Hoi Dames, Volgende week maandag ga ik een midweek naar Center Parcs. Lya is dan precies 6 weken oud. En mijn vraag is: Mag ze dan al in het zwembad? Ik weet dat baby's vanaf 6 weken mogen zwemmen, maar ze heeft nog geen prikjes gehad bij het CB. De eerste keer dat we daar waren was ze alleen gecontroleerd en gewogen. Wat zeggen jullie???? Want zou het wel leuk vinden om lekker met haar te gaan zwemmen in het zwembad! Liefs Cherrys
Ik zou het nog niet doen. Ze zeggen na de eerste prikjes.. En die zwembaden zijn vaak ook niet zo heel schoon.. Daarnaast is het water niet zo warm, maar 28-29 graden, toch flink kouder dan hun badwater, dus die kleintjes raken vaak al heel snel koud. Echt lang lol zou je ook niet hebben. Dan zit je misschien na 5 minuten alweer aan de kant..
Zou het ook echt nog niet doen... Zeker als ze nog geen prikjes gehad heeft! En het water is inderdaad erg koud als je 'gewoon' gaat zwemmen, 28-29gr is bijna 10gr kouder als gewoon het badje. Dat houden ze vaak maar heel kort vol, totdat de lipjes wat blauw worden en beginnen te bibberen... Hier bij 3 maanden voor het eerst gaan zwemmen en dat was na een klein half uurtje ook écht klaar voor haar.
Ik beb met Max voor het eerst wezen babyzwemmen toen die 6 weken was. Ze zeggen dat hij genoeg nog heeft meegekregen van jou tot de prikjes. Wel ben ik maar heel kort de eeste keer geweest. We gaan nu nog elje week en Max vind het geweldig. Hij heeft er nog nooit last van gehad. Ik zeg gewoon proberen (max 10 min)
Ik heb het ook niet gedaan, Hidde was 15 weken (6 te vroeg geboren). Niet zozeer het water, maar vooral ook de drukte! Wij hebben lekker "gezwommen" in het bad in het huisje, dat was voor hem al leuk genoeg!
Nee, ik zou sowieso wachten tot na de eerste prikjes. En daar komt nog bij dat het water idd erg koud is voor zo'n kleintje.
Wat de mensen hierboven ook zeggen: niet doen. 1- het water is te koud. Bij 'officieel' babyzwemmen verwarmen ze het extra. 2- wacht tot de eerste prikjes 3- je moet ook maar afwachten hoe je kindje op chloorwater reageert
Wij zijn naar het babyzwemmen gegaan en onze dochter, was 12 weken, kreeg het binnen 2 minuten al steenkoud.
In AuaMundo is het water volgens mij al warmer dan normaal in een zwembad. 6 weken is nog wel klein, maar heel eventjes kan volgens mij geen kwaad. Ik ben gaan zwemmen met 10 weken dacht ik, maar ze wordt niet ingeent, dus ook zonder prikjes gaan zwemmen hoor
bedankt voor alle reacties. ik heb ook het cb gebeld en die zeiden dat het niet echt kwaad kan, maar niet te lang en kijk naar je baby of ze het wel leuk vind en het niet koud krijgt. ze zei jij bent de moeder en kent je baby het beste en ziet al snel of ze het wel of niet leuk vind.
Wij hebben afgelopen zondag voor het eerste gezwommen en lize heeft ook nog geen prikjes gehad. Langer dan een half uurtje houden ze toch niet vol. Dan zijn ze al moe.
@petitcherry wat een heerlijk cb, toen ik het hier vroeg "moest ik het natuurlijk zelf weten", maar ze liet wel weten dat ik een hele slechte moeder zou zijn als ik hem voor 6 mnd mee trok naar het zwembad... Ventje heeft het snel koud, dus kan maar kort. Verder alleen 's ochtends vroeg als het nog stil is. Dus kijk idd of jouw kindje het leuk vind, zo niet direct weg gaan en over een paar weken weer proberen.
even reactie van een zwemjuf (die zich altijd bemoeid met dit soort topics ) Zover ik weet, is je kindje van 6 weken in staat om z'n 'thermostaatje' een beetje zelf te regelen. Dus vanaf dit moment mag je zwemmen (prikjes zegt niets - hoewel 8 weken wel een mooie richtlijn is) . Maar, temperatuur zegt alles. Je kindje raakt heel snel onderkoelt. En dat kan al na 15 minuutjes zijn. Mijn ervaring is, dat ouders dat op het moment zelf, niet zien dat kindjes al behoorlijk blauw worden. Vaak hoor ik 'oh ik zag naderhand op de film/foto dat ze inderdaad wel erg blauw aan het worden was!' Babyzwemmen vanaf 3 maanden gebeurd vaak in baden met temperaturen tussen de 32 en de 34 graden. Wanneer kindjes eerder mogen starten met de babylessen (dus vanaf 6 weken) is het water vaak tot zelfs 36 graden verwarmt (dat is écht warm) . Mijn ervaring met aquamundo is, dat de temperaturen goed genoteerd staan bij de ingang en ik zou zéker niet gaan zwemmen met zo'n kleintje, als het water niet minimaal 32 graden is en ook dán nog zou ik rekening houden met het feit, dat 5 tot 10 minuutjes misschien maximaal is. Ik zou op zo'n moment je kindje dan wel lekker dicht bij je houden in het water en niet te hoog boven het water houden (wat veel mama's/papa's juist doen) , want dat is juist kouder. Maar dus niet in een band ofzo- vaak geld die verplichting ook niet voor héle kleintjes. In de aquamundo waar wij laatst waren, was er ook babyzwemmen, maar dat was gewoon in het normale bad - dat zou ik dus echt niet doen. Whirlpool is wel een goede optie, lekker warm (meestal tussen de 34 en de 36 graden) en eventueel, ervoor kiezen om in de whirlpool te gaan, als hij niet bubbelt, zodat je kindje niet precies boven de bubbelende chloordampen zit. oja, nog even over onderkoeling: Veel kindjes huilen als ze het te koud vinden, maar als kindjes onderkoelt raken, kunnen ze ook apatisch worden wat op deze leeftijd nog best te verwarren is met 'joh kijk eens hoe heerlijk ze het vind, ze ligt zo rustig '.
Zelf zou ik het niet doen, zijn vorig jaar naar CP geweest en ik vond het water er echt koud, veel kouder dan het zwembad waar we altijd gaan babyzwemmen. Met Jesse ben ik met 3 maanden begonnen met babyzwemmen, dacht ook eigenlijk dat de regel was 3 mnd of 5 kilo.
Poeh nee zou ik niet doen we zijn van het weekend op de eemhof geweest en het water wat echt koud zelf mijn zoon van 3 was aant blauwbekken binnen in het grote bad! Dus in en jaccuzi om op te warmen. Maar met z'n heel kleintje nee zeker niet die koelen veelste snel af! Vooral omdat ze in een band moeten en niet op de arm mee mogen