Baby van 3 weken oud: op zij of rug slapen?

Discussion in 'Baby en dreumes' started by JustMe1986, Sep 2, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. JustMe1986

Sep 2, 2014
    90
    0
    6
    Waarschijnlijk een onderwerp waar al vaker discussie over is geweest, maar wil het toch even opwerpen.

Wat doen jullie met de slaaphouding van jullie baby? Onze kleine meid is nu bijna 3 weken oud en slaapt 's-nachts op onze kamer in een wieg. Overdag neem ik haar mee naar beneden en slaapt ze in de bak van de kinderwagen (zet ik in de box) of gewoon in de box. Op termijn wil ik haar in het ledikantje van haar kamertje leggen, maar durf dat op dit moment nog even niet aan.

Wij leggen ons kindje altijd op één zij te slapen (stutten haar met enkele opgerolde doeken). Na elke voeding draaien we haar dan om, zodat ze op beide kanten van haar hoofd slaapt. De kraamhulp heeft ons dit in de kraamweek ook aangeraden, maar gaf wel aan dat het consultatiebureau hier waarschijnlijk een andere mening over zou hebben. Nu gaf het consultatiebureau bij de intake hier thuis inderdaad aan dat het beter was om haar op haar rugje te leggen. Zelf lijkt het me absoluut niet prettig om op mijn rug te moeten liggen met mijn hoofd naar een zijkant, dus houden haar nog steeds op haar zij.

Hoe doen jullie dit? En wat zijn jullie ervaringen met op de rug leggen en een afgeplat hoofdje?

2. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

Nov 29, 2007
    11,895
    42
    48
    Hier op de rug inderdaad. Bij de oudste was het advies in de kraamtijd nog tot dag 10 op de zij en daarna op de rug. Bij de jongste mochten we het zelf weten van de kraam, maar na een week wel op de rug. Ze sliepen met 3 weken dus allebei wel op hun rug.

Op die leeftijd was de oudste in een driftig buitje (hongerlappie) in staat om vanuit zij lig naar zijn buik te rollen. Niet echt handig.

Afplatting bij de jongste niet gehad, de oudste iets, maar dat was te wijten aan de vacuümpomp bevalling.

3. JustMe1986

Sep 2, 2014
    90
    0
    6
    Bedankt voor de snelle reactie. Hoe zorg je er dan voor dat de baby wel zowel links als rechts ligt met het hoofdje? Het lijkt me dat ze op de rug vrij snel naar de voorkeurskant gaan draaien?

Onze meid is ook met de vacuumpomp gehaald. Hoe bedoel je dat dit bij jullie heeft gezorgd voor een afgeplat hoofdje? Vanaf het begin af aan dan al? Ik merk bij ons kleintje namelijk geen afwijkend achterhoofd.

4. Zomerrr

Zomerrr VIP lid

Jun 5, 2011
    5,097
    503
    113
    Baby in het bedje neerleggen en het hoofdje de juiste kant op draaien.

5. Lies1611

Lies1611 VIP lid

Jun 3, 2013
    7,147
    3,174
    113
    zoals hierboven, rug en dan t hoofdje afwisselend links en rechts, hier had ze een kleine voorkeur dus hebben we haar net iets meer de andere kant op gelegd

6. AnkeM

AnkeM Fanatiek lid

May 21, 2011
    2,278
    1
    0
    En met verschonen/aankleden zorgen dat je baby zo ligt dat als hij/zij naar je wil kijken dat niet de voorkeurskant is. Evenzo met (fles)voeden

7. Rylie

Rylie VIP lid

Jun 14, 2010
    5,757
    490
    83
    Female
    Patissier
    Noord Brabant
    Hier slaapt ze ook op haar zij.
    In het ziekenhuis legde ze haar zo en de kraamhulp deed dat ook automatisch.

Ik leg haar ook na elke slaapje naar de andere zijkant en heeft aan allebei de kanten een opgerolde doek liggen.
    Als ik haar op haar rugje leg dan ligt ze soms toch nog op haar zij.
    Ze gooit dan haar heupen de kant op waar haar hoofdje ligt.

Ohh ik merk ook niks van een afplatting aan 1 van de kanten van haar hoofdje. Ze is nu bijna 3 weekjes oud

8. JustMe1986

Sep 2, 2014
    90
    0
    6
    Draaien ze dan niet zelf met het hoofdje? Ons meisje is namelijk al vrij sterk in haar nek en kan haar hoofd al aardig goed optillen.

@Lizzie: fijn om te horen dat er nog iemand is die het hetzelfde aanpakt. Blijven jullie het zo doen of willen jullie wel overstappen op de rug? PS: jullie kleine is dan overigens 1 dag ouder dan die van ons denk ik? Ons meisje is op 14 augustus geboren.

9. Kris81

Kris81 Fanatiek lid

Mar 14, 2013
    3,418
    378
    83
    Female
    Het verre Oosten ;)
    Hier ook advies tot 2 weken op de zij, om en om. Daarna op de rug, dat doen we nu ook keurig maar de voorkeurshouding is er al. Hoofdje omdraaien werkt niet, hij draait gewoon weer naar zijn eigen favoriete kant. Ik probeer wel zo veel mogelijk te varieren op andere momenten, tijdens voeden bijv. Ook mag hij van mij wel op zijn zij liggen in de box als ik er bij ben.

10. Uiltje84

Uiltje84 Niet meer actief

Wij gebruiken een zijliggingskussen :)
    Dit omdat hij een voorkeur naar rechts begon te krijgen.

11. JustMe1986

Sep 2, 2014
    90
    0
    6
    Een zijliggingskussen? Wat is dat en waar kun je die kopen?

12. Jenala

Jenala Fanatiek lid

Apr 16, 2010
    1,906
    60
    48
    Mijn zoontje leg ik altijd op zijn rug. Hij draait zelf zijn hoofd, maar hij heeft niet echt een voorkeurshouding.
    Ik leg hem wel eens op zijn zij als ik erbij ben, maar hij draait nu al naar zijn buik toe.

13. JD74

JD74 Bekend lid

Sep 17, 2013
    514
    0
    0
    Kindercoach De Vuurtoren Den Haag
    Aan de kust
    BabySleep :)

Een beetje zware knuffel in de rug heeft hetzelfde effect. (wel erbij blijven dan)

Mocht het bolletje echt plat zijn, kan het ook een goed idee zijn om naar een osteopaat te gaan. Als er een voorkeur is voor een bepaalde kant is, kan dat zijn omdat er bv een werveltje scheef zit en dat kan een osteopaat verhelpen en verlichten.

14. ukkie1985

ukkie1985 VIP lid

Mar 27, 2012
    6,134
    1
    0
    Wij hadden ook een zijligkussen. Om voorkeurshouding tegen te gaan maar ook ivm reflux vond ik het geen veilig idee om.haar op de rug te laten slapen en dat braaksel dus wellicht terugloopt. (1x gehad toen ze wat ouder was maar dit was dus doodeng)

15. Nova81

Nova81 VIP lid

Nov 18, 2009
    5,879
    1
    36
    Hier ook gestart in zijligging bij beiden... Om en om.
    Veel comfortabelere houding vind ik.
    Hier draaiden ze op een gegeven moment zelf naar de rug en vanaf die tijd legde ik ze op de rug.
    Dochter ging op een gegeven moment heel het bed door en zoonlief ligt nog steeds op zijn rug nu maar die is nog niet zover om door het bed te gaan haha...
    Hier beiden geen afgeplat hoofd!

16. Rylie

Rylie VIP lid

Jun 14, 2010
    5,757
    490
    83
    Female
    Patissier
    Noord Brabant
    @justme1986. Idd ons meisje is van de 13de. Dus een dagje verschil. Als 1986 je geboorte jaar is zijn wij ook in het zelfde jaar geboren zijn.

Ik leg haar op haar zij zo lang als ze zelf wil. Af en toe ligt ze ook op haar rug. We wisselen af. Als ze straks meer gaat bewegen dan wil ik haar wel op haar rugje te gaan laten slapen.
    Maar zo op haar zij was geen probleem als je er maar iets langs legde dat ze niet door kon draaien op haar buikje.

17. natjes

natjes Niet meer actief

Hier alledrie de Kids vanaf dag 1 op buik geslapen :)

18. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

Nov 29, 2007
    11,895
    42
    48
    Mijn oudste had die voorkeurshouding, waarschijnlijk doordat die plek gevoelig was. Misschien was het ook wel toeval. In eerste instantie was er ook geen afwijking, dat kwam pas met een maand ofzo. We hebben toen een periode goed opgelet: Ik verzorgde via de niet-voorkeurkant (luiers, drinken, spelen, etc). Mijn man via de voorkeurskant. Zo kreeg hij 80% via de niet voorkeurskant.. Daarnaast in bed een hydrofiele rol onder de andere schouder, zodat hij zijn hoofd niet terug kon draaien. Liefst onder het hoeslaken (veiligheid). Dat was voldoende om het weer normaal te krijgen.

Mijn jongste had die voorkeur niet zo, dus die wisselde zelf wel af. Evt wat lokken met een knuffeltje aan de andere kant van het bed, of het bedje andersom opmaken..

19. Siertje2981

Siertje2981 Fanatiek lid

Apr 8, 2013
    3,456
    3
    0
    Werkzaam in een kledingwinkel als assistentbedrijf
    Leidschendam
    Hier lag ze altijd op haar rug. In het begin legde we nog een knuffel aan de kant waar ze naar toe keek om zo in de gaten te kunnen houden dat ze geen voorkeurshouding ontwikkelde. Al snel kwamen we er achter dat ze heel goed zelf draaide met haar hoofdje. Nu ligt ze in het begin op d'r rug en draait ze in haar slaap vaak op haar linker zij en buik.

Maar doe waar jullie je goed bij voelen en wat de kleine het prettigst vind :).

20. Eki

Eki Fanatiek lid

Jan 20, 2012
    2,127
    1
    36
    Wij hebben ook een zijligkussen gebruikt, niet tegen een voorkeurshouding maar ivm reflux. Elke dag de andere kant op om afplatting te voorkomen en hij sliep heerlijk :)

Share This Page