spelen en wat dingen in huis kunnen doen. Hem laten helpen werkt hier ook goed.. Succes, paar maanden geleden was het hier ook zo hoor!
Ik moet zeggen dat ik helemaal niet zoveel speel met mijn zoontje. Het enige wat ik veel met hem doe is boekjes lezen en dansen op K3. Verder vermaakt hij zich eigenlijk vanaf het begin prima zelf. Als wij de hele dag binnen zitten dan kijkt hij 's ochtends filmpje of zappelin, daarna gaat hij op zijn auto door het huis crossen. Dan gaat hij of kleuren of met zijn autootjes spelen of met duplo spelen. Helpen met uitruimen van de vaatwasser, helpen met opruimen etc. We komen eigenlijk altijd wel buiten, zelfs met slecht weer. Dan gaan we wel winkelen of boodschappen doen of zo. Daar is hij ook dol op. Het gaat allemaal eigenlijk wel vanzelf.