Na mijn eerder bericht over het onrustig drinken aan de borst waardoor voedingen steeds langer duren, heb ik wat meer info, ik heb namelijk het idee dat ik last heb van hyperlactatie, samen met een snelle toeschietreflex. Ik heb het volgende sinds hij een week of 5 is: - Altijd volle borsten, soms hard en met duidelijk voelbare melkkliertjes die opgezet zijn (knobbels) - Snelle toeschietreflex waarbij de melk eruit spuit, dit gebeurt meerdere keren per voeding - Borsten zijn niet leeg na het drinken - Borsten lekken voortdurend, blijf maar bezig met die zoogkompressen Mijn zoontje heeft dit: - Krampjes, duidelijk zichtbaar. Vaak enige tijd na de voeding, maar meestal ook al tijdens de voeding waardoor hij heel onrustig drinkt en nog meer lucht mee naar binnen neemt, wat de krampjes verergert - Onrust, hij slaapt overdag weinig en is dan opgewonden - Laat tijdens drnken vaak de tepel los en verslikt zich vaak (vooral met die straal melk, dan haal ik hem van de borst) - Slikt veel lucht in, je hoort dat duidelijk naar zijn buik gaan - Heeft regelmatig na het drinken de hik en spuugt veel - De afgelopen 10 dagen is hij 600 gram aangekomen! Ik heb nogal moeite gehad met herkennen van honger of krampjes en legde hem dan vaak aan terwijl hij krampjes had, resultaat: nog meer krampen, spugen en onrust. Nu heb ik de volgende dingen toegepast: - Zoontje van de borst halen als er een toeschietreflex (straal) is - 1 borst per voeding aanbieden en tussendoor laten boeren, verschonen en dan nog een keer dezelfde borst aanbieden - Eerste beetje melk afkolven uit de borst, vooral het eruit laten spuiten Heb geprobeerd liggend te voeden met zoontje op mijn buik, maar ik kan zijn hoofdje maa niet in een goede houding krijgen, hij zakt met neusje in mijn borst of ik moet echt met twee handen heel stevig vasthouden. Heb je misschien een duidelijk plaatje hoe ik dat kan doen? En als dit allemaal niet blijkt te helpen (ben gisteravond begonnen en zie nu al minder spugen, hoor minder lucht naar binnen gaan en minder de hik + verslikken), wat kan ik dan het beste doen? Alles afkolven en per fles gaan voeden?
Hi. Snel en heftig toeschietreflex: - Je zou in dit geval een tepelhoedje kunnen gebruiken. Dit houd de eerste straat melk van elke toeschietreflex tegen, zodat je kindje zich niet in die straal kan verslikken. Hyperlactatie: Zie de volgende site voor tips en een foto. Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding - Productie verkleinen - Hyperlactatie tijdens de lactatieperiode Mocht dit niet helpen, dan zou ik een lacatiekundige bij jou in de buurt in consult vragen om volgens een schema je productie iets af te gaan bouwen. Dit kan alleen "live" onder begeleiding van een lactatiekundige. Groetjes Saskia
Hoi Saskia, bedankt voor je tips. Ik had inderdaad ook contact opgenomen met een lactatiekundig en die heeft me (telefonisch) wat dingen geadviseerd: - voordat de voeding begint even 2 mnuten aan kolfapparaat om toeschietreflex op te wekken, die melk laat ik dan wegspuiten - blokken van 3 uur aanhouden (bij mij betekent dat bij elke voeding een andere borst) - als de borst waar niet uit gedronken wordt hard is, even afkolven tot hij soepel is (om borstontsteking te voorkomen) - liggend of half liggend voeden en bij te wild drinken van de borst halen - goed laten boeren Dit gaat al een stuk beter en mijn borsten hebben zich ook aangepast, zijn niet meer hard als er niet uit gedronken wordt! Spugen, hik, verslikken en lucht happen komt nog maar heel weinig voor hierdoor! Het enige dat overblijft zijn de krampjes, maar dat ligt niet hieraan denk ik.
hoi krampjes horen erbij ja, dat zijn de darmen die de eerste 3 maanden nog moeten uitrijpen. Fijn dat je meer succes hebt met deze maatregelen. Als je meer vragen hebt horen we het graag weer. Mirjam