Hallo Ik denk advies nodig te hebben van andere mamma's Mijn zoontje is 21 maanden en sinds enkele weken geeft hij soms aan als hij moet poepen. Ook merken we dat hij soms met z'n handje naar zijn kruis grijpt en hierbij een onprettige uitdrukking geeft. Nu heeft hij vandaag voor het eerst op het potje zijn behoeftes gedaan. We zijn natuurlijk hartstikke trots! Nu lees ik overal dat kinderen snel zindelijk kunnen worden als ze hieraan toe zijn maar dat de luier dan af moet??? Moet ik dit nu al gaan doen? Of eerst nog een aantal keren gewoon op het potje zetten af en toe en voor de rest een luier aan? Hoop op jullie reacties! Liefs Inge
Er zijn verschillende methodesdie werken, vaak is het ook kijken wat voor jullie werkt. Wat ik heb gedaan is beginnen met regelmatig op het potje zetten en evt vragen of hij op het potje wil. Zodra je merkt dat je zoontje steeds vaker op het potje plast en ook aangeeft wat te moeten doen kan je overstappen naar een onderbroek. En dan verder gaan.
Mijn dochter gaf ook op eenzelfde manier als jouw zoon aan "er klaar voor te zijn", ze was 26 maanden. We deden cold turkey haar luier af, zelfs 's nachts. Gevolg: nog nooit in haar broek geplast, zelf niet in bed. Wel enkele poep-ongelukjes (ze heeft zelfs 1 x in de tuin zitten poepen hihi). Binnen 1 week was ze compleet zindelijk!
Ik zou het gewoon proberen. Als er teveel ongelukjes gebeuren naar jouw zin kan je altijd die luier wee om doen bij onze zoon (2 jr en 8 mnd) heb ik gezorgd dat ik een week geen afspraken had en de meeste boodschappen enz al in huis had zodat ik niet per se de deur uit moest. Heb hem toen binnenshuis de hele dag in zn blote billen laten lopen en hem steeds op het potje gezet. En alle ongelukjes opgeruimd (plavuizen vloer beneden) samen met hem. Na 4dagen was hij zindelijk en na een week ging ik met hem zonder luier de deur uit voor lange stukken. Ik liet hem wel plassen voordatiik weg ging dan.
Als je het nog eng vind zonder luier kun je ook eerst een onderbroek ONDER een luier doen. Dan heeft hij het gevoel van stof ( geen luier) maar worden ongelukjes wel opgevangen door de luier + dat je kindje toch nattigheid voelt.
Zie ook: http://www.zwangerschapspagina.nl/baby-dreumes/551981-wanneer-beginnen-zindelijk-maken-6.html#post18055605 Ben zelf net begonnen met het 'zindelijk maken is kinderspel' boekje. Gaat erom dat je de focus vooral op 'leuk spelen' houdt en minder op 'het iets doen op het potje'. Staat in dat het vanaf 1 jaar kan, maar dat vond ik erg vroeg. Hier zijn ze nu bijna 1,5 en ben dus net begonnen. Ze kijken zelf ook naar hun luier als er iets in zit, dus ik denk dat ze dat dan onprettig vinden. Daarom nu begonnen. We zien wel hoe het loopt!