Ik ben in verwachting van de tweede en ben op zoek naar een draagdoek voor als de baby er straks is. Ons zoontje is 2 jaar en 4 maanden als de baby geboren wordt en erg actief, dus een draagdoek lijkt me ideaal om toch de baby bij me te hebben en tegelijk nog de handen af en toe vrij te hebben voor de oudste . Heeft een iemand suggesties of ervaringen met draagdoeken? Ik weet niet waar ik moet beginnen! We hebben een baby bjorn drager die we veel hebben gebruikt voor de oudste, maar ik wil liever iets waar de baby helemaal in 'ingepakt' zit als het ware.
Je kunt idd als eerste kiezen tussen een drager of een doek. De meeste dragers die je vaak ziet zijn niet ergonomisch en alle doeken zijn wel ergonomisch. Je hebt ook ergonomische doeken (Manduca, e.a.), maar die zijn vaak wel aardig prijzig. Daarna, als je voor een doek kiest, kun je kiezen tussen rekbare stof of geweven stof. De naam zegt het al, het een is rekbaar en het andere niet. Voordeel is dat de rekbare (volgens mij) in het begin lekkerder zit, vanwege het zachte baby stofje en de elasticiteit. Helaas wordt deze doek meestal vanaf een kilo of 7/8 echt wel te zwaar, omdat de doek dan gaat doorhangen. De geweven doek is niet zo elastisch dus wat stugger, maar dus ook steviger. Ik draag mijn dochter van 21 maanden (10 kilo) er nog steeds met gemak in, op mijn buik! Ze vindt het heerlijk! Het ligt er dus aan waar je de doek veel voor zult gebruiken. Vind je het belangrijker dat hij de eerste tijd lekker zit en gebruik je hem niet meer voor je grotere baby, dan zou ik voor een rekbare doek gaan. Als je iets langer wilt dragen, zou ik echt een geweven doek kiezen! Je went vanzelf aan het gevoel van de stof en het schuurt niet ofzo. Ook voor je kindje is het lekker stevig om hem heen (tenminste, ik vond dat heerlijk, zo strak ingepakt). Voor rekbare doeken kun je eens kijken op Draagdoek.nl en voor geweven doeken heb je nog meerdere opties. Je hebt bijvoorbeeld de ringsling (gemakkelijk te knopen vanwege een ring, maar alleen op 1 schouder te dragen), hele lange doeken (voor dikkere/grotere mensen), gewone rechte doeken met een leuk kleurtje en doeken die voor een deel zijn voorgevormd (voor het lijfje, en dan strengen van doeken die je kunt knopen). Het heeft allemaal te maken met gemak, hoe je zelf gemakkelijk draagt, hoe lang je draagt, hoe snel je wilt kunnen knopen, etc. Mijn keuze viel op de Hoppediz Das Leichte. Hoppediz is een Duits merk van geweven doeken. Ik wilde graag wat langer profijt hebben van de doek, en dat lukt ook goed. Das Leichte is een speciale dunne doek (mijn dochter is van midden in de zomer). Ik wilde liever geen ringsling, omdat ik de doek juist heb aangeschaft om langere stukken mee te dragen, en niet bijvoorbeeld even gauw uit de auto kids naar school hoef te brengen ofzo. Ik ken iemand die heeft juist voor dat laatste een ringsling gekocht. Dat knoopt vliegensvlug, en aangezien ze hem dan toch maar een kwartiertje gebruikt steeds, is het niet erg dat ze over 1 schouder draagt. Voor langere tijd wordt dat vervelend. Nou, een heel verhaal, wie weet heb je er wat aan!
Wat leuk dat je wilt gaan dragen. Ik heb geen ervaring met doeken, maar ik had een baby bjorn en nu een beco butterfly (een ssc drager). En wat een verschil!! Heerlijk! Echt een geweldige drager, kan straks ook op mijn rug.
Ik heb zelf nu een rekbare doek maar nu ze wat zwaarder wordt ga ik voor een geweven doek. Ik vind eigenlijk al vanaf het begin dat een rekbare doek op een gegeven moment niet meer "strak" zit. Dat was toen ze net geboren was wel te doen maar nu vind ik het niet fijn meer. Misschien kan je eens op het dragen en voeden forum kijken. Daar staat heel veel informatie en heel veel gebruiksters.
Ik zou gaan voor een geweven... heb nooit ene rekbare gehad en nooit gemist en ik draag de jongste vanaf dag 5 (moest ff leren rechtlopen na de ks ) Eerste tijd fwcc (zie youtube, is simpelste manier van dragen van voor) en na een paar maanden ook op mn rug (dubble hammock of rucksack, zie ook youtube) Ik weet niet wat je postuur is maar normaal gezien is een maat 6 , 4.60 het handigste. Daar kan je veel knopen mee. Draag je meer dan maar 44 dan moet je een maat 7 nemen. Ikzelf hou erg van Girasol, zijn kleurrijk, worden makkelijk zacht en fluffig en kunnen het gewicht goed aan als je kind zwaarder wordt, verder draag ik graag Didymos. Andere merken zijn Hoppediz, Neobulle, Natibaby (heb ik ook, ook erg fijn en lekker zacht), Ellevil (heb ik niet staat wel op mn wishlist), Storchenwiege (heb ik ook, ook erg stevige doek). Ikzelf vind een Hoppediz niet fijn, vond 'm vrij gauw snijden. Ik heb ook een ringsling voor erbij, daarbij heb je het gewicht maar op 1 schouder. Met een pasgeboren baby niet zo'n punt maar als ze zwaarder worden hou je dat geen uren vol en een goed stevig geknoopte geweven doek wel. ik gebruik die dan ook om snel boodschapje te doen en kids van en naar school te brengen ipv maxicosi te sjouwen. Verder zou ik idd eens op het dragen en voeden forum kijken en daar kan je ook tal van linkjes vinden van leuke webshops. Ik vind het ideaal. Nu met 3 kids zit de baby vaak op mn rug en kan ik practisch alles met de andere 2. Het houdt mn baby ook rustig zonder er heel de tijd nutteloos mee rond te lopen op mn arm.
@Zeeuwsmeisje, hoe draag jij op je rug? Ik heb het bij Julia nooit geoefend, omdat zij echt superlekker zit in de fwcc en ze is vrij licht, dus dat kan ook nog wel. Nu heb ik het een paar maanden geleden geprobeerd (kind op rug, doek er omheen, kruisen aan de voorkant, over m'n schouders onder haar billen door en voor vast, snap je'm?), maar ze blijft niet op mijn rug zitten... Ze wil er af, ik probeer intussen toch te knopen, zij huilt, ik krijg het niet goed. Lees: stress. Heb je tips?
het klint als een bwcc... zeg maar wat je van voor doet maar dan op je rug? Misschien ligt de knoop jullie niet. Ik kan keurige fwcc knopen maar diezelfde op mn rug zit niet. Ikzelf ben echt double hammock fan... zit heel stevig en comfortabel, je kan de armen vrij laten (vindt mn zoon fijn en ik zeker met warm weer) en hangt niet door. Wat sneller gaat een rucksack, dan doe je kind op je rug, doek erover, doek loopt over je schouders dan ga je naar achteren, kruislings onder de kont en van voren afknopen. Misschien eerst een paar keer samen proberen met iemand... en misschien moet je dochter ook wennen. Mijn zoontje moest ook wennen toen ik rond 3,5mnd over ging op rugknopen (kan ik mn eigen voeten zien, koken, makkelijker opruimen ed.) en huilde toen ook wat... heeft een paar keer geduurd en terwijl ik handiger werd wende hij ook. Nu weet hij wat er komt en wacht gewoon rustig af. Ik zou dus paar keer op youtube kijken en oefenen. Handigste is voor een spiegel. Zorg dat je kind goed hoog zit (over je schouder kunnen kijken bij wijze van) en vraag evt. hulp. Als je het echt goed wil aanpakken een draagdoekconsult, schijnt de moeite waard te zijn maar mij lukt het zo ook wel.
Hey super bedankt! Ik heb nu voor het eerst de double hammock geknoopt en die zit super! Ze zit helemaal te geinen op mijn rug omdat ze het zo grappig vindt Thanks!!
Dank je wel allemaal voor jullie reacties, daar heb ik echt veel aan! Ik ga op internet struinen voor de opties