Dunstan babytaal, van stukje in de WIJ jonge ouders, iemand ervaring?

Discussion in 'Baby en dreumes' started by BabeBabe, Jun 1, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. BabeBabe

BabeBabe VIP lid

Jul 14, 2009
    13,173
    3
    0
    Logistiek
    Fryslan
    Heeft iemand ervaring met de Dunstan babylanguage? heb het stukje in de WIJ gelezen, en vond het wel grappig dat Jelmar inderdaad soort van 'neh' geluidje maakt als hij eten wil... maar om heel eerlijk te zijn klinkt alles beetje als '' neeeh" ........ dus vroeg mij af of er dames zijn die hier echt wat mee hebben?

2. xxxxx1974

xxxxx1974 Fanatiek lid

Mar 29, 2008
    1,553
    0
    0
    ik was ook benieuwd, lees ff mee.... Heb op youtube filmpjes hierover zitten kijken maar heb het nog niet bij m'n eigen kindje kunnen horen.

3. Chilleke

Chilleke VIP lid

Jan 21, 2010
    10,869
    1
    36
    Female
    Verpleegkundige
    Brabant
    ik heb ooit de aflevering van oprah gezien, en toen al gefascineerd erdoor. maar toen nog geen kinderen.
    nu ik het las in wij ouders heb ik al een beetje op zitten letten. bij hongerhuil maakt gijs idd een soort neh geluid maar klonk meer als nah. en tijdens het drinken begon die opeens te huilen met een eh geluid, na een boer dronk hij weer verder.

vind het jammer dat ik zover nog nergens de aflevering van oprah compleet heb terug gevonden...:s

vind het wel interessant en geloof der ook wel in ;)

4. fenneke80

fenneke80 Niet meer actief

Wij hebben haar dvd gedownload en gekeken. Een paar 'woordjes' herkenden we echt, anderen niet.
    Bij het neh geluid bij honger gaat het om de n of ng klank, het mag ook nah of neeh zijn. De eh herkenden wij ook, we ontdekten dat ie ook weleens een boertje moest uren na het drinken, in bed bijvoorbeeld. En de owh wat moe betekent.
    De andere 2 hebben we niet echt kunnen ontdekken (krampjes/lucht in darmen en oncomfortabel).

Wij zijn helemaal niet zo van het 'geloven in mensen die bij Oprah zijn' (als je begrijpt wat ik bedoel), maar we hebben het gewoon geprobeerd en het werkte dus (gedeeltelijk). Hartstikke leuk!
    Ik geloof er dus wel in, als ik naar de geluidjes luister herken ik daar wel de lichamelijke vraag in.
    Neh = honger, gevoel in de mond waardoor de n of ng klank gemaakt wordt
    Owh = moe, soort van gaap

Sorry voor het lange verhaal, maar ik wou gewoon even delen dat wij als 'non-believers' er dus ik geloven er veel aan hebben gehad!

5. Chilleke

Chilleke VIP lid

Jan 21, 2010
    10,869
    1
    36
    Female
    Verpleegkundige
    Brabant
    Waar heb je die dvd gedownload als ik vragen mag?

6. Sisa

Sisa VIP lid

Jun 13, 2008
    5,552
    1
    0
    Heb de WIJ nog niet gelezen maar heb járen geleden iets bij oprah gezien hierover en de 5 woordjes toen opgeschreven, ik had toen nog geen kinderen maar vond het zo interessant! Toen Charlotte net geboren was heb ik gelijk het goedbewaarde briefje erbij gehaald en 'neh' en 'nah' was altijd heel duidelijk. Ik kon verder niet veel ontdekken omdat ze alleen even huilde als ze honger had of moest boeren maar ik heb het briefje nog steeds dus misschien bij een volgende kan ik meer testen. Ik geloof er zeker in in ieder geval!

7. Jeal

Jeal Actief lid

Mar 2, 2009
    305
    0
    0
    Ik heb ook inderdaad dat artikel gelezen en begin er nu ook op te letten. Het neh geluidje herkende ik van de tevoren ook al. Maar voor de rest herken ik het (nog) niet. Zal eens even op youtube kijken....

8. Mijkeltje

Mijkeltje Fanatiek lid

Jun 7, 2009
    3,029
    1
    0
    Ik geloof dat mijn koter en ik deze taal ook 'spreken'. Ik wist alleen niet dat 't een naam heeft...
    De 'neh'-klank heb ik altijd als 'leh' gehoord. Kon ik zeggen dat m'n kotertje Frans sprak: 'Lait, lait, lait'.... :D

9. belize

belize VIP lid

Feb 25, 2009
    11,105
    203
    63
    wie verzint toch dat soort dingen? heel grappig alsof het iets uitmaakt dat een baby zegt dat hij moe is of honger heeft. dat zie je vrij snel toch bij je baby? als het wel zoiets ingewikkelds kon vertalen zoiets van: nou ik drink nu mijn flesje niet door want ik heb oorpijn bij het drinken en ik denk dat ik misschien ooronstekking opgelopen heb...of ; kun jij ff mijn buikje masseren probeer te poepen maar lukt niet... gelukkig leert een moeder wonderbaarlijk snel zelfs dat soort dingen te begrijpen.
    maar goed heel knap van die mensen die zoiets verzinnen, leuk om mee tijd te verdrijven met je baby, en casssa natuurlijk..

10. Mijkeltje

Mijkeltje Fanatiek lid

Jun 7, 2009
    3,029
    1
    0
    Ik kan me voorstellen dat wanneer je je onzeker voelt als moeder zijnde dit absoluut wél kan helpen. Niet dat ik hiervoor ooit van deze methode gehoord had, maar ik vond het ook prettig de verschillende huiltjes van Noah (en nu van Hanne) te herkennen en te kunnen benoemen

Natuurlijk zie of voel je onbewust ook vaak wel aan of je kind honger heeft of moe is, maar het bewust worden/zijn van de klanken en hun betekenis kán het makkelijker maken.

11. Mijkeltje

Mijkeltje Fanatiek lid

Jun 7, 2009
    3,029
    1
    0
    Haha, dat had ik nou ook: die dvd's hadden ze met gemak ook op ééntje kunnen zetten. Hoop onzin erbij.. Die filmpjes waarin ze laat zien wat je allemaal kunt doen als je kind 'neh' zegt!!!

Bij mij stond ie ook 'ineens' op m'n pc, haha! ;) :D

12. melody21

melody21 Lid

Jan 23, 2008
    26
    0
    1
    Kan iemand mij misschien in jip en janneke taal uitleggen waar ik het kan downloaden? De filmpjes op youtube gaan alleen maar over de ' neh' geloof ik?

Wat ik wel mis in het rijtje is een huiltje voor ' ik voel me alleen en wil opgepakt worden' ofzo :D

13. Calimerootje

Calimerootje Niet meer actief

14. melody21

melody21 Lid

Jan 23, 2008
    26
    0
    1
    Hey super, dankjewel. In dit filmpje hoor je inderdaad alle huiltjes. Bedankt calimerootje!

Share This Page