Baby met sonde thuis wie nog meer?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Samy84, 5 aug 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. HooyoShimbir

HooyoShimbir Fanatiek lid

20 aug 2009
    4.390
    1.667
    113
    Vrouw
    Randstad
    Ben idd bevallen! Een maandje te vroeg maar na paar daagjes mkcht ze gelukkig mee naar huis en doet het super!!
    Grote zus is erg trots.
    Daarmee gaat t redelijk, weer veel ziek geweest en na 4 soorten ab pas de bacterie kunnen aanpakken, de andere ab reageerde ze niet op.
    Gewicht ook weer wat omlaag maargoed. Eten gaat super momente!

Hoe s bij jou? Al bij de slaapkliniek begonnen?

2. Caruli

Caruli VIP lid

15 nov 2007
    31.699
    92
    48
    Zorgverlener
    Noord - Brabant
    Wat fijn dat het goed gaat.
    Jee flink aan de ab kuren dus, wel jammer dat zel afgevallen is.
    Wel fijn dat het eten nu beter gaat!

Hier ging het goed masr de laatste week weer wat minder.
    We hebben 23 november pas het eerste gesprek op de slaapkliniek, ben benieuwd hoor.
    Nog even een paar weken wachten..

3. Samy84

Samy84 Bekend lid

29 mei 2011
    789
    0
    0
    NULL
    NULL
    hallo dames

Lang geleden maar ben jullie niet vergeten!
    Had een lap tekst geschreven mr alles is weg dus ik reageer later.

groetjes

4. Samy84

Samy84 Bekend lid

29 mei 2011
    789
    0
    0
    NULL
    NULL
    #964 Samy84, 11 nov 2012
    Laatst bewerkt: 11 nov 2012
    Hier zijn we sinds 14 juni nog steeds sondevrij maar het is nog
    niet stabiel qua eten ze eet vanalles wat echt een grote wonder is want ze heeft 15mnd lang alleen gepureerd fruit en groente gegete en
    het grootste gedeelte ging via de sonde.
    Ze eet nu rijst, brood (waar ze nooit wat van wou weten) past stukjes
    fruit etc....

De grootste boosdoener was de reflux waar ze tot op heden dus nog
    steeds last van heeft.
    De ka had op mijn aandringen de nexium voorgeschr toen ze 7mnd was had ze dit niet gehad dan was het nog erger.

Van baby af aan is door iedereen geroepen dat dit gedragsmatig was waar
    ik nooit achter stond en nadat we eindelijk bij de seyshuizen
    geweest waren dus 18mnd later zijn zij de eerste die gezegd
    hebben dat het reflux is mijn arme meis had dus al die tijd last van zuur.

Ik vergeet nooit hoe men op dwingende wijze haar de fles in
    de mond propte waar ik niet achter stond maar het zkh dacht
    het beter te weten maar helaas al die maanden hebben ze ernaast
    gezeten met alles.
    Uit ervaring kan ik alleen maar zeggen moeders volg je gevoel want ka grijpen altijd pas in wanneer het einde echt zoek is.

Mocht men nog wat willen weten pbn mag altijd.

5. HooyoShimbir

20 aug 2009
    4.390
    1.667
    113
    Vrouw
    Randstad
    Wauw samy wat een goede update dat de sonde er nog steeds uit is. En wat slecht van het zkh...wij hadden eerst ook zo zkh maar zitten nu echt bij een toparts!

Wij gaan vrijdag weer naar de mdl arts die over de sondevoeding ging (eigen arts is longarts) en aangezien ze weer is afgevallen vind m het weer spannend want ze eet heel goed. Blijft toch gek.

Ze weegt nu 12.000 ong en een paar weken terug 12.700. Ze wijkt ook duidelijk weer van dr lijn op de groeicurve af en zit weer op de ondergrens waar ze zat met t beginnen van de sondevoeding.

Ze is ook weer zoveel benauwd en ziekig maar kan je dan ook afvallen ondanks goed eten?

6. Samy84

Samy84 Bekend lid

29 mei 2011
    789
    0
    0
    NULL
    NULL
    Aasiya k zie nu dat je bevallen bent gefeliciteerd! Gaat alles goed?
    wat vervelend zeg maar benauwdheid kost veel energie en ziek zijn ook
    ondanks dat ze goed eten...

Misschien is haar benauwdheid degene die veel energie vraagt...
    De vorige keer had j haar eten hier geplaatst en dat was best veel om in
    ieder geval niet af te vallen...is haar ontlasting wel goed?

Succes bij de mdl arts hopelijk hoeft de sonde er niet in maar zoeken ze de oorzaak op

7. HooyoShimbir

20 aug 2009
    4.390
    1.667
    113
    Vrouw
    Randstad
    Dr ontlasting is eindelijk normaal zonder medicatie, ze heeft wel parasiet gehad dus dat herken ik wel. Ook geen obstipatie momenteel dus tevreden daarover.
    Maar weetje ik denk dan niet iedereen met astma/gestoorde afweer en ziek zijn loopt met een sonde toch..ik bedoel ze s wel bijna 4jr.
    K denk niet dat de sonde er in gaat eerder dat ze een darmonderzoek gaan doen. We zien t wel vrijdag.
    Ze eet nu nog meer dan toen!

8. Samy84

Samy84 Bekend lid

29 mei 2011
    789
    0
    0
    NULL
    NULL
    wat vervelend allemaal en idd je hebt daarin zeker gelijk .

Hopelijk wordt alles gauw duidelijker Succes!

9. HooyoShimbir

20 aug 2009
    4.390
    1.667
    113
    Vrouw
    Randstad
    Nou bij de ka geweest, vond de afbuigende groei niet erg omdatbze energie heeft. :S
    Ze zit oo de groeicurve weer op deZelfde onderlijn als toen ze met sondevoeding begon.
    Wij vonden het maar raar, we hoeven ook bij haar niet meer terug. We gaan het volgende keer goed overleggen met onze vaste arts.

10. HooyoShimbir

20 aug 2009
    4.390
    1.667
    113
    Vrouw
    Randstad
    Ze zit trouwens ook onder de -2 lijn..

11. Samy84

Samy84 Bekend lid

29 mei 2011
    789
    0
    0
    NULL
    NULL

Hey meis

Wat vreemd zeg was dat de enige toelichting? De ene keer
    een hele ophef sonde erin en nu hoef je niet eens terug te gaan.

Volgt ze in de lengte wel haar lijntje?

12. HooyoShimbir

20 aug 2009
    4.390
    1.667
    113
    Vrouw
    Randstad
    Ja me man en ik snappen het ook niet. En nee ze buigt af van dr lijntje..

Hoe is het bij jou nu?

13. Samy84

Samy84 Bekend lid

29 mei 2011
    789
    0
    0
    NULL
    NULL
    Soms snap ik die artsen niet terwijl ze altijd roepen dat de lengte niet zomaar mag afbuigen.

Hier gaat het redelijk het eten is minimaal dus gewicht blijft maar achter
    ma. naar de KA ben vooral benieuwd naar haar lengtegroei.

Sondespullen heb ik inmiddels teruggestuurd die komen er echt niet meer in.

14. sjouke

sjouke Nieuw lid

14 dec 2012
    1
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo allemaal,

Op internet was ik informatie aan het zoeken over baby's met sondevoeding en kwam zo hier uit. Ik heb een beetje door de pagina's heen gescrold, maar het is zo veel! Ik geloof dat jullie kindjes nu bijna allemaal van de sonde zijn verlost, klopt dat?

Onze Thomas over een paar dagen 1 jaar, heeft al sinds zijn geboorte een sonde. Hij is 2 maanden te vroeg gehaald, omdat ik HELLP had. Daarnaast werd vlak voor zijn geboorte een ernstige hartafwijking geconstateerd. Hij heeft vanaf zijn geboorte een sonde, eerst omdat hij nog geen zuigreflex had, toen omdat hij te weinig kracht had door zijn hartafwijking. Bij 9 maanden heeft hij een openhartoperatie gehad en gelukkig is alles heel goed gegaan. En kunnen we eindelijk een beetje uit de ziekenhuizen wegblijven.

Wel heeft Thomas nog zijn sonde en het eten lijkt hem weinig te interesseren. Hij spuugt ook eens in de 2-3 dagen een hele voeding eruit en blijft daardoor achter met z'n gewicht. Maar hij groeit nu gelukkig goed en zit voor het eerst boven het onderste lijntje.

Thomas krijgt nu 3 sondevoedingen:
    's ochtends 180ml (eerst aanbieden per fles en rest via sonde, vaak dan nog 150-180 per sonde)
    's middags 180ml (zelfde als 's ochtends maar 's middags drinkt hij meestal iets meer zelf ca. 40-50ml)
    's nachts 400ml, dit laten we op 80ml/hr inlopen met halverwege een pauze van een halfuurtje.

Overdag proberen we het aanbieden van fruithap, groentehap, brood, flesjes diksap e.d. Tot nu toe gaat brood en koekjes er het beste in. Dat kan hij zelf in zijn mond stoppen en zo eet hij dan toch wel een heel koekje op.

Zijn er nog moeders op dit forum die kindjes thuis hebben met sondevoeding? Vind het fijn om een beetje ervaringen uit te wisselen.

15. Caruli

Caruli VIP lid

15 nov 2007
    31.699
    92
    48
    Zorgverlener
    Noord - Brabant
    Hoi meiden,

De beste wensen nog voor 2013 :D

Hoe gaat het hier met alle kindjes?

16. Belle1978

Belle1978 Niet meer actief

Sjouke: het is alweer even geleden dat ik hier keek en zie nu pas jouw bericht. Mijn dochter van 9 mnd heeft ook nog een sonde. Zij was 2 kg bij de geboorte (38 wk, zij is de helft van een tweeling) wegens een slechte placenta & navelstreng. Zij was nooit een enthousiaste drinker maar met 3 mnd ging ze afbuigen van de curve en zij zat al onder de onderste lijn. Ze is 2 wk opgenomen geweest waarbij gekeken is of ze een reden konden vinden. Al na een kleine week kreeg ze wen sonde omdat ze de minimale intake niet haalde. Ze hebben wel wat testen gedaan maar al snel de conclusie getrokken dat er medisch gezien geen oorzaak was voor het niet-eten.
    Na 3 mnd was haar groei nog steeds niet goed en is zij doorgestuurd naar het WKZ. Ze hebben daar allerlei onderzoeken opgestart maar een aanleiding is (nog) niet gevonden. Ook zij heeft episodes met veelvuldig spugen. Eerst twee weken elke dag 1 à 2 voedingen. Toen is ze 2 nachten opgenomen geweest. Na 2 wk moest ze heel veel spugen, was ze ziek (oa oorontsteking), ze viel af en werd toen een week opgenomen. Helaas spuugt ze nu sinds dinsdag weer 1 à 2 voedingen per dag. Wat we ook doen: trager inlopen, minder voeding etc Herkent iemand dit verder ook? Door haar lage gewicht kan ze dit niet hebben...

17. Josien

Josien VIP lid

27 jun 2006
    9.956
    5
    38
    Vrouw
    Loonadministrateur
    Noord-Brabant
    Op verzoek heropend!

18. Caruli

Caruli VIP lid

15 nov 2007
    31.699
    92
    48
    Zorgverlener
    Noord - Brabant
    Hoe gaat het hier met alle kindjes?

19. Miffy77

Miffy77 Fanatiek lid

9 jan 2009
    2.725
    3
    38
    Maastricht
    Na 7 maanden nog steeds aan de sondevoeding.. :(. Ben benieuw hoe het met de andere kindjes gaat!

20. mamav2boefies

mamav2boefies Fanatiek lid

22 dec 2010
    1.158
    0
    36
    Ook ik meld mij Ons meisje heeft sinds dat ze 2 weken oud is SV Ze is nu 16 maanden Ze willen haar een PEG geven maar mijn man en ik zien dit niet zitten omdat ze steeds beter begint te eten en te drinken
    De vraag is nu waarom eet/drinkt ze zo weinig

Deel Deze Pagina