hebben jullie hier ervaring mee? kunnen jullie hier iets meer over vertellen? het klinkt wel interressant maar is het het dat ook?
Wij hebben het via viaviela. Het werkt heel goed. Je geeft de oppasuren van oma op via internet. Je betaalt wel een bureauvergoeding van 75 euro aan viaviela. Dus bijvoorbeeld: Oma past 100 uur per maand op. Je betaalt haar 100 x 5,86 = 586 euro - de 75 euro van de bureauvergoeding, dus 511 euro. Je geeft aan de Belastingdienst op dat je 100 uur oppas per maand hebt voor 5,86 per uur. Vervolgens storten die op basis van je inkomen de kinderopvangtoeslag. Voor je eerste kind ligt dit bij een gemiddeld inkomen zo rond de 90%, dus 90%x 586 euro (bij 100 uur) Bij een tweede kind is het meer (en dubbel natuurlijk) Je oppas moet het inkomen opgeven als inkomen uit overige werkzaamheden. Wel mogen ze daar de kosten van aftrekken, dus bijvoorbeeld luiers, energie, eten voor het kind tijdens de oppasuren, bewassing. Over het bedrag dat overblijft moet belasting worden betaald. Als iemand voor de rest geen werk heeft moet je rekenen dat je ongeveer 40% kwijt bent aan Inkomstenbelasting en ZVW premie. Als je dus 40% van ongeveer 500 euro berekent, is dat 200 euro. Daar gaat de heffingskorting weer vanaf, dus per saldo ben je dan geen belasting verschuldigd. Als je meer uren oppas doet natuurlijk wel, maar dan gaat nog steeds de heffingskorting eraf. Niet alle opa's en oma's willen verdienen aan hun oppasuren. In dat geval kunnen ze het bedrag na aftrek van belasting ook aan hun kinderen terugschenken, waardoor ze in dit voorbeeld toch ongeveer 200 - 250 per maand sparen.
maar kun je het als oma zijnde niet belastingvrij aan de kleinkinderen "schenken"? en als je meer dan het gemiddelde loon verdient, maar minder laat oppassen, haalt het dan nog wel iets uit? dat je niet meer betaald, dan het oplevert bedoel ik. en als je wisselende uren hebt dus ook wisselende uren oppas, word het dan niet erg ingewikkeld? dan moet je telkens een ander bedrag betalen/krijgen van de belasting... kunnen de ouders zich niet zó inschrijven als gastouder bij de kamer van koophandel, ipv via zo'n bureau? en kijken ze alleen naar je brutoloon? niet naar kilometervergoeding, rente, eigen vermogen etc...? dat mens van viaviela dat hier was, gaf hier allemaal niet zulke duidelijke antwoorden op, misschien wist die persoon het ook allemaal niet en de spullen die je van de belasting af kunt trekken, is dat dan het volledige bedag dat je bv. voor de kinderwagen kwijt bent, of een percentage, of een vast bedrag voor een gemiddelde kinderwagen?
Lijkt heel makkelijk geld verdienen...maar zal het wel niet helemaal begrijpen....het addertje onder het gras? Want hoe zit het met de huurtoeslag, zorgtoeslag die opa/oma krijgt. Krijgen ze dan een lagere toeslag? Of geen toeslag meer? Dan zou het dus geen zin/nut hebben. Want het wordt toch gezien als inkomen, oppasoma/opa. Ik blijf mee lezen, misschien dat ik het een keer ga begrijpen thnx! Yvonne
Yvonne, het speelt idd een belangrijke rol bij de huurtoeslag/zorgtoeslag en eventuele uitkeringen die de opa's/oma's ontvangen. Want je hebt er extra inkomen bij. En makkelijk geld verdienen? Je moet het echt zien als zakcentje, want zo'n vetpot is het ook weer niet. Het is ook echt goed puzzelen of het voor jullie wel of niet interessant is.
Hallo, dit is ook een vraag wat ik wilde stellen. Lientje hoe kom je aan die 5,86? Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben in Rotterdam? want volgens zijn er ook gastouderbureau's waar je je kosteloos kunt inschrijven. Het ligt wel aan je inkomen en het aantal oppasuren wat je subsidie-voordeel zal gaan worden. Mijn moeder heeft een weduweuitkering wordt ze daarop gekort als ik bijvoorbeeld 24 uur per week zou werken?
Hoi, Ik maak ook gebruik van viaviela,doe dit nu 1 jrtje.Ik betaal 100 euro Dus hoe komt het dat lientje maar 75 betaald? Ik heb 2 kindjes eentje van nu 5 en eentje van 1 jr mijn moeder past gemiddels 118 uur op per mnd.Ik heb tot nu toe geen problemen alles id goed geregeld.
Omdat je twee kindjes hebt moet je volgens mij 100 euro betalen in plaats van 75. De 5,86 is het maximum tarief voor de kinderopvangtoeslag, en dus ook het tarief waar viaviela mee rekent. Volgend jaar wordt dat 6.10. Het heeft inderdaad invloed op de zorgtoeslag en huurtoeslag, maar je kunt op de site van toeslagen.nl berekenen hoeveel invloed het heeft. Het is een kwestie van het totaalplaatje even uitrekenen. Als je bijvoorbeeld heel weinig oppasuren hebt, is het niet interessant, want dan kost de bureauvergoeding meer dan het oplevert. Ik denk dat het vanaf ongeveer 20 a 25 uur per week echt interessant wordt. En ja, makkelijk geld verdienen is het ook weer niet, wat het is een uurtarief van niks om voor te werken toch? En er zijn wel bureaus waar je kosteloos kunt inschrijven, maar die houden geen toezicht op de normen waaraan je moet voldoen, waardoor je het risico loopt niet aan de eisen voor de toeslag te voldoen. Over het schenken, dat kan inderdaad belastingvrij, maar schenkingsrecht en inkomstenbelasting zijn twee verschillende dingen. Je oppas moet eerst inkomstenbelasting betalen over het verdiende bedrag. En het netto bedrag kan inderdaad tot een bepaald bedrag worden teruggeschonken zonder schenkingrechten te moeten betalen. Onderstaand een tabel hoeveel toeslag je bij welk inkomen krijgt. Tel 33,3% werkgeversbijdrage erbij op, en je komt op het goede percentage. http://www.minocw.nl/documenten/Regelin ... 310707.pdf Op mijn werk heb ik me trouwens in dit alles verdiept om klanten erin te kunnen adviseren (accountantskantoor) dus mochten jullie nog vragen hebben, of een berekening willen, dan kun je altijd even pb en
@Lientje,Ik weet het niet ze(consulente van viaviela) Heeft altijd over 100 euro gesproken(niet dat het erg is hoor heb het er wel voor over)maar ik krijg al een jaar lang 5.86 voor mijn jongste en 6.05 voor de oudste per uur.Ik denk dat het idd met de 2 kids maar ook met de leeftijden te maken heeft. Al met al ik ben erg tevreden!Ik denk ook dat het best interresant is vanaf 20a 25 uur per week(of meer natuurlijk)Je meot je gewoon goed laten inlichten.
blijven er van mij nog 3 maar vraagjes over: als je wisselende uren hebt dus ook wisselende uren oppas, word het dan niet erg ingewikkeld? dan moet je telkens een ander bedrag betalen/krijgen van de belasting... en kijken ze alleen naar je brutoloon? niet naar kilometervergoeding, rente, eigen vermogen etc...? en de spullen die je van de belasting af kunt trekken, is dat dan het volledige bedag dat je bv. voor de kinderwagen kwijt bent, of een percentage, of een vast bedrag voor een gemiddelde kinderwagen?
Ze nemen per mnd een gemiddeld aantal oppas uren deze werkelijke oppas uren moet je zelf registren op je persoonlijke viavielasite.Aan de hand van alle oppas uren maak je aan het einde van het jr een jaaropgaven en deze gaat naar de belasting.Dan krijg je of meer geld omdat je meer uren oppas hebt gehad dan je betaald hebt gekregen of je moet geld terug betalen. Volgens mij kijken ze alleen maar naar je gezamelijke jaar inkomen Kinderwagen weet ik niet maar je krijgt er een tabelletje bij met wat ong de gemiddelde aftrekkosten zijn van voeding,pamper,water,electriciteit. Je moet gewoon een consulente laten komen en die kan je precies vertellen hoe alles werkt en als het voor jouw niet rendabel is zal ze dit ook meteen vertellen.
nou werk ik straks normaal gesproken op 2 dsagen dat mijn man ook werkt, en 1 dag is hij thuis. vaak blijft de kleine dan thuis, maar als hij weg moet, of ik moet een keer op een andere dag werken ipv die dag... dan zal oma ineens 3 dagen oppassen, ipv 2 dagen, maar mijn loon blijft hetzelfde. daar snappen ze straks toch helemaal niets van?
ah, yentl, je had mijn vraag al beantwoord, hihi. dank je. dat mens was hier al,maar ze gaf niet echt duidelijke antwoorden... ze snapte het zelf niet helemaal denk ik
Je kunt een gemiddeld aantal uren uitrekenen, als het afwisselt. Dan krijg je over dat gemiddelde aantal uren toeslag. Na afloop van het jaar stuur je de jaaropgave naar de Belastingdienst. Als je dan meer uren hebt dan opgegeven, krijg je nog extra toeslag, als je te weinig hebt, dan moet je een deel terugbetalen.
Lientje, wij zijn er dit jaar mee begonnen. Mijn schoonmoeder krijgt 317,00 per maand daar zijn de burokosten en onze bijdrage afgetrokken. Nu denken mijn schoonouders dat dit netto is, maar dat is het toch niet? Mijn schoonmoeder krijgt heffingskorting omdat zij niet werkt en mijn schoonvader is met pensioen. Wordt er nou nog 33,3 of 40 procent in gehouden op dit bedrag? En hoe zit het dan met die heffingskorting?
www.gastoudersdirect.nl is een veel goedkoper buro, wij zitten nog bij een ander maar we gaan voor volgend jaar over.