goedemorgen, heb even een vraagje.. Mijn kleine meid is over een week 4 maanden. ze drinkt al een tijdje 5 keer 180/6 en slaapt ook al een tijdje door. Maar sinds anderhalf week geleden drinkt ze er maar 4 dus 4 keer 180/6. Ik voed haar altijd op verzoek en maak haar nooit wakker voor een voeding. dit was haar schema: 6 uur 180/6 10 a 11 uur 180/6 14 a 15 uur 180/6 18 uur 180/6 21uur 180/6 en dan naar bed en slaapt door tot de volgende ochtend. Nu is haar schema bijna hetzelfde alleen die fles van 21uur zit er niet meer bij want rond 19uur wil ze echt naar bed...en als ik r wel nog probeer dat flesje te geven dan wordt ze ontzettend boos en gaat verschrikkelijk huilen je krijgt er gewoon met geen mogelijkheid dat laatste flesje er meer in..ze wil gewoon naar bed! dus doe ik r maar gewoon naar bed om 19uur en ze slaapt gewoon door tot de volgende ochten... ideaal zou je zeggen.. alleen vraag ik me af of het niet te weinig is? Het is altijd een kleine lichte baby geweest...weegt nu 5.5 kilo en is rond de 61 cm en officieel mag je geloof ik toch alleen naar de 4 flessen als ze minstens 6 kilo zijn ofzo of vaste voeding erbij krijgt? maarja ik kan haar niet dwingen.. Nu geef ik sinds 2 dagen 2 schepjes rijstebloem in r ochtendfles en ze vindt het heerlijk!! ze poept er ook goed van.... meer met het idee van dan krijgt ze iets extra's binnen..of het nodig is weet ik niet? ze is helemaal gezond, vrolijk, genoeg plas en poepluiers enz enz.. wat zouden jullie doen? Gewoon 4 flessen blijven geven met inbegrepen 1 papfles (of zonder) of het schema een soort van omgooien en haar om de 3 uur wakker maken zodat ze misschien toch op 5 flessen komt? groetjes..
Door jouw opmerking "ze is helemaal gezond, vrolijk, genoeg plas en poepluiers enz enz.." zou ik lekker op de 4 flessen blijven. Mocht je twijfelen of ze genoeg groeit, kan je altijd tussendoor een keertje langs het CB gaan om te meten en wegen. Als je dochter de papfles zo lekker vindt, zou ik die lekker blijven geven! Niks mis mee. Ik ben zelf voorstander om het kind zelf te laten bepalen hoeveel en wanneer hij/zij wil eten. Vooral baby's van 3 maanden en ouder kunnen dit vaak goed, als je de signalen maar goed in de gaten houdt. Zoals je zegt: je kan gaan lopen dwingen, maar dat werkt meestal toch niet. Als jouw dochter een tevreden baby is en inderdaad voldoende groeit en genoeg plas/poepluiers heeft, dan krijgt ze naar mijn idee voldoende voeding binnen.
ja he? zo denk ik er ook precies over.. dus ik laat het lekker zo.. en als ik zo is terug denk..is ze eigenlijk ook zelf van 7 naar 6 flessen gegaan en van 6 naar 5..en met de voedingen steeds wat ophogen..dat gaf ze ook steeds zelf aan..nooit hoeven overleggen met cb eigenlijk.. Ik moet volgende week sowieso weer op controle en dan kan ik idd meteen kijken of ze goed is gegroeid..
Ik zou het zo laten, met die 4 flessen! Misschien eventueel wat ophogen kan nog. Of mocht ze een keer wat extra's nodig hebben, een fles extra geven.
Ook ik zou zeggen: Lekker laten gaan! Als ze nog een keer toevallig komt voor de vijfde fles, kan je die altijd nog geven. En ik zou de papfles er zeker in laten; Ze vindt het lekker en als ze er goed van poept, waarom zou je het haar dan ontnemen Wel zou ik haar als ik jou was nog een keer laten wegen door het CB. Gewoon, voor de zekerheid. Onze zoon heeft rond die tijd ook een tijdje op de 4 flessen gezeten. Ging alleen vanzelf weer terug naar de 5 flessen. Met 4 maanden en 1 week zijn wij begonnen met bijvoeding en toen is de 5e fles vanzelf komen te vervallen. Je dochter geeft het vanzelf aan. Ook onze zoon wordt boos als je hem wakker maakt voor de fles. En dat is naar mijn mening niet de bedoeling. Een ander daarbij komend iets: Je doorbreekt haar rust/slaap moment. Ze heeft die rust/slaap wel nodig. Ze komt vanzelf wel als ze honger heeft.
bedankt voor je antwoord sweetchocolate! Ja we moeten sowieso donderdag weer naar het cb..maar ik weeg r zelf..tja wel heel onprofessioneel op mijn eigen weegschaal haha maar iig om te kijken of ze iig niet afvalt....dat doet ze niet gelukkig...ik blijf r gewoon idd 4 geven en ze geeft zelf aan of ze nog een 5e wilt idd..het is alweer een keer voorgekomen dat ze een 5e flesje wilt... de papfles is ze helemaal gek op..dus die blijf ik idd geven.. ja idd en wakker maken voor een fles doe ik gewoon niet...ook 1 keer gedaan en ze was echt helemaal uit haar doen erdoor...dus waarom zou ik dat doen?
Gewoon lekker laten gaan, onze dochter zat toen ook al op 4 flessen. Wel zijn wij van 5x 180 naar 4x 210 gegaan, maar die behoefte had ze ook. Lekker laten gaan en je kan altijd wat ophogen als je denkt dat die behoefte er is, bv de laatste fles.