Hallo, Al maanden zijn we aan het worstelen met het drinken van ons ventje. Hij heeft periodes dat hij zelfs zijn melk slecht drinkt (dat ik blij ben als ik 400cc per dag binnen krijg) maar nu gaat het melk drinken wel weer goed. Maarrr, hij is net een jaar geworden, en nog steeds wil hij praktisch niets anders dan melk drinken. Ik heb verschillende soorten diksap (koud, opgewarmd), thee, water, verdunde melk, etc. geprobeerd, maar hij weigert het (wordt op den duur boos). Ook verschillende flessen, tuitjes, open beker, rietjesbeker, etc. Niets lijkt te helpen. Af en toe en paar slokjes, en dan houdt het op. Hij gaat (als ik het met zijn fles met speen doe) er mee spelen, erop blazen en kauwen, met zijn open beker er ook in blazen (leuk geluid en gevoel?). Inmiddels word ik er wel gek van, want hij krijg vaak te weinig vocht binnen volgens de voorschriften en eigenlijk 'mag' ik nu nog maar 300cc melkproducten per dag geven. Hij krijgt nu: 's ochtends pap (200ml melk + pap), ik gooi er wel meer water bij, en een schepje minder poeder, dat scheelt iets... tussendoor fruit met water of sap (wat hij dus niet drinkt) lunch: boterham met beleg en daarna melk 200cc (gaat nu meestal weer op, periodes dat hij niets drinkt) tussendoor: koekje + sap, of soms toch weer melk om hem extra vocht te geven, maar van deze melk fles wil ik echt af avond: avondeten + yoghurt (eten gaat altijd op, gooi ik ook extra water doorheen. yoghurt ging super, laatste week spuugt hij het uit...) en ook weer water/sap etc. daar drinkt hij ook bijna niets van Hij gaat 2 dagen naar het KDV, soms haal ik hem op en dan blijkt hij de hele dag maar een paar slokjes te hebben gedronken... Voor de rest geen klachten, hij is vrolijk, slaapt goed, gezond, op gewicht, etc. Alleen het drinken.... Hebben jullie nog tips hoe ik hem iets anders dan melk kan laten drinken? Producten? Flessen?
Mijn dochtertje heeft ook nooit haar flessen leeggedronken, tot zeker 9 maanden was het een strijd om haar de aanbevolen hoeveelheid te laten drinken en was ook ik al blij als ik aan de 400 cc per dag kwam. Wat dat betreft was ik blij dat ik kon gaan bijvoeden met 6 maanden want dan kreeg ze toch nog wat binnen. Met 1 jaar ben ik overgegaan op koelmelk, ondanks ze hier in spanje aanraden om tot 18 maanden door te gaan met kunstvoeding. Ik geef 's ochtends een fles van 150 cc koemelk met pap en 's avonds voor het slapen gaan een fles van 150 cc volle koemelk. Verder biedt ik alleen water aan en dat is ze van lieverlee gaan drinken en is ze nu aan gewend. Begin gewoon met een normale melkfles gevuld met water. Het is pas sinds een maand of drie dat ze goed begint te eten en na een boterham met kaas heeft ze dorst en drinkt ze gewoon water. Soms heeft het even de tijd nodig en moet je er niet al te veel aandacht aan geven, zet de fles ergens neer waar je zoontje hem zelf kan pakken, misschien dat het werkt. P.s als je kunstvoeding geeft dan mag je toch wel aan meer dan 300 cc per dag komen ook al is de baby een jaar geweest?
Hoi Kari, Het advies dat ik krijg is om maximaal 300ml melkproducten te geven. Nou maak ik me geen zorgen als ik daar ietsjes over heen zou gaan, helemaal nu nog niet. Maar aangezien ik nu al een half jaar bezig ben met ' iets' anders drinken, krijg ik nu wel een beetje de kriebels. Eten gaat gelukkig wel heel goed, en daar gooi ik dus vaak wat vocht bij (ook door z'n fruit etc). Als ik de fles bij hem laat staan gaat ie ermee spelen en wordt het een waterballet, overal water behalve in z'n mond!
Ik weet van het nederlandse consultatie bureau dat je idd tot 300 ml zuivel/melk produkten mag geven maar hier in spanje schrijven ze 500 ml kunstvoeding voor tot 18 maanden en is koemelk weer uit den boze! Misschien kan je hem wat langer op kunstmelk houden en dan 500 ml geven dat is nog altijd meer dan 300 ml als hij verder niets drinkt. Of kijk even op de verpakking van kunstmelk hoeveel hij maximaal mag per dag.
Nou, ik zou dat zelf dan weer niet doen, zoet aan gaan leren! Lastig hoor, hier vond ik ook dat het lang duurde voor ze andere dingen dronk als melk, maar toch met zo'n 8 maanden ging het best goed al. Wat ik hier aan het begin geprobeerd heb, is thee zetten met daardoor opvolgmelk. Hierdoor had ze toch een vertrouwde smaak. Inmiddels drinkt ze ook ( een paar slokjes ) gewone thee zonder melk. Misschien een optie?
Is het een idee om de ochtendmelk/pap vervangen door een boterham met melk, zo kan je hem tussendoor meer melk aanbieden... Hier ook een slechte drinker maar drinkt tussendoor wel alles. Lijkt me moeilijk als ze maar 1 ding willen suc6 ermee
Ik denk altijd: als ze zich goed voelen en redelijk normaal plassen, krijgen ze blijkbaar genoeg vocht binnen. Vergis je niet: ook fruit en groente bevatten veel vocht, dat mag je allemaal meetellen. Persoonlijk heb ik er nooit voor gekozen om dan maar zoete drankjes aan te bieden, maar ze dan liever (heel) kleine hoeveelheden water of slappe thee te laten drinken. Komt allemaal goed, ze drogen ook niet zomaar uit als ze niet ziek zijn.
Hier ook veel moeite gehad met iets vinden wat ze wilden drinken buiten melk om... Tot ik een keer roosvicee aardbei in huis had, koud moesten ze het echt niet hebben... Ik had ze buiten even op tafel gezet en blijkbaar was t drinken lekker warm geworden in het zonnetje en had zoiets van ik probeer het nog 1 keer en die fles ging helemaal leeg!!! Nu drinken ze het ook koud maar o wee als ik een ander smaakje in huis heb, ze moeten het niet... Aan de andere kant als hij lekker in zn vel zit en genoeg plast is het ook goed toch? Alleen lastig met hele warme dagen!
Kunstvoeding is gewoon melk hoor, dat valt ook onder zuivel. En in Nederland wordt over het algemeen veel zuivel geconsumeerd, denk aan alle kaas, yoghurt e.d. wat hier naar binnen gaat bij mensen. Daarom wordt denk ik hier eerder geadviseerd om met zuivel te minderen, omdat kinderen stiekem toch veel zuivel naar binnen krijgen via andere weg. En beginnen met koemelk verschilt idd per land. Misschien ligt het aan manier van consumeren en bewerken van koemelk per land? Ik weet dat je in sommige landen zo verse koemelk kunt kopen die je eerst moet koken, zeven, afkoelen en dan pas drinken. Dat zal wel later mogen dat melk in Nederland, omdat deze al bewerkt is.
Dank voor al jullie reacties Ik heb toevallig afgelopen woensdag een fles gewone roosvicee meegenomen, en wonder boven wonder heeft hij daar woensdag en donderdag wel wat van gedronken, 1x zelfs zo'n 100cc achter elkaar. Nieuwe mijlpaal Dus misschien is ie heeeeel kieskeurig qua smaak?! Maar goed, ik ben nu zover dat ik daar al blij mee ben, dan maar met smaak (en dus zoetigheid), als ie maar drinkt... Gisteren was wat minder, toen wilde ie ook geen melk. Maar goed, vandaag weer nieuwe ronde, nieuwe kansen!
Dat probleem hebben wij ook gehad met onze dochter. Ze wilde echt niks anders dan melk. Wat we toen gedaan hebben was thee met een beetje melk erin.dat vond ze lekker.
De melk in spanje is op dezelfde wijze bewerkt als in nederland. Kunstvoeding is zuivel/koemelk maar wel sterk bewerkt, vandaar dat je van kunstvoeding wat meer mag aanbieden dan van gewone melk en dat is misschien beter voor een kindje dat niet genoeg vocht binnen krijgt.
lauw water is misschien ook een idee ipv iets kouders. sommige kinderen houden niet van koude drankjes, zijn ze ook nog niet gewend. mijn dochter wil in elk geval nog niks wat net uit de koelkast komt.