Ons zoontje zegt nog geen bewuste duidelijke woordjes. Hij is nu 1 jaar en 3,5 maand. Hij zegt wel al (sinds hele lange tijd) als hij heel erg verdrietig is: mama mamamamamaaaa. Maar dit is dan niet bewust naar mij bedoeld. Ook zegt hij sinds vorige week: hhmkah (=lekker) klinkt als lekkah! Dit associeert hij in ieder geval wel met eten want hij zegt dit tijdens het eten. (Ik zeg altijd: lekker he, dat is lekker, etc.) Maar of hij ook echt snapt wat lekker betekend.. Moet ik (zouden jullie?) 1 van deze 2 als eerste woordje beschouwen?
Al meerdere malen gelezen zie ik, iemand die misschien zijn mening wil geven of hij dit wel of niet als eerste woordje zou kenmerken?
Sorry nog niet echt ervaring daar mee. Onze dochter zegt Dadadadada of mamamamaa niet bewust. Maar benieuwd ook wanneer je zegt wat echt eerste woordje is. Dus blijf meelezen
zoals ik het doe: als dl echt gericht iets zegt en dit ook telkens doet dan is het een woordje die ze zegt. Maar geen idee eigenlijk of daar 'richtlijnen' voor zijn.
Ja dat zijn woorden gewoon. Die, dat etc zeggen ze ook niet zo duidelijk is meer diaa etc. Maar als het past op situatie of je vraag of onderwerp dan is bewust
Ik vind t best wel iets bewust als hij vverdrietig is en om mama roept. Denk dat dat zeker zijn eerste woordje is. Hier begon t ook zo mamamammaaaaa haha En dat lekker lijkt me ook heel bewust want hij linkt het aan eten of drinken wat hij lekker vind. Hier was dat bijv. Jamjam ofzo Super knap ! Je zal zien dat zijn taalontwikkeling straks onwijs hard gaat..ik sta elke dag weer versteld
Ja hoor ik vind het gewoon woordjes Als Ivan nu 's ochtends wakker word dan roept hij mammmaaaa of daadaaa... super schattig haha