Thuis in bad bevallen, wie?

Discussie in 'De bevalling' gestart door Liefje13, 23 sep 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Liefje13

Liefje13 Actief lid

26 feb 2015
    373
    17
    18
    NULL
    NULL
    Wie is er thuis in bad bevallen? Wanneer zette je het bad op, hoe verliep de bevalling, hoe ging het opruimen ervan?

Oftewel, vertel me alles :D

2. Maagd

Maagd Fanatiek lid

8 jan 2014
    3.683
    10
    38
    Noorden/ drenthe
    Ja ik ben thuis in bad bevallen. Echt een aanrader hoor!

Wij konden het bad 3 weken voor de uitgerekende datum ophalen. Advies om het bad eens op te blazen is wel slim om te doen, bij ons was 1 ring van de rand lek. Dus omgeruild. Het opzetten kostte mij als hoog zwangere 20 minuten. Is dus te doen.
    Toen mijn vliezen waren gebroken had ik net een half uur om de 5 minuten weeen. Na een douche en opfrissen heeft mijn man de VK gebeld. Omdat mijn weeën heel constant kwamen zei ze dat mijn man moest zorgen dat t bad klaar werd gezet. Dat heeft hij direct gedaan en toen er een laagje water in stond kon ik er ook in gaan zitten. 6 uur na de 1e wee ben ik in bad bevallen van een zoon. Ook de placenta is in bad geboren. Daar komt een beetje bloed bij vrij waardoor het lijkt of je echt in een bloedbad zit. Maar het lijkt vele malen erger dan het is. Het opruimen doet de kraamhulp. Daar heb jij of je partner geen omkijken naar. Toen ik de voglende dag beneden kwam was alles opgeruimd.

Het bad vraagt wel wat ruimte en er gaat zo'n 600 liter water in. Dat is best zwaar en sommige, wat oudere huizen kunnen dat niet dragen als je het bad boven op je slaapkamer hebt staan. Ook moet je ervoor zorgen dat de VK om het bad kan lopen. Wij hadden het bad dus in de woonkamer staan.

3. Joycelyn

Joycelyn Bekend lid

27 feb 2015
    602
    1
    16
    NULL
    NULL
    Nog geen ervaring, maar lees wel mee, want ook ik wil graag in bad bevallen. Overigens heeft onze VK aangegeven dat het niet per se nodig is om een bad te huren. Een normaal bad volstaat ook, waarbij het volgens haar alleen wel prettig is als de VK aan jouw rechterkant kan zitten/staan om te assisteren.

4. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.256
    6.154
    113
    Ja, ik ben in bad bevallen.
    Echt super!

Wij hadden het bad ook in de woonkamer. Voor de bevalling al een keertje opgeblazen, om te kijken of het paste en hoelang het ongeveer zou duren. Ook even gekeken hoe de slang op de kraan moest etc. Zodat je niet op het moment suprême dit moet uitzoeken. ;)
    Het opblazen duurde een kwartiertje. We wisten dat het volledig vullen nog een uur zou duren. Alleen dat hebben we niet meer gehaald :D

Tussen toen de bevalling begon en geboorte zat nl slechts 50 min.
    Maar gelukkig was het bad genoeg gevuld zodat ik erin kon bevallen.
    Ik heb de ontsluitingsweeen in m'n gewone bad opgevangen (omdat het zo snel ging) en toen de vk kwam had ik al persdrang. Toen overgestapt (leuk, met persweeen de trap af :$) in het bevalbad.
    Maar wat is het gaaf om zo'n kindje rustig in het water te zien. Ze was ook heel rustig, ondanks de snelle bevalling.
    Ik kan het echt iedereen aanraden. :)

Oh en vraag bij je vk na of zij badbevallingen doen. Ik ben overgestapt naar een andere praktijk omdat zij niet konden garanderen dat de vk die dienst had een badbevalling wilde doen (arbotechnische redenen)

5. Teapot

Teapot Actief lid

3 sep 2014
    166
    40
    28
    NULL
    NULL
    Leuk om te lezen! Het bad staat hier ook in de gang! Klaar om opgezet te worden wanneer de weeën beginnen! :D Ben heel erg benieuwd en hoop echt dat het lukt!

6. Liefje13

Liefje13 Actief lid

26 feb 2015
    373
    17
    18
    NULL
    NULL
    Echt waar? Ik heb een redelijk groot bad maar mijn verloskundige vertelde dat zoiets echt niet mag omdat ze niet voldoende kunnen zien en helpen in een gewoon bad...

7. Joycelyn

Joycelyn Bekend lid

27 feb 2015
    602
    1
    16
    NULL
    NULL
    In Nijmegen kun je in het geboortehuis in bad bevallen, als je de foto's bekijkt zie je ook daarop een gewoon bad Geboortehuis NEO | Informatie. Misschien ligt het er ook aan hoeveel ervaring een VK met badbevallingen heeft. Wellicht eens een second opinion bij een andere VK vragen? En als je de ruimte hebt/kunt maken is een ruimer bad natuurlijk wel fijn.

8. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.256
    6.154
    113
    Maar mag je daar ook echt in bevallen? of alleen de weeën opvangen? Want ze hebben daar echt weinig ruimte hoor. Ook heb je in een gewoon bad weinig ruimte om goed je benen opzij te leggen tijdens het persen.
    En als ik mag kiezen, 1000 keer liever een bevalbad.
    Ik heb nl met beide ervaring. Mijn 2e bevalling was nl een badbevalling in het ziekenhuis. In een gewoon bad. Wel in het midden van de badkamer, dus ze konden rondom erbij. Maar het was eigenlijk niet de bedoeling dat ik daarin zou bevallen (nou ja, van de vk niet, Ik vond het niet erg ;)) maar de bevalling ging ineens heel snel. Dus ik kreeg ineens persweeen en 3 min later was m'n dochter er.
    Maar in een bevalbad heb je veel meer ruimte, daar kan de vk ook veel beter bij mocht er iets niet helemaal lekker gaan. Ik had er een veiliger gevoel bij in ieder geval.

9. Maagd

Maagd Fanatiek lid

8 jan 2014
    3.683
    10
    38
    Noorden/ drenthe
    Mijn VK gaf aan dat ze liever hebben dat je een bad huurt. Je ligt zelf stuk ruimer omdat t bad rond/ovaal is. Tenzij jezelf een jacuzzi ofzo hebt staan. Maar mijn VK heeft vaak genoeg een bevalling gedaan in eigen bad. Gewoon omdat de weeën daarin werden opgevangen en het toen ineens heel snel ging. VK's lopen niet voor niets bij de fysio.

10. Liefje13

Liefje13 Actief lid

26 feb 2015
    373
    17
    18
    NULL
    NULL
    Misschien een hele vreemde vraag, maar hoe zit het ermee als je tijdens de bevalling in bad poep of urine verliest? Dan is zo een bad ook niet heel steriel, of hoe zit dat?

11. Emma86

Emma86 VIP lid

25 jun 2012
    5.281
    2.232
    113
    Vrouw
    Nederland
    Je krijgt er een schepnetje bij...

12. Maagd

Maagd Fanatiek lid

8 jan 2014
    3.683
    10
    38
    Noorden/ drenthe
    Netje had ik er niet bij, moesten we zelf aanschaffen. Maar toevallig nog liggen van een speelgoedje. Was nooit ergens voor gebruikt. Maar gelukkig heb ik tijdens de bevalling niet gepoept, dus niet nodig gehad.

Deel Deze Pagina