Oh help (tandarts)

Discussie in 'De lounge' gestart door buonanotte, 9 mei 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. buonanotte

buonanotte Niet meer actief

Vorige week maandag controle gehad (voor het eerst in 2 jaar)
    Ik ben zo enorm bang dat ik het elke keer uitstelde (ja ook de controles)
    Het is zo erg dat zodra ik in de stoel ga liggen ik van angst ga huilen zonder dat ze wat doen.

Afgelopen maandag dus ook. En toen ze tandsteen ging verwijderen was het hek van de dam. Ik heb echt als een klein meisje liggen snikken terwijl de tranen over mn wangen rolde.

En toen ze een foto ging maken werd een van mijn nog grotere angsten werkelijkheid ik heb een gaatje wat geboord moet worden nou (oke iedereen zal me een enorme aansteller vinden) de grond zakte letterlijk onder mn voeten vandaan ik begon te trillen en te hyperventileren :( toen ik eenmaal gekalmeerd was hebben we de vervolg afspraak gemaakt deze staat voor as dinsdag en ik slaap sindsdien gewoon bijna niet van angst. Ik word kotsmisselijk als ik denk aan doe afspraak en het zweet breekt me uit. Ik heb al honderd keer met mn telefoon in mn handen gestaan om af te bellen maar toch doe ik het niet omdat ik weet dat het moet gebeuren.
    Maar hoe dichter ik bij die dinsdag kom hoe banger ik word :(

Ik wil helemaal niet zo bang zijn en al helemaal niet daaaagen van te voren.
    Ik ben nu wel op het punt dat ik echt niet afzeg omdat ik weet dat als het gat groter word de kies (verstandskies) getrokken moet gaan worden en dat wil ik al helemaal niet.

Zijn er nog meer angsthazen? Zoja hebben jullie tips?

2. MI87

MI87 VIP lid

21 dec 2012
    5.119
    1
    0
    Mijn zusje was zo. Die is naar een soort 'angst tandarts' geweest en is daar helemaal van af gekomen.

Zelf neem ik altijd gewoon verdoving. Klein prikje en je hoeft lekker niks te voelen. Tis alleen een naar geluid als ze boren. Maar ik heb dan ook geen angst.

3. buonanotte

Ja daar heb ik dus ook maar gezocht maar die nemen hier in de buurt geen patienten meer aan :(

4. Beatissimam

Beatissimam Fanatiek lid

23 sep 2013
    4.559
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik ben ook een tijdje bang geweest voor de tandarts.
    Maar ik heb echt een schat van een tandarts gevonden!
    Ik had laatst een klein gaatje en ben zelfs zonder verdoving geboord!
    Voelde helemaal niks en die boor, ach, je kan een koptelefoon opzetten?

5. mexicang

mexicang Fanatiek lid

1 okt 2008
    4.345
    85
    48
    Ik ben in principe niet echt bang voor de tandarts, maar ja, ik heb makkelijk praten, ik heb ook nooit wat.
    Of tenminste…nooit…. al 25 jaar niet.

En toen kreeg ik op Goede Vrijdag kiespijn, wat niet echt over ging.
    De dinsdag na pasen kon ik terecht.
    Tandarts wrikt, wroet, tikt… doet van alles met die kies, maar het mag allemaal.
    Daarna een foto, even later de uitslag, en daar kwam mijn grootste angst: een lichte ontsteking bij de wortelpunt….
    Waar de tandarts overigens niets van snapte, want ze zag nergens iets waardoor dit veroorzaakt kon worden.
    Maar ja, er moet wel iets zijn, anders komt dat er niet he? Maar wat??

Ik heb nu een wachttijd gekregen, veel rust en voldoende slapen.
    Ergens in juni een nieuwe afspraak, met foto en als dat niet goed is, een week later een wortelkanaalbehandeling….

En dan is er opeens geen sprake meer van 'ik heb geen angst voor de tandarts', want die gedachten…. brrrr…. ik kan er nu al om janken!
    Ik heb er zelfs al aan gedacht om naar de angsttandarts van mijn vader te gaan, maar goed.

Wel bizar dat diegene die jij hebt gebeld, niemand meer aanneemt…
    Ik zou toch nog eens bellen en je verhaal doen, je hebt die tandarts nodig, of niet soms?

6. TinaTeenslipper

TinaTeenslipper VIP lid

5 jun 2013
    7.027
    551
    113
    o hou op schei uit. ik heb mezelf een enorme schop onder mn hol gegeven en een afspraak gemaakt voor de mondhygieniste. kan pas in juni maar schijt ook al bagger. maar het is echt heel erg nodig. sterkte

7. Romy1979

Romy1979 Niet meer actief

Misschien iemand meenemen? Zodat je niet alleen hoeft?

8. buonanotte

Ja ik zou alleen miet weten wie :( mn man moet op de kinderen passen en vriendinnen werken allemaal haha.

Die optie had ik al genomen maar dat word m niet. En de kinderen neem ik niet mee aangezien de oudste binnenkort ook moet..

9. Misha85

Misha85 Fanatiek lid

17 dec 2013
    1.326
    0
    0
    Ik wil niet zegen dat ik graag naar de tandarts ga, maar ben er niet bang voor en ik heb vaak zat iets.
    Heb vorige week vrijdag een kies laten trekken bij de kaakchirurg (was dat ding zo zat:D)
    Het verdoven duurde langer dan het trekken zelf;) en nu geen last meer echt heerlijk

En serieus met verdoving voelde echt niets ze gaan niet aan de gang als jij nog aangeeft dat het nog zeer doet
    Misschien kan je een muziekje mee nemen en die opzetten
    Dan hoor je dat geboor ook niet.

En wat ik zelf wel prettig vind is m'n ogen dicht doen ik ben dan toch al verdoofd en hoef die instrumenten niet te zien heb dan ook geen idee wat ze precies doen ;)

10. Meijtje

Meijtje VIP lid

24 nov 2011
    5.086
    187
    63
    Heb je het al besproken met de tandarts dat je er zo'n angst voor hebt.
    Mijn man is ook als de dood. Liever op uitzending dan de tandarts, dat zegt genoeg, maar nu hij bij die van mij gaat is het een stuk minder.
    Ze hebben er eerst over gesproken, waar komt het vandaan, wat vindt hij het fijnst, wat als het even niet meer gaat. Dan is het geen angst tandarts, maar nu durft hij zelf te gaan zonder buikpijn of iets. En dat door praten.

11. buonanotte

Ja ze weten van mijn angst.

Voor ik op controle ging ben ik er al twee keer geweest om te praten.

En waar ik bang voor ben geen idee dat is juist het gekke dot is het eerste in 27jr wat er aan mn gebit moet gebeuren. Ik heb nog nooit wat gehad dusik weet echt niet waar die angst vandaan komt.

12. Meijtje

Meijtje VIP lid

24 nov 2011
    5.086
    187
    63
    Misschien angst voor het onbekende.
    Je weet niet wat je gaat voelen, ja verdoving voel je.
    Maar daarna niets meer.
    Goed afspreken wanneer jij even pauze nodig hebt dat je die krijgt en genoeg tijd om je te begeleiden. Hebben ze bij mijn man ook gedaan en nu weet hij hoe het hoort (ipv de beulen bij defensie).
    De angst vooraf kunnen we niet wegnemen, die wordt pas minder als je geweest bent en de volgende keer weer niet, omdat het dan bekend is.

Niet in ene een andere tandarts waar je geen vertrouwen in hebt?

Hopelijk heb je afleiding voor de komende dagen, door af te melden wordt de drempel alleen maar hoger. Mijn grootste hobby is het niet, maar ik ben blij dat ik niet zoveel angst er voor hebt (al laat ik mijn verstandskies boven vullen en niet trekken haha, dan ben ik wel een angsthaas)

13. Beatissimam

Beatissimam Fanatiek lid

23 sep 2013
    4.559
    0
    0
    NULL
    NULL
    Verdoving zetten hoort geen pijn te doen!
    Het moet gewoon heel rustig gebeuren!
    Dan is dat prikje niet meer dan een kieteling.
    Een glucoseprik in je vinger doet 1000x zoveel pijn!

14. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.251
    7.289
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik laat gaatjes altijd boren zonder verdoving en dat vind ik goed te doen. Met verdoving is echt super relaxed! Maar kost wel extra geld en troep in je lijf enzo, dat ik het niet doe (bij mijn wortelkanaalbehandeling was het natuurlijk al verdoofd en toen moesten ze ook nog verder uitboren en vullen, vandaar dat ik wel weet hoe een gaatje boren dan voelt).

Ik hoop dat de reacties je hier een beetje kunnen geruststellen! Die prik voel je echt haast niet en daarna voel je helemaal niets. Niets om bang voor te zijn! Vraag trouwens gewoon meteen een forte verdoving, dan voel je binnen een paar seconden helemaal niets meer. Bij mij werkt de 'gewone' verdoving niet goed namelijk.

Maar ik snap je zenuwen op zich wel, ik ga er toch ook niet graag naartoe. Maar ik ga altijd wel, omdat ik weet wat voor ellende je ermee kan voorkomen!

15. Anzza

Anzza Fanatiek lid

23 jun 2012
    2.345
    0
    36
    drenthe
    Ik ben op dit moment onder behandeling van een tandarts in het 'tandcentrum' in Zwolle (ziekenhuis).
    Ik was net zo bang als jij hierboven beschrijft, maar ondertussen zijn er al twee gaatjes gevuld! Ik heb nog een lange weg te gaan, maar ik zit in ieder geval op de juiste weg :)

Oh ja, de behandeling begint met EMDR therapie, ongelooflijk hoe dat werkt!

16. mexicang

mexicang Fanatiek lid

1 okt 2008
    4.345
    85
    48
    Angst voor het onbekende! En dat is wel normaal hoor. Je hebt geen idee, omdat dit het eerste is wat er gaat gebeuren.
    Ik lees vanwege mijn waarschijnlijk niet te vermijden wortelkanaalbehandeling mee, vooral ook om gerust gesteld te worden ;).
    Gek genoeg ben ik dan weer meer iemand die tegen de verdoving opziet. Niet de prik, maar het verdoofde gevoel zelf.
    Al heb ik weleens iemand horen zeggen, dat het juist heerlijk is die verdoving, want dan is meteen de pijn weg en 'vergeten'.
    En of de verdoving wel werkt… Ik heb twee keer een moedervlek laten verwijderen (moest) en die beide keren werkte de verdoving bij één minder goed, bij de ander helemaal niet…

Maar goed om te lezen dat er dus ook een 'forte' bestaat.
    Bestaan er sowieso verschillende verdovingen?

17. buonanotte

Nou ik zit braaf in de wachtkamer..lope ze uit spoedgeval tussendoor.. Hoor allemaal enge geluiden en ben in staat om keihard weg te rennen :(

18. Misha85

Misha85 Fanatiek lid

17 dec 2013
    1.326
    0
    0
    Je kan het meid :) zet m op

19. jippie84

jippie84 Bekend lid

13 mrt 2013
    665
    0
    16
    NULL
    NULL
    met verdoving stelt het echt niets voor hoor. Vroegah deden ze dat bijna niet en daardoor hoor je als kind al praatjes over de tandarts en oeh en ah, maar ik heb al 2 wortelkanaalbehandelingen gehad en het enige vervelende is dat je dan je mond zolang open moet houden.. ;) Na mijn zwangerschap had ik 7(!) gaatjes door de hormonen en die zijn allemaal pijnloos gevuld. Verdoving voel je ook bijna niets van..

20. vinisa

vinisa Fanatiek lid

8 sep 2008
    4.346
    1
    36
    Oh dat is vervelend zeg :( Gewoon blijven zitten, je weet dat het moet gebeuren. Dan ben je er daarna ook weer vanaf :)

Oh en ik weet hoe jij je voelt, heb er zelf ook angst voor :) maar ja, je moet soms wel anders wordt het alleen maar erger.

Succes en sterkte!

Deel Deze Pagina