Hoi Allemaal, Mijn zoontje (9 maanden oud), wordt 's nachts vanaf 23u ongeveer steeds wakker. Overdag slaapt hij zo'n 3 uurtjes (gemiddeld) verdeeld over twee slaapjes. Rond 20u leg ik hem op bed, dan gaat hij ook vrij snel slapen, dus dat is het probleem niet... Maar dan vanaf 23u wordt hij wakker. Hij is dan vrij snel te troosten, maar een half uur later wordt hij dan weer wakker. En zo gaat dat door de hele nacht. Soms pak ik hem dan van ellende maar bij me in bed (ben zelf ook aan het einde van mijn latijn) maar ook dan is hij erg onrustig (hij gaat dan steeds rondkruipen in bed, woelen/draaien enz), maar het scheelt mij een hele hoop heen-en-weer-geloop. Als ik hem een tijdje laat huilen en niet meteen naar hem toe ga, dan gaat hij rechtop staan in zijn bedje en staat hij door de spijltjes te kijken en te huilen. Is dit aangeleerd gedrag? Ik weet het niet... Laten huilen heeft weinig zin als hij steeds rechtop gaat staan (en niet meer naar beneden durft), toch? Bij me in bed pakken wil ik ook eigenlijk liever niet omdat ik bang ben dat hij dit dan uiteindelijk gaat verwachten. Ik heb al geprobeerd om het overdag wat lichter te maken op zijn kamertje (ivm dag/nacht ritme), maar dit lijkt verder geen effect te hebben. Ook heb ik hem later naar bed gedaan of vroeger... geen effect... Hij doet dit nu al zo'n 4 weken. Herkent iemand dit, of heeft iemand een advies voor mij?
Herken ik heel goed dochter begon vanaf 9 mnd dat ook steeds doen. Enige optie was bij ons nemen. Ze is dan nu slaap 20.30-00.00(snel terugleggen en speentje voldoende) en tot uur of 03/04.00 in eigen bed. Daarna gewoon wakker huilen etc. Idd laten huilen helpt maar max 30 min ze is weer wakker. We gingen ook 20x per nacht heen. Uiteindelijk nemen we haar bij ons nu en 9 van de 10 keer slaapt ze gelijk zonder onrust tot 08.30. Hier heb ik geen oplossing zo van alles geprobeerd maar lukt niets. We gaan in de zomer naar peuterbedje en zien wel of het helpt. Ze houd niet van kleine gesloten ruimtes en vastgezet of gebonden worden dus misschien helpt dat haar doorslapen. Dus geen tips want we zelf ook van alles geprobeerd. Dat is gewoon vaak baby zelf die vaak minder slaap nodig heeft dan gemiddeld hersens werken dubbeluren ) Wens je succes en sterkte!
Dat is een fase en kan te maken hebben met verlatingsangst. Hier werd dochter ook steeds wakker 's nachts en zij wilde dan een slokje bv. Dat kreeg ze ook, soms wel 5 keer op een nacht. De fase heeft niet lang geduurd, ik denk 1 a 1,5 maand. Laten huilen zou ik niet doen, dit is geen aangeleerd gedrag en je kind heeft je 's nachts ook nodig. Bij je nemen lijkt mij de enige, minst vermoeiende optie.
Hier ook een fase... wel wat langer... wij zijn hem blijven troosten. Elke keer weer laten zien dat je er bent. wanneer hij na 22.30 uur weer wakker was gaf ik hem bv (later fles) zodat ik wist dat het geen honger de rest van de nacht kon zijn. Dit hielp uiteindelijk. Het werd steeds minder en uiteindelijk is hij steeds meer door gaan slapen, waardoor die fles er dus af was. Als het echt een heel slechte nacht was, nam ik hem wel bij me. Heb nooit de indruk gehad dat hij hierdoor 'verwachtingen' kreeg dat dit altijd wel mocht.
Is een bekende fase van verlatingsangst. Als laten huilen niet werkt, kun je hem rustig bij je nemen hoor Hier de ervaring dat er dan beter geslapen wordt dan in eigen bed en het gaat ook gewoon weer over Het zouden ook oorklachten kunnen zijn, dus als je reden hebt om iets in die richting te vermoeden, zou ik dat even laten checken bij de huisarts.