Baby met sonde thuis wie nog meer?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Samy84, 5 aug 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Samy84

Samy84 Bekend lid

29 mei 2011
    789
    0
    0
    NULL
    NULL
    Opaal dat schema zou ik graag ook willen alleen als ik haar om 11:00 haar fruithapje ga geven dan heeft ze geeneens honger want denk dat je rond kwart voor 9 pas klaar bent met de voeding ? En het verteren daar doen ze 2,5u over en in ons geval 3u dus dan zullen ze geen honger hebben.

Wat jullie?

Hoe doen jij en je man dit? Mijn werkt nu fulltime en voor hem is het niet mogelijk om de late voeding te doen ik lig er dus laat in en ben extreem moe dat het mij gewoon niet llukt om eerder dan half 9 op te staan, vind ik echt heel erg maar het lukt mij gewoon niet.

En het spelen is idd erg belangrijk doordat dat in het begin is ingeslopen en alles zo strak op elkaar zat vanwege die reflux loopt ze dus flink achter op ontwikkeling.

Dus vandaar dit schema zodat ze voor elke voeding minimaal een half uur kan spelen.

8.30 spelen
    9:00 pap
    9:30 sonde
    11:00 slapen
    13:00 spelen
    13:30 fruithapje
    14:00 sonde etc....

Nadeel is gewoon dat ze een half tot 1 u na de voeding gewoon nog niet plat kan liggen ivm reflux....

2. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.238
    7.282
    113
    Vrouw
    Brabant
    Wij mochten 100 gram potje gewoon rekenen als 100 ml vocht, is ook bijna alleen maar vocht en met 800ml zit je zeker goed.
    Wij hebben nooit een tuitbeker gebruikt, meteen een gewone beker. Bij Eva destijds wel met een tuitbeker begonnen, maar daar snapte ze niets van, dus een paar weken later een gewone beker gaan proberen. Eva dronk met 7 maanden al heel goed uit een gewone beker. Had ook wel het vertrouwen dat Lisa het ook wel zou kunnen en dat klopte dus :). Lisa had ook een half jaar niet uit borst of fles gedronken, dus had in een tuitbeker ook geen vertrouwen, ze zou toch niet snappen wat ze moest doen.

3. opaal

opaal Actief lid

22 aug 2011
    211
    0
    0
    NULL
    NULL
    Zie boven

4. opaal

opaal Actief lid

22 aug 2011
    211
    0
    0
    NULL
    NULL
    Oh dit is goed om te lezen zeg! Over een maandje ook maar eens proberen met een beker en wat diksap ofzo. Hoe heb jij dit aangepakt? Vanuit de kinderstoel of op schoot en dan een bodempje in een beker op haar mondje zetten?

5. Samy84

Samy84 Bekend lid

29 mei 2011
    789
    0
    0
    NULL
    NULL
    Opaal krijgt amber de nexium nog bij jullie? Misschien moet ik het idd gewoon doen en kijken hoe ze daarop reageerd.

Heb het weleens eerder gedaan en de voeding liep er gewoon zowat uit haar neusje.

Voordeel is dat Amber nu nog niet veel cc's heeft dan kun je die voeding in 20min laten inlopen, wij zitten nu op 200cc en dan 4 voedingen en aangezien die pomp 400ml/u heeft is een half uur het minimale wel balen hoor want ze kan wel sneller aan.

Dat scheelt zeker ik kan het ook gewoon niet aan maar ondanks dat mn man een avondmens is hij moet er 6u al uit dus hij is verplicht om eerder te slapen hihihi dus pech voor mij is dat ik met die voeding dan zit en ik ben zooooo ongelofelijk moe pfff doe je ook een middagdutje:(

Mijn dochtertje is nu 10 maanden! Gecorrigeerd 8 maar met 958 gr geboren.

Ik wil graag een ander schema waarbij ik dus ook om 11u het fruithapje kan geven maar het is niet haalbaar.

Andere suggesties zijn van harte welkom!

6. Samy84

Samy84 Bekend lid

29 mei 2011
    789
    0
    0
    NULL
    NULL
    Opaal: Hier ook af en toe gewoon de beker met water erin aanbieden ik doe hem helemaal vol zodat het water sneller bij haar lipjes staat anders moet je die hele beker schuin houden en voordat die druppel eraankomt duwen ze de beker al weg haha!

De nutrilon beker met oortjes is hier echt fijn en bij sophie ook.
    Kost iets van 2 euro bij de drogist en merk dat ze het dan beter accepteren omdat ze er de controle over hebben.

7. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.238
    7.282
    113
    Vrouw
    Brabant
    Het makkelijkste is om drinken te geven als ze in de kinderstoel zitten. Ik ben begonnen met drinkyoghurt omdat dat dikker is en dus in het begin makkelijker doseert. Ik was trouwens wel bang dat ze aan het zoete zou wennen, maar ik had liever dat ze goed zelf zou drinken. En nu lust ze ook wel melk (al is ze er niet dol op, maar Eva en ik vinden het ook niet zo heel lekker) en water vindt ze ook gewoon lekker.

8. opaal

opaal Actief lid

22 aug 2011
    211
    0
    0
    NULL
    NULL
    Zie boven

9. opaal

opaal Actief lid

22 aug 2011
    211
    0
    0
    NULL
    NULL
    Amber heeft een extreme koemelkallergie dus zij kan geen drinkyoghurt verdragen helaas. Ja en een kinderstoel mogen ze pas in als ze zelf goed kunnen zitten wat hier nog niet het geval is. Ik moet er dus nog even mee wachten.

10. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.238
    7.282
    113
    Vrouw
    Brabant
    Hm dan wordt drinkyoghurt nog niets denk ik, heb je niet iets van yoghurt in sojavorm?
    En Lisa kon met 8 maanden echt goed zitten, maar zat voor die tijd ook al even in de kinderstoel soms, zitten ze dan toch niet zo lang in. Maar dan moeten ze wel enigszins kunnen zitten natuurlijk en niet omvallen. Wij hadden de Ikea Antilip stoel en die biedt best veel steun en daar zitten kindjes al snel goed in.

11. opaal

opaal Actief lid

22 aug 2011
    211
    0
    0
    NULL
    NULL
    Je hebt yoghurt in soyavorm maar dit mag elk kindje pas met een jaar. De soya flesvoeding van Nutrilon mogen ze vanaf 9 maanden, hier beginnen we volgende week mee omdat de Nutramigen AA en Neocate gewoon niet goed is om te lang te geven. Je mag hiermee wel uitgaan van de gewone leeftijd en niet gecorrigeerd dus dan zou ze over 3 mnd de soyajoghurt pas mogen. Dit is ook de leeftijd dat we gaan proberen om de standaard flesvoeding te proberen dus al met al schiet ik er voor nu niet veel mee op. Het zitten in een kinderstoel ik hier ook nog veel te vroeg. Met dat soort dingen zijn ze dan toch echt nog maar 6 mnd!

12. Melos

Melos Lid

24 nov 2011
    52
    0
    0
    NULL
    NULL

Hoi Snoopy,

Wat goed van haar ik heb net haar filmje gezien met de zus:) wat zijn ze schattig samen.

Mijn zoontje heeft ook al ongeveer vanaf 2.5 maanden sonde en hij is nu bijna 6 maanden.

Het ziet er na uit dat het de goede kant op maar wat mijn opviel was hoe meer ik met hem ging lepelen hoe meer hij ineenkeer ging drinken uit de fles. ( ik zeg het niet hardop van hij voelt mij vreugde en dan slaat het om ) :)

Dat heb ik ook met logopediste besproken ze zegt dat dat heel goed is en dat goede teken is. maar ondertussen had ze mij een ander fles aangeraden en toen werd hij zoooo woedend hij heeft geen slok uit genomen het gekke is hij herkent nu zijn eigen fles bordje en lepel.

***Inderdaad ik heb op veel site gelezen hij moet minimaal 500 cc aan melk binnen krijgen en wat hij er bij krijgt is goed.****

Ik ga niet te snel van stapel alhoewel ik het soms toch wil doen rem ik me zelf af om toch teleurstelling te voorkomen.

Lepelen gaat goed half potje gaat er in iederkeer en dan geef ik er ieder keer 100 cc melk er achter aan ik was eerst heel strikt met tijden maar dat wil ik nu een beetje loslaten ik kijken nu naar hem en dan handel ik.

Wat voor een bekertje had je? met inham voor neus? En hoe maak je precies die yoghurt drink gewoon volle yoghurt en dan voeding en roosvice?

13. Melos

Melos Lid

24 nov 2011
    52
    0
    0
    NULL
    NULL
    #573 Melos, 8 jan 2012
    Laatst bewerkt: 8 jan 2012
    Hoi Samy,

Ik doe rijstebloem door de fles omdat hij reflux heeft en alleen melk door de s speen gaat hem zelfs te veel dan verslikt hij zich ieder keer en dan wilt hij ook niet drinken het vertraagt het een beetje.

Hai Melos,

Voor de reflux heeft rijstebloem geen zin want het valt uiteen in de maag, het blijft niet dik zoals in de fles zegmaar...maar voor de snelheid is het een goed alternatief beter dan de nutriton.

Hoi Sampy,
    Inderdaad ik probeer rijstebloem te verminderen ik laat iederkeer wat meer weg. maar om te vertragen zeg maar ga ik die nutriton troep niet gebruiken:)

Lactulose heb ik geprobeerd gaat goed maar die wil ik niet blijven gebruiken ik ga afentoe een druppeltje slaolie door de fles doen of door de potje..

Die vaculess fles vond hij niets bij het zien werd hij al gek heeft er niet eens 30 uit gedronken hij heeft een rode Difrax s fles en als hij de fles ziet vind het het heel leuk en doet z;n mond al open en hapt dus ik ga niet door met die fles van de logopediste straks kapt hij er helemaal mee...

Ik zou ook echt voorzichtig zijn met veranderen van de fles, wij hadden ook de s fles van Difrax maar ik dacht slim te zijn en een andere logo in te schakelen en die kwam ook met andere flessen aan ipv naar mijn kind te kijken grrrrrrr ben er nog steeds pissig om want ons dochtertje dronk ervoor nog 70cc daarna werd het niets meer

Nee daarom hij herkent nu zijn fles als ik al schuddend bij hem kom dan wordt hij al heel blij en mondje gaat al open:) dus ik ga die fles aan de vrouw terug geven en ga absoluut niet forceren om hem perse aan die fles te krijgen.

goed gaat het nou met jouw kindje hoevaak gebruik je nou de sonde op een dag? Drinkt ze nu wel voldoende gaat het lepelen wel goed??

Ik gebruik de sonde gewoon elke voeding ze drinkt NIETS ZELF dus ik ben echt helemaal afhankelijk van de sonde en omdat ze ook nog eens licht is heeft ze elke cc melk hard nodig.

Lepelen gaat goed alleen omdat ze propvol zit van die melk eet ze rond de 30 gram groente en fruit ik wil nog even wachten voordat ik hongerprovocatie ga doen.

ow dat is wat minder hopelijk hoe groter je kindje gaat worden hoe sterker ze gaan worden maar laat ze wel toe dat je in zijn mond mag komen...wist je dat mondmassage bij ons erg helpt.

dat doe ik op de volgende manier ga ik met me wijsvinger 3 tellen linker onderkaak daarna rechter. daarna op de zelfde manier de bovenkant en daarna ga ik z'n gehemelte masseren en dan een beetje zijn tong en dan schud ik even met zijn mond zeg maar met me vinger zoals de vrouw dat deed vind hij heel leuk en daarna begin ik met de fles of de lepel.

Kan je niet lepelen tussen twee voedingen doen wanneer ze niet te hongerig is maar ook niet te vol zit..?

Hongerprovicatie hoe zit dat geeft dat wel resultaat? laat aub je kind niet alleen in de ziekenhuis blijf er bij..ik heb nu gezegt niemand mag aan hem komen kwa voeding alleen ik en me man zelf me man ook niet te veel..we zeggen papa is spelen en beetje afleiding en mama is eten en andere dingen:) en papa is altijd van het pleisters.

Hoe doe jij het met die olvarit 4+ potjes? krijgt die het helemaal op of niet. ik was gebleven op 2 flesjes op een dag maar ik werd bang om hem te laten uitdrogen dus heb vandaag volledig sonde gegeven en hij had weer flinke plas luiers..ik weet het niet meer...hoe ik dat moet aanpakken want lepelen gaat opzich goed en het drinken gaat ook goede kant op...maar ik wil niet te snel juichen...

2 flesjes is echt weinig want ook al is je kindje goed op gewicht, de vitamine en dergelijke die in melk zitten vind je niet terug in de fruit/groente probeer een middenweg te nemen om uitdroging te voorkomen want minimale inname is 500cc maar voor 6mnd zouden ze 800cc binnen moeten krijgen om te groeien.

dat 2 flesjes te weinig was merkte ik ook meteen. dus ben er ook mee gestopt. nu doe beetje lepelen vooral met liga enz weet ik hoeveel melk er in zit dat trek ik wel van zijn voeding af en doe meer water door zijn voeding en wat die opdrinkt geef ik hem en de rest door de sonde en gaat nu beter met plassen en poepen:)

Ze krijgt de potjes niet op, en groente krijgt ze vers de ene keer gaat er 25gr in de andere keer 2 lepeltjes maar ik maak me geen zorgen moet gewoon even geduld hebben totdat ze goed op gewicht is en dan verminderen van melk.

hoe doe jij de dag indeling?

Weetje hoeveel vocht ze binnen moeten krijgen? is 2 flesje van 110 en dan vastevoeding op een dag wel voldoende?

Weetje wat ik jammer vind hij is nog zo klein dat hij niet uit een beker ofzo kan drinken dat snapt hij nog niet helemaal dan had ik nu al de sonde er uit getrokken maar we hebben het nu zo lang volgehouden dus we bijten nog even door lijkt er op hoe groter en ouder hij wordt deste meer veranderingen er komen..

Mijn dagindeling is als volgt;

9:00 Voeding

11:30 slapen

14:00 hapje en voeding

16:30 slapen

18:00 groentehap en voeding

20:00 slapen

22:00 voeding (slapend)

Rest zie boven

08:00 Krijgt hij de fles van 210 cc ofzo eerst aanbieden wat hij overhoud door de sonde gaat goede kant op gelukkig

12:00/12:30 doe ik fruithapje of Liga hangt er van af

13:30/14:00 Geeft ik hem de fles corrigeer ik wel wat want hij eet ook wel redelijk.

17:30/ 18:00 rond die tijd geef ik hem groente doe er een klein beetje water door heel klein beetje en soms druppeltje olie als hij lijkt verstopt te raken.

18:30/19:00 dat veranderd wel een soms slaapt hij langer door dan wordt het wel aangepast krijgt hij de fles.

en rond 23 uur krijgt hij ook de fles

en ik probeer dagelijks deze schema aan te houden:)

Maar hij vind pap met lepel niets voorals rijstepap niet.. en ik zie het ook niet voor me dat hij 200 cc melk als pap binnen krijgt met lepel om 23:00 uur want soms drinkt hij als slapend gedeelte weg en dan wordt hij wakker doe ik alsof ik net begin hiihihi:)

nou kleur lukt niet pffffffffffff

14. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.238
    7.282
    113
    Vrouw
    Brabant
    Hi Melos,

Dank je, ze zijn inderdaad ontzettend lief samen. Sinds een paar dagen kan Lisa echt goed 'Eva' zeggen en dingen vragen ('Eva water spelen?' 'Eva sap drinken?'), echt superlief! Als ze nu wakker wordt begint ze eerst mama te roepen, dan papa, en dan Eva :). Soms loopt ze ook gewoon door het huis 'Eva, Eva, Eva!' te roepen.

Gaat best goed toch met het lepelen, heeft de logo al een keer meegekeken? Hier ging het lepelen ook erg goed en de vrouw van het kinderwijkteam vond het zo goed gaan dat we dus zijn begonnen met de hongerprovocatie. Als hij het principe van het lepelen goed doorheeft én redelijk drinkt, kan je dat ook gaan doen. Wel in overleg met logo/kinderarts. Ik vind een half potje lepelen echt al heel goed!

Wij hadden gewoon die Ikea bekertjes, zonder inham, ging prima. Heb nooit oefenbekers gebruikt. Die drinkyoghurt moest ik even nazoeken (hield netjes een excel file bij ;)), hier was het 160 moedermelk, dan 50 yoghurt en 20 roosvicee. Later zijn we de yoghurt gaan afbouwen.
    Misschien wel handig om te weten, de dag voordat de sonde eruit ging heeft ze dit gegeten/gedronken:

7:00 180 drinkyoghurt
    stukjes brood
    slapen
    9:30 100 potje mango
    70 appel
    40 appeldiksap
    11:30 3/4 boterham met boter en smeerkaas
    110 drinkyoghurt
    slapen
    14:30 160 appeldiksap
    1/2 liga
    16:15 120 potje bruine bonen/appel
    17:45 160 drinkyoghurt
    stukjes brood (anders wilde ze niet drinken, ze wilde alleen drinken als er ook eten bij zat ;))

15. Samy84

Samy84 Bekend lid

29 mei 2011
    789
    0
    0
    NULL
    NULL

Snoopy misschien heb je mijn berichtje over het hoofd gezien kun je aub nog even reageren :)

Thanx

Melos ook al snappen ze de beker niet het is gewoon oefenen, oefenen en nog eens oefenen en soms laat ik m ook weg.
    Ik ben sinds kort begonnen met drinkpakjes met een rietje en dat gaat redelijk vandaag had ze 30cc zelf gedronken dus daar ben ik echt heel erg happy mee.

Het is echt het gewicht wat mij tegenhoud want ze kan het wel balen balen!
    En hongerprovocatie ga ik niet in het ziekenhuis doen, daar wil ik voorlopig niet opgenomen worden! En idd niemand mag haar eten geven hahaha dit luisterd echt nauw en sommige denken dat je overdrijft als je zegt niet forceren anders wil ze niet.... ook al zijn ze klein een eigen willetje hebben ze zeker!

16. Melos

Melos Lid

24 nov 2011
    52
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ohhhh wat leuk zeg om dat allemaal te zien en te horen van haar geeft me moed:)

gaat redelijk goed met lepelen elke keer gaat er een half potje in en en bouw het op natuurlijk.. Hoeveel at jou dochter doen ze die test mocht doen en hoeveel dronk ze zelfstandig...

wat houd zo'n hongerprovicatie test in? wat doen ze dan met je kind hoelang moeten ze in ziekenhuis blijven en wie geeft dan de voeding?

Want ik wil echt niet dat ze aan hem zitten verschillende mensen en hem weer gaan forceren of wat dan ook.. ben ik echt te bang voor.

Hij eet nu half potje fruit of een pakje liga met 30 a 40 cc melk en en daarna drinkt hij uitzich zelf 110 voeding wel ongeveer in half uur of iets langer maar maakt niet uit de rest corrigeer ik doe ik het door de sonde meestal gooi ik nog 60 cc ofzo er door soms minder of meer.

en de avond weer half potje groente en dan weer drinken en de rest door de sonde hij wordt wel moe van drinken maar hij hapt hij iederkeer weer naar de fles vooral in begin dan wordt die boos als die uit z;n mond gaat.

Die bekers van ikea heb ik ook gehaald laat ik eens morgen ff kijken:p

Wat heeft ze goed gegeten die dag netjes hoor:) maar toen was ze neem ik aan wel 8 a 9 maanden of niet? en dan hebben ze ook meer benul en zei had ook zusje die voorbeeld was.

wanneer gaf je haar een keer koekje in de hande of komkommer of stukje appel of wat anders? want ik zie die nijntje koekjes en liggen voor 6 maanden maar hij gaat nog niet met voorwerpen naar zijn mond.

17. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.238
    7.282
    113
    Vrouw
    Brabant
    Die test is gewoon thuis hoor, je krijgt een schema met wat je moet aanbieden en wanneer en wat je dan nog door de sonde doet. Komt erop neer dat ze zelf moeten eten/drinken en pas een uur later doe je iets door de sonde. Dan leren ze dat ze zelf moeten eten/drinken om geen honger te hebben. Hier had Lisa het binnen een paar uur door, is 1 uurtje wat jengelig geweest.

Dit at/dronk ze 1 dag nadat we waren begonnen met provoceren, heb het van daarvoor niet bijgehouden, want was niet nodig met de sonde ;). Dus is al een stuk meer dan de dag ervoor. Totaal 435 zelf gegeten/gedronken. Denk dat het de dagen ervoor 200/300 was. Echt niet zoveel dus. Daarom denk ik ook dat jouw zoontje er misschien al wel aan toe is.

8:15 140 drinkyoghurt
    1/4 boterham
    12:00 60 appel
    13:00 70 drinkyoghurt
    80 sonde
    15:45 60 appeldiksap
    17:00 10 wortel/appel
    60 appeldiksap
    18:30 45 drinkyoghurt
    135 sonde

Ze is van provoceren tot sonde eruit (1,5 week) van 435ml naar 900ml gegaan (zelf eten en drinken dus). Sta er nog van te kijken als ik zo typ :)

Jij vult de voedingen aan tot 200 denk ik? Hier kreeg ze sowieso maar hooguit 160. Ze heeft volgens mij ook nooit meer dan 160 gedronken, oh wel, zie net wat uitschieters staan naar 180, maar dat was echt zelden. Met reflux zijn zulke grote hoeveelheden ook niet zo fijn.

Dat schema wat ik hiervoor gaf toen de sonde er net uit was, toen was ze inderdaad 8,5 maand. Ze heeft veel gehad aan het kdv (veel kindjes die eten) en motorisch (het drinken uit een gewone beker) was ze er met ongeveer 7,5/8 maanden gewoon echt klaar voor.

Koekje kreeg ze dus al met 8,5 maand, op het kdv. Soepstengel toen ook al, vond ze heerlijk, verbaasde me eigenlijk ook dat dat zo goed ging. Appel ben ik pas met 1 jaar mee begonnen, bij Eva ook zoiets trouwens, is toch erg hard en daardoor beetje eng en niet zo snel geschikt om aan baby's te geven. Wel als je het even kookt, dan wordt het zachter. Komkommer ook pas veel later mee begonnen, is ook erg hard. Als je iets echt vasts al wil geven kan je beter beginnen met banaan, peer, broccoli enzo. Maar wij zijn pas rond 11 maanden daarmee begonnen toen ze potjes (van 4 en 6 maanden, 8 maanden wilde ze niet) goed at. Ze begon het toen wat minder te eten en blijkbaar was dat de overgang van bijna vloeibaar voedsel naar vast voedsel. Op een gegeven ging ze steeds meer mee eten (gebakken aardappels, vlees, groente heeft ze nooit echt gelust, begint nu een beetje te komen dat ze een heel klein beetje eet, fruit eet ze wel super en ook van alles).

18. opaal

opaal Actief lid

22 aug 2011
    211
    0
    0
    NULL
    NULL
    Zie boven

19. Samy84

Samy84 Bekend lid

29 mei 2011
    789
    0
    0
    NULL
    NULL
    Opaal: Ik heb vanalles ingeslagen qua drinkpakjes, je hebt ze gelukkig ook zonder koemelk dan kun je alvast oefenen.

Je hebt van Friso fruitsmoothie, van Nestle Pyjamapakjes maar ivm KMA kan je die helaas niet proberen en van Alpro Soya heb je dus ook kei veel smaakjes alleen omdat dit best vloeibaar is kunnen ze zich dan verslikken dus ik druk soms het rietje wat in.

Als ze de techniek eenmaal beheersen dan gaat het best snel.

Drinkt Amber nog wat uit de fles?Stopt ze ook vanalles in haar mondje? Voor ons was dat het teken om te beginnen met lepelen daarvoor was het mondgebied te gevoelig.

Lina weegt nu 5,9 kg in het begin toen ik FT kolfde dachten ze dat het door de mm kwam dat ze zo weinig aankwam ;)

20. opaal

opaal Actief lid

22 aug 2011
    211
    0
    0
    NULL
    NULL
    Zie boven.

Deel Deze Pagina