Baby met sonde thuis wie nog meer?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Samy84, 5 aug 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. opaal

opaal Actief lid

22 aug 2011
    211
    0
    0
    NULL
    NULL
    @Samy, een KMA provocatie wil de diëtiste niet eerder dan als ze 1 jaar gecorrigeerd is. Dit is 23 juli het geval. We moeten 8 aug. dan naar de KA en die mag aangeven van hoe of wat. De KMA bij Amber is ook heel extreem dus beter om iets langer te wachten. De voeding die ze nu heeft mag ze tot 18 maanden dus we hebben de tijd. Verder had ze laatst Jelte zijn fles te pakken met Nutrilon peutermelk, nam een slok en spuugde dit met een vreselijk gezicht weer uit terwijl haar eigen melk juist heel ranzig is maar het is natuurlijk maar net wat ze gewend zijn!

2. Samy84

Samy84 Bekend lid

29 mei 2011
    789
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dat is wel fijn zeg dat die melk tot 18mnd mag dan zou ik zeker wachten dan is ze tenminste wat ouder en zal ze hopelijk goed de smaak te pakken hebben wat hapjes enzo betreft.

DIe melk is echt vies maar wel fijn dat zij niet beter weet hihihi

Krijgt ze trouwens gepureerde groente en fruit?

3. MamaChantal

MamaChantal VIP lid

14 okt 2010
    16.563
    3.067
    113
    Om de dag moet ze nieuwe pleister omdat ie dan loszit. Vaak ook elke dag.

4. opaal

opaal Actief lid

22 aug 2011
    211
    0
    0
    NULL
    NULL

Ze krijgen hier beiden de 8+ potjes. De 12+ gaat ook al wel goed qua eten maar de hoeveelheid krijgen ze daar nog niet van op dus vind ik zonde. Ze met de pot mee laten eten, is hier nu nog wat lastig omdat wij pas rond 18:00 uur eten en ik het bij hun nog niet later kan maken dan 17:00 uur. Ik merk al wel dat alles steeds een beetje later wordt dus hoop ze rond de gecorrigeerde leeftijd van 1 jaar, met ons aan tafel te hebben. Ze kunnen ook nog steeds niet uit zichzelf blijven zitten dus wil ze nu nog niet te lang in de kinderstoel maar ga er vanuit dat ze dat dan ook kunnen rond die tijd dus dan kunnen we gezellig tafelen met elkaar! hihi

5. opaal

opaal Actief lid

22 aug 2011
    211
    0
    0
    NULL
    NULL
    Oh das vervelend voor die kleine uk! Ik wisselde hier de grote pleisters om de 5 a 6 dagen en de kleintje, die bij haar neus en mond zaten, elke dag.

6. HooyoShimbir

HooyoShimbir Fanatiek lid

20 aug 2009
    4.390
    1.667
    113
    Vrouw
    Randstad
    Wij vervangen hier de pleisters om de 4/5 dagen. we hebben een huidpleister (kaasplak) en daaroverheen gewoon een soort wit sporttape.
    Ik zie op jullie foto's van die mooie ovale pleisters die heb ik hier nog nooit gezien ook in het ziekenhuis niet.
    Ze trekt hem er gelukkig niet zelf uit omdat ze weet dat die dan nog een keer erin moet haha;) dat is dan weer het voordeel als ze wat ouder zijn.

Gewicht gaat weer niet lekker :( afgelopen dinsdag 12.3 kilo en vandaag 12.1 bij het ontslag uit het zkh nu bijna 3 weken terug was ze 12.2
    Ze eet gewoon goed...naja goed voor haar doen.

Hebben jullie nog tips in haar voedingsschema?? Ze is natuurlijk al een peuter maar wie weet hebben jullie nog tips.

Bord pap van 250 ml volle melk met 4 schepjes fantomalt.
    crackotje met smeerkaas en flesje nutrinijuice. gaat voor ruim de helt op.
    1 bth met chocomelk of thee met 3 schepjes fantomalt
    koekje of ontbeidkoek met appelsap met 2 schepjes fantomalt
    avondeten wisselend deze week normaal portie met wat sap met 2 schepjes fantomalt.
    voor het slapen of melk of flesje nutrinidrink

smorgens 150 ml sondevoeding
    smiddags 100ml sondevoeding
    tijdens slapen begin avond zo 20.00 250 ml sondevoeding.

als ik zie wat er in gaat moet ze nu vooral met de sondevoeging toch wel aankomen?!?! En in ieder geval niet afvallen. Snap dr niks meer van...en baal echt.
    sorry voor mijn egobericht.

ze is ook enorm opstandig, huilbuien, driftbuien noem maar op :(

7. Samy84

Samy84 Bekend lid

29 mei 2011
    789
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik kan je helaas niet veel tips geven maar wel een virtuele knuffel! Het is erg frustrerend als ze wel eten maar niet bijkomen.

Ik weet niet hoeveel energieinname een peuter op die leeftijd nodig heeft? Heb even gegoogled en kwam op 900 a 1000 kcal per dag als je dit dan uitrekent op hoeveel kom je dan uit?

In het begin dacht ik nl ook dat mn kleine veel at ze at ook best veel voor haar doen maar in groente en fruit zitten nauwelijks calorieën daar kom je niet van aan.
    Ik ben toen het aantal kcal gaan uitrekenen en kwam eigenlijk net op datgene wat ze zou moeten hebben pas nadat ik er 50kcal erbovenop ben gaan zitten kwam ze goed aan

Hoe snel laat je de melk inlopen?

Belangrijkste blijft wel dat ze zelf blijft eten en geen eetprobleem gaat krijgen doordat er echt een druk op zit want liever een slanke meid die zelf eet dan een bolle meid die een sonde heeft.

heb je ook haar curve bij de hand? Ik vul dat altijd op borstvoeding.com in zo kun je zelf bijhouden hoe en wat en zelf vroeg ingrijpen als je ziet dat de grafiek gaat afbuigen

Ik doe alles zelf bijhouden en ga zelf overal achteraan want kinderartsen zijn erg afwachtend

8. HooyoShimbir

20 aug 2009
    4.390
    1.667
    113
    Vrouw
    Randstad
    thanks sammy, ik heb eigenlijk nog nooit de kcal p/d berekend :) goede tip want onze meid is dol op fruit en groente en als daar weinig in zit...op zich is het eten zelf geen probleem daar waren ze in het zkh ook zo bang voor dat ze niet meer zou gaan eten omdat ze door de sonde geen honger meer zo hebben. Dit gaat tot dusver nog wel goed gelukkig.

Ook haar curve heb ik nooit bijgehouden omdat ze tot 2 jaar nooit ziek was of problemen met gewicht heeft gehad. Kan hem misschien nog wel gaan invullen dat ik dan de gewichten en lengte overneem uit het cb boekje.

hier in het zkh waren ze ook heel lax met haar gewicht. een half jaar geleden hebben wij er zelf opgestaan bij een dieetist te mogen komen. en nu een half jaar verder en was ze weer een halve kilo eraf hebben we zelf onze zorgen geuit over haar gewicht en zo zijn ze op de sondevoeding terrecht gekomen.

ik ga s ff kijken op borstvoeding.com

de voeding via sonde loopt redelijk langzaam in, 200 p/u ze zou sneller moeten kunnen verdragen maar ze gaat daar erg van braken dus laten we het zo.

9. Samy84

Samy84 Bekend lid

29 mei 2011
    789
    0
    0
    NULL
    NULL
    Onze dieetiste zei dat ook altijd van groente en fruit wordt je niet dik er zitten wel wat calorieën in maar zijn verwaarloosbaar bij wijze van.

Ik zou er wel op waken dat ze niet minder gaat eten want ze zal niet opeens van de een op de andere dag minder gaan eten dit kan er langzaam insluipen...en alles beter dan een sonde dan maar een kindje met laaggewicht en ik kan het weten want gewicht is hier vanaf de geboorte al een zorg.

Ik weeg haar 1x per week na de 2de voeding zo heb je een goed meetpunt dus elke keer hetzelfde moment kiezen.

Je kan prima de gewichten uit het CB boekje overnemen want de curve kun je t/m 5 jaar nog invullen en ja misschien lijkt het overdreven maar als je het zelf niet bijhoud en op tijd ingrijpt dan zal niemand dat doen...

Oke dat is alleen maar mooi dat de voeding langzaam inloopt maar hebben jullie die dan altijd op 200 staan? Want als je 250cc geeft dan duurt het iets meer dan een uur en als je een keer 100cc geeft dan is het een half uur want als je dus voeding te snel toedient kan het ook een reden zijn waarom alles niet goed wordt opgenomen.

Maar jullie zitten nu neem ik wel aan bij een dieetiste?

10. Samy84

Samy84 Bekend lid

29 mei 2011
    789
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb nog geen tijd gehad om foto's te maken maar zal dit echt gauw doen want het is echt niet nodig om elke dag te verschonen.

11. HooyoShimbir

20 aug 2009
    4.390
    1.667
    113
    Vrouw
    Randstad
    Ja we lopen bij een dieetist in het zkh, nu ze de sonde heeft hebben we elke week een belafspraak en stuur ik haar een dag van te voren haar eetschema. Om wat je ook zegt als minder eten erin sluipt we er op tijd bij zijn.

De sondevoeding die ze per dag binnenkrijgt is 500kcal en k ga eens uitrekenen hoeveel ze er dan nog bij eet en op hoeveel ze dan totaal uitkomt.
    As vrijdag gaan we weer naar de maag darm lever arts dan hool ik ook meer te horen voor evt verdere onderzoeken.
    Haar longen zijn ook weer niks momenteel, erg benauwd zit weer op 16 puf ventolin 8x2 pufjes en weer een week verhoging.... En dat is het hem juist. Haar lichaam s zo bezig met beter worden/blijven ipv groeien. T gaat al 2 jaar zo.

Heb de groeicurve gemaakt op borstvoeding.com. Heel duidelijk beeld!! Je ziet ook echt dat wanneer zij s begonnen met ziek worden met 1 jr 10 mnd haar gewicht curve steeds meer naar beneden zakt.

Bedankt voor al de adviezen 😃

12. Samy84

Samy84 Bekend lid

29 mei 2011
    789
    0
    0
    NULL
    NULL
    Graag gedaan.

Oke dus 500kcal via de sonde dat is ong de helft ben benieuwd op hoeveel je uitkomt want als ze net op de rand zit qua calorieeën en dan de arme pop ook nog haar energie in herstellen moet stoppen dan kom je idd niet aan...

Wij hebben nu om de 2 weken contact met de dieetiste in het begin was het ook elke week maar nu is de voeding eindelijk goed en voldoende.

Die curve van borstvoeding.com is handig he althans ik vind het zo fijn dan sta ik nooit voor een verassing als ik weer eens bij de ka kom ;)

Nou sterkte en probeer ook van je zwangerschap te genieten!

13. HooyoShimbir

20 aug 2009
    4.390
    1.667
    113
    Vrouw
    Randstad
    #813 HooyoShimbir, 10 jun 2012
    Laatst bewerkt: 10 jun 2012
    samy ik heb de kcal check gedaan met wat ze zo op een dag eet. van wat ze zelf eet komt ze uit op 1125kcal.

dus dat zou eigenlijk al voldoende moeten zijn dan volgens mij.
    en dan heb ik nog niet eens het drinken vermeld alleen de melk smorgens en savonds en 1x sap tussendoor.

dus ze krijgt binnen 1125 + 190 (fantomalt) + 500 (sonde) dan komt ze op 1750 ongeveer. ze krijgt ook nog 2 flesjes nurtinidrink en die zijn ongeveer ook 1 kcal per ml dus dat is dan ongeveer (ze drinkt ze niet op) 200 kcal erbij nog....
    Bijna 2000 kcal per dag...
    Dan zou ze toch makkenlijk wat moeten kunnen aankomen en in ieder geval niet afvallen??

echt super fijn dit topic ik was hier zelf nooit op gekomen (de kcal tellen en groeicurve :D!) thanks samy!

14. Samy84

Samy84 Bekend lid

29 mei 2011
    789
    0
    0
    NULL
    NULL

Nou dat is wel erg veel stel dat ze nu doordat ze niet fit genoeg is en vaak kortademig ze meer nodig heeft dan zit ze er nog ruim bovenop!
    Voordat ze de sonde dus kreeg zat ze ong op 1100 dat is ook ruim zat maar laten we nu zeggen dat ze extra nodig heeft ivm haar gezondheid dan zou ze nu niet mogen afvallen en zelfs bijkomen!

Ze eet eigenlijk wat een volwassen vrouw op een dag zou moeten hebben he, als je de eerste dag van sonde neemt hoelang heeft ze nu de sonde al? Na 2 weken en dat is toch echt heel ruim genomen zal je al verschil moeten opmerken in gewichtstoename.

Ik zou het eens met de dieetiste overleggen zij gaat over het inname en als je meisje niet groeit dan heb jij als mama in ieder geval op tijd aan de bel getrokken en dan kun je nu in cijfers aantonen dat er echt iets niet klopt want artsen hebben graag alles in cijfers kun je dat mij als bewijs aanvoeren ;)

Graag gedaan hoor ben in ieder geval blij je een beetje geholpen te hebben, nu weet je in ieder geval dat het niet aan de inname ligt.
    De sonde loopt langzaam in dus dat is dan ook weer uitgesloten

Nu is het de onderzoeken maar afwachten mr met deze gegevens erbij kunnen ze niets meer in twijfel nemen.

groetjes

15. HooyoShimbir

20 aug 2009
    4.390
    1.667
    113
    Vrouw
    Randstad
    De eerste dag van de sonde was nu 3 weken geleden ze woog toen 11.6 kilo.
    Na 5 dagen sonde woog ze in het zkh 12.2 dus ze was wel aangekomen. Nu 2 1/2 week verder thuis weegt ze 12.1

Ze s dus wel wat aangekomen maar niet zoveel. Als ik haar lijn zou doortrekken van toen ze gezond was zou ze ong 13 kilo moeten hebben gewogen en dat s ook wat de artsen willen bereiken me de sonde nu.

Ze blijft goed eten dus miss moeten we maar accepteren dat t niet zo snel gaat en ze langer dan gehoopt/gedacht aan de sonde vastzit.

16. Samy84

Samy84 Bekend lid

29 mei 2011
    789
    0
    0
    NULL
    NULL
    Opzich als kindjes ouder worden dan komen ze minder aan maar met die hoeveelheid inname die ze nu heeft zou ze toch wel meer moeten aankomen ze neemt het dubbele aan caloriën in ik hoop dat er voor jullie gauw duidelijkheid komt want een sonde is zeker niet de oplossing en al helemaal niet als jullie kleine al goed at.

Wat haar lengte betreft volgt ze sinds ze in gewicht niet toenam wel haar lijn? Belangrijkste is de lengte die mag niet afbuigen zonder reden dat is wel het meetpunt het gewicht dat kan nu eenmaal veel schommelen en we weten nu eenmaal niet hoeveel hun lichaampje aan energie verbrand als ze ziekjes zijn.

17. HooyoShimbir

20 aug 2009
    4.390
    1.667
    113
    Vrouw
    Randstad
    Lengte loopt goed door, ondanks de hoge astma medicatie (bijwerking van de hoge dosis s dat ze stoppen met lengte groei.
    Ze s nu 94 cm dus best lang :)
    Dat ze niet zo snel aankomt vind ik niet zo erg maar dat ze in 2 wk iets s kwijtgeraakt en al 2 wk stil staat nu zit me niet lekker. Ben benieuwd wat de dietist en de artsen woe en vrij zeggen. Vrijdag naar de poli dus dat s het belangrijkste om weer een vooruit te kijken en holenlijk duidelijkheid krijgen.

Zou t stiekem niet erg vinden als ze weer aan de onderhoud ab gaat. Sinds we daarmee gestopt zijn is ze niet meer in gewicht toegenomen ( onstlag zkh) en neemt de benauwdheid en snot weer enorm toe.

18. Samy84

Samy84 Bekend lid

29 mei 2011
    789
    0
    0
    NULL
    NULL
    Nou dat is heel mooi! Dat is echt een zorg minder hoor , ze is nu eenmaal niet fit echt sneu zeg .

Misschien dat ze een combinatie van pufjes moet hebben en werkt de ventolin niet voldoende...
    Onderhoud ab is ook niet alles he op een geven moment bouwen ze daar een resistentie op en werkt het ab niet meer en op oudere leeftijd wanneer ze dan ab nodig hebben dan werkt dit niet meer..

Nou sterkte en hopelijk nemen ze de klachten wel serieus

19. HooyoShimbir

20 aug 2009
    4.390
    1.667
    113
    Vrouw
    Randstad
    Ja ik weet het daarom nu ook de pauze met de ab, maar als ze constant ziek is en ook weer ab voor bronchitis of longontsteking nodig heeft heb k liever de onderhoud ab...na 7 longkntstekingen en 4 x bronchitis heb ik dr genoeg van. This zo sneu voor dr!!

Heeft jou kleintje nu ook sonde of alleen in slechte periodes?

20. Samy84

Samy84 Bekend lid

29 mei 2011
    789
    0
    0
    NULL
    NULL
    Jeetje dat zijn er nogal wat! Dat kan natuurlijk wel een boel verklaren wat haar gewicht betreft he als er uit de onderzoeken niets uitkomt zou ik zeker niet lang de sonde erin houden hoor straks weigert ze vast voedsel of verliest ze het hongergevoel dat risico zou ik niet durven nemen dan idd zoals je zegt liever onderhoud AB en als ze in de lengte goed groeit en ze ontwikkelt zich goed en is tevreden dan liever een slanke en fijne meid.

Mijn dochtertje heeft nu 14mnd al fulltime sonde ze eet drinkt nauwelijks wat alles gaat via de sonde
    Hier is het gewicht ook minimaal ze weegt nu 7900 mr ja dat komt ook nog eens door de verrijkte melk.

Voor ons is het een groot vraagteken hoelang dit gaat duren wordt er soms schijtziek van maar je kan niets anders.

Deel Deze Pagina