Hallo mama's, Ik hoop dat jullie DE tip voor mij hebben.. Mijn dochter (14 maanden) duimt heel vaak. Dit doet ze al vanaf het begin. We hebben zelfs een echo foto waar ze op duimt. Nu is het duimen nog niet zo erg maar terwijl ze haar rechter duim in haar mond heeft zit ze met haar linker hand aan haar haar te trekken. Zo erg dat ze nu kale plekken krijgt. Ze trekt letterlijk de haren uit haar hoofd als gewoonte... Ik heb al van alles geprobeerd zoals - pleister op haar duimpje - zomerhoedje op voor 'straf'. Dit helpt maar heel even want die trekt ze ook van haar hoofd af. - nee zeggen maakt het alleen maar erger want dat gaat ze het als uitdagen doen - linker handje afleiden en naar haar oor brengen/speelgoed geven maar ze wordt woest als ik dat doe. De huisarts kan niks doen en zegt dat het een fase is en vanzelf overgaat als ze stopt met duimen. Maar hoe krijg ik haar gestopt met duimen?? Byte X mag geloof ik niet en vind ik ook erg zielig. Hebben jullie een tip? Want die kale plekken zien er echt niet uit...
Ah vervelend dat ze kale plekken krijgt .. Heeft ze er zelf last van? Misschien iets van een handschoentje proberen op die andere hand? Zoals die anti krab handschoentjes voor babys? Heb er zelf geen ervaring mee.. En of er zoiets in dat maatje.. Hopelijk lost t zich vanzelf op zou wel fijn zijn succes
Ik duimde als klein meisje ook. Met mijn andere hand draaide ik plukken haar om mijn vingers. Daardoor trok ik er ook plukken uit. Mijn moeder heeft toen mijn haar korter geknipt. Zodat ik er geen grip meer op kreeg, geen plukken meer uit trok en dus geen kale plekken meer. Dat werkte goed tegen het uittrekken. Ik heb geduimd tot ik 6 jaar werd. Toen ging ik naar groep 3 en wilde ik het zelf niet meer. En heb ik het met een pleister om afgeleerd.
Voor het duimen heb ik geen idee, want niemand bij ons duimt... Je hebt van die anti-nagelbijt nagellak dat smerig is, maar om eerlijk te zijn ben ik daar geen voorstander van bij kinderen... Over het haren uittrekken deden mijn ouders hetzelfde als bij grietje. Zij knipten mijn zusjes haar kort totdat dat automatische haar draaien/trekken verdween.
Mijn dochtertje van 3 zoog op twee vingertjes en er werd aangeraden door het audiologisch centrum om dat af te leren ivm spraak en taal achterstand. met haar andere vingers van haar andere hand pulkte ze aan het velletje aan haar bovenlip. Ik heb haar eerst geleerd dat ze alleen nog in bed mocht zuigen op haar vingertjes. Maandje later helemaal afgeleerd. Ik heb verteld dat kindjes van 3 jaar niet meer op de vingertjes mogen zuigen. Pleisters werkten niet, daar zoog ze ook gewoon op. Dat vieze nagelbijt spul geprobeerd. Zelf geproefd echt smerig. Werkte ook niet. Sok om het handje en dat werkte goed. Ze liet de sok keurig zitten haha. Tevens beloningsysteem opgezet. Als ze 6 stickers had verdiend mocht ze nagellak op. Daarmee was het pulken ook aan haar bovenlip ook mee voorbij. De nanny die van tv heeft ooit een kind geholpen die haren uit trok maar geen idee meer hoe. Ik dacht dat het iets was waarbij de aandacht werd gevestigd op iets anders dan haren trekken.
Duimen zou ik nu niet afleren, lijkt me erg vroeg. Haren trekken: als niets anders helpt, haar haar helemaal kortwieken, zodat ze een tijd niets heeft om aan te trekken en de gewoonte daardoor lang genoeg doorbroken wordt. Helaas ervaring daarmee en dit was het enige dat hielp.
Ik heb het duimen pas afgeleerd toen ik zwanger was. Mn ouders hebben ook van alles geprobeerd. Gewoon met pleister, biteX, maakte niet uit, leerde mezelf aan die smaak te wennen. Dus geen paniek als het niet lukt, komt vanzelf wel. Haren trekken is wel verstandig om af te leren. Ik weet hoe koppig iemand kan worden als je het ritueel verstoord door het handje weg te trekken. Zou dan een sokje omdoen of kort knippen. Je kunt ook iets van kraaltjes in haar haar doen, waar ze mee kan spelen. Duimen is niet alleen op de duim zuigen, het is iets emotioneels. Bij mij betekene het dat ik ontspannen was en rustig. Als ik niet kon/mocht duimen, kon ik mn rust ook niet vinden.
Wat betreft het haren trekken, toevallig had ik laatst een gesprek met iemand wiens dochter dit ook deed op die leeftijd. Zij hebben het haar van hun dochter af geschoren en dit een aantal keren gedaan. Het klinkt heel zielig maar na dat ze hun dochter uit bed haalde met een flinkt prop haar in haar mond hebben ze dit gedaan.