wanneer praten

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door littledreamer, 2 mrt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. littledreamer

littledreamer Fanatiek lid

23 mrt 2009
    3.329
    11
    38
    hier
    Wanneer zeiden jullie kindjes voor het eerst mama, papa hap bah... enzevoorts gewoon de eerste woordjes.

Thijs zegt nog niets. Hij heeft de hele dag door verhalen in zijn taaltje.. maar geen echt woord ... :(

Ik wil wel is mama of papa horen :)

2. Nic1976

Nic1976 Fanatiek lid

27 okt 2009
    4.545
    732
    113
    Hier precies hetzelfde. Ik hoor wel eens papa en mama maar dat zegt hij dan tegen alles. Wel zegt hij dag dag als we het vragen. Maar dan ook alleen als hij zin heeft.

3. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Mijn jochie was zowat 18 maand voordat hij echt iets gerichts zei (papa, mama, hap). Hij heeft ook nog een poosje op het onderste ontwikkel-lijntje van het CB gezeten. Maar bij 3 jaar was het helemaal bijgetrokken. Nu praat hij goed, alleen nog wat last van klankverwisseling, maar dat heeft niet direct te maken met het laat praten (meer met gemakzucht).

4. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

zoonlief zie papa, mama en bal zo rond 11 maanden maar er is een hele tijd niets bij gekomen.. met 14 maanden zat er een vluchtje in en vanaf 17 maanden was hij niet meer te stoppen

5. Kimi1

Kimi1 Fanatiek lid

17 apr 2010
    1.946
    54
    48
    paar weken geleden al....mama, papa, bah, aaien (aaden zo spreekt ze dat uit haha) die... dat was t wel zo'n beetje

6. Luna86

Luna86 VIP lid

11 jan 2009
    14.809
    9.317
    113
    Gelderland
    Hier ook nog helemaal niks. hij kan papa en mama zeggen maar doet het heel weinig. Alleen de naam van de kat kan hij uitspreken en roept ook niks anders de hele dag ;) Ik denk altijd maar hij kan zich niet in alles tegelijkertijd ontwikkelen. Hij legt trouwens sinds een paar dagen wel steeds vaker de linken. Gaat nu bij de deur staan en zwaaien als hij naar bedje wilt bijv.

7. Jubbos

Jubbos Niet meer actief

Hier word nog niet gepraat en mijn zoon is 21 maanden, hij zegt alleen af en toe papa, verder dacht ik wat woorden te herkennen maar ik hoor ze nooit meer. Ik heb dan van het CB een verwijzing voor logopedie gekregen om het even na te kijken, maar het komt vanzelf, bij de 1 wat eerder bij de ander later.

8. littledreamer

littledreamer Fanatiek lid

23 mrt 2009
    3.329
    11
    38
    hier
    komt ook wel!!! maar het zou zo leuk zijn om mama of papa te horen!

9. banjabes

banjabes Fanatiek lid

29 jun 2008
    2.134
    0
    0
    Bij het consultatiebureau is me verteld hoe het vaak in elkaar zit: Sommige kindjes zijn motorisch erg vlot en die kindjes zijn juist met praten wat langzamer. En andere kindjes zijn motorisch juist wat langzamer en zijn weer vlotter met praten. Ik weet niet of dit ook voor jullie kindjes ook geldt.

Hier is het juist omgekeerd. Zoey liep heel erg laat, maar kletst al wat af. Ze zegt alles en ze spreekt al met 3 woorden. Maar we werden wel soms hopeloos van het nog niet lopen toen ze dat niet deed. Het komt echt wel, maar ik herken je gevoelens. Je wilt toch dat het goed komt.

10. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.068
    3.862
    113
    Hier is het heel verschillend. Mijn dochtertje maakte in de wandelwagen als baby al heel veel soorten geluiden en met 1 jaar kende zei ze zo'n 7 woorden ofzo. Vanaf 13 maanden begon ze te praten en sindsdien ging het in een sneltreinvaart, met 1,5 jaar babbelde ze hele zinnen en kende over de 70 woorden.
    Ze was motorisch gemiddeld, op sommige vlakken wat sneller, maar met los lopen wat later met 16 maanden.
    Mijn zoontje is omgekeerd. Hij maakte als kleine baby al helemaal niet zoveel geluidjes, met een jaar zei hij alleen papa en mama en mmm, hap en klaar ofzo. Met 13 maanden begon hij ook opeens woordjes te zeggen, er kwamen er een stuk of 15 a 20 bij en een paar weken later stopte het weer. Pas sinds 2 weken begint hij opeens allemaal nieuwe woordjes te zeggen.
    Hij was motorisch echt ontzettend snel, dus ze ontwikkelen zich waarschijnlijk gewoon nu sneller op andere gebieden. Ach, uiteindelijk is het resultaat in bijna alle gevallen aardig hetzelfde.

11. mikos

mikos Bekend lid

7 dec 2010
    944
    0
    0
    de mijne is nu 16 maanden die zegt nog steeds niks :(

12. mikos

mikos Bekend lid

7 dec 2010
    944
    0
    0
    mijn zoon van bijna 4 begon ook pas rond 2 jarig leeftijd voorzichtig te praten, hij loopt nog steeds best achter. Ook met het begrijpen van mensen die iets tegen hem vertellen. Vind dat wel vervelend, de 2de lijkt hem hierin te volgen

13. Eylem

Eylem Niet meer actief

Ik las ergens anders dat jullie in Griekenland wonen, worden je kindjes tweetalig opgevoed? Dan gaan ze vaak wat later praten.

14. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.068
    3.862
    113
    Hoort hij wel goed? Ik weet niet of dat nog eens getest is, maar misschien verstaat hij dingen gewoon niet goed.

15. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Hier begon ze met 7 maanden met papa en mama maar nog niet bewust. Vanaf 10/11 maanden werd dit bewust.
    Verder zegt ze bah, boeba (bumba), amp (lamp), mauw/aai (poes) en ama (amen).
    Motorisch: omrollen met 4 maand, tijgeren met 5 maand, zitten met 7 maand, kruipen en staan met 8 maand, om de tafel lopen met 9 maand en nu doet ze soms een voorzichtig stapje los.

16. mikos

mikos Bekend lid

7 dec 2010
    944
    0
    0
    ja horen doet hij heel goed, haha viel ons zelfs op toen hij klein was. dan kon hij ineens omhoog staan met zn handje achter zn oor. Dan hoorde hij weer eens de trein in de verte of een vage kerkklok en die hoorde je echt amper. dus dat zit wel snor :D (Oost-Indisch doof issie wel ;) )

Maar wil wel even aankaarten bij iemand of er misschien iets met logopedie gedaan moet worden.

Ik woon trouwens niet in griekenland, maar mijn 2 kinderen worden inderdaad wel 2-talig opgevoed. Zou t daaraan liggen, ik had die vraag namelijk ooit voorgelegd bij een taal-deskundige op internet en die zei dat dat helemaal niet uit maakt hoeveel talen een kind leert. Als ze laat praten zit dat gewoon in t kind of hij nu 1 of 4 talen leert tegelijk.

Ik weet t niet , heb daar zo mn twijfels bij eigenlijk nu de 2de ook nog niks zegt

17. ccwomen

ccwomen Fanatiek lid

11 okt 2008
    2.005
    0
    0
    Mijn zoontje zei met 9 mnd en 3 weken voor het eerst papa en pas een stuk late mama en toen altijd in zijn eigen taal woordjes,
    Hij is nu 19,5 maand en gaat nu echt dingen nazeggen!
    huis, bal, baby, cracker, opa, oma, plop echt leuk om te zien dat hij bijna elke dag wel weer wat leert!

18. Eylem

Eylem Niet meer actief

Volgens mij maakt het wel uit, maar dan zou ik mijn boeken erbij moeten pakken en daar ben ik nu echt te lui voor. Uit mijn hoofd herinner ik me dat kinderen met een tweetalige opvoeding gemiddeld wat later zijn met praten, omdat ze twee keer zoveel moeten verwerken (2 keer alle taalregels, in plaats van 1 keer) maar uiteindelijk trekt dit weer helemaal recht.

19. fabsie

fabsie Fanatiek lid

19 jan 2010
    1.289
    0
    0
    Mijn dochter is nu 18 maand en zegt ook nog niet echt veel. Papa, mama, bah, bal, buhbah (bumba) en sinds deze week koe en boe.

20. mikos

mikos Bekend lid

7 dec 2010
    944
    0
    0
    ik hoop t dat het recht trekt hihi, hij zit op hetzelfde niveau bij beide talen. Achja zal vast goed komen

Deel Deze Pagina