Vandaag kwam er iemand langs van Kraamzorg. Het duurde maar even, maar het heeft toch wel voor wat verwarring gezorgd bij mij...word soms een beetje kierewiet van al die verschillende verhalen/adviezen/meningen van deskundigen Mij werd bv geadviseerd om de beeb het eerste half jaar 's nachts in de slaapkamer van de ouders te houden, overdags dan in de eigen kamer. Nu had ik in mijn hoofd om de beeb eigenlijk al vanaf dag 1 in het eigen kamertje te laten slapen (dat advies kreeg ik weer van de vk)....Volgens Kraamzorg had dit te maken met 'het 6e zintuig van de moeder' Nu slapen wij meteen in de kamer naast de baby, heb ik een Airobed matrasje gekocht (zodat mocht de beeb met de neus/mond op het matrasje terecht komen, het nog door kan ademen, dus tegen wiegendood) en heb ik een babyfoon met (infrarood) camera...(zucht..wat moet ik nog meer voor de veiligheid?). Ik wil de beeb liever niet in onze slaapkamer omdat zich daar een kattenluikje naar buiten bevindt en ik niet wil dat de katten in het bedje gaan liggen. We zijn notabene naar een kleinere kamer verhuisd voor de beeb, die ligt straks heerlijk in de afgesloten 'master-bedroom' waar geen katten bij kunnen...hihi. Ook moest ik 2 thermometers en 2 kruiken kopen....ik vind dit ergens een beetje dubbelop allemaal. Heb 1 oplaadbare kruik gekocht (werd mij ook geadviseerd tbv de veiligheid, zodat er geen water uit kon lopen) en deze was niet echt goedkoop (40 euro), soms vraag ik me af "waar doe je nu eigenlijk goed aan??!!" Dames, wat vinden jullie?
Hmmm apart, hier werd juist omdat we katten hebben die dus op de slaapkamer komen (maar niet op de babykamer) aangeraden om kindje toch maar niet bij ons op de kamer te laten slapen. (dat hadden we dus zelf ook al verzonnen) Ik weet dat ze het meestal wel aanraden maar met katten zou ik kindje toch echt op z'n eigen kamertje laten! Katten kunnen in al hun gezellige liefheid knus naast het kindje gaan liggen, lekker warm, maar ja, als ze tegen het gezichtje aan gaan liggen of er bovenop, kindje is zeker in het begin nog niet sterk genoeg om een kat van zich af te duwen. Dus hier zowiezo kindje en poezen niet zonder toezicht samen, ook niet beneden in de box enzo. Wij hebben 1 kruik en 1 thermometer en dat was goed. Ach zoveel verschillende kraamzorgbureau's zoveel verschillende adviezen blijkt maar weer.
Hoi Meryl, Ook hier komt de kraamhulp over 2 weken op bezoek. Gelukkig zijn al vele vriendinnen mij voor gegaan en heb ik al aardig wat ervaringsdeskundigen mogen bevragen. Wat ik zal gaan doen is de eerste paar dagen de baby op onze slaapkamer! Zodra de kraamhulp weg is en alles goed gaat met ons kindje gaat hij lekker in zijn eigen kamertje in het ledikantje. Heel verstandig om de katten er niet bij te laten. Maar de eerste paar dagen in de slaapkamer schijnt toch echt wel raadzaam te zijn. Succes!
De kraamhulp gaf als advies om de katten te 'trainen' om niet in het bedje te gaan liggen door bv een ballon of aluminiumfolie in het bedje te leggen...sorry maar vind het eigenlijk best zielig om mijn katjes iets af te leren door een ballon in hun koppie te laten knallen!! Liever scheidt ik de baby gewoon van de katten, zoveel als mogelijk, m.n. als ze nog zo jong is... @ Luna1: waarom is het eigenlijk raadzaam om de baby de eerste paar dagen bij jezelf in de slaapkamer te doen? Voor de veiligheid? Ben benieuwd.... Bedankt voor de reacties...
Ik vind dat je moet doen wat je zelf wilt. Als jullie je kindje meteen op de eigen kamer wil, moet je dat gewoon doen. Je hebt het advies in overweging genomen, maar je besluit anders te doen. Dat is heel normaal hoor! Het is niet zo dat de kraamhulp's wil wet is Onze kids gaan ook echt meteen op de eigen kamer liggen! Ik denk dat ik knetter gek word en paranoia om de hele nacht naar de ademhaling van m'n kinderen te luisteren... Mijn advies is; laat je niet gek maken! nogmaals, je luistert naar wat de kraamhulp te zeggen heeft, doe daar je voordeel eventueel mee, maar maak zelf je beslissing! Jullie hebben er goed over nagedacht als ik het zo lees, dus lekker op eign kamertje laten liggen hoor!
Vind dat wel een raar advies hoor, dat je je kindje op je eigen slaapkamer moet laten slapen. Bij ons kan dat niet eens, daar is nooit over gesproken bij intake gesprek. Van die 2 thermometers klopt wel. Wij hadden er toevallig 2 in huis, was geen probleem. Dat is voor als er eentje kapot gaat.
Ja hahaha je katten trainen, nou uhm denk niet dat mevrouw zelf van die harige poemels heeft want mijn ervaring is dat ze het dan hoogstens niet doen als je kijkt, ben je weg dan zitten ze er toch in (hier staat ook de box al klaar met balonnen erin, we proberen het wel zo onaantrekkelijk mogelijk te maken, dat wel, ook om de hoeveelheid haren erin te beperken). Degene die bij mij de intake deed had zelf wel katten en die begon niet eens over trainen/balonnen. Ik zou het er wat slapen in een kamer waar katten kunnen komen betreft, echt niet op wagen hoor, straks lig je lekker te slapen en gaat een van de katten toch gezellig net bovenop de baby liggen zonder dat je het merkt, ze bedoelen het niet kwaad maar kindje kan er echt wel door stikken, ik wil het risico niet nemen, in dit geval is kindje toch echt veiliger in z'n eigen kat-loze kamer.
je moet idd doen wat je zelf wilt, je hebt er genoeg over nagedacht lijkt me. ik ben het niet met meryl eens dat het zielig is voor je katten ze iets af te leren dmv ballonnen. hier lagen ze in de box, het bedje, de maxi cosi en in de kinderwagen. één van onze katten haart mega veel, dat wil ik echt niet in mijn babymeubels! ballonnen zijn heel effectief gebleken hier.
Dank voor jullie tips... wat betreft de ballon-actie...zie het helemaal voor me....'PANG' en de kat met een hartverzakking (en misschien ik ook wel haha..)....maarre zie de verharing van mijn kinderwagen, maxi cosi e.d. ook niet echt zitten ;-/ Wellicht toch het overwegen waard...misschien dat alu-folie ook helpt?
bij mij werd ook geadviseerd de baby bij ons op de kamer te nemen. nu was ik dat ook wel van plan en ik gaf bv dus vond het zeker ook makkelijk, maar ik denk dat het vooral handig is voor de eerste paar nachten ivm jezelf bv met hechtingen dat je niet zo makkelijk je bed uit komt. of als je nog erg zwak bent. enuhh over die 2 thermometer dat is 1 voor jezelf en 1 voor de baby. zodat ze niet voor jullie alle2 dezelfde hoeven te gebruiken. en het hoeven geen dure te zijn hoor de kruiken ! ik had er 2 ik had er 1 geleend en 1 gekregen maar ik heb er geen1 gebruikt mijn dochter werd midden in de hittegolf geboren dus niet nodig gehad. maar ik denk ook dat 1 genoeg is hoor, succes
Alufolie zou je kunnen proberen. Sommige katten schijnen het een irritant geluid te vinden, maar wij hebben er een die er de grootste lol mee heeft: je hoort ritselristelritsel en vind dan allemaal alusnippertjes als je gaat kijken Er zijn al een paar balonnen geknapt in de box (maar niet zoveel) en ze vinden het minder, maar schrikken er niet erger van dan wij. De belangstelling voor de box is (nog) niet zo heel groot, hij staat pas sinds zaterdag. Maar als ze een keer toch in het kamertje komen dan moet alles altijd echt uitgebreid onderzocht en uitgetest worden
hier heeft alufolie ook heel even gewerkt, maar later idd niet meer, werd 1 groot feest. er is bij ons 1 ballon geknapt, toen wisten ze het en bleven ze ervandaan.
Kindje gaat hier gewoon in haar eigen bed omdat ik dat wil en in mijn huis gelden mijn regels en niet die van de kraam. Ik heb wel twee kruiken maar goed die leen ik van mijn moeder dus daar heb ik geen geld aan uitgegeven. Ik heb 1 thermometer en vind een tweede echt zo'n onzin. Ik ben niet vies van mijn kind en daarbij maken ze hem schoon met alcohol, wat is daar dan nog vies aan. Meid trust me en doe wat jij wil doen. Rooming in is niet verplicht alleen maar makkelijk. Jij bent nog altijd de persoon die de regels bepaald en niet de kraam
Irritant ritselen Sommige katten vinden het geen leuk geluid, maar andere hebben er juist de grootste lol mee.
Als ik jou was zou ik gewoon lekker alles over me heen laten komen, naar de adviezen luisteren, naast me neerleggen en doen wat je op dat moment goed dunkt. Als je kindje er is dan. Misschien vind je het wel handig om met voeden 's nachts juist je kindje naast je te hebben. Dan is het een kwestie van bijv. wiegje of kinderwagenbak naast je bed en dat is binnen vijf minuten gepiept denk ik. En zo niet, dan doe je het toch niet? En katten in het wiegje? Hier keken ze wel 100 keer uit voor ze zich bij dat enge krijsende ding in dat toch comfy ogende bedje waagden. En die twee kruiken moest ik ook hebben, heb er eentje toch wel een weekje gebruikt ofzo. Die ander was dus nogal overbodig... En twee thermometers, eentje voor de moeder en eentje voor het kind dacht ik dat de reden was. Zou zeggen, doe wat je zelf goed vindt, pik de adviezen waar je iets aan hebt eruit en verder? Ze veranderen toch elk jaar van inzichten...
Goed om dit zo te lezen...misschien neem ik de adviezen wel wat te zwaar (hahaha....) zooo spannend voor het eerst moeder worden, ben nog zo'n LEEK!!!! Gaat goedkomen inderdaad! Fijn weer jullie reacties
Nou, ik heb maar 1 kruik en vind dat zat. Ik beval begin augustus...hoe koud kan het zijn, denk ik dan? De kraamzorg adviseerde mij ook 2 kruiken. Nou, vergeet het maar. Hier ook een kattenprobleem! Onze twee poezen zijn het gewend bij ons op de kamer te komen en te slapen sinds zij kittens waren... Als we ze buiten sluiten krabben en miauwen ze net zo lang aan de deur tot we open doen..... ik sta nu echt 7x per nacht op om de deur open te doen voor ze. Het wordt straks wat!! Want ik wil ze absoluut niet in onze kamer hebben wanneer de baby er is.. (ze slaapt bij ons op de kamer). Ik betrap mijn poezen er nu al op dat ze in haar ledikant springen, maxicosi en reiswieg... Gisteren lag onze poes doodleuk te slapen op het aankleedkussen op de commode. Dat was voor mij de druppel. Ik begin ze nu af te leren om in de slaapkamer te komen. Ik ga het doen door o.a. aluminiumfolie voor onze deur te leggen.
Hier ook zoonlief meteen op zijn eigen kamer en nummer 2 ook. Kraamzorg deed daar niet moeilijk over. En als je 's nachts moeilijk je bed uit kunt komen door hechtingen bijvoorbeeld, schop je man/vriend/partner het bed uit om de beeb te halen. Tenminste, dat heb ik wel gedaan. Twee thermometers moest ik ook hebben, namelijk 1 voor mij en 1 voor de beeb. Ik heb bij Ruben toen maar 1 kruik gebruikt (die ik ook nog eens geleend had). Ook wij hebben katten. Wij hebben nooit de ballonnenmethode gebruikt of iets anders (die van ons zijn zo lomp dat ze dat zouden snappen). Als de kinderwagen niet in gebruik was deden wij de regenhoes eroverheen, idem dito met de maxi-cosi. Box stond zodanig opgesteld dat ze er niet in konden springen vanaf een meubel ofzo. Was puur toeval hoor. En onze katten zijn al wat ouder en kunnen dus ook niet meer zo hoog springen. Lekker luisteren naar je eigen gevoel, je eigen gevoel is ook dat 6e zintuig!
Bij mij geen kindje op de slaapkamer, ik vind dat onzin ze moeten leren om in hun eigen kamertje te slapen. Onze dochter sliep ook vanaf dag 1 in haar eigen kamertje en dat is nooit geen probleem geweest. Doe wat jezelf het beste lijkt, luister naar je eigen gevoel.