Mijn zoon van nu bijna 10 maanden heeft sinds dat hij vaste voeding krijgt last van eczeem, mijn vermoeden ligt bij fruit. Nu ben ik bij een dermatoloog geweest en die zegt dat het muntvormig eczeem is maar ik heb me twijfels omdat het er nu niet meer als munt uitziet. Hij heeft het ook rond zijn oogjes en verder op de wangen en rug en romp, eigen niet op de benen, nek, oren en onderarmen. Wie herkent het en hoe behandelen jullie het? Ik smeer natuurlijk met vasline lanette en de hormoonzalven, maar het is de ene dag erger dan de andere, vooral nu natuurlijk met de kachel aan:x. Iemand ervaring met paardenmelk? Of andere tips?? Deze zijn meer dan welkom.
Geef eens probiotica, hier is het eczeem een stuk minder geworden.. Ik geef onze dochter ABC dophilus van Solgar
Mijn zoontje heeft het ook rond zijn mondje en onder zijn oogjes! Ene dag meer als de andere.. Hij heeft het sinds een maand en kan niet goed linken waar het vandaan komt.. Het is sinds hij kan tijgeren, dacht dus eerst aan 'vuil' hij wrijft bijv met 'vieze' handjes in zijn oogjes etc. Maar goed ik smeer het ook in en houd het vet. Het cb vertelde me zolang ik het nergens anders op zijn lijfje zag zo door moest gaan.. En dag ik bij verergering even terug moet kijken wat precies gegeten heeft.. Lees dus wel ff mee!
Niet elke dag in bad, gebruik een kleur/geurloos wasmiddel en geen wasverzachter, in bad geen badschuim/zeep met allerlei toevoegingen. Zolang het niet jeukt zou ik geen hormoonzalf smeren maar gewoon goed vet houden.
Ja ik douche hem minimaal, twee keer per week zonder badschuim, gebruik alleen shampoo voor zijn haar. Verder dep ik hem droog en smeer hem in zodra ik naar buiten ga en natuurlijk in de ochtend en avond helemaal. Hebben mensen ervaring met allergie? Soms heeft hij van die aanvallen, opeens bultjes nadat hij iets gegeten heeft......maar soms zo lastig want hij eet brood, boter en daar wat op. Dus waar begin je. Bij brood vertoont hij zelden een heftige reatcie volgens mij. Eerder bij fruit. Ik ben nu los fruit gaan geven....zodat ik beter kan zien welk fruit. Lijkt mij dat hij geen melk allergie heeft anders zou het toch al vanaf de geboorte moeten zijn geweest.....
Waarom denk je aan een voedselallergie? Het kan bijv ook een allergie zijn voor een bestanddeel van het wasmiddel, creme, of een contactallergie. Ik zou hem eens alleen terug zetten of BV or KV, en dan 1 voor 1 opnieuw voedselsoorten introduceren als je zeker weet dat het om een voedselallergie gaat. Dus 3 dagen banaan. Gaat dat goed dan 3 dagen appel. Daarna 3 dagen broccoli etc. Kun je terug nar de dermatoloog? Anders nog eventjes tot een jaar of 2/3 aanmodderen en dan een allergietest doen. Voor de tijd schijnen ze niet betrouwbaar te zijn.
Ik kan nog wel een keer terug gaan naar de dermatoloog. Ik vermoed een allergie omdat hij, na fruitmix weleens zo reageerd. Meer mensen ervaring met allergie voor fruit? Iemand tips, zoals drinken van paardenmelk ofzo? Lees veel positieve verhalen op van die sites over paardenmelk maar hoor het liever van iemand van hier. Sommige zeggen weer dat het onzin is.... Of anderen wondermiddeltjes, had ook gehoord over dode zeezout kristallen, iets goedkoper dan die paardenmelk want dat is behoorlijk prijzig maar het gaat om de werking
Voor het eczeem: probiotica kuur. Wij hebben de darmocare infantis gebruikt. Van verzorginsartikelen Zarqa en doucheolie van Louise widmer (bij de DA te krijgen) Als het eczeem erg droog is dan nog balneum badolie of groninger badlotion (is goedkoper dan de balneum) Van zalfjes is even uit proberen wat het beste werkt, dat is voor ieder kind weer anders. Bij de oudste moest ik het juist vet houden door smeren, bij de jongste alleen bad met groninger badlotion. Als ik bij haar ook nog eens zalfjes, voor vet te houden, gebruikte werd het alleen maar erger. Fruit kan inderdaad reactie geven. Mijn oudste heeft meerdere allergieën en zijn 1e levensjaar kon hij bijna geen fruit verdragen. Van de meeste fruit kreeg hij eczeem. Of fruit de boosdoener is zal je even alle fruit achterwege moeten laten. Stop er eens 2 weken mee en start dan met 1 fruitsoort 3 dagen achter elkaar te geven. Als er reactie komt dan is duidelijk dat deze soort niet kan. Doe dit dan zo met elke fruitsoort. Een dagboek bij houden kan ook goed helpen. Noteer wat hij gegeten heeft en noteer hoe het eczeem die dag was. Je kan dan ook vrij snel een link vinden. Met paardenmelk heb ik geen ervaring.