Hb van 5.2............

Discussion in 'Stel je vraag aan de verloskundige' started by Emma2, Jan 12, 2007.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Emma2

Emma2 Fanatiek lid

Jun 22, 2006
    1,305
    0
    0
    Dierenarts, Acupuncturist
    Amsterdam
    Hallo,

Ik ben gister naar de verloskundige geweest en het blijkt dat ik bloedarmoede heb. Hb was 5.2. Wat behoort het Hb van een zwangere te zijn?
    Ik slik nu ijzertabletten, maar heb maar voor 2 weken meegekregen en ik hoor van iedereen en heb ook gelezen dat het pas na 3-4 weken werkt en dat je dan nog 6 weken door moet slikken. Klopt dat?
    Mag je aanvullende supplementen met ijzer gebruiken of kun je ook teveel ijzer binnenkrijgen?
    Alvast bedankt!

Groetjes, Emma

2. Immie

Immie Verloskundige

Dec 17, 2006
    7,813
    0
    0
    Verpleegkundige en Verloskundige
    Hoi Emma,

Goede vraag!
    Je Hb gehalte zou bij jou zwangerschaps termijn boven de 6.3 moeten zijn. MEt de bloedafname word er ook het MCV bepaald als deze ook laag is dan moet je ijzertabletten gebruiken. Het advies is deze 4-6 weken in te nemen en daarna nog eens je bloed te laten onderzoeken op je Hb en MCV. Neem hierover contact op met je verloskundige.
    Er zijn ook huis tuin en keuken middelen die je Hb verhogen, Let goed op je voedingintake. Neem je groene groenten en vlees. Drink roosvicee ferro, of floradix. Geen melkprodukten bij het eten maar jus d'orange. Vit C zorgt voor een betere ijzeropname.

succes! Imke

3. Emma2

Emma2 Fanatiek lid

Jun 22, 2006
    1,305
    0
    0
    Amsterdam
    Ik heb inmiddels de uitslag van het aanvullend bloedonderzoek, waar ook nog een keer het Hb is bepaald. Dit heb ik overigens 1 dag na de sneltest bij de verloskundige, laten bepalen.
    Gister heb ik over de uitslag gebeld en het blijkt dat mijn Hb, gemeten in het lab 6.8 is (?!). Mijn verloskundige vertelde dat ik meteen mocht stoppen met de ijzertabletten....omdat mijn ijzervoorraad ook ruim voldoende was.

Ik snap niets van de uitslag, dat het verschil tussen 2 Hb-testen zo groot kan zijn. wat is de waarde dan van de sneltest op de praktijk? Tuurlijk is er altijd enige onbetrouwbaarheid, maar zo'n grote afwijking? Dit maakt ook dat ik het helemaal niet meer vertrouw en het liever nog een keer via de huisarts ofzo laat controleren, via een nog ander laboratorium.

Ik ben namelijk ook nog steeds enorm moe en duizelig, terwijl mijn bloeddruk steeds mooi is (zo'n 100/65).

Kunnen jullie je mening geven over het geheel en over wat ik nu moet doen? :(

4. Emma2

Emma2 Fanatiek lid

Jun 22, 2006
    1,305
    0
    0
    Amsterdam
    Mijn vraag was nog niet beantwoord, zouden jullie er alsnog naar kunnen kijken?
    Alvast bedankt!

Groetjes, Emma

5. Immie

Immie Verloskundige

Dec 17, 2006
    7,813
    0
    0
    Verpleegkundige en Verloskundige
    Hoi Emma,

Het bloed dat word afgenomen uit je vingertop is inderdaad helaas niet betrouwbaar dus komt daar een lage waarde uit dan word altijd je bloed uit je arm gehaald waarna er nogmaals je Hb word gecontroleerd en je MCV. Je mag ervanuit gaan dat dit echt jouw Hb waarde is.
    Deze waarden waren heel netjes, de ondergrens is 6.3.
    Omdat je toch nog klachten hebt wil ik je adviseren goed op je voeding te letten! zodat je op een natuurlijke wijze je Hb iets opkrikt.

Groetjes Imke

Share This Page