baby na uitgetekende datum geboren. langer verlof?

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door cizmo, 13 mei 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mamavanjuul

mamavanjuul VIP lid

10 aug 2010
    11.954
    31
    48
    Vrouw
    Publieke sector
    Nee hoor....je verlof verschuift 2 weken!

Duur bevallingsverlof
    U heeft recht op minstens 10 weken bevallingsverlof. Ook als uw baby later wordt geboren dan de uitgerekende bevallingsdatum. Uw zwangerschapsverlof en bevallingsverlof samen duren dan langer dan 16 weken. Het bevallingsverlof gaat in op de dag na de bevalling.
    Hoe lang duurt zwangerschapsverlof en bevallingsverlof? | Vraag en antwoord | Rijksoverheid.nl

2. Toeteke

Toeteke Fanatiek lid

15 jan 2014
    1.613
    685
    113
    Vrouw
    Je werkgever krijgt de WAZO ook gewoon betaald door UWV (tenzij UWV het rechtstreeks aan jou betaalt), en dat is toch echt voor de gehele duur van het verlof, niet de duur die jouw werkgever bepaalt. Het kan natuurlijk niet zo zijn dat je benadeeld wordt wanneer je tot 4 weken doorwerkt, dan zou iedereen namelijk al met 6 weken met verlof gaan.

Kan me er echt kwaad om maken dat er nog steeds werkgevers zijn die hun werknemers deze verkeerde informatie geven. Maakt mijn werk een stuk lastiger.

Je kunt binnen een paar minuten dit bevestigd krijgen trouwens, als je twijfelt aan wat iedereen hier zegt. Gewoon even 0900-9294 bellen. heb je binnen 3 minuten het antwoord dat je er gewoon recht op hebt en dat jouw werkgever het onjuist heeft. (Zou dit overigens wel melden bij werkgever, ook al doe je er nu niets mee zoals je zegt, maar het is niet ok als dit bij meer collega's gebeurt. Als hij je niet gelooft kan hij contact opnemen met 0900-9295, werkgeverstelefoon van UWV, ook hij heeft dan binnen een paar minuten dit antwoord).

3. beebje082011

beebje082011 Fanatiek lid

29 jul 2011
    1.498
    275
    83
    Weet iemand hoe het zit met het verlof van de man?
    Ik was al 2 dagen kwijt aan het opstarten van de inleiding van de bevalling, maar mijn man kreeg die geloof ik niet als verlofdagen erbij, moest van zijn vrije dagen af?

Vind ik wel jammer, het hoort toch bij de bevalling en je man hoort er gewoon bij. Is toch medische indicatie?

4. Vrolijkheid

Vrolijkheid Niet meer actief

Voor zover ik weet kunnen zulke dagen als calamiteitenverlof worden opgenomen. Nu praat ik wel even eenzijdig vanuit een CAO. Dus misschien dat hier meerdere mensen zijn die het weten of tips hebben :)

5. Maagd

Maagd Fanatiek lid

8 jan 2014
    3.683
    10
    38
    Noorden/ drenthe
    Volgens mij krijgt de man de dag/dagen van bevalling verlof en daarna nog 2 dagen verlof waar iedere vader recht op heeft.
    In mijn CAO staat het volgende:

Calamiteiten- en kort verzuimverlof
    Je hebt recht op een 'korte, naar billijkheid te berekenen tijd' voor: zeer bijzondere persoonlijke omstandigheden, bv.
    bevalling van echtgenote of geregistreerd partner (is niet kraamverlof);
    een wettelijke verplichting, die niet in vrije tijd kan plaatsvinden, bv. doen van aangifte van geboorte of overlijden;
    kraamverlof (2 dagen, op te nemen in een periode van 4 weken na de bevalling van de partner).

Deel Deze Pagina