Heb Erik ook nooit van hand tot hand laten gaan toen ie klein was. Kreeg ook weinig bezoek gelukkig En Erik is absoluut niet mensenschuw geworden hoor. Hij lacht tegen iedereen. Vooral vrouwen hihhihi
Ik heb er nooit problemen mee gehad. Net na de bevalling wilde ik het wat rustiger hebben met visite, dit betekende de oma's de opa's en twee tantes, maar puur alleen voor mezelf! Dus die avond hebben zij allemaal Nova vastgehouden, en natuurlijk op de foto. Heb zelfs iedereen moeten vragen of ze haar niet even wilde vasthouden. Heb er geen problemen mee gehad en nu nog niet dat anderen haar vast willen houden. Merkte ook geen verschil aan Nova...
Ik moet er ook niet aan denken dat onze kleine van hand tot hand gaat. We hebben gelukkig nog niet heel veel visite gehad, het komt lekker gespreid, dus dat is alvast niet zo'n probleem. Maar vaak heb ik haar op dat moment op de arm, wordt ze gevoed (bij naaste familie heb ik daar geen moeite mee), of ligt ze in bed. De mensen die al langs zijn geweest hebben er nog geen moeite mee gehad dat ze Maud niet (elke keer) vast kunnen houden. Er wordt ook niet om gevraagd! Alleen mijn moeder heeft dat wel gedaan, toen Maud net een dag oud was. Dat vond ik wel erg vervelend. Vooral omdat m'n moeder zo ongeveer weigerde weg te gaan voordat ze de kleine vast had gehouden Maar ze lag toen naast me in bed, het was eigenlijk voedingstijd maar ze sliep nog. En als ze eenmaal wakker zou zijn, zou ze dus te eten krijgen! Hing m'n moeder echt de hele tijd over me heen en maar tegen d'r wangetje duwen zo van 'wordt nu eens wakker, dan kan je mama je te eten geven en kan ik je vasthouden!' Echt, dat heb ik zó irritant gevonden! Maar ja, ik heb al niet zo'n geweldige band met m'n moeder, dus voor de lieve vrede heb ik er maar niets van gezegd... (en gister zei ze dan 'oh, was ik de 1e die haar vast heeft mogen houden? goh, dank je wel!' Ja daahaag! Je trok d'r nog net niet van m'n tepel af ) Maar voor de rest dus gelukkig nog geen last gehad van mensen die persé Maud vast wilden houden. M'n stiefmoeder heeft het laatst wel gevraagd en van mij had ze ook best gemogen, maar uiteindelijk is het er niet meer van gekomen. Nou ja, dan niet... komen wel genoeg andere momenten. En zo denkt zij er gelukkig ook over. Ze weet ook wel, dat als de situatie het toegelaten had, ik er niet moeilijk over gedaan zou hebben.
ik heb een vraag n.a.v. jullie antwoorden, is het echt zo dat de baby van slag raakt als andere mensen hem/haar vasthouden ?
Noah werd dan echt onrustig, hij trok dan ook een heel bedenkelijk gezichtje... Als je hem dan later op bed wou leggen huilde hij alles bij elkaar (terwijl hij normaal nooit een kik geeft als ik hem in bed leg) Maar mijn ventje is wel erg gevoelig wat dat betreft, hij zou ook nooit ergens anders gaan slapen dan in zijn eigen bedje HOE moe hij ook is hij huilt ook dan alles bij elkaar. Terwijl hij thuis super super makkelijk is en lachend naar bed gaat en gaat slapen.
Jarissa heeft er altijd prima tegen gekund. Mensen zijn sociale wezens dus contact met anderen is normaal. Zo zie ik het tenminste. Natuurlijk is het ene kind gevoeliger dan het andere. En als je kind snel overprikkeld is, zou ik zelf ook heel kritisch zijn wie wel en vooral wanneer de baby op schoot krijgt. Maar het lijkt ook wel wat mode om je baby maar helemaal af te schermen.
Ik heb tijdens de kraamtijd ( zk huis eerste 3 dagen vanwege een ks) en 4 dagen met de kraamhulp ons meisje af en toen opschoot bij mensen. De kraamhulp adviseerde niet te vaak i.v.m. kou en bacterieen. En de mensen moesten handen wasse. Had een erg hygienische kraamhulp. Lag de kleine in bed te slapen of was ik aan het voeden. Pech. Ik heb haar nooit wakker gehouden voor visite en sommige mensen mochten haar van mij ook gewoon niet vast houden haha. Kijk maar even in het ledikantje! Ons meisje was ook altijd erg snel geprikkeld. Vorige week nog met mijn verjaardag heb ik haar boven de fles gedaan. Anders staat iedereen alweer te graaien en zitten wij de gehele nacht met een overstuur kind. Dit werd ons niet in dank afgenomen. Door mijn eigen ouders notabene! . Ze hadden haar al in geen maand gezien. Ja hun zijn altijd weg, komt nooit gelegen als we op visite willen komen en wij hebben ook ons werk, vrienden sport enz. PECH. Als je meer energie in je klein kind steekt krijg je er ook meer voor terug. Zoenen houd ik zowiezo niet van. Zeg dit ook! AMEN
weetje wat ik trouwens het ergste vond. Dat de mensen de kleine MOETEN vasthouden. En dan staat/stond het me vreselijk tegen Zoals mijn moeder. Die MOEST persee Erik vasthouden. kosten wat kost. Elke keer als ze op bezoek kwam ( en dat was heeeel vaak ) Je zou denken : dat is niet erg. Maar mijn moeder is vreselijk onhygienisch. Maakt overal plees schoon en wast nooit dr handen en gaat 1 keer in de 2 maanden onder de douche. brrrr En als ze dan weer in dr vieze werkkleren langskwam en Erik wilde knuffelen Heb dat ook zo vaak mogelijk geweigerd. Mijn schoonouders daarentegen waren en zijn heel relaxed ( en schoon ). Ze lieten het aan mij over of ze de kleine mochten vasthouden en toen vond ik het opeens helemaal niet erg meer om Erik aan hun te geven ( mits ie wakker was natuurlijk )
Het verschilt heel erg per kindje. Je merkt snel genoeg hoe jouw kindje hierop reageert. Sommige hebben nergens last van en anderen huilen de hele avond. Ik merkte snel dat Jada 's avonds onrustig was als we kraambezoek hadden gehad en daarom hebben we het meteen een stuk rustiger aangedaan. Nu merk ik nogsteeds dat Jada snel last heeft als het te druk is om haar heen, bij het CB noemen ze dat een 'prikkelbaar kind'. We moeten erop letten dat we haar niet te druk maken door teveel prikkels (harde tv en veel speeltjes). En dus ook niet van hand tot hand laten gaan! Ze heeft gewoon meer moeite met het verwerken van prikkels en daarom huilde ze veel. Sinds we het rustig aan doen huilt ze eigenlijk nooit meer. Nu is ze 8 weken en gaan we het rustig opbouwen, af en toe een uurtje naar oma enzo en het gaat erg goed. Gewoon goed naar je kind kijken en dan weet je genoeg!
Ik heb er totaal geen moeite mee de kleine uit handen te geven. Maar ze wordt er ook niet onrustig van. En dat je ouders of schoonouders je kleine willen vastpakken vind ik niet meer dan normaal. Het zijn je eigen naasten! Zou het raar vinden als zij het niet zouden willen. En met die naasten wil je toch dat je kindje een band krijgt? Of laat je ze later ook nooit oppassen dan of uit logeren gaan naar opa en oma? Vast wel.
Ik heb er ook geen moeite mee om hem uit handen te geven. Als IK tenminste degene ben die de regie heeft. En vooral in de kraamtijd vind ik eigenlijk dat je eerst de kans moet krijgen aan elkaar te wennen. Het kindje moet zijn ouders leren kennen en niet allemaal andere mensen. Dat betekend bij mij niet dat niemand hem vast mocht houden maar dat ik aangaf als het kon. Dus dat het bijvoorbeeld niet zo was dat mijn schoonmoeder binnen kwam naar zijn kamertje ging en hem uit bed pakte. Maar even langs kwam en ik als het rustig was vroeg of ze hem even vast wilde houden. En nu vind ik nog steeds, het is niet erg als hij bij mensen op schoot zit. Maar ik ben degene die bepaald want het is namelijk mijn kind. En ik ken hem het beste.
Ik vond dat ook vreselijk hoor. Als pasgeboren moeder wil je je kind toch ook gewoon bij je houden! Ik heb dat nog een hele tijd moeilijk gevonden. Ben wel blij dat mijn familie er niet om ging vragen. We hadden Ymke altijd in de doomoo als er mensen kwamen en ze wakker was. Of in de kinderwagen bij activiteiten. Daar blijft ze ook gewoon, ik ga zelf ook niet met haar op schoot zitten en dat helpt wel bij ons!
Klopt, heb je helemaal gelijk in. Daarom heb ik ook besloten in de eerste week alleen ouders, schoonmoeder en zwager een keer te laten langskomen en verder niemand. Ik had er geen zin in om in mijn kraambed hele hordes mensen over de vloer te hebben. Pas na twee weken kwam de kraamvisite langzaam op gang, iedereen had er begrip voor. En nee, als mijn schoonmoeder Kim uit bed zou tillen terwijl ze daar lekker ligt te slapen dan zou ik dat ook zeker niet waarderen. Maar dat sommigen schrijven dat schoonmoeder helemaal het kind niet mag vasthouden vind ik wel erg ver gaan. Maar goed, ieder zijn mening natuurlijk.
ben ik blij te lezen dat ik niet de enige "muts"ben zoals ik al een keer ben uitgemaakt destijds bij Daan. Ik hou er ook niet van als ze dat doen en ik begin er ook gewoon helemaal niet aan. sommige mensen begrepen dat maar idd heel veel mensen begrijpen het weer niet. Ik vind het leuk als ik om een kraamvisite effe mag kroelen maar ten eerste vraag ik er niet naar en ten tweede chagie word ik er niet van want zelf begin ik er ook niet aan.
Persoonlijk gun ik het de enthousiaste opa's en oma's van harte dat ze hun kleinkind kunnen vasthouden. Dat hoort er ook bij hoor! Het is ook hun vlees en bloed. Ik heb mijn dochter van begin af aan moeten delen, want mijn lief heeft nog drie kinderen en die willen ook allemaal hun zusje knuffelen en vasthouden en daar hebben ze ook recht op, vind ik. Of ik dat nou leuk vind of niet. En soms vind ik dat niet leuk, dan wil ik haar liever zelf. Maar als mijn kindje daar lekker zit, dan moet ik me maar even inhouden, ik heb genoeg tijd alleen met haar om mijn moedergevoelens uit te leven. Als ik zie dat mijn kindje het niet leuk vindt bij wie dan ook, dan 'eis' ik haar wel terug. En als ik thuiskom van mijn werk is het MIJN beurt, dan moet de rest maar even wachten.
We hebben de eerste week alleen opa's oma's onze broers/zussen laten komen. De eerste 3 dagen mocht ze alleen door ons opgetild worden ivm vacuum. Daarna mochten de om's en opa's uiteraard de kleine vasthouden. Die hebben ook 9 maanden naar dit moment geleefd. Ze sliep bijna 21 uur op een dag dus ze was amper wakker te krijgen Na die eerste week 2-3 keer per week max bezoek, meer wilde ik niet en mijn man ook niet. En toen hield bijna niemand haar vast omdat ze of sliep in haar bedje of bv kreeg. Ze keken er gewoon naar
Ohhh, kan me het allemaal precies voorstellen en dit zijn ook de dingen waar ik nu al tegenop zie. Met name de familie van mijn man kan super vasthoudend zijn en accepteert nooit wat ik en mijn man ergens van vinden (helaas een probleem wat vaker de kop opsteekt met zijn familie). Ik heb ook zoiets van 'laat mijn kind na zijn geboorte niet van hand tot hand gaan. mensen kunnen ook ZIEN dat het een scheetje is en hoeven dat niet te VOELEN'. Mijn man denkt daar gelukkig hetzelfde over, alhoewel hij er op het moment zelf waarschijnlijk veel moeite mee heeft om dan 'nee' te zeggen. Wij hebben ook zoiets van 'gaan een kraamborreltje houden zodat we niet maanden of weken met visite over de vloer zitten'. Denk dat je al druk genoeg bent met elkaar, om aan elkaar en aan de situatie te wennen en ervan te genieten en bovendien moe van de bevallign en alles eromheen en dan echt geen zin om elke avond mensen te ontvangen. En moet er al helemaal niet aan denken dat iedereen ons kindje dan vast wil houden! Denk dat ik hem ook gewoon in zijn bedje laat liggen en mensen laat gaan kijken. Voor je ouders en broers of zussen maak je dan wel een uitzondering, maar verder ook echt niet hoor. Geen haar op mijn hoofd! Maar hoop idd dat ze het wel accepteren, maar wat dat betreft verbaas ik me toch steeds vaker over mensen. Een boel schijnen echt een plaat voor hun kop te hebben en alleen vanuit zichzelf te denken helaas. Zou een kindje er zelf niet ook onrustig van worden als hij van hand tot hand gaat? Lijkt mij eigenlijk wel.
Mmmm, apart dat zoveel vrouwen er zo over denken, had ik niet gedacht. Toen ik het eerste berichtje las dacht ik: nou, daar zullen wel negatieve reacties op komen! Maar nee, blijkbaar dus niet. Ik heb er helemaal geen moeite mee dat andere mensen mijn baby vasthouden; integendeel eigenlijk, kan ik even koffie zetten! Als 't hem teveel wordt stel ik wel grenzen hoor, maar dat begrijpt iedereen dan ook. Het lijkt me wel heel erg irritant als mensen dan niet luisteren naar de wensen van moeder/vader als je duidelijk kan merken dat het te druk is voor het kind. Beetje egoistisch dan. Maar onhygienisch...nee.
Ik zag het bij mijn schoonzusje, ze ging zich verontschuldigen dat wij haar kindje niet vast mochten houden omdat ze lag te slapen.. toen stond ik met mn bek vol tanden.. alsof ik een kindje wakker wil maken omdat ik het vast wil houden Dus wij hebben gewoon gezegd dat ze niet zo gek moest doen en zich niet moet gaan verontschuldigen.. dus meiden.. dat moeten jullie ook zeker niet doen.. het is jouw kindje. en als die vieze handen en plaklippen niet op je kind wil hebben dan gewoon niet
Ik heb er ook niet echt moeite mee dat mensen Koen willen vasthouden, maar dan wil ik wel de touwtjes in handen houden. Me vriend zegt altijd dat "Koen" nu nog geen eigen stem heeft en zolang hij dat niet heeft dan bepalen wij (de ouders) wat er mag en niet mag. Diegene die er niet mee eens zijn, hebben pech gehad. We hebben weleens toegegeven, maar achteraf hadden we er altijd spijt van. Vooral me schoonfamilie heeft er een handje van om uit eigen belang te handelen. Ze gebruiken vaak de term "doe het voor de familie" of gun die of die ook een pleziertje". Nee hoor, we kijken eerst of Koen er zin in heeft en als dat niet zo is dan houdt het op. Groetjes, Kim