Tot nu toe hebben we al een aantal allergieën bij onze zoon ontdekt. Hij is allergisch voor tarwe, aardbeien, en waarschijnlijk ook voor honden/huisdieren. De laatste vermoedde ik al wel, maar sinds hij kan kruipen is het heel duidelijk. We hebben zelf geen hond, maar mijn schoonouders wel, en toen hij bij hen rondjes over de vloer had gekropen zat hij helemaal onder de rode vlekken en witte blaasjes. (voor hij kon kruipen had hij wel altijd al meer jeuk als we hier waren, of net waren geweest). Nu vraag ik me af.. wat is wijsheid? Zijn er meer mensen met kindjes met allergieën? En wat doen jullie? ... moet ik hem nu juist gewoon blootstellen aan die hond, dus lekker over de grond laten kruipen etc. Of moet ik dat juist niet doen? .. Sommige mensen zeggen dat blootstellen ervoor zorgt dat de allergie minder wordt, maar een allergie kan ook opbouwen toch? ... wat is jullie ervaring?
Ik zou een afspraak maken met een allergoloog en samen met hem kijken wat er met testen vast testellen is en hoe je het verder aanpakt! Mijn zoon kreeg rond die leeftijd na overleg met allergoloog antihistaminen, en daar knapte hij enorm van op.
de huisarts vertelde ons vorige keer dat we moesten wachten tot hij 1 jaar is voor er dingen getest kunnen worden etc., was dat bij jullie dus niet zo?
Zeker een allergoloog vragen, ik denk niet dat gewon blootstellen aan de allergenen iets afdoet eraan. Ik zal hier nog een link over allergieën neerzetten. www.adviesallergie.nl
Een allergie is een allergie. Blootstellen aan allergenen (dus hond kat etc) zorgt alleen maar dat het erger wordt. Je lichaam heeft namelijk een geheugen opgebouwd om te reageren op die bepaalde stoffen en zal bij herhaald contact zich steeds sneller en heftiger herinneren dat het daar op moet reageren. Juist een tijd allergeen-vrij leven geeft de kans ( maar als dat gebeurt, dan vaak over een langere periode pas) je lichaam de kans als het ware 'het geheugen te wissen/resetten'. Je kunt er dan overheen groeien. Bij voedselallergieen kan het net iets anders werken, maar een reactie 'uitlokken' terwijl je weet allergisch te zijn, kan erg gevaarlijk zijn. Tenminste... Dit is zoals ik het altijd tijdens mijn studie (en nu nog deels werk) heb geleerd. Ik spreek dus niet uit persoonlijke ervaring met allergieen.
Het testen vanaf 1 jaar is dat er daarvoor vaak geregeld vals negatieve uitslagen uitkomen. Het is niet dat het daarvoor niet kan, maar de uitslagen zijn betrouwbaarder als je nog even wacht.
Onder een jaar is de kans op vals-positief en vals-negatief iets groter. Maar de belangrijkste reden in Nederland is simpelweg: testen kost geld.
Wat vervelend dat je kind zoveel allergien heeft. Het is het best als je naar een allergoloog gaat. Je kan via een KA een verwijzing hiernaar krijgen. Met mijn oudste (had een kippeneiwitallergie) ben ik bij het WKZ geweest en die heeft ons goed geholpen en een traject uitgezet. Het lijkt me niet goed om je bloot te stellen aan de allergie. De reactie kan elke keer anders zijn.
Je kan het inderdaad eens bij een allergoloog navragen wat verstandig is. Het zal misschien ook per kind verschillen. Zelf heb ik ook altijd veel allergieën gehad (nog steeds wel enkele) en ik reageerde lang niet altijd hetzelfde. Ik ben positief getest op honden, kon ook daadwerkelijk een allergische reactie krijgen van honden. Maar... we hadden thuis en bij mn oma ook honden waar ik dus helemaal geen last van had Het is dus niet zo makkelijk om te zeggen wat een goede beslissing is.
bedankt voor alle tips! ik ga vandaag eens bellen met de huisarts om te vragen of ik een verwijzing kan krijgen naar een allergoloog!
morgen hebben we bij de huisarts een gesprek, en krijgen dan als het goed is de verwijzing naar de allergoloog... Maurits krijgt sinds een paar dagen een klein stukje gluten en tarwe vrij brood van Schar... gaat heel goed en hij vind het heerlijk!.. Vandaag had ik er voor het eerst een klein beetje kids smeerkaas opgedaan.. maar helaas heeft hij nu weer allemaal rode vlekken in zijn gezichtje .... ... pfffff
En vanaf nu ook geen kiwi enzo proberen beter was ook de aardbei nog niet te geven voor een jaar. Je kan ook naar een natuurgeneeskundige daar kwam bij onsook genoeg uit.
Ik denk dat de allergoloog een goede zet is! Ons zoontje is een zeer allergisch kindje. Meerdere voedsel allergieën. Maar gelukkig is hij inmiddels over een aantal voedsel allergieën heen gegroeid. Het kan zijn dat je zoontje, als hij iets ouder is, wel tegen aardbei kan. Aardbei is sterk allergeen en bij een allergisch kindje onder de 1 jaar dan ook zeker niet aan te raden. Citrusvruchten net zo. Ons zoontje reageerde tot zijn 1e jaar op veel fruit overgevoelig. Nu kan hij alle fruitsoorten verdragen. Tevens heeft hij een lichte allergie voor honden en een sterkere allergie voor katten. Mijn schoonouders hebben een hondje. Hij krijgt alleen wat uitslag bij direct contact. Zelf hebben we een kat, maar we merken niks dat hij daar last van ondervindt. De uitslag van de kattenallergie was dan ook iets wat wij totaal niet verwacht hadden. Ik weet niet of een allergie erger of minder wordt bij wel of geen contact. Zelf heb ik een boxer als hond gehad, bij mijn ouders thuis. Toen ik dagelijks met hem in contact was kreeg ik alleen wat irritatie in mijn gezicht tijdens direct contact met de hond. Toen ik niet meer dagelijks in contact was met de hond, kreeg ik uitslag met witte bultjes, wat gigantisch jeukte. Dit kreeg ik echter door alleen direct huid contact (dus hond aan raken met blote huid). Ik reageerde dus op het soort haren van deze hond. Het wordt natuurlijk lastig als je bij je schoonouders bent en je kind niet te laten rond kruipen. Kan je niet vragen of ze even goed willen stofzuigen voordat jullie komen? Zodat er niet zo'n haren liggen en de hond zoveel mogelijk uit de buurt houden als jullie er zijn?
de aardbei zou ik ook niet zo snel gegeven hebben, maar we waren op vakantie, en daarom had ik wat potjes bij me (normaal geef ik vers) ... en in 1 van die potjes zat dus aardbei... er stond vanaf 8 maanden op... maar idd. ik wacht nu met nieuwe soorten fruit tot hij 1 jaar is.
Ja dat kan gebeuren... het is zo ontzettend lastig dat je je er zo in moet verdiepen! Bij alles wat je koopt etiketten lezen.